Wachten

  • 27 February 2019
  • 24 reacties
  • 2472 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1
In een krantenartikel in de zomer van 2018 pleitte de Vereniging Eigen Huis ervoor het gaspedaal niet in te drukken wat betreft de aanschaf van een warmtepomp. Daarna volgt het terechte advies de woning eerst maar goed te isoleren. En dan komen de vragen over het betalen en het terugverdienen.
Betalen? Wees gerust dat gaan we allemaal doen. Via de belastingen en ook voor opslag en transport van energie. Geen nieuws dus, dat deden we ook al. Waarschijnlijk zelfs meer dan in het verleden.
Terugverdienen? Nog even los van de levensduur en het rendement van de zonnepanelen en de warmtepomp, wie wilde geld verdienen bij de aanschaf van de cv-ketel? Als we de kosten voor energie op het huidige niveau blijvend kunnen beheersen dan zijn we al spekkoper. Terugverdienen is een illusie.
Terug betalen? Dat moeten we allemaal aan Loppersum en omgeving.

24 reacties

Reputatie 3
Hi @geertn ik begrijp je vraag niet helemaal. Of is het eigenlijk een tip om de kosten te beheersen en daarom niet te wachten met een warmtepomp?
Reputatie 1
Er zijn nog alternatieven voor de warmtepomp. Rond 2021 moeten de gemeenten hun plannen voor de energietransitie bekend maken. Dit kan ook leiden tot warmtenetten (wijkverwarming ).
Een andere mogelijkheid is overgaan op H2 waterstofgas voor de cv ketel met gebruik van de bestaande gasleidingen. Alle branders moeten dan worden aangepast en ook de pakkingen in de leidingsystemen. Het lijkt op de overgang van stadsgas naar aardgas in de jaren 60...
In Rozenburg is al een experiment gestart bij een gerenoveerde flat, omdat vlakbij in Europoort waterstofgas voor de industrie gemaakt wordt. Is wel duur en nog niet zo groen. Als we duurzaam waterstofgas willen maken met electrolyse (splitsing van water H2O in H2 en O2) hebben we mega veel groene stroom nodig uit wind en zon. Is ook nog heel duur... Zoiets zal er wel komen op de lange termijn, dus veel geduld hebben. Waterstofgas voor speciale auto s met brandstofcel is al begonnen , maar nog weinig pompen. Voordeel van waterstofgas is geen uitstoot van CO2, maar alleen water.
Als we met miljoenen huizen van gas cv op de warmtepomp over willen gaan dan gaat het stroomverbruik 2x of 3x zo hoog worden , dus aanpassing van de stroomnetten en mega veel windmolens en zonnepanelen nodig ,waardoor veel protesten en rechtszaken her en der. Nog veel politieke discussies voorlopig,
Reputatie 5
Badge +1
Jaap, ik begrijp je vraag helemaal en je hebt gelijk. "Wachten" zou m.i. een betere kop zijn geweest. Daarnaast wilde ik graag aandacht vragen voor de terugverdien suggestie, die volgens mij op termijn een illusie zal blijken te zijn. Vandaar mijn vraag over het terugverdienen van de indertijd aangeschafte cv ketel. Kun je de kop nog aanpassen?
Reputatie 3
Doe ik! @geertn
Reputatie 2
Dat "wachten" begrijp ik wel.
Ge-avanceerde warmtepompen die een combi-ketel kunnen vervangen zijn nog steeds peperduur.
Hybride systemen hebben wat mij betreft geen toekomst en zijn te duur als tussenoplossing.
En installateurs van warmtepompen zijn mondjesmaat gezaaid.
Ook dat drijft de prijs natuurlijk op.

Ik heb zelf de volgende stappen gezet:
28 zonnepanelen geplaatst (in 2016 en 2018). Daardoor had ik overcapaciteit.
Begin dit jaar hebben we een multi-unit airco geplaatst waarmee je ook kunt verwarmen.
1 buiten-unit en 3 binnen.
Deze installatie verzorgt voor het overgrote deel de verwarming in het "stook"seizoen. En ook nog eens zeer rendabel. Door een SCOP van 4 (= rendement van 400%) is dit goedkoper dan gas stoken.

Ik hoef al met al nauwelijks stroom bij te kopen en het gasverbruik is dramatisch gedaald.
Alleen bij stevig vrieskou moeten we een beetje bijstoken.
Ook voor warm tapwater gebruiken we nog gas, maar dat is een schijntje in vergelijking met wat we voorheen verstookten.

