Vraag

Vloerverwarming: welke opties heb ik?

  • 24 October 2022
  • 4 reacties
  • 461 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 6 reacties

Beste mensen,

Omdat we de keuken gaan we vervangen die aan de kamer vastzit, komt de vloer in beeld. 46 jaar oude plavuizen gaan we daarom waarschijnlijk vervangen en dan komt de vraag, wil je ook vloerverwarming. Ok. Lijkt duurzaam, efficiënt en goed moment. Maar welke opties heb ik dan en hoe doen we de isolatie (zie ook mijn vloer-isolatievraag).

Ik begrijp van de installateur uit het dorp dat er buizen in de betonnen vloer gefreesd moeten worden. Op sites zie ik dat er ook andere systemen zijn. Maar ik vind geen (leken) overzicht van wat er zoal is en wat geschikt is voor welke situatie.

Wat zijn bijvoorbeeld de voor- en nadelen van isolatie aan de bovenkant en welke mogelijkheden zijn er momenteel?
Zou WARP geschikt zijn?

Wie weet daar meer over of kan mij verwijzen naar sites / mensen die daar meer over kunnen melden?

Eigenlijk zoek ik een overzichtsartikel of programma / consumentenbondvergelijkstest met alle soorten vloerverwarming.

Bedankt alvast.


4 reacties

Reputatie 2

Hallo @Sam .

 

Bent u  al wat wijzer geworden mbt de diverse manieren om je vloer te verwarmen?

Om uit eigen ervaring te spreken, ik heb uiteindelijk gekozen voor het infrezen van de vloerverwarming. Dit na een hele zoektocht naar de mogelijkheden. Ik zag net als u op een gegeven moment door alle mogelijkheden niet meer wat er voor mij goed zou zijn. De begane grond en de 1e verdieping hadden al vloerverwarming  vanuit de bouw. Die zit aanzienlijk dieper in het beton dan de 2e verdieping waar het in de toplaag gefreesd is.

Om een keuze te maken wat goed zou zijn voor uw situatie is het eerst van belang dat u zelf weet naar welk resultaat u op zoek bent.

U geeft aan dat u zit met het isoleren van de vloer. Vanwege uw opmerking over het frezen in de vloer ga ik er gemakshalve van uit dat u een betonnen vloer heeft. Het frezen is dan een mogelijkheid. Zorg er iig onder de begane grond-vloer u de warmte in de vloer houdt dmv isoleren. Dit kan met bv piepschuim of aluminiumfolie in tunnels gevouwen onder uw vloer ( deze optie claimt warmte terug de vloer in te stralen) (zelfde effect bierblikje in folie). Het effect hiervan is dat de toplaag de warmte afgeeft als de bovenkant van de vloer warm genoeg is geworden. Hoe dieper de slangen hoe trager uw systeem, maar geeft de warmte dan ook wel langer af. In dit geheel dient de vloer nu als warmte-accu. Net als uw wand-radiator, moet ook de vloer op temp komen om warmte af te stralen. Is het om welke reden dan ook niet mogelijk om de vloer vanonder te isoleren is wellicht droogbouw een optie voor u.

Met een droogbouw systeem heeft u eerst een laag isolatie op de vloer. Vaak zitten in deze isolatieplaten al de gleuven gefreesd om slangen in te verwerken. Er zijn systemen met en zonder aluminium geleiders. Aluminium versterkt de stralingscapaciteit van de vloerverwarming. De dikte van de isolatie hangt af van het verlies van de vloer. Houdt er dus rekening mee dat de vloer omhoog komt. Deuren kunnen moeten worden ingekort. Er zijn systemen die 3 cm hoog zijn( isolatieplaat met leiding erin), maar hier moet uw eigen vloer nog overheen.

Met systemen als WARP en en bv Variotherm kunt u eigenlijk veel meer. Waar u met vloerverwarming ook kunt koelen, kunt u bij systemen als WARP en Variotherm meer een ruimte aanpakken. U vervangt radiatoren aan de wand door er  een geheel verwarmde wand van te maken. De winst zit hem nu ook in het gewonnen vloeroppervlak. Zo kan een kundig loodgieter het zo voor u maken dat in de zomer uw plafondkoeling voor een koeler klimaat zorgt. In de winter kan plafondverwarming als onaangenaam ervaren worden, daarom een apart circuit hiervoor. 

Zo is bijvoorbeeld een radiator aan de muur maar 4,5 maanden aan het werk, met de hogere verbruikskosten. Daarentegen kunt u een vloerverwarming in de andere 7,5 maand ook gebruiken om de woning te koelen. Dit is ook zonder warmtepomp te regelen maar daaar ga ik uw hoofd nu niet mee vullen.

De verschillen in gebruik zorgen ook voor de berg aan opties. Dus de vraag is eigenlijk aan u, wat u verwacht van uw systeem? Maar zodra u weet hoe u de techniek wilt toepassen zullen er opties wegvallen en komt er voor u ook meer duidelijkheid.

Het is sws een energiezuiniger systeem vanwege de lagere aanvoertemperatuur. En de mogelijkheden om wanden en plafonds mee te nemen zorgt wellicht nu bij u voor nog meer , wellicht overbodige, info. Ik deel dit juist met u zodat u een beetje een beeld van de mogelijkheden heeft. De overstap naar een warmtepomp is dan ook een stuk kleiner/ makkelijker.

Ik hoop dat u hier wat aan heeft gehad.

J.M.V

Bedankt. J.M.V. Interessant. Ik moet dit even goed bestuderen. 

Nogmaals dank J.M.V. Ik ben weer een stap verder.

