Beantwoord

vloerverwarming nu via gas cv maar wil naar elektrisch maar geen idee hoe dat moet.

  • 17 October 2022
  • 9 reacties
  • 437 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Ik heb 35 zonnepanelen dit levert tussen de 10.000 en 12.000 KWH op per jaar woon hier samen met mijn vrouw en houden dus stroom over ca de helft.

warm water voor douche etc. wordt al via elektrische boiler gedaan.

ik heb beneden vloerverwarming die via gas CV loopt maar gebruik dit nu niet i.v.m. gasprijs.

de vloer is van leisteen en is ca. 125M2 en heb ik aan de onderzijde van de bettonnenvloer middels spuitisolatie laten isoleren.

heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen. 

icon

Beste antwoord door Remy 19 October 2022, 13:35

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@A.E.V   Eerste vraag: Heeft u zelf al aan iets gedacht of iets bedacht?
- Trouwens - wat moet concreet opgelost worden?

Wilt u, koste wat kost, helemaal van het gas af (mijn vermoeden)? - Afhankelijk van uw gasverbruik kan dit zolang u nog op jaarbasis min of meer volledig kunt salderen. De helft van uw opwek komt overeen met ca. 6000 kWh en  als u deze 1 op 1 verstookt kunt u hiermee ca. 675-700 m³ aan gas vervangen.

Ik neem aan dat het warmwaterverbruik op dit moment ook een groot deel van het huidige forse stroomverbruik van 6000 kWh veroorzaakt, klopt dit?

Er zijn natuurlijk ook andere opties, zoals bijvoorbeeld lucht/lucht warmtepompen aka airco's, welke duidelijk energie efficiënter kunnen verwarmen dan elektrische kachels of een elektrische cv-ketel (niet doen!). Er zijn, zoals altijd, behalve voordelen ook een aantal nadelen bij elke oplossing, dus ook bij een airco.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem aan dat u, wanneer het kouder wordt, u de gascv wel gaat gebruiken voor de vloerverwarming. Elektrisch verwarmen is, normaal gesproken,  zoals @darkfiber ook ontraadt veel duurder. Elektrisch verwarmen is immers erg inefficient, voor elke kWh gaat er immers een extra kWh verloren aan koelwater in de gascentrale. Ik weet niet wat voor contract u heeft maar ik ben totaal niet te spreken over Essent en Vattenfall die met hun terugleververgoeding (over het netto overschot) zo laag zitten ( 5,5 en 9 cent per kWh) dat ‘affakkelen’ met een elektrisch kacheltje rendabel is.

Gezien uw vloerverwarming (dus lage temperatuurverwarming) is uw huis uitermate geschikt voor een warmtepomp maar daar zit meestal een lange wachttijd op. Probeer een omkeerbare airco. En verder isolatiemaatregelen als goed afsluitende (dikke) gordijnen (vooral tot op de vloer). Per dag maar één of twee keer per dag 10 minuten goed ventileren i.p.v. de hele dag een beetje.

Misschien is www.sun-tank.nl een idee voor u. Als u 5000 - 6000 kWh per jaar over heeft is dat ideaal om een geisoleerde watertank in de vorm van een wand op te warmen en daar de vloerverwarming op aan te sluiten. Bijvoorbeeld door de leidingen als een coil in die tank te laten lopen zoals een warmtewisselaar.

Het rendement is 100%, elk warmteverlies van het systeem komt terecht in de opwarming van de woning. Tussen de zonnepannelen en de sun-tank is ook geen rendementsverlies!

Anderen zeggen dat je het overschot tegen het hoogste taruef moet verkopen aan een energiemaatschappij. Maar daarmee wordt de vloerverwarming niet warm.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb het suntank systeem bekeken en kom tot de conclusie dat het niet meer is dan een groter buffervat voor warm water (matig geïsoleerd). De opslagcapaciteit is bij een inhoud van 2520l (voorbeeld van de “calculator” op de website) beperkt tot ca. 1 -3 dagen aan warmtebehoefte (overeenkomstig met ca. 20 m³ aan gas)  in de winter met een vloerverwarming.

Het “opladen” duurt in de winter door de laag staande zon ook met een optimale helling van de pv-installatie veel te lang, als het überhaupt lukt.

Ik zou niet weten hoe de TS @A.E.V  de suntank met bijvoorbeeld 6 kW? aan overtollig! pv-vermogen in de winter een beetje wil laden.
Leuk bedacht, maar er zijn waarschijnlijk betere (=efficiëntere) manieren om met stroom te verwarmen. Hoe men aan een opslagsysteem een rendement van 100% kan toekennen ontgaat mij.

@darkfiber De sun-tank wordt vanaf de herfst langzaam opgewarmd door de zonnepanelen en blijft de hele winter warm tot na het voorjaar. Het is een systeem van warmte-accumulatie. De besparing is dat je veel minder tot helemaal niet hoeft bij te verwarmen. Het rendement is 100% want alle verlies draagt bij tot het opwarmen van de woning. Er is geen efficiënter systeem. Beter laat u het door de mensen van sun-tank zeggen.

