Beantwoord

Waar op letten bij aanschaf infrarood paneel?

  • 6 October 2019
  • 50 reacties
  • 21860 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties
Ik wil een verrijdbaar infraroodpaneel aanschaffen om een zolderkamer te kunnen verwarmen. Waar moet ik op letten bij aanschaf? En wat zijn goede en voordelige leveranciers?
icon

Beste antwoord door .Jaap. 21 October 2019, 20:16

Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Bedankt voor je vraag en welkom op de community, @Eloo. @PietJ, @RobvanV, @renéo, @.Jaap. @Bert, jullie hebben je allemaal al een keer eerder verdiept in infraroodpanelen. Wat zouden jullie Eloo als tip mee willen geven? 

Reputatie 7
Badge +3

Info van Milieucentraal:

[quote] Infrarood panelen verwarmen je lichaam, niet de lucht. Het heeft dus geen zin om ze aan te zetten (of aan te laten) als je een ruimte niet gebruikt. Zorg er daarom voor dat ze alleen aan staan als je een ruimte gebruikt. Een thermostaat met bewegingssensor is daarvoor handig.[/quote]

Waar je dus o.a. op moet letten is dat de persoon(en) die het IR-paneel gebruikt ze ook uit zet als er niemand aanwezig is. Elektrische warmte is immers drie keer zo duur dan warmte van aardgas.

Reputatie 4
Badge +1

Type infrarood verwarmingen

- lange golflengte: lage temperatuur, geen licht, goede spreiding, comfortabel.
- medium golflengte: donkerrood licht, keramische emmitter, (1)
- korte golflengte: hoge temperatuur, oranjerood licht, terras verwarming. (1)

(1) Medium en korte golflengte zijn veel warmer dan lange golflengtes. Ze produceren meer hitte per watt en kunnen daarom gebruikt worden om een ruimte te verwarmen. Een ruimte verwarmen met infrarood is minder kosten efficient dan enkel een persoon verwarmen.

Efficientie
De hoeveelheid infrarood die geproduceerd wordt kan berekend worden met de Stefan Boltzmann formule: E = e * Co * (T/100)^4
E: radiation capacity of object
e: proportion radiating capacity - emmissive potential
Co: emmissivity coefficient of black object
T: absolute temperature

e en Co zijn afhankelijk van het materiaal. Metaal is beter dan glas. Metaal met een korrel coating is nog beter. 

Daarnaast is de temperatuur van belang. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer straling. Hoe constanter de temperatuur, hoe beter. 

Lange golflengte IR panelen

Lange golflengte panelen worden op het ogenblik het meest gebruikt als bijverwarming. Ze werken optimaal rond de 110 en 120 graden en zijn relatief eenvoudig weg te werken in het interieur. Het is essentieel dat de achterkant van het paneel goed geisoleerd is zodat het minder energie kost om het paneel op temperatuur te houden.

Medium golflengte IR verwarming

Je komt nog wel eens kacheltjes tegen die donker rood gloeien als ze aan staan. Ze hebben vaak een metalen rooster of soms een glasplaat om te zorgen dat je je niet brand. De glasplaat wordt niet warm! Vanwege de hoge temperatuur verwarmen ze relatief meer lucht. Dit kan aangenaam zijn. 

Tot slot

De juiste keuze is sterk afhankelijk van de toepassing. Lange golflengte panelen zijn ideaal om boven je bureau te hanger. Als je een logeerkamer een paar keer per jaar wilt bijverwarmen kan een medium golflengte verwarming prima zijn om ‘s avonds de kou er uit te halen en ‘s nachts de verwarming uit te laten. 

Het is moeilijk om goede onafhankelijk testresultaten van infrarood verwarming te vinden. Je kan daarom het beste een product kiezen met een paar goede keurmerken. Bijvoorbeeld:
TUV: veiligheid en efficiëntie
RoHS: schadelijke stoffen
CE: productie kwaliteit
EMV: elektromagnetische straling
GS: veiligheid en schadelijke stoffen
VDE: efficiëntie, veiligheid, schadelijke stoffen (vaak het beste keurmerk voor IR panelen)
DIN-9000/9001: traceerbaarheid grondstoffen

Reputatie 4
Badge +3

@Eloo Heb je een antwoord gekregen op je vraag? Kun je zo verder? Ik hoor het graag van je! 

