Vraag

vloerverwarmingsverdeler vervangen door (L)TV verdeler. Welke moet ik nemen, open of gesloten?

  • 8 November 2021
  • 2 reacties
  • 480 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 12 reacties

Adhv een eerdere post ben ik er achter gekomen dat mijn 22 jaar oude espace verdeler met energie-onvriendelijke danfoss pomp niet meer bij de tijd is. Ik kan het in de verdeler circulerende water niet regelen (zie”de discussie “is een pompschakelaar nog zinvol...) dus ik zou waarschijnlijk beter af zijn met een nieuwe ‘gesloten verdeler’ had ik gedacht.

Ik heb sinds een week een elga ace 6 kw in gebruik (tot nu toe zeer tevreden over het verbruik) maar vind dat er wel wat meer water door de verdeler mag.

Heeft iemand de wijsheid in pacht?:wink: dan hoor ik het graag!


2 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@GijsD Als je er voor kan zorgen dat je cv-ketel nooit, maar ook nooit, boven de 45°C aanvoertemperatuur tijdens cv-bedrijf uit kan komen is de “natuurlijke” keuze een gesloten verdeler zonder eigen pomp. Cv en warmtepomp kunnen dan prima met een gesloten verdeler werken, de wp wil sowieso liever een gesloten verdeler. - Een “omgebouwde” (hydraulisch actief gemaakte) open verdeler is waarschijnlijk suboptimaal qua doorstroming. - Just my € 2cts (ik ben geen expert, dus zonder garantie)

dank voor je antwoord, ik had al zo'n idee. Ik heb ergens gelezen dat de pomp van de Wp sterk genoeg is om de boel rond te pompen. Ik moet alleen zorgen dat ik de diameter van aan- en afvoerleiding van de verdeler zo groot mogelijk houd (nu iets van 15 mm, weliswaar over niet meer dan ½ meter, , en dat knijpt natuurlijk. Dus dat vergt enig leidingwerk aanpassen, maar dat zou ik met kunststof kunnen doen om door de wirwar van aftakkingen mijn weg te vinden.

Heb je enig idee welk type ik zou moeten nemen? Je hebt ze in alle maten en kleuren namelijk. Mijn enige beperking is dat ik nu de circuits ca 35cm de grond uit heb steken dus ik heb niet echt veel speling, tenzij ik de helft met een koperen pijpje verleng (truukje hier geleerd, was dat jouw idee?)

Reageer