Warmtepomp en vloerverwarming

  • 2 February 2020
  • 19 reacties
  • 2381 Bekeken

In mijn nieuwbouwhuis heb ik een warmtepomp en vloerverwarming. De woonkamer is op de bovenverdieping, de slaapkamers en badkamer zijn beneden. Aangezien de woonkamertemperatuur leidend is voor de vloerverwarming blijft de badkamer koud aangezien het boven warmer is dan beneden. De vloerverwarming in de badkamer wordt dus nauwelijks warm, de temperatuur in de badkamer is 16 graden. Ik heb er aparte thermostaten op laten zetten maar dit heeft dus geen zin aangezien de thermostaat in de woonkamer bepaalt hoe de vloerverwarming het doet. Wie heeft een oplossing? Zit nu te denken om er dan maar een electrische radiator bij te plaatsen in de badkamer.


19 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen 2 februari 2020.

Beste Elian,

Bij ons was er een andere oorzaak dan in jouw woning, maar per saldo kwam de temperatuur in de badkamer ook niet op de juiste hoogte. Alles afwegend hebben we inderdaad een Zehnder elektrische radiator aangeschaft en daarmee dit onbehaaglijke probleem definitief opgelost. In de morgenuren wordt de badkamer op temperatuur gebracht en voor de rest van de dag werkt de radiator niet en is de vloerverwarming toereikend.

 

Geert Nap

 

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik volg niet helemaal wat de 2 thermostaten doen.

Maar er zijn idd verschillende oplossingen mogelijk.

@Dekker-Lochem heeft bijvoorbeeld een CV systeem dat met een klep in 2 delen is opgedeeld.

Daarnaast zijn er ook andere zone systemen,
waarvan sommige ook vloerverwarming apart kunnen aansturen.

De 1 werkt wat anders dan de andere.
Stuurt bv alleen de vloerverwarmingspomp aan ipv de toevoer van warm water te regelen.

Daarnaast is inderdaad een elektrische radiator, of een IR paneel ook nog een optie.

Maar als er al vloerverwarming ligt,
dan zou ik persoonlijk eerst eens kijken wat de mogelijkheden zijn om die zijn werk goed te laten doen.

En natuurlijk is een combo ook nog mogelijk, als je bijvoorbeeld soms de badkamer snel opgewarmd wilt hebben op tijden dat je die normaal gezien niet zou gebruiken.
 

Reputatie 4

Als je een verdeler hebt die het water per lus vloerverwarming verdeeld, dan kun je dit probleem oplossen door een systeem met zoneregeling ertussen te zetten. In dat geval moeten de ruimtes een thermostaat krijgen, welke via een centraal kastje, en kleine motortjes, de lussen van je vloer open of dicht kunnen zetten, al naar gelang de warmtevraag.

Reputatie 5
Badge +1

Als de CV-ketel een zone klep niet ondersteund, is er bij Honeywell ook een zelfstandig gestuurde 2-wegklep in het assortiment. Met een eigen 24 v aan/uit (klok) thermostaat kan er een afgesplitste zone gerealiseerd worden.

Gemotoriseerde 2-wegklep / afsluiter voor cv-installaties type Y-VC8615AG1100. De 2-wegklep set is compleet met 22 mm knel koppeling, 24 V voedingsadapter en regel plunjer. Prijs ongeveer € 130,- ex. montage.

De klep kan worden aangestuurd met een 2 draads zwakstroom aan/uit thermostaat (kamer en klok thermostaten) en draadloos met de BDR91 aan/uit relais. De twee-weg afsluiter mag zowel in de aanvoer- als in de retour leiding gemonteerd worden.

Let wel op: zorg dat er wel altijd een circuit bestaat. De CV ketel aanslaan zonder circuit is niet echt energie zuinig :thinking:

Helaas zijn er maar weinig CV-installatuers, welke van deze mogelijkheden (en het rechtstreeks plaatsen op een CV-ketel) kennis hebben. Ervaring leert, dat de “Adviseurs” snel maar het fors duurdere ‘Tado’ of het “Honeywell Evohome’  systeem verwijzen.

Reputatie 5
Badge +1

Even het schema, zoals wij dat gerealiseerd hebben:

Nog niet helemaal optimaal, maar de nieuwe ketel is November 2019 geplaatst.