Deels, maar laatste antwoord is erg technisch. Ik begrijp dat ik lange golf panelen  moet hebben.

Wat zijn goede merken?

Reputatie 4
Badge +3

Ik snap het @Eloo @.Jaap. Kun je het antwoord dat je eerder gaf wellicht iets minder technisch aan Eloo uitleggen? Weet je goede merken? 

Reputatie 1

Sinds januari 2019 verwarm ik alle ruimtes in huis met IR panelen van Maxxinno. Alle verwarmingen eindelijk het huis uit. De panelen hangen aan het plafond, over het  centrale lichtpunt. Met een thermostaat die programmeerbaar is zijn de ruimtes perfect op warmte te houden.

Zo'n IR paneel verwarmt alles in de ruimte, tafels, bank, stoel, kleed, vloer, kasten. Als de ruimte op temperatuur is schakelt het IR-paneel af en gaan de objecten in de kamer de warmte afgeven.

Heerlijk. geen luchtstromingen meer en warmte net als de zon.

Voor bijvoorbeeld de badkamer 1000W, 6m2 en woonkamer 40m2 2x1200W. Zie foto's.

 

Reputatie 6
Badge

Heb je al een vergelijk kunnen maken in energiekosten tussen deze oplossing en de oude situatie ?

Reputatie 1

Heb je al een vergelijk kunnen maken in energiekosten tussen deze oplossing en de oude situatie ?

Echt besparen zit er nog niet in. Ik ben ook nog zoekende in het instellen van de thermostaten. Vroeger deed je pas de cv aan als je het echt nodig had, want bespaarde gas. Nu heb je een hele andere manier van verwarmen, waardoor het 'gunstiger’ / ‘voordeliger’ is om een basistemperatuur aan te houden. Dit verbruikt meer stroom. Vooralsnog ben ik niet goedkoper uit, maar het comfort is absoluut wel gestegen.

Ik monitor mijn energierekening door verbruik bij te houden en 10 maanden is nog te kort voor een echt vergelijk. Wordt vervolgt.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens milieucentraal kan de ruimtetemperatuur 3 graden lager vergeleken bij radiator of vloerverwarming (convectieverwarming) en is een ruimtetemperatuur van 16 of 18 graden al voldoende. Is bij mij het geval. 

Bij mij staat het ir-paneel ook alleen aan als ik op die plek zit. Overigens stijgt de ruimtetemperatuur in mijn goed geisoleerde woonkamer ook een halve graad als dat 500 watt paneel 4 uren aan staat.

Doet zo'n infraroodpaneel ook iets tegen vocht en schimmels in de badkamer of is het alleen comfortabeler als je bijvoorbeeld zit te kakken:)))?

https://www.polarheat.nl

 

 

Reputatie 6
Badge

Doet zo'n infraroodpaneel ook iets tegen vocht en schimmels in de badkamer of is het alleen comfortabeler als je bijvoorbeeld zit te kakken:)))?


IR Panelen zijn dus geschikt voor ruimtes die maar even warm “gevoeld” moeten worden.

Ruimtes met “V” en “S” of waar je wilt “K” moet je structureel goed conditioneren dus continu ventileren en op temperatuur houden. De hoogte van de temperatuur moet je zelf kunnen kiezen. Van mij mag dat altijd lekker behaaglijk zijn. Het moet niet zo zijn dat ik eerst de verwarming moet inschakelen om even daarna naar de WC te kunnen gaan

Reputatie 7
Badge +3

Doet zo'n infraroodpaneel ook iets tegen vocht en schimmels in de badkamer of is het alleen comfortabeler als je bijvoorbeeld zit te kakken:)))?

Tegen vocht en (dus) schimmels zal voor een bepaalde tijd een bepaalde hoeveelheid warmte toegevoerd moeten worden om effectief te kunnen ventileren. Behaaglijkheid als gevolg van de (onzichtbare) infrarood straling speelt dan geen rol. Warmte van een gasgestookte radiator of warmtepomp is dan effectiever. Uiteraard als je de aanwezige radiatorknop goed kan bedienen.

