Beantwoord

Waar op letten bij aanschaf infrarood paneel?

  • 6 October 2019
  • 50 reacties
  • 21860 Bekeken


Toon eerste bericht

50 reacties

Reputatie 1

Info van Milieucentraal:

[quote] Infrarood panelen verwarmen je lichaam, niet de lucht. Het heeft dus geen zin om ze aan te zetten (of aan te laten) als je een ruimte niet gebruikt. Zorg er daarom voor dat ze alleen aan staan als je een ruimte gebruikt. Een thermostaat met bewegingssensor is daarvoor handig.[/quote]

Waar je dus o.a. op moet letten is dat de persoon(en) die het IR-paneel gebruikt ze ook uit zet als er niemand aanwezig is. Elektrische warmte is immers drie keer zo duur dan warmte van aardgas.


Niet geheel waar. Ik heb een ir paneel dat 85%straling, 15% convectiewarmte afgeeft. Met mijn Homewizard laat ik elke dag het paneel inschakelen voor een bepaald aantal uren, en dan gaat de temperatuur echt vrij snel omhoog. 

 

op deze manier probeer ik mijn maximale verbruik uit de zonnepanelen te halen. Ik denk nu dat ik met 3kwh per dag, ook rond de 2/3 kuub gas kan besparen. 

Inderdaad beter om de IR panelen op een basistemperatuur in te stellen en bij te stellen als je aanwezig bent in de ruimte. Dan werken ze het efficiëntst. Uit en aanschakelen van de panelen kost vaak meer energie dan ze op een bepaalde temperatuur te laten branden. 

Reputatie 6
Badge

Ik maak me toch wel zorgen over de uiteindelijke kosten van IR verwarming. Er is al eerder hier wat onderzoek naar gedaan waarbij de de meest gangbare alternatieve verwarmingssystemen met elkaar zijn vergeleken. Zie ook:  IR kosten op langere termijn

Hierin is ook het onderstaande overzichtje opgenomen.

 

Reputatie 1

Ik maak me toch wel zorgen over de uiteindelijke kosten van IR verwarming. Er is al eerder hier wat onderzoek naar gedaan waarbij de de meest gangbare alternatieve verwarmingssystemen met elkaar zijn vergeleken. Zie ook:  IR kosten op langere termijn

Hierin is ook het onderstaande overzichtje opgenomen.

 

Ik ken dit onderzoek. Dit is een bekend overzicht van een onderzoek dat DWA heeft gedaan naar verschillende verwarmingsalternatieven. Volgens mij is dit een theoretische exercitie die niet is gestaafd met ervaringscijfers. Of dit overzicht wel of niet klopt zul je dus bij de leveranciers van de IR panelen moeten navragen. Maar laten we eerlijk wezen ook de warmtepomp levert niet de belofte die al langer wordt gemaakt. Ook daar hoor ik klachten van mensen die het binnen niet warm krijgen bij onze winterse temperaturen. 

Voor mij is de ervaring zelf of zijn cijfers gebaseerd op ervaring de beste overtuiging voor een product, welk product dat dan ook is. 

Reputatie 7
Badge +3

I

 

Inderdaad beter om de IR panelen op een basistemperatuur in te stellen en bij te stellen als je aanwezig bent in de ruimte. Dan werken ze het efficiëntst. Uit en aanschakelen van de panelen kost vaak meer energie dan ze op een bepaalde temperatuur te laten branden. 

Bij afwezigheid hebben IR-panelen niet hun bijzondere effect. Namelijk het direct verwarmen van huid en kleding. Alle warmte die IR-panelen dan geven is dan derhalve 1:1 elektrische verwarming. Aardgas of warmtepomp is dan altijd efficiënter. Wel treedt als klein neven effect op dat meubels e.d. iets warmer zijn dan de ruimte temperatuur.

