Beantwoord

Vloerverwarming vervangen of niet

  • 10 May 2021
  • 6 reacties
  • 1345 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

Hallo allen,

Wij hebben recent een huis gekocht uit 2005. Daar zit vloerverwarming in die ingesteld kan worden middels 1 thermostraat in de woonkamer en 8 draaiknoppen (zoals aan een radiator) voor de verschillende ruimtes. De ervaring leert dat de temparatuur instellen per ruimte zeer lastig is. Nu gaan wij eind dit jaar de vloer vervangen, hetgeen ook een goed moment zou zijn om eventueel de vloerverwarming te vervangen. Heeft iemand daar ervaring mee? En is de vloerverwarming van 15 jaar geleden heel anders dan nu? 

 

Vriendelijke groet,

 

Henk

 

icon

Beste antwoord door Dekker-Lochem 12 May 2021, 14:56

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 5
Badge +1

 @Dekker-Lochem Heb je ook een voorbeeld van zo’n vloerverwarming control unit?
Ik ken wel de Evo Home, maar niet direct een systeem voor vloerverwarming.

Binnenkort !. 

Eén van onze ‘Wijkgenoten’ hebben (in hun bungalow) een vloerverwarmingssysteem met zo'n “Control-Unit”  en draadloze thermostaten in 5 vertrekken. Systeem staat in de kelder, dus goed bereikbaar. 

Het systeem is uitgevallen, nadat er een ‘slimme'-CV Installateur (voor het plaatsen van een nieuwe CV ketel) met zijn vingers aan gezeten heeft. Volgens zijn zeggen (!) kon dat niet op de nieuwe ketel aangesloten worden (?). Onwetende, hebben de bewoners dat geaccepteerd.

De installateur heeft vervolgens één ruimte thermostaat geplaatst, de regelventielen losgeschroefd, de ‘oude’ knoppen er weer op gezet (lagen ernaast in een doosje) en het advies gegeven; “Gaat u deze winter maar experimenteren met de 12 (!) regelknoppen”. 

Met een gasverbruik stijging van 100 % (!) kwamen ze bij mij aan de deur. Ben erin gedoken. Het systeem wat daar draaide, is van rond 2000. Heb een goede installateur voor ze gezocht, welke binnenkort met een oplossing komt om de oude situatie, met de bestaande installatie,  weer in werking te krijgen. 

Tot de oplossing (was februari) heb ik een aantal groepen voor de helft dicht gedraaid. En om de 4 dagen even bijstellen (zoals hierboven al beschreven). Draait nu redelijk

Dus binnenkort de oplossing, Rob.

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb verder niets aan Rob’s commentaar toe te voegen :)

Voor zover ik weet zijn de enige duidelijker verbeteringen in vloerverwarming de type pompen die gebruikt worden en het soort slang dat de grond in gaat.
Dat laatste gaat dan over de tyleen slangen uit de jaren 80.

De pompen, al dan niet icm met een pomp schakelaar, zijn slimmer en energiezuiniger geworden.

@Dekker-Lochem Heb je ook een voorbeeld van zo’n vloerverwarming control unit?
Ik ken wel de Evo Home, maar niet direct een systeem voor vloerverwarming.

Hallo Rob. Super. Heel nuttig antwoord dit. Goed om te horen dat er weinig vernieuwing is en dat dit nog up to date is. Het inregelen is inderdaad een zeer tijdrovende klus. Wij wonen hier nu 1.5 maand en ik heb nog niet helemaal goed staan. Het is inderdaad voor 2 verdiepingen (badkamer boven + hele benedenruimte). De ervaring gaat leren of het eventueel interessant is om 2 control units toe te voegen. Nogmaals dank!

Reputatie 5
Badge +1

Hallo henkV,

Wat ik zie op de beide fotos zijn 2 uitstekende verdelers. Neem aan (maar ligt dat even toe) voor 2 verdiepingen (BG en 1e Verd.) . Juiste manier afgemonteerd en met name de 2e van redelijk recent bouwjaar.

Dus begrijp ik het niet helemaal ! !

Deze verdelers zijn nog geheel naar de huidige maatstaven voor vloer verwarming. En gezien het aantal groepen, best wel redelijk verdeeld (alhoewel, weet niet in welk type woning dit gemonteerd staat). In deze techniek is weinig innovatie, dus deze verdelers vervangen lijkt mij pure kapitaal vernietiging (zie bij “nauwkeurig regelen” )

Inderdaad, inregelen is een tijdrovende klus. Per vertrek / zone met een thermometer in de ruimte (of op de vloer) en wachten op een koude periode. Vloeren reageren traag, dus is het soms wel weken werk, om de temperatuur per vertrek op de juiste waarde te brengen. Maar eenmaal ingeregeld, kun je het gehele huis met één ruimte thermostaat (meestal in de woonruimte) de rest van de vertrekken redelijk goed op de gewenste temperatuur houden. Wel oppassen met nacht verlaging. Deze verlaagt dan ook de gehele woning evenredig mee !!!

Als de vloer de hoofd verwarming is, is nacht verlaging zelfs af te raden.

Nauwkeuriger regelen, dus per vertrek is ook mogelijk. 

Er zijn (draadloze) systemen, welke de ruimte (vloer) per vertrek kunnen regelen. Per vertrek worden er dan een eigen draadloze ruimte thermostaten geplaatst. Op de (al aanwezige !) verdelers worden de hand ventielen  vervangen door een electrisch gestuurd ventiel. In de daarbij gemonteerde “Control-Unit” worden de signalen van de draadloze ruimte thermostaten ontvangen. Vanuit deze “Control-Unit” worden vervolgens de elektrische ventielen aangestuurd (de doorstroming geregeld = de warmte afgifte van de vloer).

Gezien de beide verdelers zal dit dus op 2 “Control-Units” uitdraaien. Geen goedkoop systeem overigens, maar als de warmte vraag in de diverse vertrekken sterk wisselt, een goede oplossing. Zeker als de verschillende ruimtes ook op verschillende tijdstippen warmte nodig hebben (bijvoorbeeld logeerkamers of thuiswerk ruimte) . Hoewel, vloer verwarming is traag, dus alleen in de ochtend en avond ‘even’ de badkamer opwarmen heeft zijn beperkingen !

Meer vragen, hoor wel. Rob

Bedankt voor de snelle reactie. Er ligt nu een tegelvloer en we gaan over op een gietvloer. De gietvloer kan ook over de tegels, maar de overweging is als we de vloerverwarming willen vernieuwen is dat nu een goed moment. We zijn voornemens om hier nog lekker lang te gaan wonen. Zie hieronder de fotos: 

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Heb je toevallig ook wat plaatjes?

En wat bedoel je precies als je zegt dat je de vloer gaat vervangen?
Want als je de bestaande vloer er helemaal uit sloopt zul je sowieso opnieuw vloerverwarming moeten aanleggen neem ik aan. Maar ik heb het idee dat je dat niet helemaal bedoelt.

Reageer