Vraag

vloerverwarming instellen bij gebruik van warmtepomp

  • 10 December 2020
  • 26 reacties
  • 5910 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb een 2 onder een kap woning van bouwjaar 2015 en heb de cv ketel laten vervangen door een lucht-water warmtepomp, we hebben in het hele huis, 2 verdiepingen en een woonoppervlak van ongeveer 90 vierkante meter, alleen vloerverwarming, de verdeler van 7 groepen is aangepast d.w.z. de cv. circulatiepomp is verwijderd en de warmtepomp is direct hierop aangesloten (volgens mij noemen ze dit een gesloten systeem) in de aanvoer balk zit op elke groep een debietmeter die ik kan verstellen, in de retourbalk zit een knop die helemaal open staat, met de debietmeters in de aanvoerbalk heb ik de retourtemperatuur zo afgesteld dat deze 0,8 is van de aanvoer temperatuur, de kamer thermostaat staat dag en nacht op de zelfde instelling, de temperatuur in onze woning voldoet hieraan.

Mijn vraag, ik heb het idee dat het beter kan werken en denk dat de debietmeters op de retourbalk moeten zitten (net als bij een cv. radiator, daar zit de afstelling ook in de retour) is er iemand die hier antwoord op weet?

 


26 reacties

Reputatie 6
Badge

Met een WP wil je een lage delta t tussen de aanvoer en de retour temperatuur, dan kan de WP het efficientst draaien, maar om het vermogen kwijt te kunnen in het water heeft hij dan wel een hoge flow nodig. Ik zou alles vol open zetten, en geen flow gaan knijpen en de WP het lekker zelf laten uitzoeken met betrekking tot flow and delta T.

Reputatie 1

Krijg je dan geen problemen, water zoekt immers de weg van de minste weerstand, ik heb 7 groepen met verschillende lengtes dan krijg je alleen stroming door de kortste leiding, of niet?

Reputatie 6
Badge

Dat zie je dan vanzelf op je debiet meters, ik zou hooguit groepen met veel hogere flow dan de rest aanpassen zodat de flow enigzins gelijk wordt als je merkt dat je comfort problemen hebt doordat er groepen zijn die te weinig flow hebben, maar anders zou ik dat niet doen.

Sommige groepen wil je misschien ook dat er minder flow loopt, dat hangt ook af van het leg patroon van de slangen. Als je bijvoorbeeld een groep hebt die in het midden van de kamer ligt, is het helemaal niet erg dat die minder flow heeft dan een die langs de buitenmuur ligt.

Reputatie 1

Maakt het dan uit dat, zoals bij mij, de debietmeters in de aanvoer zitten? moeten de debietmeters dan in de retour leiding?

Extra opmerking, als ik de temperatuur van de vloeren meet met een infra rood temperatuur meter, dan meet ik ongeveer 22-23 graden, bij een aanvoer temperatuur van 35 graden en een retour temperatuur van 28 graden.

Reputatie 7
Badge +2

Even een side note: Ik ben persoonlijk niet zo’n fan van IR temperatuur meters.
Ze zijn meestal gewoon niet nauwkeurig genoeg, 
en om de temperatuur van een verwarmingsbuis of radiator te meten ook al niet erg geschikt.

Mij lukt het in ieder geval niet om er een stabiele/goede meting mee te maken

Dit is een meting op bijna dezelfde plek (je kunt het lichtpuntje al je goed kijkt zien).
De schilderstape is om reflectie te voorkomen, anders wordt het nog lastiger.


Ik heb daarom een temperatuur logger met ‘sonde’ gebruikt die ik tegen de aan/afvoerbuis kan vast zetten en zo het temperatuur (en het verloop) kan meten.


 

Reputatie 6
Badge

Maakt het dan uit dat, zoals bij mij, de debietmeters in de aanvoer zitten? moeten de debietmeters dan in de retour leiding?

Extra opmerking, als ik de temperatuur van de vloeren meet met een infra rood temperatuur meter, dan meet ik ongeveer 22-23 graden, bij een aanvoer temperatuur van 35 graden en een retour temperatuur van 28 graden.