Naar mijn weten is mijn IR-paneel gewoon 500 Watt. En dus niet meer als ik hem aanzet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik maak me toch wel zorgen over de uiteindelijke kosten van IR verwarming. Er is al eerder hier wat onderzoek naar gedaan waarbij de de meest gangbare alternatieve verwarmingssystemen met elkaar zijn vergeleken. Zie ook:  IR kosten op langere termijn

Hierin is ook het onderstaande overzichtje opgenomen.

 

 Volgens mij is dit een theoretische exercitie die niet is gestaafd met ervaringscijfers. 

Met een 2 graden lagere ruimte temperatuur bespaar ik per dag 2 m3 aardgas.

Als ik een warmtepomp had met een COP van 5 zou dat 18 / 5= 3,6  kWh elektrisch zijn.

Nu verbruik ik met mijn 500 Watt IR-paneel per dag circa 2,5 kWh.

Omdat ik niet op de zelfde plek wil zitten zal ik wel meedere panelen moeten afschaffen maar dat staat niet in verhouding met de kosten voor een water-water warmtepomp.

Zien er mooi uit zo aan het plafond. Dat is ook direct de beste plaats voor IR panelen omdat ze dan het beste de horizontale oppervlaktes in de kamer aanstralen. Eventueel aan de muur kan ook, maar heb je iets meer vermogen nodig. 

Wat me wel opvalt is dat je zo een enorme energieverslinders hebt gekozen. Ik ken panelen (o.a. Degree-n panelen) die een stuk minder vermogen vragen en meer warmte opleveren. Panelen die ongeveer 20W/m2 bij een zeer goede isolatie nodig hebben en 25-30W/m2 bij een matige isolatie. Dat zou voor jouw badkamer en woonkamer erg veel schelen in verbruik. Dan zou je ook tov gas een voordeel behalen. 

Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat ze voor een badkamer vaak een groter paneel aanbevelen omdat je deze alleen maar gebruikt als je in de ruimte bent en dan snel de warmte van het paneel wil voelen. Een groter paneel helpt hierbij.

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, ik ben een IR paneel aan het overwegen voor mijn werkkamer (zolder/torenkamer) waar de temp ongestookt vandaag tot 11,4 graden zakte (met een buitentemp van ongeveer -3). Ik heb er een radiator hangen maar er is geen beginnen aan deze met mn cv warm te stoken voor die keren dat ik er zou willen werken, en als ik dat beslis duurt het uren voor de temp wat aangenamer wordt. IR panelen zijn dan wellicht gunstiger, zeker als ik er 1 direct boven het bureau hang waar ik sta/zit te werken.

Reputatie 6
Badge

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, ik ben een IR paneel aan het overwegen voor mijn werkkamer (zolder/torenkamer) waar de temp ongestookt vandaag tot 11,4 graden zakte (met een buitentemp van ongeveer -3). Ik heb er een radiator hangen maar er is geen beginnen aan deze met mn cv warm te stoken voor die keren dat ik er zou willen werken, en als ik dat beslis duurt het uren voor de temp wat aangenamer wordt. IR panelen zijn dan wellicht gunstiger, zeker als ik er 1 direct boven het bureau hang waar ik sta/zit te werken.

De transitie van conventioneel CV naar IR verwarming betekent natuurlijk niet dat de stap “isoleren” overgeslagen kan worden. Dan wordt het toch echt een te dure oplossing.

De transitie van conventioneel CV naar IR verwarming betekent natuurlijk niet dat de stap “isoleren” overgeslagen kan worden. Dan wordt het toch echt een te dure oplossing.

Ik heb een huis van net 20 jaar oud dat ‘goed’ geïsoleerd is. Ik heb veel glas (ook in de torenkamer) dat afgelopen jaar is vervangen van dubbel glas naar HR super ++ glas. Ik weet niet wat er nog extra te isoleren valt.

Reputatie 6
Badge

De transitie van conventioneel CV naar IR verwarming betekent natuurlijk niet dat de stap “isoleren” overgeslagen kan worden. Dan wordt het toch echt een te dure oplossing.

