Vraag

Vloerverwarming uitzetten met warmtepomp

  • 12 January 2021
  • 9 reacties
  • 3829 Bekeken

Beste allen,

Onlangs hebben wij de sleutel van onze nieuwbouw woning. Die nul op de meter is.

Hierhebben we geen gas en centrale verwarming meer maar een warmtepomp met zonnepanelen en vloerverwarming.

Nu komen ze volgende week vloer leggen een PVC vloer die verlijmd word. 

En is er aangegeven dat de vloerverwarming uit moeten en tempratuur 20 graden dient te zijn.

Nu kunnen we dit doen met eletrische kachels. 

Maar mij vraag kunnen we met de warmtepomp de vloerverwarming wel uitzetten??

 

 

 


9 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@JenneferB  Of je de warmtepomp kan uitzetten en daarmee ook de vloerverwarming hangt van het type warmtepomp icm de buitentemperatuur af.

Is het een zgn. split-unit warmtepomp kan je zonder problemen de wp uitzetten,  is het een zgn. monoblock warmtepomp  en het vriest langere tijd (> ca. 8-12 uur) kan de warmtepomp kapot vriezen.

Sorry het uitschakelen van de warmte pomp hoeft  (denk ik).

Het gaat om het uitschakelen van de vloerverwarming.

Of is het dan ook noodzakelijk om de warmtepomp uit te schakelen?

 

Reputatie 7
Badge +1

@JenneferB   Je verwarmd alleen met vloerverwarming icm een warmtepomp?

Hoe wil je dan de vloerverwarming “uitschakelen” zonder feitelijk ook de warmtepomp uit te zetten?

Wat bedoel je trouwens met vloerverwarming “uitschakelen”?

Dat is precies de vraag? 

het bedrijf waar ik de vloer heb gekocht die geeft aan dat bij het leggen de vloerverwarming uitgeschakeld dient te zijn en dat de tempratuur in huis 20 graden dient te zijn. (desnoods met extra eletrische kachels)

Mijn vraag is kan dit wel met een warmtepomp en vloerverwarming? 

Kan je die dus wel uitschakelen?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@JenneferB   Op deze manier komen we niet verder en draaien in cirkels.
Mijn advies: Stel je vragen aan de firma welke de cv-installatie heeft aangelegd.
 

Reputatie 7
Badge +2

Normaal gezien zou er een kraan in de toevoer van/naar de vloerverwarming verdeler moeten zitten die je helemaal dicht kun draaien en waarmee je de boel kunt afsluiten?
Nummer 9 op onderstaande foto.

En waarschijnlijk ook op de retour.
Nummer 12.

Als je dan ook nog de stekker van een (eventuele?) pomp er uit haalt (Nummer 10)
zou er geen warm water meer door de vloerverwarming moeten stromen?
 

 

Reputatie 5
Badge +1

Jennifer, neem aan dat er naast de vloerverwarming, ook radiatoren geplaatst zijn. Zo ja, dan kun je (zoals Anne al aangaf) gewoon de toevoer naar het verdeelblok dicht draaien. Zet dan wel alle radiatoren (zeker in de woon ruimte) helemaal open. Hiermee voorkom je, dat de warmtepomp blijft doorlopen, omdat de ruimte thermostaat de gebruikelijke waarde (20 graden ?) niet haalt, dus om warmte blijft vragen.

Zeker bij PVC vloeren is het belangrijk, dat de vloer onder de 18 graden daalt (de ruimte mag best 20 graden zijn). Dit om latere krimp te voorkomen.

Heb je geen radiatoren in de woonruimte, zet dan de radiatoren in de andere ruimte volledig open. Als je alleen vloerverwarming heb, kun je ook op het verdeelblok de zones waar de PVC vloer gelegd wordt (mogelijk) afsluiten.

Reputatie 7
Badge +1

@Dekker-Lochem   Als ik me niet heel erg vergis heeft @JenneferB 's nieuwbouwhuis uit 2020 helemaal geen radiatoren meer. - Het probleem wat ik zie en wat @JenneferB waarschijnlijk niet begrijpt is dat je alle vloerverwarmingsverdelers niet zomaar, zoals door @Anne voorgesteld, kan dichtdraaien, immers waar kan de warmtepomp vervolgens haar circulatie=warmte kwijt (voorondersteld geen radiatoren)??
Stel je zet de warmtepomp dan nu uit:

  • met een split-wp geen probleem - kan nooit kapotvriezen
  • met een monoblock - kan wel kapotvriezen (bij enkele uren onder de 0°C)

Als er twee verdelers zijn - een voor b.g. en een voor de eerste verdieping zou het ook met een monoblock zonder bevriezingsgevaar kunnen.

Maar @JenneferB verstrekt de nodige informatie over haar verwarmingssysteem niet.

Just my 2 cts

Reputatie 7
Badge +2

@darkfiber Hebben monoblock’s niet standaard een bypass dan?

Lijkt me een accident-wating-to-happen als dingen serieus mis kunnen gaan als een gebruiker binnen de radiatorkranen dicht draait...

Reageer