 

Volgens mij maakt dat niets uit.

Reputatie 6
Badge

Even een side note: Ik ben persoonlijk niet zo’n fan van IR temperatuur meters.
Ze zijn meestal gewoon niet nauwkeurig genoeg, 
en om de temperatuur van een verwarmingsbuis of radiator te meten ook al niet erg geschikt.

Mij lukt het in ieder geval niet om er een stabiele/goede meting mee te maken

Dit is een meting op bijna dezelfde plek (je kunt het lichtpuntje al je goed kijkt zien).
De schilderstape is om reflectie te voorkomen, anders wordt het nog lastiger.


Ik heb daarom een temperatuur logger met ‘sonde’ gebruikt die ik tegen de aan/afvoerbuis kan vast zetten en zo het temperatuur (en het verloop) kan meten.


 

Het probleem met sommige IR thermometers is dat de meetsensor niet goed is uitgelijnd met de laser pointer zodat je denkt dat je in het eerste plaatje op de radiator meet terwijl je er in het echt gewoon vlak naast meet. Verder is het vaak niet duidelijk hoe breed de meetspot is als je verder van het object af staat.

Met een thermische camera kom je dan al snel een stap verder hoewel je daar ook makkelijk meetfouten mee kan maken als je hem niet goed instelt of rekening houd met reflecties van warmte via spiegelende oppervlakten.

Reputatie 1

De opgegeven temperaturen waren ter verduidelijking, de aanvoer en retour temperatuur is op de balken gemeten met 2 vaste meters, de temperatuur van de vloer met een ir meter. 

Ik ga nu maar eerst een en ander proberen met alle groepen helemaal open want als ik het goed begrijp zou dat kunnen.

Reputatie 1

Heb het een en ander inmiddels uitgeprobeerd, als ik alles openzet krijg ik uiteraard een hoge flow, maar het verschil in aanvoer en retour temperatuur loopt te ver op, per groep verschillend, maar tussen 25 en 35%  uiteindelijk heb ik de flow in iedere afzonderlijke groep zover terug gedraaid dat het temperatuur verschil ongeveer 15 % is, het systeem lijkt nu redelijk te functioneren de aanvoer temperatuur is over het geheel genomen iets lager en de warmtepomp gaat vaker maar korter aan. Dit alles bij de huidige buiten temperatuur tussen 4 en 12 graden, hoe het bij lagere temperaturen wordt moet ik nog ondervinden.

Reputatie 4

Heb het een en ander inmiddels uitgeprobeerd, als ik alles openzet krijg ik uiteraard een hoge flow, maar het verschil in aanvoer en retour temperatuur loopt te ver op, per groep verschillend, maar tussen 25 en 35%  uiteindelijk heb ik de flow in iedere afzonderlijke groep zover terug gedraaid dat het temperatuur verschil ongeveer 15 % is, het systeem lijkt nu redelijk te functioneren de aanvoer temperatuur is over het geheel genomen iets lager en de warmtepomp gaat vaker maar korter aan. Dit alles bij de huidige buiten temperatuur tussen 4 en 12 graden, hoe het bij lagere temperaturen wordt moet ik nog ondervinden.

Overal lees ik dat het voor de levensduur van de warmtepomp/compressor beter is om niet steeds aan/uit te gaan. Langer op een laag pitje draaien zou de levensduur verlengen.

De installateur is bij mijn vloerverwarming geweest en gaf aan dat het debiet aanvoer/retour 7 graden zou moeten zijn voor optimaal.

Door de flow hoog te houden heeft de warmtepomp, die “traag” is weinig tijd  om de warmte die hij opwekt af te geven aan het water. Zelf heb ik bij mijn hybride warmtepomp gezien dat als ik de pomp trager zet, 1 op een schaal van 1 tot 9, de aanvoertemperatuur opliep met 3 graden.