Van de zomer, als het stook seizoen voorbij is, ga ik verder verdlen.

Reputatie 5
Badge +1

Aangezien niet iedere CV-ketel de aansluit mogelijk heeft, het instalatie schema zoals Honeywell dit met 2 thermostaten en 2  2-wegkleppen mogelijk maakt. Vaak is de splitsing per verdieping lastig te splitsen en moet er meestal een extra buis naar de BG getrokken worden (uitgaande, dat de CV-ketel op de hoogste verdieping staat).

In bovenstaande installatie schema worden beide zones (bijvoorbeeld verdiepingen of bij een bungalow het woon deel van het huis) individueel geregeld met hun eigen thermostaat, geplaatst in dat deel van de ‘zone'-ruimte, waar de warmte vraag gewenst is. Voordeel van deze individuele zones zijn, dat met een klok thermostaat elke zone ook zijn eigen klokprogramma kan volgen;

[ wij hadden dit in ons vorige huis zoals hierboven geïnstalleerd; ]

Zone 1 was de 1e en 2e verd. (Slaapkamers + badkamers). Hadden de Klokthermostaat in de badkamer 1e verd. geplaatst,

Zone 2 was de gehele BG, incl de vloerverwarming. Hier de Klokthermostaat, met eigen programma ivm de houtkachel, in de woonkamer.

 

Reputatie 5
Badge +1

Toen wij in 2013 onze ‘Boerderij’/bungalow betrokken, was er reeds vloer verwarming over het gehele woningoppervlakte aangelegd.

Zeker in voor en najaar was het niet echt economisch om s’ochtends alleen voor de badkamer het gehele huis op te warmen. Hebben in de badkamer een  “Instamat” CV-radiator geplaatst, met een ingebouwde 800 Watt elektrisch verwarmingsspiraal.

Geschakeld met een “timer’ (gaatje door de muur, timer in de slaapkamer) 

Als de CV branden, ging de radiator gewoon mee met het CV-water, dus de ‘timer’ kon dan uit. Door de week lieten we de CV pas bij thuiskomst aanslaan en hadden s’ochtends toch een warme badkamer. En s’avonds verwarmde de radiator, samen met de vloerverwarming de badkamer via de CV-installatie.

Werkt prima, maar bij ons inmiddels achterhaald door de ‘Zone'-verdeling op de CV (sinds 2019)

Reputatie 4
Badge +3

Hi @Elian! Welkom op de community van vereniging eigen huis. Hebben de antwoorden van @GeertN, @Anne  en @Dekker-Lochem je nieuwe inzichten gegeven? Kun je zo verder? Ik hoor het graag. 

Reputatie 7
Badge +3

@Dekker-Lochem . De vraagsteller heeft geen cv-ketel maar een warmtepomp. Ik, voor mijn kunnen is het allemaal te technisch, weet niet of dat veel uit maakt. 

@Anne . Sommige IR-panelen zijn niet geschikt voor een vochtige ruimte zoals een badkamer. Maar een (geschikt) IR-paneel is wel beter dan een convectiekachel (tenzij verstandig gebruikt).

Je hebt een warmtepomp om efficiënt met stroom om te kunnen gaan. Het zou dan jammer zijn om een elektrische kachel voor je badkamer aan te moeten schaffen. 

Kostentechnisch kan een elektrische kachel of IR-paneel voor de badkamer beter zijn. Zelf heb ik sinds een jaar ook een elektrische luchtontvochtiger (condensatortype). Door het omzetten van waterdamp in condensatiewarmte heeft deze een (direct) rendement van zo'n 140 % (naar gelang de temperatuur en vochtgehalte in de badkamer). En dat terwijl er nu niet met koude buitenlucht geventileerd wordt, wordt het tijdens het ontvochtigen juist warmer i.p.v. kouder.

Als je maar één keer per dag zou douchen doe dat dan 's morgens. Je lichaamstemperatuur is dan lager en kan je dus toe met een lagere ruimte- en watertemperatuur (ook omdat je lichaam dan nog geen energie kwijt is aan de spijsvertering).