Info van Milieucentraal:

[quote] Infrarood panelen verwarmen je lichaam, niet de lucht. Het heeft dus geen zin om ze aan te zetten (of aan te laten) als je een ruimte niet gebruikt. Zorg er daarom voor dat ze alleen aan staan als je een ruimte gebruikt. Een thermostaat met bewegingssensor is daarvoor handig.[/quote]

Waar je dus o.a. op moet letten is dat de persoon(en) die het IR-paneel gebruikt ze ook uit zet als er niemand aanwezig is. Elektrische warmte is immers drie keer zo duur dan warmte van aardgas.


Niet geheel waar. Ik heb een ir paneel dat 85%straling, 15% convectiewarmte afgeeft. Met mijn Homewizard laat ik elke dag het paneel inschakelen voor een bepaald aantal uren, en dan gaat de temperatuur echt vrij snel omhoog. 

 

op deze manier probeer ik mijn maximale verbruik uit de zonnepanelen te halen. Ik denk nu dat ik met 3kwh per dag, ook rond de 2/3 kuub gas kan besparen. 

Reputatie 7
Badge +3

 


Niet geheel waar. Ik heb een ir paneel dat 85%straling, 15% convectiewarmte afgeeft. Met mijn Homewizard laat ik elke dag het paneel inschakelen voor een bepaald aantal uren, en dan gaat de temperatuur echt vrij snel omhoog. 

 

op deze manier probeer ik mijn maximale verbruik uit de zonnepanelen te halen. Ik denk nu dat ik met 3kwh per dag, ook rond de 2/3 kuub gas kan besparen

De temperatuur gaat vrij snel omhoog. Over welke (grootte) van ruimte hebben we het dan ?  Betreft het de ruimtetemperatuur of de gevoelstemperatuur.

3 kWh aan elektrische energie komt, uitgaande van een rendement van 40 % van een gasgestookte elektriciteitscentrale overeen met 7 kWh aan aardgas. Dat is ongeveer gelijk aan 2/3 e kuub gas. Energetisch gezien schiet u er dus momenteel weinig mee op. Nog afgezien van het feit dat de salderingsregeling na 1 januari 2023 wordt versoberd.

 


Niet geheel waar. Ik heb een ir paneel dat 85%straling, 15% convectiewarmte afgeeft. Met mijn Homewizard laat ik elke dag het paneel inschakelen voor een bepaald aantal uren, en dan gaat de temperatuur echt vrij snel omhoog. 

 

op deze manier probeer ik mijn maximale verbruik uit de zonnepanelen te halen. Ik denk nu dat ik met 3kwh per dag, ook rond de 2/3 kuub gas kan besparen

De temperatuur gaat vrij snel omhoog. Over welke (grootte) van ruimte hebben we het dan ?  Betreft het de ruimtetemperatuur of de gevoelstemperatuur.

3 kWh aan elektrische energie komt, uitgaande van een rendement van 40 % van een gasgestookte elektriciteitscentrale overeen met 7 kWh aan aardgas. Dat is ongeveer gelijk aan 2/3 e kuub gas. Energetisch gezien schiet u er dus momenteel weinig mee op. Nog afgezien van het feit dat de salderingsregeling na 1 januari 2023 wordt versoberd.

En nu is het dus inderdaad zaak het systeem te finetunen. Niet elke dag schijnt de zon natuurlijk. Maar het systeem staat nu al zo afgesteld dat als het buiten onder de 10 graden Celsius is, het paneel een paar uur bij verwarmd. Dus nu proberen het zover te krijgen, dat als de zon voldoende schijnt dit meteen om te zetten naar warmte. 

 

Verder heb ik door  het inversteren in nieuwere apparatuur die A+++ zijn minimaal 500 kwh uur over per jaar. 

Reputatie 7
Badge +3

. Maar het systeem staat nu al zo afgesteld dat als het buiten onder de 10 graden Celsius is, het paneel een paar uur bij verwarmd.