Prognose voor 2019: 800 kWh en 400m3 gas.
En dat voor een vrijstaande woning met zwembad en alle denkbare luxe.
De investering was fors: ca 15000. Maar met een besparing van 200,- per maand (die de komende jaren nog oploopt) is alles "terugbespaard" in ca 6 jaar.

De komende jaren gaan we ons oriënteren hoe we op de meest gunstige manier van dat laatste beetje gas af kunnen.

Kwestie van "kat uit de boom" en bovendien hebben we nu ook lekker koeling ter beschikking. Laat die zomers en winters maar komen.
Begin dit jaar hebben we een multi-unit airco geplaatst waarmee je ook kunt verwarmen.
1 buiten-unit en 3 binnen.
Deze installatie verzorgt voor het overgrote deel de verwarming in het "stook"seizoen. En ook nog eens zeer rendabel. Door een SCOP van 4 (= rendement van 400%) is dit goedkoper dan gas stoken.


Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar de airco die jij hebt geplaatst is in feite ook een warmtepomp. Het enige verschil tussen die van jou en die van mij is dat de jouwe de lucht verwarmt en de mijne het water voor de radiatoren 😉
Reputatie 2


Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar de airco die jij hebt geplaatst is in feite ook een warmtepomp. Het enige verschil tussen die van jou en die van mij is dat de jouwe de lucht verwarmt en de mijne het water voor de radiatoren ;)


Dank voor je opmerking Kees.

Ik heb dat zeker in de gaten. Maar de bruikbaarheid van lucht/lucht systemen krijgt nauwelijks aandacht. De (invertible) airco-techniek is al jaren uit de kinderschoenen en er zijn legio installatiebedrijven.

Zeker in huizen waar lage temperatuurverwarming moeilijk of onmogelijk is biedt de airco, oftewel lucht/lucht warmtepomp mogelijkheden..

Uiteindelijk zullen de lucht/water of water/water systemen wel de overhand krijgen, maar "wachten" of tijdelijk alternatieven gebruiken is in veel gevallen niet onverstandig.

Dank voor je opmerking Kees.

Ik heb dat zeker in de gaten. Maar de bruikbaarheid van lucht/lucht systemen krijgt nauwelijks aandacht. De (invertible) airco-techniek is al jaren uit de kinderschoenen en er zijn legio installatiebedrijven.

Zeker in huizen waar lage temperatuurverwarming moeilijk of onmogelijk is biedt de airco, oftewel lucht/lucht warmtepomp mogelijkheden..

Uiteindelijk zullen de lucht/water of water/water systemen wel de overhand krijgen, maar "wachten" of tijdelijk alternatieven gebruiken is in veel gevallen niet onverstandig.

Een lucht/lucht airco wordt doorgaans ook gebruikt om te koelen in de zomer en dat is dan weer niet "duurzaam" dus ik snap wel dat ze daar geen subsidie op geven.

Maar helemaal mee eens wat betreft LTV, ik heb een kleine aanbouw in gedachte die waarschijnlijk ook door lucht/lucht gaat worden verwarmd. Voordeel is ook dat die relatief sneller opwarmen t.o.v. radiatoren en al helemaal t.o.v. vloerverwarming.
Reputatie 2

Een lucht/lucht airco wordt doorgaans ook gebruikt om te koelen in de zomer en dat is dan weer niet "duurzaam" dus ik snap wel dat ze daar geen subsidie op geven.

Maar helemaal mee eens wat betreft LTV, ik heb een kleine aanbouw in gedachte die waarschijnlijk ook door lucht/lucht gaat worden verwarmd. Voordeel is ook dat die relatief sneller opwarmen t.o.v. radiatoren en al helemaal t.o.v. vloerverwarming.


Klopt helemaal Kees,

Maar we hebben al zo veel geïnvesteerd in duurzaamheid dat we die luxe van koeling wel verdiend hebben. En onze installaties besparen zich ook zonder subsidie terug op redelijk korte termijn.

De ontwikkelingen volg ik op de voet en zodra het interessant wordt zetten we de laatste stapjes naar gasloos en/of energie-neutraal.

Mag ik weten welke warmtepompinstallatie dat jij hebt ?

Klopt helemaal Kees,

Maar we hebben al zo veel geïnvesteerd in duurzaamheid dat we die luxe van koeling wel verdiend hebben. En onze installaties besparen zich ook zonder subsidie terug op redelijk korte termijn.

