Warmtepomp met bèta-factor 0,8 is wellicht een slecht idee.


Reputatie 2
Het 100% noodzakelijke vermogen van een warmtepomp bij een minimum buitenlucht temperatuur van -10°C wordt aangegeven door de bèta-factor 1,0. Echter, sommige leveranciers rekenen met een hogere buitentemperatuur, en anderen met een lagere bèta-factor zoals 0,8. Wanneer het inderdaad een keer -10°C wordt, dan moet het elektriciteitsnet bijspringen om te verwarmen. Dat zou kunnen wanneer de polaire vortex tot boven West Europa verschuift, zoals kort geleden in Noord-Amerika gebeurde. Bij een warmtepomp die een SCOP4 heeft, wordt dan 4 x zoveel netstroom gevraagd dan wat de warmtepomp anders doet.
Wanneer er veel warmptepompen met een bèta-factor 0,8 worden geïnstalleerd, zal dat bij strenge koude acuut tot een zware overbelasting van het net tot gevolg hebben; en misschien het uitval van het hele elektriciteitsnet.

15 reacties

Beste Huysadvies,

Ik weet niet waar je die kolder vandaan haalt dat het net bij -10 opeens heel zwaar belast gaat worden omdat een warmtepomp (hierna WP) geleidelijk aan meer stroom gaat verbruiken naar mate het buiten kouder wordt.. Bij Beta factor 0,8 loopt je WP toch al vaak op z'n tenen en kan het dus lang voor die tijd al voorkomen dat de warmtepomp zijn element inschakelt om de verwarming te ondersteunen (in mijn WP, 20 minuten lang minimaal 8 graden onder de gewenste temperatuur van het CV water = 3kW element inschakelen). Veel warmtepompen doen dit bij een ontdooi cyclus ook al kortstondig.

In de praktijk, ik heb een Panasonic 9kW H-generatie T-CAP. Naar mate het kouder wordt gaat de unit ook meer gebruiken. Is het buiten 10 graden dan loopt ie gemiddeld op 1kW elektrisch om genoeg warmte te leveren binnen maar bij -4 (heb het nog niet kouder gehad) loopt die voor een iets hogere temperatuur warm CV-water op 2,2kW. Hoe kouder, hoe meer stroom de unit gaat verbruiken maar ook omdat je bij kouder weer doorgaans warmer water nodig hebt om je huis warm te houden.

Waarom je zegt dat SCOP 4 bij -10 4x zoveel stroom gebruikt slaat kant noch wal.. SCOP staat voor Seasonal Coeficience of Performance, ofwel hoe is de gemiddelde performance gedurende het seizoen. Simpelweg, er ging in dit seizoen 1000kWh aan stroom in, en er kwam 4000kWh aan stroom uit = SCOP van 4.

Vervolgens, mijn warmtepomp kan stroom gebruiken tussen de 800W en 6,6kW afhankelijk van verschillende factoren waaronder de buitentemperatuur. Hij verwarmd tot -28 met maximaal 9kW warmte levering, als die dat niet haalt komt het element van 3kW bij waardoor het totaal verbruik op 10kW komt te liggen.
Als ik zoek bij Enexis of ze problemen verwachten bij verduurzaming komt ik enkel tegen dat ze uitdagingen zien bij de toenemende hoeveelheid zonnepanelen. Nergens lees ik dat ze zeggen danwel verwachten dat het net de warmtepompen niet aankunnen.

Lees ook eens deze door, bevat ontzettend veel informatie van mensen die een warmtepomp hebben: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1895151
Reputatie 2
Mijn bericht was kennelijk niet zo duidelijk.
Het gaat er niet om of de WP meer elektrische stroom vraagt, maar de woning om bij te verwarmen. Een WP met bèta-factor 0,8 kan, als het erg koud wordt, nu eenmaal niet snel genoeg de nodige warmte leveren. Zoals je terecht stel loopt een dergelijk veel op het uiterste. Wanneer die WP bèta-factor 0,8 het niet trekt, zal de woning (soms via de WP) directe stroom van het net gebruiken om bij te verwarmen. Die extra stroom heeft dan geen SCOP4 factor, maar een SCOP 1, en is een directe extra belasting op het net. Die kost ook het volle tarief.
Het maken van warm water is dan nog niet meegerekend.