Ik heb een huis van net 20 jaar oud dat ‘goed’ geïsoleerd is. Ik heb veel glas (ook in de torenkamer) dat afgelopen jaar is vervangen van dubbel glas naar HR super ++ glas. Ik weet niet wat er nog extra te isoleren valt.

@RenéS Ik vond in je verhaal de temperatuur daling naar 11,4 grad in een dag zo opvallend veel. Ik vroeg me dus af of de isolatie voldoende zou zijn. Ik vermoed dat je “torenkamer met veel glas” toch voor isolatie wel een stevige uitdaging is.

Ik heb een huis van net 20 jaar oud dat ‘goed’ geïsoleerd is. Ik heb veel glas (ook in de torenkamer) dat afgelopen jaar is vervangen van dubbel glas naar HR super ++ glas. Ik weet niet wat er nog extra te isoleren valt.

@RenéSIk vond in je verhaal de temperatuur daling naar 11,4 grad in een dag zo opvallend veel. Ik vroeg me dus af of de isolatie voldoende zou zijn. Ik vermoed dat je “torenkamer met veel glas” toch voor isolatie wel een stevige uitdaging is.

ben ik helemaal met je eens. Dat is dan ook de reden dat de radiator daar dus gewoon dicht is. De torenkamer heeft vier koude muren met aan alle kanten veel glas en een hoog plafond. Erg mooi om te zien maar zeer onpraktisch wat betreft stoken. Ik zou het puntdakje extra kunnen isoleren / het plafond kunnen verlagen / systeemplafond maar dat kan tot maximaal 3,5m anders kom ik voorbij het glas. Het glas is al vervangen en maakt helaas daar niet een heel groot verschil.

Reputatie 1

Inmiddels heb ik behoorlijk wat kennis en ervaring opgedaan met diverse infrarood panelen en vloer/wandverwarming. Ik ben o.a. vrijwilliger/energiecoach voor het lokale energieloket. Inhakend op de eerdere antwoorden, die ik grotendeels kan beamen, hierbij wat samenvattende tips, over ir-panelen:

Plaatsing aan het plafond werkt in de praktijk het prettigste is mijn ervaring. Maar niet hoger dan 3 meter van de vloer.

Er zijn vrij veel goedkope panelen te krijgen, die vaak niet goed doen wat je ervan verwacht. Ik heb uit eerste en tweede hand goede ervaringen met Maxxinno, Sunnyheat en ThermIQ. Dit onder andere (of vooral?) omdat ze goede geïntegreerde aansturing met een thermostaat per ruimte of per paneel hebben. De eerste twee ‘moduleren’, dus bij gewenste temperatuur gaan ze heel zacht stralen ipv telkens aan/uit schakelen. Dit werkt zeer prettig, en houdt de temperatuur van meubels en mensen goed in stand. Ook Leranti doet zijn werk.

Bij mij werkt goed (met een Maxxinno aan het plafond van werkkamer, niet bijzonder goed geïsoleerd): een basistemperatuur van ca. 16’C. en dan het paneel op 19’C. als ik in de ruimte wil werken; dat is direct en meer dan warm genoeg. Op mijn ‘slimme meter’ kan ik zien dat het paneel zeer weinig verbruik heeft als hij moduleert. Alleen een paar minuten om op te warmen op vol vermogen (1300 watt). De radiator heb ik weggehaald. Mijn bureau (en ook wel eronder), de wanden en andere meubels warmen snel mee op (tot de kou er af is). Dit draagt bij aan comfortgevoel.

Een paneel op een statief vlak bij de te verwarmen persoon zetten werkt in mijn ervaring niet prettig, te grote temperatuurverschillen en oppassen voor verbranden van vingers.

Het is niet prettig, en niet goed voor je spullen, om de temperatuur in een ruimte lager te laten worden dan 12’C. Dan heb je wel kans op vocht, en als je er wél gaat zitten moet het paneel (te) hard zijn best doen.