IR-panelen zijn volgens mij zeer geschikt als bijverwarming bij warmtepompen. Zodat men voor het geval van -10 graden als buitentemperatuur niet persé een hele grote en dure warmtepomp hoeft aan te schaffen. Terwijl de COP bij -10 graden ook dicht bij de 1 komt. Infrarood panelen is ook een 1 op 1 elektrische verwarming maar dankzij infrarood in plaats van convectie is het effectief rendement hoger.

 

Dus nu proberen het zover te krijgen, dat als de zon voldoende schijnt dit meteen om te zetten naar warmte. 

Dankzij raampartijen op het zuidwesten is dat nu al het geval.

Jammer dat dankzij de onzalige plannen om de salderingsregeling te versoberen mensen daar hun geld en ‘energie’ in steken. Want in de winter is er namelijk geen overschot aan PV-stroom. Wel een toenemend overschot aan windstroom (seizoensmatig vullen zonnepanelen en windstroom elkaar aan). Als het redelijk waait moeten IR-panelen derhalve ook kunnen werken.

 

Een IR paneel werkt het efficiëntst in een ruimte waar maar één persoon is zodat je op elk moment maar één paneel hoeft te gebruiken om op die ene plek directe en indirecte (opgewarmde meubels e.d.) infrarood warmte te creeeren. 

Ik verbruik per dag 2,5 kWh en bespaar daarbij ongeveer 2 m3 aardgas. Dat zit hem in een 2 graden lagere ruimte temperatuur en daarbij tevens ook als gevolg ook een hoger rendement van mijn hr-ketel (de cv temperatuur verder kunnen verlagen zodat er van het verbrandingsgas meer waterdamp condenseert).

Hallo, ik ben sinds 3 weken in bezit van een IR paneel. Mijn ervaringen zijn 1 merk wat ik vorig jaar heb geprobeerd bij een aanbieding van Hubo. Dat ging om een paneel van EUROM. Zag er aantrekkelijk uit; glas paneel met handdoekrekje. Capaciteit was ca 400 w. De prijs was 140 €. Maar tijdens de eerste test was het voor mij snel duidelijk dat het te weinig warmte afgifte had. Ook het gemak om via een app bediening te kunnen gebruiken leek leuk. Maar bij installatie moest er veel machtigingen en persoonlijke informatie aan de app gegeven worden. Voor een verwarmings apparaat leek mij dat te veel en heb die optie afgekapt, Het paneel heb ik snel weer ingeleverd. Niet geschikt.

In oktober weer gaan zoeken naar andere apparaten en leveranciers, uit gekomen bij een bedrijf in Brakel. Hun site zag er duidelijk uit en ik vond een groot assortiment. Na contact een afspraak in hun showroom gemaakt. Daar kreeg ik goede voorlichting. Eigenlijk meteen een goed vertrouwen in hun product; * Het was werkend aanwezig, * De afwerking zag er heel netjes uit, *Het gebruik van de materialen gaven mij het gevoel dat voor mijn doel dit paneel geschikt was.

Ik heb een paneel 60x120 met een capaciteit van 1000 watt gekocht en kon het uit voorraad meteen meenemen. De prijs is niet het meest voordelig maar een roestvast verwarmingselement en een nette afgewerkte randen rondom en doordacht ophangmateriaal zagen er betrouwbaar uit. Ook de 8 jaar garantie geeft vertrouwen en het is een NL product. Ook een voordeel.

Aangezien de IR in mijn badkamer moest komen en je daar meestal in je blootje loopt heb je 1000 watt wel nodig. Ik heb de plaat zelf gemonteerd aan het plafond ook omdat de plaat heel warm wordt. De cv kan uit blijven. De badkamer is niet heel groot en dus vrij snel warm. Het gevoel van warmte is net als een zonnestraal, maar de IR geeft toch ook het aanwezige meubilair en glaswanden warmte. Zelfs de vloermatten voelen na een half uur warm aan. Als de IR uit is dan verdwijnt de warmte ook snel. Ik heb een stroomtoevoer uit de plafonddoos kunnen gebruiken. Met een schakeling van een 1000w inbouw element van KlikaanKlikuit kan ik de IR via afstandbediening en app. aan/uit zetten dus ook een timerfunctie is dat makkelijk instelbaar.

