Naast warmtepompen zijn er ook elektrische cv-ketels te koop. Voorheen was het nog verboden om je huis volledig elektrisch te verwarmen. Nu worden er dus elektrische ketels verkocht die het elektriciteitsnet volledig gaan overbelasten (als iedereen op deze manier wil, en kan verwarmen, elektrisch verwarmen is immers drie keer zo duur dan op gas). De netbeheerders moeten daardoor het net gaan verzwaren waarvan wij allemaal de kosten mogen betalen middels de post 'netwerkkosten' op onze energierekening.
Er zijn ook elektrische 'sfeerhaarden' (een nep-houtvuur) als bijverwarming. Het lijkt mij dat deze niet verboden moeten worden (als het hard waait krijgen we immers een stroomoverschot). En al helemaal niet de elektrische 'haarden' als 'speelgoed'. En natuurlijk (juist) ook niet de infra rood panelen die bij een lagere ruimtetemperatuur een hogere gevoelstemperatuur geven.
Beantwoord
Voor een verbod op elektrische cv-ketels.
Beste antwoord door JWD
Wanneer we een paar echt koude dagen krijgen (-10 grC vorst bijvoorbeeld) en de wijk staat vol met warmtepompen op buitenlucht, dan heb je exact dezelfde situatie als wanneer iedereen die 'gewone' elektrische CV had waar hierboven over wordt gerept. De COP is in beide gevallen 1 in plaats van 5 (bij een warmtepomp op bodemwarmte). U begrijpt het al: het lokale elektriciteitsnet wordt volkomen overbelast en valt uit. Helaas pindakaas.
Voor het naadje van de kous, zie mijn webstek: www.nautilus-educatief.nl.
Bekijk origineelVoor het naadje van de kous, zie mijn webstek: www.nautilus-educatief.nl.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.