In jouw geval is het niet aangegeven of je een bèta-factor 0,8 of 1,0 hebt. Aan die zonnepanelen heb je niet zoveel als het 's avonds donker is of er sneeuw op ligt.
Met de opwarming van het klimaat kan het misschien voor Nederland allemaal meevallen, en komen we niet meer met erg lage temperaturen. In dat geval zal een WP bèta-factor 0,8 het wel trekken. Het weer in Nederland is echter niet hetzelfde als het klimaat over de hele wereld. Als er vanwege het wisselvallige klimaat toch wel een erg koude periode komt krijg je met veel WP bèta-factor 0,8 systemen geheid overbelasting op het net. Niet omdat de WP extra stroom vraagt maar de woning bij-verwarming. Bij veel WPs met bèta-factor 0,8 kan dan het net overbelast raken en zit iedereen zonder stroom.
Overigens zou je geen reclame op dit forum mogen maken.
Je SCOP is het gemiddelde over het seizoen dus voorjaar en najaar tellen daarbij ook mee. Jij bedoeld COP, dat is je actuele waarde. Maar bij -10 heeft geen enkele warmtepomp een COP van 4, die zit dan gemiddeld rond de 2,5 of 3 (waarschijnlijk zelfs lager)...

Mijn Betafactor is ruim boven de 1, onder andere omdat ik niet kon spelen met de ketelinstellingen om te kijken of ik met LTV kon verwarmen. Dus heb ik een WP gekozen die bij -20 nog 60 graden water kon leveren.

Maar je geeft aan dat het net wordt overbelast als iedereen plots op z'n element gaat verwarmen. Onderbouw dat eens want in principe moet het net dat gewoon aankunnen. Dat gebeurt nu ook rond etenstijd als er door heel het land elektrische ovens en kookplaten aan gaan.

Vervolgens maak ik geen reclame? Mag ik niet zeggen dat ik Panasonic gebruik? Of bedoel je die link, naar een forum waar techneuten met elkaar praten over warmtepompen? Dat laatste is niet zozeer reclame als informatief. Kijk anders eens bij Warmtepompweetjes.nl, staat ook veel technische info of is dat ook reclame?
Reputatie 2
Zoals je aangeeft valt jouw WP niet binnen de categorie SCOP bèta-factor 0,8 maar is veel zwaarder.

Om de vraag/stelling te beantwoorden (Is het verstandig als iedereen een WP met SCOP bèta-factor 0,8 aanschaft?) geef je dus helemaal geen antwoord.

Juist veel mensen willen overschakelen op een WP en het ook zo goedkoop ogelijk houden. Adviseurs stellen dan vaak een WP met bèta-factor 0,8 voor, en soms zelfs eentje die maar tot +7 graden werkt; daarna moet deze elektrisch gaan bij verwarmen. Of de CV-ketel bij een hybride systeem.
Zoals je ook aangeeft, daalt de SCOP factor met erg lage buiten temperaturen behoorlijk (bij de meeste WPs), waardoor voor de zelfde hoeveelheid warmte geproduceerd de WPs in de koude periode meer stroom nodig hebben.
Het huidige net zit in de winter al rond etenstijd tegen piekbelastingen aan. De maximum capaciteit van de elektriciteitscentrales is daar op afgesteld. Desnoods wordt elektriciteit geïmporteerd voor die pieken. Hoe hoger de tijdelijke pieken in de stroomvraag zijn, hoe minder rendabel de elektriciteitscentrales zijn; die kunnen makkelijk halveren.
Omgekeerd is op verschillende plaatsen in Nederland ook het geval. Wanneer op een middag de zon volop schijnt, kan alle energie van de zonnepanelen niet overal op het net gezet worden. Een oplossing is uiteraard opslag, maar die moet dan in de koudste tijden aangesproken kunnen worden.
Het idee is dat Nederland van het aardgas af zou moeten, en een oplossing is dan de WP, maar liefst tegen zo laag mogelijke kosten.
Het punt is dat wanneer heel veel mensen WPs gaan aanschaffen met een bèta-factor 0,8 , dat je dan bij een eventuele erg koude dag forse problemen met het elektriciteitsnet kan krijgen.
De vraag is dus of zoiets wel verstandig is
Dat zonnepanelen meer opleveren dan door de producent wordt verbruikt is al langer bekend (vaak maar een tijdelijk probleem) en daarop worden de netten verzwaard, laat dat nou ook precies zijn wat nodig is om warmtepompen te kunnen voorzien.
Bron: https://www.enexisgroep.nl/versnellen-energietransitie/zonnepanelen-voor-iedereen/