Door de timer functie kan ik de IR schakelen van 6:30 tot 7:00 dagelijks aan/uit gebruiken en blijf binnen het daltarief.  Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Een half uur is genoeg warmte. Mijn huis is van 2017 en zeer goed geïsoleerd. Het gasverbruik is tot nu toe ca 1000 M3 per jaar. Voor mij wordt het uittesten of IR een vervanging is voor de verwarming in de andere kamers.

Ik las van iemand dat gezocht werd naar een verrijdbaar paneel, dat zou ik afraden. De panelen worden erg warm, met kinderen erbij gevaarlijk warm.

https://eurom.nl en https://www.leranti.nl/product/leranti-htp/

Nog een foto van….

 

Reputatie 7
Badge +2

Mss een off topic vraag, maar hoe staat dit in verhouding tot een elektrische handdoek radiator?


Mijn badkamer heeft denk ik niet veel verwarming nodig (zal daar eens mee experimenteren), maar voor de natte handdoeken is het wel handig om op een ‘droogrek’ te hangen.


De badkamer panelen zoals hieroven getoond zien er netjes uit.

Hoi, Zoals je op de foto kan zien heb ik een verbindingsrail voor de glas panelen. hoog en heel geschikt om een handdoek op te hangen, in een halve dag is daar het vocht uit door de afvoer van lucht door mijn continue afvoersysteem. Om voor handdoeken een duur elektrisch rek te monteren lijkt mij niet de kosten waard.

Iemand vroeg of het helpt tegen schimmels, ik denk van wel. Mij IR paneel hangt aan het plafond en daar gaat ook als eerst alle vocht van douchen naar toe. Als ik mijn IR aan heb dan heb ik tijdens het douchen al geen vocht op mijn badkamerspiegel en het plafond wordt ook heel warm. De IR die ik heb is een Leranti® HTP infrarood met hogere temperatuur bereik. De eindwarmte is tussen 100 en 140 graden vlgs leverancier. Ik vermoed dat vocht niet veel kans heeft om neer te slaan op plafond.

Reputatie 1

Sinds januari 2019 verwarm ik alle ruimtes in huis met IR panelen van Maxxinno. Alle verwarmingen eindelijk het huis uit. De panelen hangen aan het plafond, over het  centrale lichtpunt. Met een thermostaat die programmeerbaar is zijn de ruimtes perfect op warmte te houden.

Zo'n IR paneel verwarmt alles in de ruimte, tafels, bank, stoel, kleed, vloer, kasten. Als de ruimte op temperatuur is schakelt het IR-paneel af en gaan de objecten in de kamer de warmte afgeven.

Heerlijk. geen luchtstromingen meer en warmte net als de zon.

Voor bijvoorbeeld de badkamer 1000W, 6m2 en woonkamer 40m2 2x1200W. Zie foto's.

 

Zien er mooi uit zo aan het plafond. Dat is ook direct de beste plaats voor IR panelen omdat ze dan het beste de horizontale oppervlaktes in de kamer aanstralen. Eventueel aan de muur kan ook, maar heb je iets meer vermogen nodig. 

Wat me wel opvalt is dat je zo een enorme energieverslinders hebt gekozen. Ik ken panelen (o.a. Degree-n panelen) die een stuk minder vermogen vragen en meer warmte opleveren. Panelen die ongeveer 20W/m2 bij een zeer goede isolatie nodig hebben en 25-30W/m2 bij een matige isolatie. Dat zou voor jouw badkamer en woonkamer erg veel schelen in verbruik. Dan zou je ook tov gas een voordeel behalen. 