Verwachting
U schrijft dat ik eerst moet bepalen wat ik verwacht van het systeem. In principe verwacht ik duurzame verwarming, die een verbetering is, ten opzichte van de bestaande (bouwjaar 1976) woonkamerradiatorenverwarming, tegen een redelijke investering. We doen dit nu, omdat we de vloer aanpakken. Dat is een moment om voor vloerverwarming te kiezen. Ik denk niet direct dat koeling nodig is. Die prijs/ behoefte verdeling schat ik in als sterk ongunstig.

Maar wat ik zou willen, is mogelijk afhankelijk van wat zou kunnen, als dat een redelijke investering is. Daarom weet ik graag wat alternatieven zijn.

Vloerisolatie
Ik overweeg nu PIF vloerisolatie. Dat is een alternatief voor TonZon-folie, zelfde principe, maar kan ook in lagere kruipruimtes. Isolatiewaarde  3,5.

Het type vloerverwarming moet ik nog kiezen. Ik denk dat frezen in beton het meest logisch is. Beton als accu, zoals u schrijft met trage, maar stabiele afgifte. Nu we de vloer goed kunnen isoleren, lijkt dat een voor de hand liggende keuze. Hoe dan verder? Ik denk dat elektrisch verwarmen dan afvalt.

Dan weer terug naar de waterbuizen/leidingen vloerverwarming.
Waar op te letten bij de keuze van methode, materialen, systeem, leverancier/installateur.

In beton gefreesde vloerverwarming
Bij een kennis die ook vloerverwarming aan laat leggen, zie ik dat de dekvloer het frezen niet aan kan. Er vallen gaten in. De dekvloer moet er nu uit, voordat ze verder kunnen. Bestaat bij mij ook dat risico? Is dit te voorzien? Hoe vaak komt zoiets voor? In welke situaties? En hoe kan ik mij hierop voorbereiden? Wat is nodig in geval dat? Of maken we andere keuzes als dit risico groot lijkt?

Zo ver ben ik nu dus. Ik ga verder praten met installateurs vloerverwarming. Als u nog tips of bespiegelingen heeft, hoor ik die graag. Alvast bedankt 😃.

Reputatie 2

Hallo @Sam 

Ik blijf zo dicht mogelijk bij mijn eigen ervaringen, maar bij mij thuis ligt er een anhydrietvloer als dekvloer. Dit is een zachtere vloer en makkelijker in te frezen ( werd mij verteld door de jongen die kwam frezen) dan een cementdekvloer. Waar in de anhydrietvloer gips het bindmiddel is, is dat in een cementdekvloer dus cement. Dit zorgt voor een hardere vloer die veel aan klappen op kan vangen. Maar dus zo hard is dat het scheurt en breekt bij het frezen en dan vooral bij de bochten. Als je zo'n vloer hebt is het verstandig dit te melden bij de personen die u zoekt om te komen frezen. Bij mij stond er ook een optie op het formulier ten tijde van mijn aanvraag. 

Ik kan vanaf hier niet de vloer van uw kennis beoordelen, maar de kans is dat hij thuis een cementdekvloer heeft liggen. Bij mij werden andere , door mijzelf gemaakte gaten, en de gefreesde sleuven, nadat het leidingwerk gelegd was, gevuld met een vulmateriaal. Nadat dit was uitgehard kwam hier een laagje egaline overheen. Hiervoor moeten de slangen wel goed in de sleuf blijven steken. Dus met grote gaten zal de slang naar boven drijven. Het verwijderen en daarna weer terug plaatsen van een dekvloer zal prijzig zijn maar als blijkt dat het bij u ook nodig zou zijn. En u wilt er toch mee doorgaan. Is de mogelijkheid daar om na het verwijderen van de dekvloer, een vloerverwarming op netten te laten plaatsen en dan de dekvloer hier overheen stort. Mocht dit niet gewenst zijn is het zoals u eerder al aangaf elektrisch of droogbouw. Bij droogbouw komt u vloer hoger te liggen met bijkomende ongemakken. 

Qua diameter van de leidingen ben ik zelfs na VSK’22 niet veel wijzer geworden. Ik heb zelf op advies van de installateur van mijn warmtepomp 16mm laten leggen. WARP zag ik op VSK’22 met 12mm en weer een andere stand prees 20mm aan. Wel werd erbij gezegd dat de 20mm veelal in grotere gebouwen en woningen geplaatst werd. Villa's, zorgcomplexen etc. Om zo meer energiente kunnen vervoeren. Een kennis van mij heeft ook 20mm laten plaatsen. Maar dat kwam door de laagste offerte. Die vloer is gekoppeld aan een houtkachel en krijgt een constante aanvoer van 25°C. Mijn vloer krijgt 21 a 22°C. 

Zoek een installateur die voor u on the spot te berekening kan maken over de te verwachten energiestromen van en naar de vloer. Een loodgieter zal het prima kunnen aansluiten, maar dat moet pas na een berekening. Na het aanleggen kan je namelijk nergens meer heen. Als lage temperatuur verwarming liggen de leidingen dichter op elkaar. Ik heb ongeveer 10 cm tussen de leidingen. 

Voor de rest kan ik u alleen waarschuwen voor cowboys op de markt. Betaal liever 300 meer aan een gerenommeerd bedrijf. Want het kost meer om het werk van stumpers te herstellen. (Weer eigen ervaringen, helaas met m'n solar-installatie). Mocht er nog wat te binnen schieten dan kom ik er wel op terug. Veel plezier en succes jn uw zoektocht naar info..

Mvg 

J.M.V

Reageer