Goedemorgen,
Ik en mijn vriendin overwegen vloerverwarming (en vloerisolatie) aan te brengen op de begane grond van onze woning om zo efficiënter het huis te verwarmen en hopelijk op een lagere temperatuur te kunnen stoken. Echter maak ik mij een beetje zorgen om het daadwerkelijke rendement in relatie tot de te maken kosten.
Voor zover ik het goed begrijp, is het belangrijk om bij lagere keteltemperaturen een groter oppervlakte te hebben vanaf waar de warmte wordt afgegeven, zodat het uiteindelijke vermogen dat wordt uitgestraald gelijk blijft. Vloerverwarming is een erg aantrekkelijke keuze, aangezien je een groot oppervlakte kunt benutten, zonder dat het veel (zichtbare) ruimte van je woning in beslag neemt.
Als ik echter op de bovenverdiepingen de reeds aanwezige radiatoren zou blijven gebruiken, die zijn berekend op hogere keteltemperaturen, dan zouden de vermogens ervan afnemen, waardoor het in de wintermaanden moeilijker is om deze kamers warm te stoken.
Klopt het dat ik idealiter deze radiatoren zou moeten vervangen met ofwel grotere radiatoren, ofwel vloerverwarming, zodat ik uiteindelijk wél de keteltemperatuur lager kan instellen?