Kies een voldoende ruim paneel (qua vermogen), dan hoeft het minder hard te werken en wordt meestal wat minder heet. een zwaarder paneel is meestal nauwelijks duurder. Denk tenminste aan 50-60 Watt/m2 en een paneel per 16-20 m2. Mijn paneel is overbemeten (1300 W voor 18 m2), maar dat maakt uiteindelijk in verbruik niet uit (alleen kort bij opwarmen), hij gaat sneller in lage stand. Omdat alles door de infraroodstraling een beetje mee opwarmt (en terug straalt), draagt infrarood ook bij aan vermindering van vocht.

Infrarood is op zichzelf niet een duurzame/zuinige techniek, het rendement is 1:1. Met (half)grijze stroom levert dat geen duurzame oplossing. Voordelen zijn er ook: er is geen verlies/transport van warmte, alles wordt ter plekke uitgestraald, en er is geen onderhoud nodig. Daarnaast kan de ruimte temperatuur inderdaad lager zijn voor eenzelfde comfortgevoel, wat per graad behoorlijk zuiniger kan zijn. Als je daarnaast het paneel (de thermostaat) laag instelt cq het paneel uit zet als je er niet bent, kan het wel degelijk een zuinige en duurzame oplossing worden, ook in vergelijking met andere systemen. Dit zit dus in het gebruik (je moet wat meer sturen), en minder in de techniek. En op veel plekken werkt infrarood makkelijk, en kun je ermee van het gas af zonder dat er van alles verbouwd hoeft te worden.

Bij een vriendin recent panelen voor twee kamers gecombineerd met Thermoshield verf. De eerste resultaten zijn goed, maar nog geen verbruiksgegevens.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een huis van net 20 jaar oud dat ‘goed’ geïsoleerd is. Ik heb veel glas (ook in de torenkamer) dat afgelopen jaar is vervangen van dubbel glas naar HR super ++ glas. Ik weet niet wat er nog extra te isoleren valt.

@RenéSIk vond in je verhaal de temperatuur daling naar 11,4 grad in een dag zo opvallend veel. Ik vroeg me dus af of de isolatie voldoende zou zijn. Ik vermoed dat je “torenkamer met veel glas” toch voor isolatie wel een stevige uitdaging is.

 maar dat kan tot maximaal 3,5m anders kom ik voorbij het glas. Het glas is al vervangen en maakt helaas daar niet een heel groot verschil.

Er is een maximumhoogte voor ir-panelen aan het plafond. Namelijk 3 meter.

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/energiezuinig-verwarmen-en-warm-water/infraroodpanelen-voor-verwarming/

Reputatie 4
Badge +3

@Eloo heb je hier inmiddels een antwoord op je vraag gekregen? Zo ja, welk antwoord heeft je het meest geholpen? Heb je nog iets van de community nodig? Ik hoor het graag van je! 

Er is een maximumhoogte voor ir-panelen aan het plafond. Namelijk 3 meter.

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/energiezuinig-verwarmen-en-warm-water/infraroodpanelen-voor-verwarming/

had ik idd gelezen. Het paneel kan natuurlijk lager hangen dan het plafond zelf maar weet niet of dat veel nadelen weghaalt? straling naar boven?

Reputatie 3

Woj gebruiken een Ir paneel als handdoek droger. Zit een timer op, uurtje aan en handdoeken droog.

De badkamer zelf is 21-22 graden maar wordt met vloerverwarming verwarmd. T aanvoer is 28 graden.

Er droogt dus in vergelijk met vorige woning met sier radiator op de CV bar weinig (die werd natuurlijk vrij warm met CV gemperaturen)

Alleen moet je het vocht wel afvoeren door middel van Ventilatie.

Reputatie 1

Er is een maximumhoogte voor ir-panelen aan het plafond. Namelijk 3 meter.

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/energiezuinig-verwarmen-en-warm-water/infraroodpanelen-voor-verwarming/

had ik idd gelezen. Het paneel kan natuurlijk lager hangen dan het plafond zelf maar weet niet of dat veel nadelen weghaalt? straling naar boven?