De ontwikkelingen volg ik op de voet en zodra het interessant wordt zetten we de laatste stapjes naar gasloos en/of energie-neutraal.

Mag ik weten welke warmtepompinstallatie dat jij hebt ?

Ik heb een Panasonic 9kW T-CAP, die tot -28 9kW kan blijven leveren zonder element bij te schakelen. Kost wat maar dan heb je ook wat ;)

Enige is wel dat deze warmtepomp een tikkeltje (ahum) te zwaar is voor mijn radiatoren. Als het buiten boven 0 is kan de warmtepomp z'n warmte niet goed kwijt en gaat hij regelmatig aan en uit (pendelen). Dat is niet omdat de warmtepomp niet goed is maar hij levert te veel warmte die mijn 8 radiatoren niet kwijt kunnen. Dus, klusje voor de zomer om de radiatoren eens aan te pakken :)
Als deze er ooit eens mee ophoud dan ga ik dus voor een iets kleiner model. Huis blijft er overigens niet minder warm van, thermostaat staat constant tussen de 20,2 en 20,5.
Reputatie 2
Interessant om de plussen en minnen te horen.

Lucht/lucht is ook niet zaligmakend. Op de buitenunit zit een beveiliging tegen bevriezen.
Als de temp onder het vriespunt is schakelt die unit enkele minuten uit om zichzelf te ontdooien.
Dat gebeurt 1 a 2 keer per uur. De gevoeligste omstandigheden zijn lichte vorst met hoge luchtvochtigheid. Eigenlijk zou je dan 2 buitenunits moeten hebben die mekaar afwisselen.

Dat zijn ook de momenten dat we de klassieke verwarming af en toe bij schakelen (of de houtkachel)
Maar bij de temperaturen van nu werkt de installatie prima. En we kunnen alles per kamer regelen.
Dochterlief is daar erg blij mee.

Verwarm jij ook het tapwater met de Panasonic ? En heb je daar een voorraadvat voor ?
Mijn buitenunit ontdooit ook rond het vriespunt met hoge luchtvochtigheid. Alleen is mijn buitenunit 3x zo groot en mijn warmtevraag vrij laag t.o.v. de gemiddelde airco buitenunit.
Ik ken een voorbeeld van een 5kw Panasonic die onder de 5 graden net zo vaak of vaker defrost als jou lucht/lucht. Enige voordeel is wel dat hij vloerverwarming gebruikt en dus weinig last heeft van de regelmatige onderbreking.

Tapwater ben ik nog over aan het nadenken, ik kom van een boiler af maar die was regelmatig leeg als er 's avonds iemand in bad wilde. Toen die ging lekken heb ik hem vervangen door een 13kw Clage doorstroomverwarmer met het idee er later een zonneboiler of warmtepomp boiler bij te plaatsen (efficiënter bij dagelijks gebruik maar toch warm water als je meer wil). De Panasonic kan makkelijk een hygiëneboiler opwarmen maar het leidingwerk is lastig. Een losse warmtepomp boiler wil ik eigenlijk ook niet omdat die toch wel wat geluid kan maken. Ik ben er nog niet over uit maar de warmwatervoorziening is niet duurder als ik al had met de elektrische boiler dus ik maak er geen haast mee.
Reputatie 2
Mijn buitenunit ontdooit ook rond het vriespunt met hoge luchtvochtigheid. Alleen is mijn buitenunit 3x zo groot en mijn warmtevraag vrij laag t.o.v. de gemiddelde airco buitenunit.
Ik ken een voorbeeld van een 5kw Panasonic die onder de 5 graden net zo vaak of vaker defrost als jou lucht/lucht. Enige voordeel is wel dat hij vloerverwarming gebruikt en dus weinig last heeft van de regelmatige onderbreking.

Tapwater ben ik nog over aan het nadenken, ik kom van een boiler af maar die was regelmatig leeg als er 's avonds iemand in bad wilde. Toen die ging lekken heb ik hem vervangen door een 13kw Clage doorstroomverwarmer met het idee er later een zonneboiler of warmtepomp boiler bij te plaatsen (efficiënter bij dagelijks gebruik maar toch warm water als je meer wil). De Panasonic kan makkelijk een hygiëneboiler opwarmen maar het leidingwerk is lastig. Een losse warmtepomp boiler wil ik eigenlijk ook niet omdat die toch wel wat geluid kan maken. Ik ben er nog niet over uit maar de warmwatervoorziening is niet duurder als ik al had met de elektrische boiler dus ik maak er geen haast mee.