Dank allen voor de antwoorden. Ik heb inderdaad een warmtepomp en geen CV. De verschillende lussen zijn of handmatig of met een servomotortje te bedienen. Het is echter zo dat als er boven geen warmte gevraagd wordt de benedenverdieping dit ook niet krijgt. In het toilet beneden voelen de tegels nog iets warm aan, in de badkamer die aan het eind van het circuit zit zijn de tegels koeler. Een hogere flow erop zetten heeft niet geholpen. Ik vrees dat ik niet onder een electrische radiator of handdoekverwarmer uitkom. 

Reputatie 5
Badge +1

 

In mijn nieuwbouwhuis heb ik een warmtepomp en vloerverwarming. De woonkamer is op de bovenverdieping, de slaapkamers en badkamer zijn beneden. Aangezien de woonkamertemperatuur leidend is voor de vloerverwarming blijft de badkamer koud aangezien het boven warmer is dan beneden. De vloerverwarming in de badkamer wordt dus nauwelijks warm, de temperatuur in de badkamer is 16 graden. Ik heb er aparte thermostaten op laten zetten maar dit heeft dus geen zin aangezien de thermostaat in de woonkamer bepaalt hoe de vloerverwarming het doet. Wie heeft een oplossing? 

Als toelichting op de geleverde ‘technische'-informatie.  Zoals de topic starter aangeeft, het gaat om de installatie NA de warmtepomp. Dus de ‘warmtebron’ kan ipv. van een (hybride-) Gas CV ook een warmtepomp zijn (er van uitgaande, dat er door de vloer en event. radiatoren gewoon water circuleert).

Even terug lezende bij “Elian": De vraag gaat over de ongelijke warmte verdeling / sturing van de ruimtes. Met een zone verdeling is het mogelijk om bijvoorbeeld de 1e verd. (Zone 1 = Elian's woonkamer) te splitsen van de BG (Zone 2 = BG; slapen + vloerverw. + badkamer). Met het Honeywell schema kunnen achter één warmtebron 2 (of meer !) gescheiden zones gecreëerd worden. In Elian's situatie kunnen met 2 thermostaten plus 2 2-wegkleppen beide ruimte naar eigen behoefte worden verwarmd. En met 2 Klokthermostaten de warmte vraag per zone onafhankelijk programmeren.

 Zoals Elian al aangeeft, de groepen zijn al ‘handmatig’ of met een servomotortje te sturen (welke bron stuurt deze ?). Verwacht met deze gegevens, dat splitsen geen onmogelijk klus wordt. Denk dat dit een uitdaging is voor een ‘echte' en creatieve verwarmingsmonteur (en niet een ‘pijpfitter'). De techniek is er  :sunglasses:

(uit ervaring uit ons vorige huis: het werkt !)

Reputatie 5
Badge +1

Even het schema, zoals wij dat gerealiseerd hebben:

Nog niet helemaal optimaal, maar de nieuwe ketel is November 2019 geplaatst.

Van de zomer, als het stook seizoen voorbij is, ga ik verder verdlen.

 

Toelichting op het “Intergas Installatievoorschrift”, zoals wij dit sinds januari 2020 geschakelde hebben:

In de woonruimte hebben we (niet aan de CV gekoppelde) lucht/lucht warmtepomp draaien (maar voor het schema, dit kan ook een houtkachel oid zijn). Voor de woning een gas CV ketel van Intergas. Met het schema als gegeven, ben ik als onderstaande gaan opsplitsen (dit is alweer plan B :wink: , komende zomer vervolg )

Het gehele huis, incl. de vloerverwarming, wordt de verwarming gestuurd door de Modulerende Klokthermostaat T2 (in de woonkamer). Als T2 om warmte vraagt, opent de software van de CV ketel de 2-wegklep. Met thermostaatkranen op de weinig gebruikte ruimtes, worden de gebruiksruimtes verwarmd. Bij ons huidige programma, start T2 rond 08h30 met het opwarmen tot 19,5 graden in de woonkamer. Staan we op in een warm huis :grinning: . 

De dagelijkse routine is om rond 11h00 de warmtepomp handmatig op 21 graden te starten. Deze ‘overstuurt’ T2, zodat de CV afslaat. De vloer is dan ong. 3 uur opgewarmd en blijft de rest van de dag ruim boven de 21 graden (laten de pomp hiervan tot rond 15h00 doorlopen).