Niet helemaal waar. Er zijn ook panelen die hoger kunnen hangen. Deze stralen een hogere intensiteit uit en verbruiken over het algemeen dus ook meer vermogen. De “standaard” panelen hebben echter een maximum van 3 a 3,5 meter. 

Panelen (horizontaal) iets later dan het plafond hangen is een prima oplossing. Er is toch weinig tot geen luchtverwarming, dus er stijgt geen warme lucht op. De straling is naar beneden gericht (bij voldoende geïsoleerde achterkant) en dus op de plekken waar je het wilt hebben. 

Reputatie 1

Inmiddels heb ik behoorlijk wat kennis en ervaring opgedaan met diverse infrarood panelen en vloer/wandverwarming. Ik ben o.a. vrijwilliger/energiecoach voor het lokale energieloket. Inhakend op de eerdere antwoorden, die ik grotendeels kan beamen, hierbij wat samenvattende tips, over ir-panelen:

Plaatsing aan het plafond werkt in de praktijk het prettigste is mijn ervaring. Maar niet hoger dan 3 meter van de vloer.

Er zijn vrij veel goedkope panelen te krijgen, die vaak niet goed doen wat je ervan verwacht. Ik heb uit eerste en tweede hand goede ervaringen met Maxxinno, Sunnyheat en ThermIQ. Dit onder andere (of vooral?) omdat ze goede geïntegreerde aansturing met een thermostaat per ruimte of per paneel hebben. De eerste twee ‘moduleren’, dus bij gewenste temperatuur gaan ze heel zacht stralen ipv telkens aan/uit schakelen. Dit werkt zeer prettig, en houdt de temperatuur van meubels en mensen goed in stand. Ook Leranti doet zijn werk.

Bij mij werkt goed (met een Maxxinno aan het plafond van werkkamer, niet bijzonder goed geïsoleerd): een basistemperatuur van ca. 16’C. en dan het paneel op 19’C. als ik in de ruimte wil werken; dat is direct en meer dan warm genoeg. Op mijn ‘slimme meter’ kan ik zien dat het paneel zeer weinig verbruik heeft als hij moduleert. Alleen een paar minuten om op te warmen op vol vermogen (1300 watt). De radiator heb ik weggehaald. Mijn bureau (en ook wel eronder), de wanden en andere meubels warmen snel mee op (tot de kou er af is). Dit draagt bij aan comfortgevoel.

Een paneel op een statief vlak bij de te verwarmen persoon zetten werkt in mijn ervaring niet prettig, te grote temperatuurverschillen en oppassen voor verbranden van vingers.

Het is niet prettig, en niet goed voor je spullen, om de temperatuur in een ruimte lager te laten worden dan 12’C. Dan heb je wel kans op vocht, en als je er wél gaat zitten moet het paneel (te) hard zijn best doen.

Kies een voldoende ruim paneel (qua vermogen), dan hoeft het minder hard te werken en wordt meestal wat minder heet. een zwaarder paneel is meestal nauwelijks duurder. Denk tenminste aan 50-60 Watt/m2 en een paneel per 16-20 m2. Mijn paneel is overbemeten (1300 W voor 18 m2), maar dat maakt uiteindelijk in verbruik niet uit (alleen kort bij opwarmen), hij gaat sneller in lage stand. Omdat alles door de infraroodstraling een beetje mee opwarmt (en terug straalt), draagt infrarood ook bij aan vermindering van vocht.