Ik ben geen techneut maar mijn boerenverstand zegt dat het debiet groter zal worden als het warmteverlies door een lagere buitentemepratuur groter wordt. Maar ik geef mijn mening graag voor een andere.

Met betrekking tot de verschillende groepen en hoever je die open zet, lijkt het mij dat je daarmee kan “spelen”, afhankelijk van hoe snel je een bepaalde ruimte wil opwarmen en op welke temperatuur wil houden. Bij mij (nieuwbouw) is gewerkt met verschillende hh afstand van de leidingen, bijvoorbeeld buitenzijde woonkamer 10 hh en daarbinnen 15 hh.

Reputatie 7
Badge +1

@RobvanVDe temperatuur c.q. de deltaT is maar een parameter voor de warmteafgifte van een verwarmingslichaam. Je moet kijken naar het getransporteerd vermogen = k x flow x deltaT.

Een voorbeeld voor een warmtepomp:
Aanvoertemperatuur tussen de 27°C en 37°C; 15 l/min flow; deltaT 5 K

Getransporteerd vermogen: 1,156 Wh/(Kxl) x 900l/h x 5 K = 5,2 kW

Dat de aanvoertemperatuur oploopt (hogere deltaT?) betekent niet dat er meer warmte wordt afgegeven als de flow onevenredig sterk zakt. Te weinig tijd om de warmte af tegeven? - Dit speelt voor de warmteafgifte = het verwarmingsvermogen absoluut geen rol.

 

Reputatie 1

Enkele dingen ter verduidelijking, wij hebben de woning gekocht in 2016 de woning was toen ongeveer 1 jaar, van een legpatroon en afstanden van de vloerverwarming weet ik niets , de All-electric warmtepomp met boiler van 190 liter hebben wij in 2018 laten plaatsen, de cv ketel, thermostaat en circulatiepomp zijn verwijderd, de warmte pomp is rechtstreeks op de aanvoer en retour balk aangesloten en in de aanvoer balk, 7 groepen, zitten flow of debiet meters, aan de noordkant van de woning zit een temperatuur censor en in de woonkamer een thermostaat die altijd op de zelfde temperatuur ingesteld staat, de flow meters geven tussen de 0,5 en 1,2 aan, het temperatuur verschil tussen de aanvoer en retour temperatuur is nu ongeveer 15 % de temperatuur in huis is ongeveer 21 graden.

Ik heb het idee dat de warmtepomp efficiënter kan werken, ik voel vaak dat de vloertemperatuur verschild en denk dat de temperatuur van de vloer gelijkmatiger/comfortabeler kan zijn en heb geprobeerd om dat te bereiken door het stellen van de flow/debietmeters maar tot dusver, door het uitproberen van de adviezen, is dat iets verbeterd, maar ben ik nog steeds niet helemaal tevreden, misschien is het allemaal normaal voor het vloerverwarming systeem en de warmte-pomp in ons huis zoals het nu functioneert en moet ik het zo laten of is er iemand die nog betere adviezen heeft?   

Reputatie 7
Badge +1

@tiguan Type en vermogen wp? Wat is de totale flow (l/min) bij de warmtepomp zelf? - Je weet dat de warmtepomp het liefst een zo groot mogelijke flow en een zo klein mogelijke deltaT wil hebben, iets gechargeerd uitgedrukt. Dus iets van een deltaT van 3-5 K met een bijbehorende flow. De door jouw aangegeven 8 K?  is eigenlijk te hoog, zeker voor een vloerverwarming via een gesloten verdeler. 15 % = 15 K is voor een wp-systeem uit den boze.

Betreffende jouw eerder gestelde vraag: Voor zover ik weet zitten instelventielen op de retour- en de flowmeters op de aanvoerbalk.

 

Reputatie 1

Wij hebben een Fujitsu Waterstage DUO WCD08 vermogen 8 KW.  Wat de flow bij de warmtepomp zelf is weet ik niet, daar zit geen meter, de door mij genoemde 15 % is het verschil in temperatuur tussen de aanvoer en retour leiding, gemeten bij de verdeler balk en gemeten per groep en met de flowmeter in de aanvoerbalk afgesteld.