Wij houden de Warmtepomp aan tot ‘slapen'.Als de lucht/lucht Warmtepomp draait, slaat T2 uit (genoeg warmte!). Dan neemt de A/U  Klokthermostaat T1 de warmte vraag van de 1e verd. + Badkamer + slaapkamer BG over.

Als deze ruimtes afkoelen, start T1 (geplaatst in de badkamer !). De CV software opend nu NIET de Honeywell 2-wegklep (B in schema), zodat alleen de Zone 1 (dus NIET de vloer en woonruimte) worden verwarmd. Dus geen energie verspilling naar ruimtes, welke al verwarmd worden.

En als er een dag geen warmtepomp warmte is (mistig + 0 - 3 graden, dan vriest de buitenunit dicht!), dan neemt zonder verder handelen (!) het klokprogramma van T2 de taak over (en slaat de CV einde dag en avond aan).

Reputatie 5
Badge +1

Zijn inmiddels een volledig jaar verder.

Met de fijn'-tuning zijn we uitgekomen op 'de CV in de ochtend van 8h00 tot 10h30 op 20 graden. Dan is het water in de vloer van de BG rond de 28 graden, de tegelvloer 21 á 22 graden aan de oppervlakte. De vloerverwarmingspomp loopt op de  circulatie thermostaat  nog door tot rond 13h00. Handmatig starten we de L/L warmtepomp rond 10h00 op 21 graden, zodat deze al snel de CV thermostaat uitschakelt (zit in de luchtstroom van de L/L). De L/L warmtepomp schakelt om 23h40 zichzelf uit. Meestal is het de vloer oppervlakte dan nog steeds rond de 21 graden.

Door de meer als voldoende warmte afgifte van de L/L (+ het zonnetje en de zachte winters), stond overdag de tussendeur naar de 1e verd. open, zodat het ook hier ruimvoldoende opwarmde (18 á 19 graden). De gebouwde zone regeling T1 is maar enkele keren bijgesprongen (handmatig, bij logés op de 1e verd. :wink:  )

Wat ons dit opleverde:

Gasverbruik over 2014 t/m 2019 gemiddeld over 6 jaar is 7764,8 m3 /6 = 1294,1 m3 per jaar. (Woonde 2014 / 2018, 2 á 3 winter maanden van het jaar in Portugal. De waarden zijn gecorrigeerd naar volle jaren)

Gasverbruik 2020 = 778,2 m3 ! ! (dit is inclusief koken op gas)

Electra verbruik (het werkelijk gemeten verbruik !) over 2017 = 568 kWh, welke (deels) overdag door mijn  de PV panelen werden geleverd.

Ons netto E-verbruik steeg van - 162 kWh (terug geleverd over 2019) naar + 351 kWh (de eindafrekening over 2020 !)

Kortom, het werkt ! ! , Rob.

Reputatie 7
Badge +2

Hoi @Dekker-Lochem 

Heb je het gasverbruik ook gecompenseerd voor zogenaamde graaddagen?

Ik kom voor 2020 op ca 7% mindergraaddagen (dus minder koud)



Mij gas verbruik is overigens nog weer stevig gedaald:
naar ca 750m3
Ik zou bijna gaan twijfelen aan de meeting, maar het klopt volgens mij echt.
Dat zou betekenen dat ik duidelijk minder dan  1m3 gas per m3 huisinhoud heb verbruikt om de boel warmt te houden.
(Warmwater voorziening komt deels uit zonneboiler, op gas koken vind ik zo goed als niet terug in het verbruik)

Dat is absoluut gezien weer 36% minder dan vorig jaar,
gecompenseerd naar graaddagen 31% minder.
En (eveneens gecompenseerd naar graaddagen) ca 55% minder dan 2 jaar geleden,
wat het 1e volle jaar met de hybride warmtepomp was.

Mijn stroom verbruik is wel iets gestegen, dat zal natuurlijk met het constant thuis zijn te maken hebben en omdat ik sinds september de L/L warmtepomp gebruik om overdag mijn studeerkamer te verwarmen (de rest van het huis blijft dan op 18C).

Maar de stijging is net iets meer dan 10%.
Daarnaast heb ik meer van mijn eigen zonnestroom direct gebruikt dan voorheen.
Ook dat zal wrs wel met het bijna altijd thuis zijn te maken hebben.

Ook voor mij dus een goed jaar voor mijn ‘experiment’. 
 

