Hallo,
Ik heb al 2 jaar een solarfreezer systeem (zie andere artikelen). Ik vond dat ik te weinig energie uit mijn 12 (kleine) PVT panelen haalde. Er zijn er 8 bij geplaatst. Deze zijn echter verkeerd aangesloten waardoor de koelvloeistof er niet doorheen stroomt en ik dus geen extra warmte uit de panelen haal.
Ik heb nu de mogelijkheid gekregen om direct via de PVT panelen de Nibe warmtepomp te voeden door 1 van de circulatie kleppen mat de hand om te zetten. Dus ik bypass dan de 12 m3 water bufferzak. De bufferzak koelt namelijk de warmte van de PVT panelen af waardoor de warmtepomp een lagere toevoer temperatuur krijgt. Natuurlijk kun je dit niet altijd doen anders sla je nooit warmte op in de (ijs) buffer en heb je, als het buiten koud is, niet genoeg warmte tot je beschikking.
Als ik over schakel naar alleen warmte uit de PVT panelen dan gaat dat goed bij buiten temperaturen boven de 12 graden. Dan loopt de koelvloeistof temperatuur langzaam op waardoor de warmtepomp minder hoeft te werken om de berekende (=stooklijn) afgifte temperatuur te halen. Echter als er te weinig energie uit het dak gehaald kan worden dan houdt dit feest snel op en zak het geheel in elkaar, ie de koelvloeistof temperatuur daalt.
Dus wat ik zoek is een meet systeem om te meten hoeveel warmte ik van de PVT panelen binnen haal. Dit moet dan hoger zijn dan de berekende hoeveelheid (=stook lijn) die de warmtepomp nodig heeft. Komt er te weinig warmte direct van de PVT panelen dan kan de klep worden omgezet en stroomt de koelvloeistof weer door de buffer zak en haalt daar de extra energie op. Je kunt je voorstellen dat dit in een systeem logica kan worden ingebouwd.
Dus wie heeft advies/ ervaring met een warmte meter die je in een glycol loop kan plaatsen en liefst op afstand kan aflezen?
Bedankt
Ruud Welling