Door het stukje dat Darkfiber opmerkt over de instel ventielen, snap ik nu wat er bij ons mis is, wij hebben op de retourbalk ventielen zitten die nog van het vorige regel systeem, van de cv ketel, waren en dat verwijderd is omdat dit niet goed werkte "zoneregeling met voor elke groep een aparte kamer thermostaat” in de retour balk zitten nu nog de ventielen die door een servo motor bediend werden dus alleen uitstekende stiften want de motoren zijn verwijderd (net als bij thermostaat kranen van een radiator als je die uit elkaar haalt) dus eigenlijk staat bij ons de retour van alle groepen helemaal open en kan ik hier dus ook niets aan stellen, het enige wat ik stellen kan, is de flow met de flowmeters op de aanvoerbalk.

Als ik het nu goed begrijp zal ik dus de ventielen in de retour moeten vervangen, door instelbare ventielen en dan de flowmeters helemaal open zetten en met de ventielen in de retour de flow moeten regelen, of is er nog een andere en makkelijker manier?

Reputatie 3

@tiguan 

Ik heb de vorige posts gelezen en zie niet zo duidelijk wat er volgens jou niet goed functioneert.

Misschien kun je dat puntsgewijs aangeven. 

Reputatie 1

Het probleem is dat in de retour verdeler balk, 7 groepen, een deel van de ventielen zitten, van een oud, verwijderd systeem (Honeywell Evo home)  dit deel bestaat alleen uit de stift, waarop normaal de servo motor, die het ventiel opent of sluit, gemonteerd is, ik kan nu dus niets stellen aan de retour kant van de groepen, deze staan altijd open.

In de aanvoer balk zit voor iedere groep een flowmeter, waar ik de flow mee stellen kan door deze open of dicht te draaien, hiermee heb ik nu de 15% temperatuur verschil tussen de aanvoer en retour van ieder van de 7 groepen , na lang stellen voor elkaar gekregen, maar ik begrijp uit verschillende stukken die ik gelezen heb dat dit niet de goede manier is, ik denk dat de flowmeters in de aanvoerbalk open moeten staan en dat je met de instelventielen in de retourbalk (die ik dus niet heb) voor iedere groep , de vloerverwarming optimaal kan instellen. 

Mijn vraag is de volgende; moet ik de oude stukken van de retour ventielen vervangen door instelventielen, of is er nog een andere oplossing en wat is de ideale instelling?

Reputatie 3

@tiguan 

In de retour balk staat alles open.

In de aanvoer zitten flowmeters. Je kunt 15%(?) temperatuurverschil tussen de aanvoer en retour instellen.

Het is mij niet zo duidelijk wat je probeert te bereiken. Zijn er tempverschillen in de vloer? Is het huis ongelijk verwarmt?

 

Reputatie 1

Wat ik probeer is, uit te vinden of de warmtepomp efficiënter kan werken, ik ben dit topic begonnen doordat ik het vreemd vond dat de flowmeters, waar ik mee stellen kan, in de aanvoer balk zitten en naar mijn idee in de retour moeten zitten (in mijn situatie ga je de stroming door de vloerverwarming al aan het begin afknijpen) ik ben er nu uiteindelijk achter gekomen dat er in de retour instelventielen moeten zitten, wat in mijn situatie niet het geval is. De temperatuur in huis voldoet aan wat ik met de kamer thermostaat instel, ik merk verder dat de vloer vaak in temperatuur verschild en denk dat dit door de instelling kan verbeteren. Wat ik nu direct probeer te bereiken is te weten komen of er in de retourbalk instelventielen moeten komen of dat ik ook op een andere manier de instelling kan verbeteren en wat de instelling idealiter moet zijn.

Ik heb een boek over waterzijdig inregelen van de cv. waar ook een stukje over warmtepomp in staat, maar die gaan daarin uit van een inregelfactor van 0,8 bij alle commentaren in deze community lees ik dat dit niet klopt.  

