Vraag

Vloerverwarming alleen op de begane grond of door het gehele huis?

  • 26 September 2023
  • 7 reacties
  • 295 Bekeken

Goedemorgen,

Ik en mijn vriendin overwegen vloerverwarming (en vloerisolatie) aan te brengen op de begane grond van onze woning om zo efficiënter het huis te verwarmen en hopelijk op een lagere temperatuur te kunnen stoken. Echter maak ik mij een beetje zorgen om het daadwerkelijke rendement in relatie tot de te maken kosten. 

Voor zover ik het goed begrijp, is het belangrijk om bij lagere keteltemperaturen een groter oppervlakte te hebben vanaf waar de warmte wordt afgegeven, zodat het uiteindelijke vermogen dat wordt uitgestraald gelijk blijft. Vloerverwarming is een erg aantrekkelijke keuze, aangezien je een groot oppervlakte kunt benutten, zonder dat het veel (zichtbare) ruimte van je woning in beslag neemt. 

Als ik echter op de bovenverdiepingen de reeds aanwezige radiatoren zou blijven gebruiken, die zijn berekend op hogere keteltemperaturen, dan zouden de vermogens ervan afnemen, waardoor het in de wintermaanden moeilijker is om deze kamers warm te stoken. 

Klopt het dat ik idealiter deze radiatoren zou moeten vervangen met ofwel grotere radiatoren, ofwel vloerverwarming, zodat ik uiteindelijk wél de keteltemperatuur lager kan instellen?


7 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Jein :)

Ik zou zelf (water) vloerverwarming vooral daar gebruiken waar de meeste tijd warmte gewenst is.
Dat is op bovenverdiepingen vaak niet het geval?

Je zou de radiatoren boven kunnen vervangen door Lage Temperatuur radiatoren.

Of gewoon eerst eens een stook seizoen kijken hoe het gaat?
Mogelijk dat de radiatoren die je hebt de boel toch goed op temperatuur kunnen krijgen/houden en dus niet vervangen hoeven te worden.

Eventueel gecombineerd met ‘slimme’ thermostaat kranen, zodat je per ruimte kunt bepalen hoe warm het wanneer is.

Overigens: als je sowieso alles gaat open gooien zou ik ook boven ‘alvast’ meerdere lussen aan vloerverwarming aanbrengen - minimaal 1 per kamer? Dat is aanzienlijk goedkoper als je het ‘meteen meeneemt’.

Anne.

Reputatie 7
Badge +1

@Finito  Wil je alles op lagere temperaturen kunnen warmstoken? Ook de bovenverdieping?
Wat is dan je einddoel? Over welk soort rendement van een vloerverwarming praten we eigenlijk?

Welke aanvoertemperaturen wil je niet overschrijden?

Onder de 50°C kan je (moet je eigenlijk) een pomploze, niet mengende verdeler kiezen
zoals deze ook bij warmtepompinstallaties toegepast wordt.

Een moderne vloerverwarming wordt ontworpen voor zeer lage aanvoertemperaturen < 35°C.

Maar In jouw verhaal komt het woord “warmtepomp” niet voor.

P.S.: Mijn nog gasgestookte installatie heeft ondertussen een maximale! aanvoertemperatuur van 40°C (vloerverwarming i.c.m. gebooste convectoren (LTV) en deels grotere radiatoren).

Reputatie 2

Over algemeen wordt vloerverwarming aangeraden als dat zonder veel moeite en hoge kosten kan. Je kan ipv infrezen nog kiezen voor een (DHZ) opbouwsysteem. Werkt met minder massa, maar reageert daarom sneller. 


Woningen gebouwd voor 1990 (dacht ik) hebben meestal grote radiatoren, zodat deze na verbeterde isolatie voldoende LTV verwarmings capaciteit hebben. Immers (veel) minder warmteverlies. Bijv. T33 radiatoren. Wellicht goedkoop (bij) te kopen via MP.  Extra capaciteit te verkrijgen met ventilatoren. Interessant topic hierover;
T33 vs convector i.c.m. lucht/water warmtepomp - Duurzame energie en installaties - GoT (tweakers.net)


Erin ook een omrekentool voor berekening afgegeven vermogen radiator;
Radiatoren en extra warmteafgifte met boostventilatoren (warmtepomp-panel.nl)


Een ander soort LTV radiator met ventilatoren zijn ‘fancoils’. Hiermee is condenserend koelen mogelijk. Dit als alternatief voor een airco. In Italie erg bekend. 

Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen) - Duurzame energie en installaties - GoT (tweakers.net)

Reputatie 2

@Finito 

Een L/W WP verwarmd op een lagere temp. en hogere flow. Met continu verwarmen (24/7) krijgen radiatoren ook meer capaciteit. Let hierbij of de cv-leidingen geschikt zijn ivm weerstand, zoals roest en niet teveel (haakse) bochten. 

@Anne Het klopt zeker dat in bepaalde ruimtes niet de gehele dag warmte benodigd is. Bijvoorbeeld de werkkamers en slaapkamers. Slimme thermostaatkranen passen dus wat mij betreft goed in deze constructie. LT radiatoren is ook iets waar ik me nog wat meer in wil gaan verdiepen. Is het mogelijk met dergelijke radiatoren om binnen afzienbare tijd een ruimte warm te stoken? Bijvoorbeeld door het kiezen van radiatoren die bij eenzelfde aanvoertemperatuur meer vermogen afgeven, oftewel grotere radiatoren? Of is de aanvoertemperatuur vooral bepalend voor hoe snel een kamer opwarmt?

