Vraag

warmtepomp gebruiken voor nieuwe vloerverwarming en bestaande elektrische boiler

  • 18 August 2023
  • 4 reacties
  • 64 Bekeken

Hallo,

ik heb vorig jaar mijn woning van het gas afgehaald en heb voor tapwater een elektrische boiler geplaatst.Om de woning te verwarmen heb ik nu een Airco installatie en dat werkt redelijk,omdat ik niet zo,n grote woning heb.

In de toekomst wil ik graag vloerverwarming gaan aanleggen,ongeveer 50m2 en ik zou hiervoor een warmtepomnp willen gebruiken.

Nu is mijn vraag of ik de warmtepomp dan ook gelijk kan gebruiken voor het voorverwarmen van mijn bestaande boiler?

 

Harold


4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@harold  Mijn antwoord op jouw vraag: Ja - je kan de warmtepomp ook gebruiken voor het (voor)verwarmen van de inhoud van een boiler.

MAAR dat zal waarschijnlijk niet dezelfde boiler zijn als nu en het gaat zeker niet tegelijkertijd met het verwarmen van de vloer.

dank je voor je antwoord,

ik had al wel eeen klein vermoeden dat het dan om een andere Boiler zou gaan, met een andere Boiler kan ik dus wel beide systemen voorzien van warm water?

 

Reputatie 4

De boiler voor tapwater (oa douchen, drinkwater, ect) moet op hoge temperatuur werken (min 60ºC of cycli daarvan maken kunne) om legionella proof te zijn.

De boiler voor de vloerverwarming zou bijv op 35ºC kunnen staat, maar die 35ºC voor de vloerverwarming moet uitgezocht zijn op de noodzakelijke warmtecapaciteit van dat systeem en die hangt weer af van hoeveel warmte vraag er is. Daar zal een berekening (door een expert) aan gedaan moeten worden. 

Reputatie 7
Badge +1

@H.H.J.P.P  Een kleine taalkundige aanvulling: Een “boiler?” voor de verwarming heet buffervat, werkt anders en heeft een andere functie dan een boiler. Afhankelijk van de grootte van de vloerverwarming (=waterinhoud) is een extra buffervat (soms) overbodig.
Een buffervat kan bij het ontdooien (defrost cyclus) helpen en verlaagt het aantal starts van de warmtepomp als deze niet ver genoeg terugmoduleren kan.

Reageer