Goedemiddag, Ik ben hier net nieuw maar lees al wel redelijk lang de berichten op dit forum.

 

Wij hebben sinds medio februari een Daikin Alterhma 6kw hybride warmtepomp met buffervat, dit icm zonnepanelen, goede isolatie en vloerverarming. We zijn echt nog aan het bekijken wat voor ons het beste werkt, maar we hebben hem wel sinds vorige week op ecologisch staan en weersafhankelijk qua stooklijn. Ik moet zeggen hij doet het al een stuk beter maar fine tunen daar gaat tijd in zitten. Ik vraag me alleen af. Op alle sociale media en forums spreken ze over dat je warmtepomp eigenlijk ten alle tijden moet draaien (compressor) om op een zo laag mogelijk stroomverbruik te werken.

Dat is hier bij ons in ieder geval nog niet zo. We stellen hem in op 19,5 graden gewenst, zodat het altijd 19 graden is. Zakt ie naar de 19 of iets eronder dan gaat de warmtepomp weer aan en brengt hem weer op 19,5. Maar zodra de gewenste temperatuur behaald is dan gaat de warmtepomp uit.

Als ik Google op de vraag of een warmtepomp ten alle tijden hoort te draaien dan krijg ik daar niet veel resultaten uit. Dus ik dacht laat ik eens een account hier aanmaken en hier de vraag stellen.

 

Ecologisch (nog een jaar vast energie contract), en weersafhaneklijk

Mijn stooklijn is: -10 AWT op 45 graden en +15 AWT op 35 graden

 

Ik hoop hier trouwens veel van te leren, want warmtepompen zijn geen gemakkelijke apparaten ;-)

 

Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie antwoorden!

Reputatie 4

volgens mij hoort een warmtepomp niet ‘ten alle tijde’ te draaien. Runs van een uur zijn volgens mij prima. Als er immers geen warmtevraag is, graadminuten onder de -100 bij mij, dan hoeft ie niet te draaien natuurlijk.

Een warmtepomp slaat overigens nooit aan op de ingestelde temperatuur op de thermostaat, daar zit nog een stooklijn tussen. Heeft je installateur eea niet goed ingesteld? 

Reputatie 7
Badge +2

@Koopertje Ik denk dat het handiger is even een nieuw onderwerp te starten met als vraag ‘moet een warmtepomp altijd draaien’ of ‘vragen of instellen van warmtepomp’ zo iets :)

Anne.

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 29 maart 2023.

 

Geacht @Koopertje,

Nog een suggestie: misschien is bellen met het installatiebedrijf een betere oplossing dan het gereutel op de zogenaamde sociale media serieus nemen.

 

Nog ter info het volgend: onze warmtepomp draait in runs van gemiddeld een half uur en draait dus niet constant. Op het display staat het aantal starts en het aantal draaiuren: verhouding 2:1

 

Geert Nap

In mijn nieuwbouwhuis heb ik een warmtepomp en vloerverwarming. De woonkamer is op de bovenverdieping, de slaapkamers en badkamer zijn beneden. Aangezien de woonkamertemperatuur leidend is voor de vloerverwarming blijft de badkamer koud aangezien het boven warmer is dan beneden. De vloerverwarming in de badkamer wordt dus nauwelijks warm, de temperatuur in de badkamer is 16 graden. Ik heb er aparte thermostaten op laten zetten maar dit heeft dus geen zin aangezien de thermostaat in de woonkamer bepaalt hoe de vloerverwarming het doet. Wie heeft een oplossing? Zit nu te denken om er dan maar een electrische radiator bij te plaatsen in de badkamer.

Gezien het hier om een nieuwbouwwoning gaat, heb je al contact gehad met je aannemer hier over? Deze installatie neigt namelijk naar een ondeugdelijke installatie. 
 

Ja een handdoek radiator in de badkamer lost her op, maar dat is niet de ideale oplossing aangezien je voor het comfort en de efficiënte van een warmtepomp hebt gekozen. Wij krijgen de badkamer (met een warmtepomp en vloerverwarming) makkelijk op 23 graden. Jij zou de oplossing moeten zoeken in een zoneregeling (bijvoorbeeld robot easy flex) hiermee kan je ELKE ruimte afzonderlijk aansturen. 

Reageer