Beantwoord

Waarom hoor ik niemand hier over een biomassaketel?


Reputatie 1
Iedereen die het over verduurzaming van de woning heeft, heeft het over zonnepanelen en een wartepomp. Maar waarom wordt er nauwelijks gesproken over een biomassaketel of een pelletketel ter vervanging van de cv?
er zijn zelfs biomassaketel die branden op hout, pellets, noten, zaagsel, schaafsel en met hele hoge subsidies.
wie heeft er ervaringen met een biomassaketel te vervanging van de cv ketel in huis?
icon

Beste antwoord door KoosB 9 March 2019, 23:47

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 2
Maar waarom wordt er nauwelijks gesproken over een biomassaketel of een pelletketel ter vervanging van de cv?
Omdat biomassa bij verbranding meer CO2 geeft dan aardgas. Dat is het paard achter de wagen spannen. Ik verbaas mij er steeds over dat men in biomassa een oplossing ziet, in plaats van een nieuw probleem. Bovendien kan er van biomassa veel nuttiger producten worden gemaakt. En is er nu al verdringing van landbouwgronden voor voedsel door brandstof. Ook al geen duurzaam idee.
Het argument dat bomen ook CO2 opnemen snijdt nauwelijks hout, dat duurt veel te lang, staat in geen verhouding tot de verbranding. Bovendien zijn we als mensheid - ook in Nederland - fanatiek bomen aan het kappen.
Reputatie 2

Maar waarom wordt er nauwelijks gesproken over een biomassaketel of een pelletketel ter vervanging van de cv?Omdat biomassa bij verbranding meer CO2 geeft dan aardgas. Dat is het paard achter de wagen spannen. Ik verbaas mij er steeds over dat men in biomassa een oplossing ziet, in plaats van een nieuw probleem. Bovendien kan er van biomassa veel nuttiger producten worden gemaakt. En is er nu al verdringing van landbouwgronden voor voedsel door brandstof. Ook al geen duurzaam idee.
Het argument dat bomen ook CO2 opnemen snijdt nauwelijks hout, dat duurt veel te lang, staat in geen verhouding tot de verbranding. Bovendien zijn we als mensheid - ook in Nederland - fanatiek bomen aan het kappen.


2 opmerkingen:
pellets worden niet alleen gemaakt van zaagsel van zagerijen (afval dus). De vraag naar pellets is zo groot dat er in Canada bossen worden gekapt, het hout verzaagd en tot pellets geperst en die worden per schip naar Europa verstuurd.
Het aanplanten van bossen helpt wel om CO2 uit de lucht te halen, alleen een klein beetje. Als je dan later het gekapte hout gebruikt als (gedeeltelijke) vervanger van steen en beton in onze huizen dan bespaar je dubbel.
Reputatie 1

Naast zaag afval  word er ook vaak snoei afval  gebruikt in de pellet fabrieken.

Zelfs blank   hout  kan  gebruikt worden  en  balken en planken waar geen spijkers meer inzitten 

kun je  voor Pellet productie gebruiken.    Ik heb in fabriek gezien dat ook sloophout  gebruikt word of  met scheve nerven dus niet voor balken bruikbaar,  afgekeurd  voor  constructie delen.

 

Hetzelfde  voor hout  met vocht plekken of  teveel zij takken,  die kwasten willen ze niet en dat mag er allemaal in.      En de  import is vaak de dikke Pellets voor de  grote stroom centrales…

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik las in het recentste “eigen huis” magazine op pagina 10 onder de kop “Subsidie op pelletkachels verdwijnt - Huiseigenaren krijgen vanaf komende januari geen subsidie voor pelletkachels en biomassaketels”

Als eerste zin in de tekst staat er: “De apparaten stoten minder CO2 uit dan gasinstallaties, ...”

Ik vraag me af welke onderzoeken dit hebben aangetoond en onder welke randvoorwaarden dit is gemeten? - Natuurlijk vermeld het artikel geen enkele bron of onderbouwd deze bewering verder (mate van reductie voor pellets en/of biomassa etc.)

Ik vind deze uitspraak van de auteur (MvG) dan in eerste instantie ook ongeloofwaardig.

Reputatie 7
Badge +3

 

Als eerste zin in de tekst staat er: “De apparaten stoten minder CO2 uit dan gasinstallaties, ...”

Ik vraag me af welke onderzoeken dit hebben aangetoond en onder welke randvoorwaarden dit is gemeten? - 

Als er voor de productie van pellets afvalhout wordt gebruikt dat anders ligt weg te rotten (waar de zelfde CO2 ook vrij komt, behalve dan het organisch materiaal dat humus wordt) komt er inderdaad minder CO2 vrij. Volgens mij is het grote probleem met hout- en pelletkachels het fijnstof dat de wijk in gaat.