Reputatie 3

@tiguan

Even theoretische gesproken:

Stel dat er 1 liter/sec water door een pijp loopt van een aanvoer temp van 30’C naar een temp van 20’C. 

Dus met andere woorden er gaat 1 liter met 30’C in en er komt aan de uitgang 1 liter/sec met 20’C water uit.

Waarom denk je dat het dan iets uitmaakt of je die 1 liter aan het begin, midden of het eind afknijpt?

Reputatie 1

Met deze uitleg begrijp ik dat het niets uitmaakt waar de flowmeters zitten, maar hoe kan ik dan deze flowmeters zo instellen dat de warmtepomp het efficiënts werkt?

Reputatie 1

Bij mij is het een wat ander verhaal.

Ik heb converctoren en draai met een deltaT van 4 graden, de warmtepomp regelt hier de deltaT.

Als dat bij jou ook zo is dan kun je de deltaT instellen op de warmtepomp, met de ventielen kun je dan het systeem zo instellen dat de warmte netjes verdeeld is.

Lijkt me.

Reputatie 3

@tiguan 

Hoe bepaal je de efficientie van de warmtepomp?

Reputatie 1

Hoe ik de efficiëntie van mijn systeem en/of warmtepomp moet bepalen weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat ik een zo hoog mogelijk comfort wil voor zo laag mogelijk verbruik in kWh.  

In mijn vorige woning hadden we een cv ketel met radiatoren, door die zelf waterzijdig, na lang zoeken hoe dat moest, in te regelen ging het comfort omhoog en het verbruik naar beneden, 

Ik neem aan dat dit met het systeem wat wij nu hebben ook moet kunnen, alleen weet ik nog niet hoe, vandaar dit topic.

Reputatie 3

@tiguan

Er is al veel geschreven over het waterzijdig inregelen. Volgens mij is de subsidie er inmiddels ook vanaf omdat niemand aan kan tonen dat het enig effect heeft.

Je kunt de efficiëntie van een (hoog rendement) CV ketel omhoog krijgen door zo laag mogelijke retour temperatuur (vanaf de radiatoren of vloerverwarming) te kiezen. Dat betekent dat je de CV uitgangstemperatuur zo laag mogelijk moet zetten en de ketel 24/7 aan.

 

De efficiëntie van je warmtepomp kun je meten door het opgenomen elektrisch vermogen te delen door het afgegeven warmte vermogen. (of het energie-equivalent door beiden met de tijd te vermenigvuldigen).

Elektrische energie registreren lijkt mij niet zo’n probleem (kWh metertjes genoeg).

Ik heb begrepen dat sommige warmtepompen de warmte-energie die zij toevoegen aan het water, kunnen weergeven.

 

Reputatie 7
Badge +1

@tiguan

Ik heb krijg langzaamaan de indruk dat er bij u te veel losse eindjes zijn en te weinig beschikbare informatie (bijvoorbeeld foto's, meetwaarden etc.).
- Zoals ik al eerder heb aangegeven: een warmtepomp houdt van lage aanvoer-temperaturen <35°C, hoge flow (tussen 810 l/h en 1300 l/h bij de WCD08) en een lage deltaT van 3-5 °C zoals ook @KlausD  aangeeft.

De minimale flow van 13,5 l/min bij de WCD08 moet natuurlijk door de vloerverwarmings-slangen; bij 7, voor het gemak even lange, groepen zou dit ca. 2 l/min per groep moeten worden.

Bij de meeste warmtepompen kan je via een menu-instelling de aanvoertemperatuur, de retourtemperatuur, het opgenomen vermogen en het verwarmingsvermogen aflezen. Ook de actuele pompwaarde = flow in l/min is vaak af te lezen. De waarden zijn niet echt precies maar als goede indicatie te gebruiken.
De uitgebreide (installateurs)handleiding geeft hier meestal voldoende informatie waar wat te vinden is. Ik hoop dat u deze beschikbaar heeft.

Reageer