Infrarood is op zichzelf niet een duurzame/zuinige techniek, het rendement is 1:1. Met (half)grijze stroom levert dat geen duurzame oplossing. Voordelen zijn er ook: er is geen verlies/transport van warmte, alles wordt ter plekke uitgestraald, en er is geen onderhoud nodig. Daarnaast kan de ruimte temperatuur inderdaad lager zijn voor eenzelfde comfortgevoel, wat per graad behoorlijk zuiniger kan zijn. Als je daarnaast het paneel (de thermostaat) laag instelt cq het paneel uit zet als je er niet bent, kan het wel degelijk een zuinige en duurzame oplossing worden, ook in vergelijking met andere systemen. Dit zit dus in het gebruik (je moet wat meer sturen), en minder in de techniek. En op veel plekken werkt infrarood makkelijk, en kun je ermee van het gas af zonder dat er van alles verbouwd hoeft te worden.

Bij een vriendin recent panelen voor twee kamers gecombineerd met Thermoshield verf. De eerste resultaten zijn goed, maar nog geen verbruiksgegevens.

 

 

 

@EstébanvanZ mooie samenvatting van je bevindingen. Naast de paneelmerken die je noemt zijn er natuurlijk nog een aantal (HeatXL, Degree-n, Etherma) die zeer goed presteren. Je moet heel goed opletten bij de vergelijking dat je de goede dingen naast elkaar zet. Helaas is er voor IR nog geen goede objectieve meetmethode om panelen te vergelijken en dus zie je bv in de bouwmarkt verschillende inferieure panelen uit China voor een habbekrats. Deze kosten in aanschaf vaak niet veel, maar een vermogen aan verbruik en zijn niet efficient en verwarmen vaak nog/toch door middel van convectie. 

 

Plafondplaatsing is niet alleen het prettigst, maar ook het efficiëntst. Hierdoor worden alle horizontale objecten (en dat zijn er nogal wat) in de ruimte ook aangestraald, die vervolgens ook weer gaan stralen. Hiervoor wordt het grootste deel van de warmteopbrengst nuttig gebruikt. 

 

Ik be nog niet helemaal overtuigd of moduleren (harder/zachter stralen) een betere manier is dan aan/uit. Bij moduleren zie je vaak dat de oppervlakte temperatuur lager wordt van het paneel, wat de stralingsopbrengst verminderd. Het zal dus (iets) inefficiënter gaan werken. Ik ben wel met je eens dat de beleving mogelijk beter is en zeker als je in de buurt van het paneel staat/zit. 

 

Vaak is het het beste weinig grote schommelingen in temperatuur te creëren in de kamer dmv thermostaten. Het opwarmen van een vertrek dmv IR is nl relatief duur. Het is goedkoper om de panelen op een iets hogere basistemperatuur in te stellen. Dus niet overdag 19 en ‘s nachts uit, maar overdag 19 en ‘s nachts mogelijk 2 a 3 graden lager. 

Let wel op dat een minder heet paneel vaak ook minder IR straalt. De oppervlaktetemperatuur heeft een grote invloed op de opbrengst. Daarom ligt die temperatuur van IR panelen vaak tussen de 100-120 graden. Ik ken panelen die met flink minder wattage per m2 kunnen. Afhankelijk van de isolatie is 20-25W/m2 dan voldoende. 

Met groene stroom is IR natuurlijk wel een duurzamere oplossing. Zeker in combinatie met PV op het dak is een mooie gasloge oplossing te creëren. Een elektrische boiler voor het hete water en je bent klaar. Je ervaring met sturing is ook mooi. IR vergt een heel andere manier verwarmen en dus een verandering van mindset. De sturing kan daar zeker goed bij helpen. 

Leuk dat je Thermoshield noemt. Ik ben ook erg benieuwd hoe dat bevalt. Ik hoorde onlangs ook coating voor op de ramen om de IR straling nog meer binnen te houden. Zou ook een mooie combinatie kunnen zijn.

Ik denk dat IR een heel goed alternatief is voor de warmtepomp of een warmtenet en jouw ervaringen kunnen mensen hier goed mee helpen. 