Opslag van zonne-energie is op dit moment totaal niet rendabel, enerzijds vanwege de salderingsregeling en anderzijds vanwege de techniek die een veel te lage energiedichtheid heeft. De zync-bromide accusystemen van redflow zijn veelbelovend maar vereisen wel een omgevingstemperatuur van 15 graden om te werken. Als die energiedichtheid grofweg verdubbeld wil ik wel een setje of 2 in m'n kruipruimte.
Maar, ze zijn nu 10kwh voor een formaat Amerikaanse koelkast. En op een goede dag slurpt mijn warmtepomp er zo 20kwh doorheen (ik ken er ook die 100kwh per dag doen, groot vrijstaand huis). Met mijn 6 zonnepanelen doe ik nu 4kwh op een stralende dag in februari, heeft dus nauwelijks invloed.

Een warmtepomp die maar tot 7 graden werkt ken ik niet, hooguit een hybride opstelling waarna de ketel het overneemt maar die is inmiddels door de hogere gasprijs al efficiënter tot 2 a 3 graden buiten (Techneco Elga bijvoorbeeld). Welk merk en type heb je het over? Ieder merk en type dat ik ken werkt tot -10 en kouder al leveren ze vaak minder warmte naarmate het kouder wordt. Zo ook de Elga, alleen is de COP dan dusdanig oninteressant dat ze er een hybride van maken. Maar dat is dus weer het kernpunt, laat je niet leiden door een adviseur en bepaal voor jezelf wat je wil (en als je het niet koud wil hebben bij -10, kies dan zeker geen beta 0,8).
En er is ook niets mis met elektrisch bij verwarmen bij -10. Maar een alternatieve verwarming kan ook een pellet kachel, verwarmende airco of zelfs open haard zijn. Hoeft niet persee een elektrisch element te zijn.

Ik ken een aantal mensen met een warmtepomp en niemand heeft beta 0,8. Waarom? Omdat je je huis met -10 mogelijk niet warm krijgt. En niemand wil een boze vrouw met koude voeten naast zich hebben. De beta 0,8 versies die ik ken zijn vaak juist de nieuwbouw projecten waar mensen kopen die vervolgens het systeem niet begrijpen. Nachtverlaging is vaak een grote boosdoener maar met een warmtepomp niet aan te raden en met een beta 0,8 helemaal niet, die moet zo constant mogelijk werken.
Ook in de winter even een raampje open is leuk om te luchten , maar het duurt uren voordat die ruimte weer op temperatuur is. Daarvoor moet juist de wtw ventilatie juist wat harder.

Resumerend, ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over beta 0,8. Enerzijds omdat de meeste mensen er toch niet voor kiezen en anderzijds omdat de netbeheerders de netten verzwaren naarmate de belasting omhoog gaat. Mits het niet explosief gebeurt, want dan heb je het eerste seizoen het mogelijk wel koud in die wijk.
Reputatie 2
Het gebruik van zonnepanelen is helemaal niet relevant inzake, en energie een half jaar opslaan voor een eventuele piek elektriciteitsvraag al helemaal niet.
Veel mensen die vanwege de energie transitie op een goedkope, iets te kleine bèta-0,8 WP overstappen zijn juist wel het probleem zoals je in je laatste alinea schetst. Dat zijn ook meteen vaak de mensen die geen back-up verwarmingssysteem hebben.
Het is niet alleen dat het netwerk verzwaard moet worden, maar vooral de piek capaciteit van elektriciteitscentrales. Dat komt dan in een periode waar men van plan is om verschillende kolen centrales te gaan sluiten. Wanneer die twee processen samenvallen heeft heel Nederland problemen.
Het is niet alleen dat het netwerk verzwaard moet worden, maar vooral de piek capaciteit van elektriciteitscentrales. Dat komt dan in een periode waar men van plan is om verschillende kolen centrales te gaan sluiten. Wanneer die twee processen samenvallen heeft heel Nederland problemen.
Nogmaals, een warmtepomp is geen piekbelasting maar juist een heel constante belasting. Bij een bepaalde temperatuur verbruik je gemiddeld een x-aantal kW en daar kunnen netbeheerders prima op anticiperen. Als ze de trends van de wijkstations analyseren zullen ze zien dat het verbruik daar stijgt en passende maatregelen nemen, het elektriciteitsnet is helemaal niet een statistisch geheel en wordt aangepast maar de belasting als dat een probleem dreigt te worden.
Een element van 3kW bij schakelen, zoals bijna iedere niet-hybride warmtepomp heeft, is nauwelijks extra belasting. De de gemiddelde kookplaat verbruikt meer.
En als je een hele zware warmtepomp hebt dan is je element misschien wel 9kW maar wel netjes over de 3 fase verdeelt.

