Warmtepomp-Hybride

  • 7 November 2021
  • 5 reacties
  • 280 Bekeken

Stel ik wil een hybride warmtepomp aanschaffen. Maar ik weet nog niet wat mijn gemeente voor energieplan heeft. Misschien wordt mijn wijk wel afgesloten van gas en aangesloten op een warmtenet. Hoe moet ik  hier bij een dergelijke aanschaf tegenaan kijken? Mogelijk zonde geld toch. Maar als ik  niet van het gas afga, loop ik subsidie wellicht mis


5 reacties

Reputatie 7
Badge +2

In de meeste gevallen zal wrs gelden dat voordat je daadwerkelijk op een gemeentelijke warmtebron wordt aangesloten je investeringen in nwe CV’s of WP’s al wel hebt afgeschreven?

Ik zou mss tot volgend jaar wachten omdat de subsidie dan blijkbaar wat omhoog gaat.
Anderzijds kan het zo maar zijn dat het toch niet meer gaat lukken zoiets dit jaar nog geregeld te krijgen.
 

Reputatie 7
Badge +1

@ErikS Hete lucht verwarming (welke temperaturen?) wordt met een wp maximaal warme lucht verwarming, misschien moet/kan je zgn. fancoils toepassen? - Ik vrees dat er geen kant-en-klare oplossing bestaat.

Bedankt voor jullie reacties. Wat ik nog even niet vermeld had, is dat ik hete lucht verwarming heb en dat daarvoor bij mijn weten nog geen all electric, lees warmtepomp, oplossing voor is. Dit is door VeH ook bevestigd. Ik weet dat er door o.a. de firma Brink aan gewerkt wordt, maar zover is het nog niet.

Maar als iemand hier nog suggesties over heeft, hoor ikmmhet graag.

 

Reputatie 7
Badge +1

Beste @ErikS   “Transitievisie warmte” en vervolgens de “Wijkuitvoeringsplannen” zijn de trefwoorden welke per gemeente in de gaten moeten worden gehouden. Als het goed is werkt je gemeente nu druk aan het eerste onderdeel en heeft misschien al mogelijke oplossingen per wijk laten onderzoeken.

Dus in eerste instantie bij de gemeente informeren (bijvoorbeeld bij het “Loket Duurzaam Wonen+").

Of een warmtenet voor jouw wijk in beeld komt is meestal snel duidelijk.

Als er geen warmtenet komt:

Of een hybride warmtepomp vervolgens überhaupt “interessant” is hangt van meer factoren dan de subsidie af. De subsidie gaat volgend jaar trouwens iets omhoog, maar dat weet je vermoedelijk al.

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 7 november 2021

 

Geachte @ErikS,

 

Misschien helpen de volgende overwegingen je;

  1. Een hybride warmtepomp, in combinatie met een Cv-ketel dus, zal niet gaan werken als je toch van het gas af moet van de gemeente.
  2. Veel is nog onduidelijk wat betreft de eventuele toekomstige warmtenetten.
  3. Als je niets doet, dan krijg je geen subsidie, maar naar verwachting wel hogere kosten van of aardgas of een toekomstig warmtenet.
  4. Wellicht is nadenken over een zogenaamd “all electric” oplossing, dus geen gas meer gebruiken, een beter alternatief om te overwegen.
  5. Als je gemeente besluit om je wijk van het gas af te halen, dan heb je daar geen last van als je gaat voor “all electric

Geert Nap

Reageer