U had al gereageerd op de topicstarter, mag ik dan ook wat zeggen zonder dat u mij gaat coachen? Ik wou u een opt-out vragen voor het ciachen want ik hoef niet gecoacht te worden. Anders kan je hier geen nieuwe ideeën plaatsen. Twee weten meer dan een.

Reputatie 7
Badge +1

Mijn commentaar/kritiek betreffende het sun-tank systeem is heel algemeen bedoeld, behalve misschien de opmerking over de 6 kW? (met vraagteken!) aan continu pv-vermogen in de winter zoals ook de calculator op de sun-tank website aanbeveelt/suggereert.

Mijn 14 x 380 Wp zonnepanelen op zuid - helling 45° leveren gemiddeld ca.  6000 kWh/jaar. November ca. 267 kWh, december ca. 183 kWh, januari 225 kWh, februari 318 kWh.

In december kan ik bijvoorbeeld gemiddeld! 5,90 kWh/dag van de zonnepanelen oogsten, de TS misschien het dubbele dus iets van 12 kWh/dag. Maar over de ligging van zijn panelen m.n. de hellingshoek heeft de TS nog niets vertelt.
Van de pv-opwek moet  het normale stroomverbruik en het stroomverbruik voor de elektrische warmwaterboiler nog bekostigt worden.
In de wintermaanden is het waarschijnlijk niet mogelijk om overtollige pv-stroom in de sun-tank te stoppen.

Verder wacht ik voorlopig liever op reacties en vragen van de TS op de huidige suggesties en adviezen. Ik maak hier en anders (als energiecoach!) ook nooit reclame voor een specifiek merk en benoem voor- en nadelen voor zover mij bekend.

U had in uw eigen eerste bijdrage over de sun-tank kunnen praten. Het is hier een community van consumenten. Nergens staat dat je bijdrage beoordeeld en gekeurd wordt door een coach. Dat is wat u nu doet met mijn bijdrage. Ik wacht op de reactie van de topicstarter. Aan hem heb ik mijn bijdrage gericht en zal met hem verder praten. U zit zich daar nu in te moeien. Is het u inmiddels duidelijk wat de vraag is van de topicstarter? Ik verzoek u nogmaals om een opt-out voor coaching, ik heb geen coaching nodig.

Kunt u uw opmerkingen over Sun-tanks niet beter richten op de website van Sun-tank tegen de bedenkers van Sun-tank? Als zij iets van u overnemen merken wij dat vanzelf wel. Nu zit u slechts te storen in mijn gesprek met de topicstarter en eventuele andere consumenten. Ik blijf hier anders liever weg.

Reputatie 7
Badge +1

Hoe komt u erbij - “beoordelen” en “keuren”? Geen oordeel of keuring van een bijdrage - ik ben me van geen schuld bewust. Dat met het “coaching” heeft u zelf verzonnen, ik heb iets met deze betekenis  in mijn bijdragen hierboven met geen enkel woord benoemd of bedoeld.

Er is dus ook geen “opt-in” en geen “opt-out”. 

En mijn mening mag ik hier, net zoals iedereen gewoon uiten, het is hier in eerste instantie een discussieforum - geen simpele dialoog of erger nog monoloog.


Ik probeer iig met goede (technische, natuurwetenschappelijke) argumenten te overtuigen
en zo dicht mogelijk bij de feiten te blijven.
Als u dit als storend ziet . . .

Reputatie 7
Badge +3

U had in uw eigen eerste bijdrage over de sun-tank kunnen praten. Het is hier een community van consumenten. Nergens staat dat je bijdrage beoordeeld en gekeurd wordt door een coach. Dat is wat u nu doet met mijn bijdrage. Ik wacht op de reactie van de topicstarter. Aan hem heb ik mijn bijdrage gericht en zal met hem verder praten. U zit zich daar nu in te moeien. Is het u inmiddels duidelijk wat de vraag is van de topicstarter? Ik verzoek u nogmaals om een opt-out voor coaching, ik heb geen coaching nodig.

Kunt u uw opmerkingen over Sun-tanks niet beter richten op de website van Sun-tank tegen de bedenkers van Sun-tank? Als zij iets van u overnemen merken wij dat vanzelf wel. Nu zit u slechts te storen in mijn gesprek met de topicstarter en eventuele andere consumenten. Ik blijf hier anders liever weg.

Gewoon een één op één elektrische verwarming dus. Van je elektriciteit verkopen wordt de vloer niet warm maar met aardgas wel. Als je minder terug krijgt dan € 0,14 cent / kWh is elektrisch verwarmen (tot het prijsplafond van 1200 m3) financieel rendabel. maar het kost de samenleving wel extra gas, want de elektriciteit wordt in de winter met 50 % verlies een elektriciteitscentrale gemaakt die op aardgas draait.

Zodra de salderingsregeling verdwijnt is zo'n ‘sun tank’ al helemaal weg gegooid geld.

Reageer