Reputatie 1

Hallo, ik ben sinds 3 weken in bezit van een IR paneel. Mijn ervaringen zijn 1 merk wat ik vorig jaar heb geprobeerd bij een aanbieding van Hubo. Dat ging om een paneel van EUROM. Zag er aantrekkelijk uit; glas paneel met handdoekrekje. Capaciteit was ca 400 w. De prijs was 140 €. Maar tijdens de eerste test was het voor mij snel duidelijk dat het te weinig warmte afgifte had. Ook het gemak om via een app bediening te kunnen gebruiken leek leuk. Maar bij installatie moest er veel machtigingen en persoonlijke informatie aan de app gegeven worden. Voor een verwarmings apparaat leek mij dat te veel en heb die optie afgekapt, Het paneel heb ik snel weer ingeleverd. Niet geschikt.

In oktober weer gaan zoeken naar andere apparaten en leveranciers, uit gekomen bij een bedrijf in Brakel. Hun site zag er duidelijk uit en ik vond een groot assortiment. Na contact een afspraak in hun showroom gemaakt. Daar kreeg ik goede voorlichting. Eigenlijk meteen een goed vertrouwen in hun product; * Het was werkend aanwezig, * De afwerking zag er heel netjes uit, *Het gebruik van de materialen gaven mij het gevoel dat voor mijn doel dit paneel geschikt was.

Ik heb een paneel 60x120 met een capaciteit van 1000 watt gekocht en kon het uit voorraad meteen meenemen. De prijs is niet het meest voordelig maar een roestvast verwarmingselement en een nette afgewerkte randen rondom en doordacht ophangmateriaal zagen er betrouwbaar uit. Ook de 8 jaar garantie geeft vertrouwen en het is een NL product. Ook een voordeel.

Aangezien de IR in mijn badkamer moest komen en je daar meestal in je blootje loopt heb je 1000 watt wel nodig. Ik heb de plaat zelf gemonteerd aan het plafond ook omdat de plaat heel warm wordt. De cv kan uit blijven. De badkamer is niet heel groot en dus vrij snel warm. Het gevoel van warmte is net als een zonnestraal, maar de IR geeft toch ook het aanwezige meubilair en glaswanden warmte. Zelfs de vloermatten voelen na een half uur warm aan. Als de IR uit is dan verdwijnt de warmte ook snel. Ik heb een stroomtoevoer uit de plafonddoos kunnen gebruiken. Met een schakeling van een 1000w inbouw element van KlikaanKlikuit kan ik de IR via afstandbediening en app. aan/uit zetten dus ook een timerfunctie is dat makkelijk instelbaar.

Door de timer functie kan ik de IR schakelen van 6:30 tot 7:00 dagelijks aan/uit gebruiken en blijf binnen het daltarief.  Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Een half uur is genoeg warmte. Mijn huis is van 2017 en zeer goed geïsoleerd. Het gasverbruik is tot nu toe ca 1000 M3 per jaar. Voor mij wordt het uittesten of IR een vervanging is voor de verwarming in de andere kamers.

Ik las van iemand dat gezocht werd naar een verrijdbaar paneel, dat zou ik afraden. De panelen worden erg warm, met kinderen erbij gevaarlijk warm.

https://eurom.nl en https://www.leranti.nl/product/leranti-htp/

Inderdaad een veel voorkomende ervaring met een “infrarood” paneel uit de bouwmarkt. Deze zijn vaak goedkoop, maar leveren dan ook niet het gewenste resultaat. Door het gebruik van slechter materiaal is de opbrangst aan infrarood een heel stuk minder. Het verbruik daarbij is vaak een heel stuk hoger, waardoor het niet efficient is. Ervaring is dan ook dat in de infrarood wereld goedkoop echt duurkoop is en dat je beter wat meer kunt uitgeven (genoemde prijzen zijn niet vreemd) om comfortabele warmte te creëren en op termijn te besparen in verbruik. 1000W voor een badkamer klinkt me veel in de oren. Er zijn panelen die minder vermogen nodig hebben en meer warmte opbrengst leveren. 

Let ook op de manier van schakelen. De warmte verdwijnt snel omdat het beter is de panelen niet aan/it te schakelen maar op een bepaalde basiswarmte in te stellen en op de momenten dat je in de ruimte aanwezig bent, ze hoger te zetten. Het liefst automatisch via de daarvoor bestemde domotica. Omdat het opwarmen en afkoelen meer energie kost, is het ook efficiënter een standaard basistemperatuur in te stellen. 

Reageer