Ik merk dat ik niet als enige nog zoekende ben.
Zeker weten dat veel Nederlanders daarmee bezig zijn.

Het zou toch een schone taak zijn voor de overheid om daar goed in te bemiddelen, te adviseren en te begeleiden.

Maar wat doen onze bestuurders ? De energieheffingen omhoog en de kortingen omlaag.
Zo jagen we de burger op kosten en houden we de multinationals tevreden.

Ik vind jouw ervaringen wel heel erg interessant. Hou me op de hoogte van de vorderingen dan doe ik dat ook.

milieuvriendelijke en prijsbewuste groet !
Reputatie 3
Overheden lopen altijd achter de feiten aan en dat zal altijd zo blijven. Gewoon doen wat in de persoonlijke situatie het beste en voordeligste is.
Reputatie 4
Badge
@peterberghs heb voor warm water ook gekeken naar warmtepompboilers? Die kun je aanschaven in Belgie/Duitsland/VK voor rond de 1500 tot 3000 euro en die staan gewoon op de ISDE lijst voor subsidie Bijvoorbeeld Atlantic Explorer 3 een 270L unit kost 1700 euro daar kun je 1250 euro subsidie voor terug krijgen.
Reputatie 4
Naar mijn mening is wachten een goede optie.
De gemeente gaat met een plan komen. Wie weet wat jouw gemeente uit de hoge hoed haalt. Misschien wel heel iets anders dan waar je nu al in geïnvesteerd hebt. En heb je dan nog een keus om niet mee te gaan in het plan van de gemeente?
Wat je zeker kan doen, ongeacht waarde gemeente mee komt is kijken waar je nu al mee kan verduurzamen. Denk aan isolatie, led lampen, etc.
En ga je de keuken onderhanden nemen (hebben wij een paar jaar geleden gedaan) dan meteen naar inductie.
Maar nu al investeringen doen die echt uitkomen boven de € 10.000 om all electric te gaan, de branche wil het graag maar ik zou wachten (en dat doe ik ook).
Reputatie 4
Badge
Is het ook niet zo dat gewoon simpel uit te rekenen is of wachten nodig is of niet.
Stel je gaat all electric plus extra isolatie a 40k kosten, dat is bij hypotheek verhoging of extra hypotheek tussen de 130 en 180 euro extra kosten per maand gedurende een periode van 30 jaar.

Als de maandelijkse kosten van Gas/Elektriciteit bij een gelijkblijvende situatie voor 30 jaar gelijk of hoger is aan die extra kosten van de hypotheek, is de keuze voor de extra investering altijd goedkoper want die extra kosten zijn voor de 30 jaar altijd het zelfde of minder vs kosten van G/E die over een periode van 30 jaar altijd mee zullen gaan met de inflatie.

Als je het geld hebt gespaard dan is investering gelijk aan een rendement van 3,9% per jaar voor 30 jaar.

Plus vergeet niet alle voordelen die een investering van 40k in je huis doen brengt, waarde vermeerdering/Hoger energielabel/extra comfort.

Dus wachten of niet kun je gewoon uitrekenen, kosten van alternatieve zoals waterstofgas of warmtenetten kun je heel simpel al gelijk stellen aan de huidige kosten voor gas. Ik heb namelijk nog nooit meegemaakt dat een kosten significant anders zijn bedrijven willen immers geld verdienen en winsten maximaliseren wat de doelstelling van elk commercieel bedrijf is. Dat is bij warmtenetten al bewezen dat is even duur of duurder gas verwarming met als grootse nadeel je kan niet wijzigen van leverancier dus je zit vast aan een monopoly voor jou woning. Voor alle andere bedrijven wordt zoveel mogelijk geprobeerd om monopolies tegen te gaan behalve voor warmtenetten.

Op deze manier kun je voor elk type woning kijken of wachten zin heeft of niet.
Die 40k heeft het mij gekost om onze woning gas los/all electric nul op de meter. Woning is een jaren 90 finex woning. Oudere woning zullen meer kosten en nieuwere woningen minder.