Reputatie 1

Fijnstof?  Ook mijn oude diesel stoot dit uit maar bij  2000 km per jaar valt dat erg mee..

De banden van de  Tesla,  die slijten ook  en daar gaat  binnen 50.000 4x 6mm vanaf rondom en die dikke rubberflap die verdween komt ook als stof.    

Ik heb de gewone Pellet kachel,  een merkloze budget versie getest met geleende testkast uit de garage en  Euro6 gehaald!    Bij de opstart werd het WC papier gelijk zwart, maar bij  reeds branden maar een beetje geel, dus vooral de opstart  vervuilde. 

Ik heb voor €100,- een defecte pellet pers  gekocht,  hersteld en de takjes van snoeiafval na drogen gedraaid,  de bladeren was vele emmers vol en leverde nauwelijks iets op helaas. 

Maar snoei afval en bladeren opgezogen met de blad blazer  en dan is tuin netjes en kachel warm… rot er niets en voor uurtje werk weer enkele dagen stoken,  wel  vind ik een nieuwe pellet pers kopen niet rendabel,  toevallig een koopje gezien op marktplaats, nu nog roest weg halen!   

 

Reputatie 1

Bio massa ketel?

Groter, duurder en zwaarder en  mijn huis heb ik liever een mooiere kachel dan  saaie Ketel.

Wel hebben ze vaak pellet automaat,  en  beter gemaakt.

Zelf voor budget kacheltje gekozen en Co2?  dat valt mee, wel laten rotten gaat de Co2 gelijk de natuur in en nu via mijn schoorsteen.  Dus netto op die manier berekend is  hergebruik  snoei afval  alleen maar uitstel van Co2 door niet te laten rotten maar na verwerken  er ook warmte uit te halen.

 

Alleen hebben de pellet persen naast  veel lawaai  ook ervaring nodig,  brokjes worden nu beter, juiste vochtigheid , te droog of te nat  word niets… en nieuwe  zijn erg duur!

Gelukkig gebruikte gevonden!

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het met u eens dat de zogenaamde milieuvriendelijke (en zogenaamde klimaatvriendelijke) elektrische auto's veel fijnstof uitstoten. Namelijk als (extra) slijtage van de banden (deze auto's zijn ook een stuk zwaarder).

Blad verwerken tot pallets? Is dat niet een ongunstige verhouding energieinhoud / watergehalte ?

Reputatie 1

De bladeren moeten eerst  even onder luifel drogen na de regen,  maar gemengd met  erg droog hout uit shredder  is een juiste mengverhouding  goed,  hoef ik geen water toe te voegen.

 

Mislukte, brokkelige droge  of  smurrie inatte slappe gaan gewoon 2e keer in de molen en met persen worden ze heet, tot  85 graden gemeten,  dus bij  natte smurrie is 2x draaien ook nog mogelijk.

Het grootste nadeel is het volume,  je houd  niets over, net Spinazie koken!  Maar met takjes uit versnipperaar  en ook nog Coniferen mengen, lekker hars en  ruikt heerlijk, mits niet puur… dan vervuilde het brander bakje.

 

Ja,  dat is  waarom geen ketel wilde,  naast leuk vuurtje zie je hoeveel Conifeer er door mag zonder te vervuilen,  en  op spetters na  is  30% coniferen prima  op te mengen… mogen nog groen zijn,  bruine zijn vaak te droog en plakkerig….

 

De fabriek van deze kleine mini pellet molen beloofde 500 Kg maar kom tussen de 200 en 240 kg per uur… en draadloze koptelefoon op voor lawaai en  betere muziek…. dat is ook een nadeel.

Ik laad al het snoei afval via shredder omgebouwd naar 12 volt  gelijk in de aanhanger, niet 2x pakken en dat gaat iets trager, maar  gelijk  thuis van aanhanger in  molen scheppen!

Wel even  massieve blokken onder de as gedaan,  lopen de banden niet meer aan en ziet de Politie niet of ik vol of leeg ben!

Na bijna 2 uren  zou er dus  tussen de 800 en 1000 kg in zitten…..

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Er is natuurlijk een verschil tussen het juiste droge stof gehalte van pellets persen en pellets verbranden. Misschien kunt u de geperste pellets een jaar bewaren en in de zomer dus verder laten drogen. Als u een zak weegt voor het laten drogen en er na is dat een goede indicatie hoeveel water u kwijt bent.

Reputatie 4
Badge +1

Een biomassa ketel geeft fijnstof uitstoot. Dat kan niet in een woonbuurt, want de fijnstof concentratie in Nederland zit al tegen de max toelaatbare norm aan.
Daarom kan biomassa stoken in een woonbuurt niet.
 

Reageer