Reputatie 7
Badge +3

 

 Helaas is er voor IR nog geen goede objectieve meetmethode om panelen te vergelijken

 

Lijkt mij wel. Bijvoorbeeld hoe een voorwerp dat voor het IR-paneel staat (of bij plafondbevestiging onder ligt) opwarmt. Als je een paneel aan het plafond hebt hangen en er ontstaat alleen maar warme lucht boven (bij convectie ontstaat immers alleen warme lucht en warme lucht stijgt) dan heb je dus géén infrarood paneel. Deze twee verschillende soorten warmtes moeten te meten zijn.

De zonintensiteit (alleen maar straling) is ook te meten.

Reputatie 7
Badge +2

De informatie die hierboven wordt vermeld komt niet overeen met wat er soms op het grote boze internet wordt beweerd. En dan gaat het me om de volgende 2 punten:

 

1. Plafond montage.
In een vakblad las ik de stelling dat plafondmontage (in de woonkamer ging dit om) van IR panelen niet erg handig is, omdat je dan alleen van boven wordt aangestraald en je dan een warm hoofd krijgt, maar je tenen bij wijze van spreken koud blijven. Dat klonk wel enigzins logisch


2. Wat wordt er verwarmd
Naar ik had begrepen verwarmen IR panelen niet de ruimte, alleen de mensen in de ruimte. 
Ook andere objecten in de ruimte worden natuurlijk verwarmd, maar omdat het vaak lang duurt om die op te warmen en niet altijd geschikt zijn om warmte vast te houden, zou het vooral gaan om direct mensen warmte te geven.

Ik ben benieuwd wat de ervaringsdeskunding hiervoer hebben te zeggen, hoe zij dat ervaren.

 

Reputatie 1

 

 Helaas is er voor IR nog geen goede objectieve meetmethode om panelen te vergelijken

 

Lijkt mij wel. Bijvoorbeeld hoe een voorwerp dat voor het IR-paneel staat (of bij plafondbevestiging onder ligt) opwarmt. Als je een paneel aan het plafond hebt hangen en er ontstaat alleen maar warme lucht boven (bij convectie ontstaat immers alleen warme lucht en warme lucht stijgt) dan heb je dus géén infrarood paneel. Deze twee verschillende soorten warmtes moeten te meten zijn.

De zonintensiteit (alleen maar straling) is ook te meten.

Ik snap wat je schrijft. Echter er is vanuit de industrie geen objectieve methode naar voren gebracht om dat te doen en hoe je dat exact meet onder exact dezelfde omstandigheden en wat die omstandigheden dan zijn, etc. Je methode is heel pragmatisch, maar kan zo helaas niet industrieel worden gebruikt volgens mij. Daar schort het momenteel aan...

Reputatie 1

@Anne de efficiency van de panelen is echt het hoogst als ze aan het plafond worden opgehangen. De panelen verwarmen niet alleen mensen, maar zeker ook de objecten in de kamer. Deze objecten stralen als ze waar worden vervolgens ook weer warmte uit en die verwarmen indirect ook weer de mensen. Mensen worden dus niet alleen van boven aangestraald, maar van alle kanten. Uit ervaring kun je een kamer met meubels ook beter en sneller warm krijgen dan een lege kamer. 

Het is ook beter om de temperatuur op een relatieve constante waarde in te stellen, zodat de objecten altijd een goede basistemperatuur hebben. Maar laten we eerlijk zijn dat de ervaring het beste bewijs is. Gewoon proberen iemand (of een leverancier) te vinden waar dit ingericht is en zijn/haar ervaringen vragen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

1. Plafond montage.

In een vakblad las ik de stelling dat plafondmontage (in de woonkamer ging dit om) van IR panelen niet erg handig is, omdat je dan alleen van boven wordt aangestraald en je dan een warm hoofd krijgt, maar je tenen bij wijze van spreken koud blijven. Dat klonk wel enigzins logisch

 

In een woonkamer zit men meestal op een bankstel. Het bestraalde oppervlak is bij zitten dus groter bij plafondmontage.  Koude tenen krijg je ook bij wandmontage. Tenzij je voor het ir-paneel ga zitten (wat natuurlijk niet het geval is) krijg je bij wandmontage dus ook koude tenen. 