@RobvanV volgens mij zit de branch helemaal niet te wachten op verandering omdat het betekend de kwaliteit en kennis van iedereen in de branch omhoog moet wat veel tijd en geld kost terwijl ze er niet significant op vooruit zullen gaan de kosten van materiaal worden toch door de klant betaald of dat nou 5000 euro is voor een warmtepomp of 1500 euro voor een cv ketel, De arbeidskosten zijn ook gelijk 50 euro per uur voor een wamtepomp of 50 euro per uur voor een CV ketel. de ombouw naar warmtepomp kost meer tijd maar de per uur prijs blijft het zelfde.
Reputatie 2
Naar mijn mening is wachten een goede optie.
De gemeente gaat met een plan komen. Wie weet wat jouw gemeente uit de hoge hoed haalt. Misschien wel heel iets anders dan waar je nu al in geïnvesteerd hebt. En heb je dan nog een keus om niet mee te gaan in het plan van de gemeente?
Wat je zeker kan doen, ongeacht waarde gemeente mee komt is kijken waar je nu al mee kan verduurzamen. Denk aan isolatie, led lampen, etc.
En ga je de keuken onderhanden nemen (hebben wij een paar jaar geleden gedaan) dan meteen naar inductie.
Maar nu al investeringen doen die echt uitkomen boven de € 10.000 om all electric te gaan, de branche wil het graag maar ik zou wachten (en dat doe ik ook).


Oh die stappen hebben we al lang genomen. HR++ glas, spouwmuurisolatie, onderzijde vloer (kruipruimte), overal LED-verlichting, zuigie computers, inductiekookplaat, warmtepompdroger, HR combiketel.
Het enige wat ik nog kan doen is het dak isoleren, maar dat zal weinig opleveren omdat de plafonds van de verdieping onder de zolder geeïsolleerd zijn.

En dan natuurlijk de laatste stap het warm water. Maar ik wacht nog even tot de markt er klaar voor is.
Reputatie 4
Dat "wachten" begrijp ik wel.
Ge-avanceerde warmtepompen die een combi-ketel kunnen vervangen zijn nog steeds peperduur.
Hybride systemen hebben wat mij betreft geen toekomst en zijn te duur als tussenoplossing.
En installateurs van warmtepompen zijn mondjesmaat gezaaid.
Ook dat drijft de prijs natuurlijk op.

Ik heb zelf de volgende stappen gezet:
28 zonnepanelen geplaatst (in 2016 en 2018). Daardoor had ik overcapaciteit.
Begin dit jaar hebben we een multi-unit airco geplaatst waarmee je ook kunt verwarmen.
1 buiten-unit en 3 binnen.
Deze installatie verzorgt voor het overgrote deel de verwarming in het "stook"seizoen. En ook nog eens zeer rendabel. Door een SCOP van 4 (= rendement van 400%) is dit goedkoper dan gas stoken.

Ik hoef al met al nauwelijks stroom bij te kopen en het gasverbruik is dramatisch gedaald.
Alleen bij stevig vrieskou moeten we een beetje bijstoken.
Ook voor warm tapwater gebruiken we nog gas, maar dat is een schijntje in vergelijking met wat we voorheen verstookten.

Prognose voor 2019: 800 kWh en 400m3 gas.
En dat voor een vrijstaande woning met zwembad en alle denkbare luxe.
De investering was fors: ca 15000. Maar met een besparing van 200,- per maand (die de komende jaren nog oploopt) is alles "terugbespaard" in ca 6 jaar.

De komende jaren gaan we ons oriënteren hoe we op de meest gunstige manier van dat laatste beetje gas af kunnen.

Kwestie van "kat uit de boom" en bovendien hebben we nu ook lekker koeling ter beschikking. Laat die zomers en winters maar komen.


Nadeel van je investering is dat je nu (terugverdientechnisch) lang zal moeten 'wachten' op een betaalbaar alternatief, om je laatste beetje gas tot nul te reduceren. Wellicht infrarood panelen?

Overigens denk ik - en ik ben niet de enige - dat een grote prijsdaling van warmtepompen niet in het verschiet zit.
Reputatie 2

Dat "wachten" begrijp ik wel.
Ge-avanceerde warmtepompen die een combi-ketel kunnen vervangen zijn nog steeds peperduur.
Hybride systemen hebben wat mij betreft geen toekomst en zijn te duur als tussenoplossing.
En installateurs van warmtepompen zijn mondjesmaat gezaaid.
Ook dat drijft de prijs natuurlijk op.

