Hallo henkV,
Wat ik zie op de beide fotos zijn 2 uitstekende verdelers. Neem aan (maar ligt dat even toe) voor 2 verdiepingen (BG en 1e Verd.) . Juiste manier afgemonteerd en met name de 2e van redelijk recent bouwjaar.
Dus begrijp ik het niet helemaal ! !
Deze verdelers zijn nog geheel naar de huidige maatstaven voor vloer verwarming. En gezien het aantal groepen, best wel redelijk verdeeld (alhoewel, weet niet in welk type woning dit gemonteerd staat). In deze techniek is weinig innovatie, dus deze verdelers vervangen lijkt mij pure kapitaal vernietiging (zie bij “nauwkeurig regelen” )
Inderdaad, inregelen is een tijdrovende klus. Per vertrek / zone met een thermometer in de ruimte (of op de vloer) en wachten op een koude periode. Vloeren reageren traag, dus is het soms wel weken werk, om de temperatuur per vertrek op de juiste waarde te brengen. Maar eenmaal ingeregeld, kun je het gehele huis met één ruimte thermostaat (meestal in de woonruimte) de rest van de vertrekken redelijk goed op de gewenste temperatuur houden. Wel oppassen met nacht verlaging. Deze verlaagt dan ook de gehele woning evenredig mee !!!
Als de vloer de hoofd verwarming is, is nacht verlaging zelfs af te raden.
Nauwkeuriger regelen, dus per vertrek is ook mogelijk.
Er zijn (draadloze) systemen, welke de ruimte (vloer) per vertrek kunnen regelen. Per vertrek worden er dan een eigen draadloze ruimte thermostaten geplaatst. Op de (al aanwezige !) verdelers worden de hand ventielen vervangen door een electrisch gestuurd ventiel. In de daarbij gemonteerde “Control-Unit” worden de signalen van de draadloze ruimte thermostaten ontvangen. Vanuit deze “Control-Unit” worden vervolgens de elektrische ventielen aangestuurd (de doorstroming geregeld = de warmte afgifte van de vloer).
Gezien de beide verdelers zal dit dus op 2 “Control-Units” uitdraaien. Geen goedkoop systeem overigens, maar als de warmte vraag in de diverse vertrekken sterk wisselt, een goede oplossing. Zeker als de verschillende ruimtes ook op verschillende tijdstippen warmte nodig hebben (bijvoorbeeld logeerkamers of thuiswerk ruimte) . Hoewel, vloer verwarming is traag, dus alleen in de ochtend en avond ‘even’ de badkamer opwarmen heeft zijn beperkingen !
Meer vragen, hoor wel. Rob