Inmiddels heb ik een warmteverliesberekening gemaakt. Een flink proces, maar wel heel leerzaam. Binnenkort ga ik de radiatoren opmeten zodat ik een inschatting kan maken van hoeveel vermogen deze hebben. Als dit min of meer overeenkomt met mijn berekeningen, dan zal ik zeker een stookseizoen de huidige radiatoren aanhouden. Of wellicht dat ik dit stookseizoen gebruik om de radiatoren en ketel zo af te stellen dat ze het vermogen leveren zoals in mijn warmteverliesberekening. Dan kan ik testen hoe de reële situatie is ten opzichte van de berekening. 

Lussen aanbrengen op de bovenverdiepingen zie ik momenteel niet echt zitten, aangezien ik daar niet van plan ben de vloeren open te breken. Ik vermoed dat de winst die het me oplevert niet opweegt tegen de nieuwe vloer die ik dan zou moeten laten leggen. Of zie ik dat verkeerd? 

@darkfiber Ik wil idealiter proberen om de keteltemperatuur richting de 50 a 55 graden te krijgen. Het rendement waar ik het over heb, heeft vooral te maken met dat de warmte gelijkmatig over een groot oppervlakte wordt verdeeld. Ook stook je bij vloerverwarming (met vloerisolatie) op een lagere temperatuur, waardoor je minder energieverlies hebt. 

Mijn intentie is om in eerste instantie met het aanpakken van de radiatoren en isolatie de keteltemperatuur lager te krijgen, zodat ik in de toekomst kan overstappen op een warmtepomp. Voor dit scenario ga ik uit van een keteltemperatuur van 55 graden, en vloerverwarming rond de 35 a 40 graden. In dit geval is een pomp dus nog steeds nodig voor de verdeler. Maar wellicht is het verstandiger om met de radiatoren meteen in te zetten op 40 graden, zodat ik dan geen pomp meer nodig heb in de verdeler? Wellicht kun je me wat meer vertellen over je gebooste LT convectoren?

@B.V Tot nu toe ga ik uit van infrezen aangezien ik niet heel veel ruimte bij mijn buitenkozijnen heb om omhoog te gaan. Bovendien blijkt de keuken staan terwijl ik de vloerverwarming laat aanbrengen, oftewel, dan zou mijn werkblad lager komen te staan. Ik heb wel van een systeem gehoord met een opbouwhoogte van 15 mm. Deze neem ik zeker mee in de overwegingen. 

Binnenkort ga ik de vermogens van de radiatoren opnemen. Hopelijk kan ik daar mee uit de voeten. Ik zal me ook gaan verdiepen in de ventilatoren en fancoil. Ik zal de cv-leidingen tevens inspecteren. Dank!

 

Reputatie 7
Badge +1

@Finito Omdat je nog geen convectoren hebt - je kan ook direct gebooste convectoren aanschaffen. Deze zijn wel een stuk duurder dan zelf gebooste convectoren en vaak ook minder goed geregeld. Een bekend merk is JAGA.

Op marktplaats kom je vaak gebruikte convectoren tegen welke dan natuurlijk nog niet geboost zijn.
Mijn ervaring is dat deze snel en relatief goedkoop om te bouwen zijn tot “LT-convectoren”.

Voor meer ervaringsberichten en ombouwvoorbeelden zou ik op tweakers.net wat rondneuzen:

Om te beginnen - LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen en  het “Heatbooster topic

Mijn ervaring met de kant en klare “speed comfort”  is niet zo positief - o.a. veel te kleine ventilatoren en niet goedkoop. Ook de “Heatfans” zijn naar mijn mening te klein, wel beter geregeld.
Just my € 2ct

P.S.: T-33-radiatoren kunnen goed met de wat grotere ventilatoren (=langzamer draaiend = geluidsarmer) geboost worden. YMMV

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb zelf geen vloerverwarming omdat het idd niet opweegt tegen de hoeveelheid werk die nodig zou zijn om zoiets te installeren - als dat al zou lukken - en omdat ik een mooie houten vloer heb.

Bij mijn dochter hebben we de - ook mooie trouwens - houten vloer er wel uitgehaald en nwe ondervloer er in gelegd met daarop voerverwarming. Dat kwam kwa hoogte precies uit.
Ik vond het zonde, zij vond de oude vloer niet mooi dus ja…

​​​​​​@darkfiber al aangeeft kunnen geforceerde radiatoren - convectoren genoemd omdat ze nauwelijks meer warmte zijdelings direct de ruimte in stralen maar vrijwel alleen nog lucht verwarmen die via convectie/luchtstroom zich over de ruimte verdeeld - in een ruimte vrij snel het gevoel geven dat het behaaglijk is.

Hoe goed een radiator kan verwarmen hangt idd af van de hoeveelheid energie die er in gaat maar ook zeker in hoe efficient deze vervolgens aan de ruimte wordt afgegeven.
Oude radiatoren gebruikten hele hoge temperaturen, maar een standaard T22 radiator kan al een stuk efficiënter zijn met veel lagere temperatuur. Overigens zorgen HR CV ketels er sowieso al voor dat de aanvoer temperatuur niet al te hoog wordt. Omdat ze zelf een retour van maximaal 58C nodig hebben om hun efficiëntie te halen.

Ik zelf ben een andere route gegaan: die van airco’s om mee te verwarmen.
Die kunnen een ruimte - en afhankelijk van formaat en plaatsing ook nog meer dan 1 ruimte - snel op temperatuur brengen.

Anne.

Reageer