...

Aangezien de IR in mijn badkamer moest komen en je daar meestal in je blootje loopt heb je 1000 watt wel nodig. Ik heb de plaat zelf gemonteerd aan het plafond ook omdat de plaat heel warm wordt. De cv kan uit blijven. De badkamer is niet heel groot en dus vrij snel warm. Het gevoel van warmte is net als een zonnestraal, maar de IR geeft toch ook het aanwezige meubilair en glaswanden warmte. Zelfs de vloermatten voelen na een half uur warm aan. Als de IR uit is dan verdwijnt de warmte ook snel. Ik heb een stroomtoevoer uit de plafonddoos kunnen gebruiken. Met een schakeling van een 1000w inbouw element van KlikaanKlikuit kan ik de IR via afstandbediening en app. aan/uit zetten dus ook een timerfunctie is dat makkelijk instelbaar.

Door de timer functie kan ik de IR schakelen van 6:30 tot 7:00 dagelijks aan/uit gebruiken en blijf binnen het daltarief.  Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Een half uur is genoeg warmte. Mijn huis is van 2017 en zeer goed geïsoleerd. Het gasverbruik is tot nu toe ca 1000 M3 per jaar. Voor mij wordt het uittesten of IR een vervanging is voor de verwarming in de andere kamers.

Ik las van iemand dat gezocht werd naar een verrijdbaar paneel, dat zou ik afraden. De panelen worden erg warm, met kinderen erbij gevaarlijk warm.

https://eurom.nl en https://www.leranti.nl/product/leranti-htp/

 

Bedankt voor de uitgebreide beschrijving.

Zou je wat meer details kunnen geven over de KlikAanKlikUit opstelling?

Wij gaan ook IR gebruiken in de te verbouwen badkamer (6 m2). Omdat nu de radiator vrijwel uit staat wil ik de IR eigenlijk alleen aanzetten als we douchen, gewoon met een schakelaar (dat scheelt ook weer plaatsing van een thermostaat). Maar wat geavanceerder (timer) zou mooi zijn.

Grt, Willem

Reputatie 7
Badge +3

Sommige IR panelen zijn niet geschikt voor vochtige ruimtes (zoals badkamers). Sommige IR panelen hebben ook een wifi ontvanger en zijn met een app via de telefoon te bedienen.

Van het Gas Af?? Gemeente geeft NIET THUIS en Liander vraagt € 720 voor het weghalen van de gasmeter.Pure afzetterij door gemeente en vooral Liander de verhuurder van de gasmeter.

Sinds februari 2020 de CV installatie vervangen door Maxxinno Infrarood verwarming en dat bevalt prima. Maxxinno.nl levert de panelen inclusief klok thermostaat en die zijn makkelijk te installeren en in te stellen.

de panelen hangen aan het plafond en krijgen stroom via de licht - lamp aansluiting dus geen extra kabels trekken   Panelen verwarmen vloer en meubels waardoor het lijkt alsof je vloerverwarming hebt. het unieke systeem van Maxxinno voelt heel prettig en de thermostaat kun je makkelijk zo instellen dat je daarna het hele jaar niet meer na om hoeft te kijken. Bij Infrarood panelen is het belangrijk dat je voldoende capaciteit hebt en vooral dat je de juiste thermostaat hebt. daar haal je je winst uit. Energiekosten tot nu toe (gas en stroom) lager dan vorig jaar. Alles werkt op 220 Volt  (wel goed de stroom verdelen over de zekeringen). Warm water hebben we nu met een Elektrisch doorstroom ventiel. Hiervoor wel 3 fase 20A aansluiting moeten aanleggen. CV ketel eraf en doorstroomventiel op dezelfde waterleidingen stroom erop en klaar is kees en wederom geen onderhoud kosten. Geen verschil in hoeveelheid en temperatuur douche water. 

Koken doen we trouwens al 15 jaar op inductie.

Reageer