Ik heb een vraag over de keuze van vloerverwarming bij 2 verschillende ondergronden in 1 open ruimte.
Gegeven de volgende situatie.
Huis rond 1900 met in de woonkamer (ca 27m2) een vloer met balken er onder,
open keuken (ca 17m2) met daarin een cementvloer (met deels nog tegels ingemetseld), deels onderkelderd.
De cementvloer van de keuken is ongeveer 6cm hoger dan de bovenkant van de balken.
De wens is om in het geheel (‘natte’) vloerverwarming aan te leggen en de vloer het liefst te laten doorlopen.
Voor de woonkamer zou neem ik aan de meest logisch keuze zijn om glaswoldekens tussen de balken aan te brengen, lewis platen er op daar de leidingen op met Hoh van 10cm, chape vloer er over en daar een multiplank vloer op te verlijmen.
De totale hoogte zou dan 22mm lewis+ 6cm chape + 16mm multiplank worden = ca 10cm
Dus ongeveer 4cm hoger dan nu.
In de keuken zou denk ik de keuze zijn tussen infrezen van de leidingen
of een ‘droogbouw’ systeem, waarbij de leidingen in een stukje isolatie, bijvoorbeeld van 30mm hoog, komen te liggen. Daar dan de chape vloer op en de mulitplank vloer op verlijmen.
Er even van uit gaande dat de chape vloer in beide opties ca 4cm hoog is, kom je dan kwa totale hoogte uit op 4cm chape + 16mm multiplank = ca 6cm of 9cm bij 30mm droogbouw.
Bij infrezen zou er dus een verschil van 6 - (10 - 6) = 2cm zijn tussen de woonkamer en keuken.
Bij droogbouw zou dat zelfs 5cm zijn.
Idealiter zou de vloer over de geheel lengte egaal moeten zijn natuurlijk.
Er is overigens wel wat ruimte om ‘de hoogte in te gaan’.
Ook 10cm zou wel te doen moeten zijn met wat kleine aanpassingen.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om de vloer in de woonkamer wat dikker te maken.
En bijvoorbeeld daar een 20mm droogbouw systeem op de lewisplaten aan te brengen?
Of eerst een vloer van 2cm aan te leggen en daar de leidingen op te maken?
aanmerkingen, opmerkingen, suggesties?
Alles is welkom :)
Anne.