Ik heb zelf de volgende stappen gezet:
28 zonnepanelen geplaatst (in 2016 en 2018). Daardoor had ik overcapaciteit.
Begin dit jaar hebben we een multi-unit airco geplaatst waarmee je ook kunt verwarmen.
1 buiten-unit en 3 binnen.
Deze installatie verzorgt voor het overgrote deel de verwarming in het "stook"seizoen. En ook nog eens zeer rendabel. Door een SCOP van 4 (= rendement van 400%) is dit goedkoper dan gas stoken.

Ik hoef al met al nauwelijks stroom bij te kopen en het gasverbruik is dramatisch gedaald.
Alleen bij stevig vrieskou moeten we een beetje bijstoken.
Ook voor warm tapwater gebruiken we nog gas, maar dat is een schijntje in vergelijking met wat we voorheen verstookten.

Prognose voor 2019: 800 kWh en 400m3 gas.
En dat voor een vrijstaande woning met zwembad en alle denkbare luxe.
De investering was fors: ca 15000. Maar met een besparing van 200,- per maand (die de komende jaren nog oploopt) is alles "terugbespaard" in ca 6 jaar.

De komende jaren gaan we ons oriënteren hoe we op de meest gunstige manier van dat laatste beetje gas af kunnen.

Kwestie van "kat uit de boom" en bovendien hebben we nu ook lekker koeling ter beschikking. Laat die zomers en winters maar komen.
Nadeel van je investering is dat je nu (terugverdientechnisch) lang zal moeten 'wachten' op een betaalbaar alternatief, om je laatste beetje gas tot nul te reduceren. Wellicht infrarood panelen?

Overigens denk ik - en ik ben niet de enige - dat een grote prijsdaling van warmtepompen niet in het verschiet zit.



Eigenlijk heb ik niet gewacht maar een alternatief gezocht en gevonden.
Met een energierekening van ca 30,- per maand zing ik het nog wel even uit.
Bovendien worden gemeenten nu verplicht om met alternatieven voor gas te komen en de overheid gaat ons "verleiden" om van het gas af te gaan. Kom maar op zou ik zeggen.

Infrarood ? Niet mijn ding en niet nodig. Bovendien niet goedkoop in verbruik.
Ik zoek momenteel nog een alternatief voor warm water. Maar bij een verbruik rond de 400 m3 pj heb ik daar ook geen haast mee.
En elk jaar natuurlijk even kijken voor de leverancier met de hoogste bonus.
Reputatie 4
Badge +3
Op de website van rijksoverheid heb ik de volgende tool gevonden waarmee je uit kunt rekenen hoeveel subsidie je krijgt als je wilt verduurzamen (SEEH). Wat vinden jullie hiervan als aanvulling op deze discussie? Moeten we inderdaad nog wachten met een warmtepomp?
Isoleren blijkt de hoofdmoot te voeren qua subsidieregelingen.

Waterzijdig inregelen komt overigens ook naar voren voor subsidie in deze tool. Daar zie ik nog niet heel veel discussies over ontstaan op de community. Dit is tot nu toe de enige. Zullen we het hier ook meer over gaan hebben? Hebben jullie daar behoefte aan?
Reputatie 2
Waterkerig inregelen ?
Wat is het verschil met thermostaatkranen ???
Reputatie 7
Badge +1
Waterkerig inregelen ?
Wat is het verschil met thermostaatkranen ???


Al een keer gezocht met "waterzijdig inregelen"????? Je vind voldoende uitleg - ook van/via de VEH.
Just my 2 cts.

P.S.: Moderne thermostaatkranen kan je gebruiken om je cv-installatie waterzijdig in te regelen.
Maar dit wordt vaak/meestal niet gedaan of door de installateur "vergeten" - jammer eigenlijk.
Reputatie 2
Ja, ik heb gezocht. (al eerder)

Met waterzijdig inregelen wordt de doorstroom per radiator bepaald. Maar volgens mij is dat precies wat een thermostaatkraan ook doet. Temperatuur bereikt of benaderd: knijpen die hap.

Door dat waterzijdig inregelen wordt de maximale doorstroom verminderd, maar bij een goede thermostaatkraan heeft dat geen meerwaarde. En de installateur, hoe bepaalt die wat een goede doorstroom is ? Het is voor hem een momentopname van een woning die hij niet kent. Natte vingerwerk dus. Ik geloof daar niet in.

Er zijn wel betere manieren om te besparen op stookkosten.

Reageer