Als je uitgaat van de 124 miljard kWh die Nederland volgens het CBS in 2008 zou hebben verbruikt, gedeeld door 7 miljoen huishoudens (industrie weggelaten) dan zou ieder huishouden 17000kwh hebben verbruikt. Als mijn 3kw element 100 uur draait bij -10 vanwege de beta factor 0,8, dan is die 300kWh nog niet eens een druppel op de gloeiende plaat.
Zelfs als 1000 woningen dat gelijktijdig zouden doen nog niet.
Het lijkt me feitelijk het beste om een vergelijk te starten wat een eenheid energie inhoud opleverd in feitelijke warmte opbrengst, en dan blijkt voorlopig dat de inhoud van gas (aardgas/waterstof) nog de meest efficiente warmte bron is gelet op rendement. Bekend is dat aardgas nog een CO2 component heeftdie geregeld zou moeten worden, maar gelet op de discussie van CO2 taks is dat minder efficiënt. Elektriciteit opwekken van opwekkertot aan gebruiker heeft een max. rendement van 50%, als er dan nog CCS techniek aan te pas komt zakt dit naar 44%.
Warmtepompen hebben nog een “vergeten” probleem en dat is dat de kosten van deze pompen niet omlaag zullen gaan zoals veel producenten/ experts suggereren, maar dat tevens ook het gebruikte middel in de pompen Niet geheel gevaarloos is t.a.v. het milieu, weken soms met een factor 1200 - 3600 zo zwaar uit als broeikas effect t.a.v. CO2.
Dus laten we vooral eerst beter nadenken over de Total effect van de veranderingen!
Reputatie 2
Er is een aanmerkelijk verschil tussen de elektriciteitsbehoefte en een gemiddelde belasting over een lange periode en het bijschakelen van 3kW voor een korte periode, vooral wanneer dat gebeurt wanneer de (te) kleine WP (bèta 0,8) met een al reeds extra laag rendement meer dan het gemiddelde stroomverbruik heeft.
Veel mensen die over willen stappen op een WP zullen de goedkoopste oplossing kiezen,, en dus de bèta 0,8 versie nemen. De marketing van bedrijven is daar soms op gericht.
Het gaat er niet om of het net en de elektriciteitscentrales die extra belasting van een paar honderd keer extra 3 kW wel aankan, maar of dat ook geldt als er een paar 100,000 x 3 kW wordt bijgeschakeld als er ook al geen zon is. Dat zal het geval kunnen zijn als veel mensen (te) goedkope en daarmee de bèta 0,8 systemen aanschaffen.
De vraag was dus of het promoten van die lichte WPs bèta-0,8 wel verstandig is. Dat lijkt mij niet als het over grote aantallen gaat.
Het lijkt mij dat een deskundige visie van energie maatschappijen of leveranciers hier relevant is.
Uitgaande van 500.000 woningen die 3kw nodig hebben in de bittere kou dan heb je het over 3000W x 500.000 huishoudens is 1.5 GW. Volgens Essent lag de vraag in Nederland in 2016 tussen de 9 en 15GW.

Maar dan ga je er dus vanuit dat iedere geleverde warmtepomp op beta 0,8 is geleverd en dat zal hem gewoon niet worden. Nieuwbouw misschien wel, maar een groot deel van die huizen heeft aan totaal 3kW verwarming genoeg wegens de strengere eisen in het bouwbesluit. (En bij nieuwbouw horen doorgaans ook nieuwe verdeelstations in de wijk dus erop berekend).

https://www.essent.nl/content/grootzakelijk/marktinformatie/veranderingen-in-landschap-elektriciteitscentrales.html

En het promoten van die lichte warmtepompen is puur financieel. Een lichtere Wp is flink goedkoper, doorgaans ook efficiënter (tot een bepaald niveau) en als je 100 uur per jaar element gebruikt compenseer je de ergste kou die je wp niet genoeg kan verwarmen.
Maar, gezond boerenverstand moet je blijven gebruiken en realiseren dat een beta 0,8 Wp niet verstandig is als:
1. Je jonge kinderen hebt/verwacht en nu niet de bovenverdieping verwarmd
2. Je in de nacht de temperatuur lager zetten als kostenbesparing
3. Je ook warm tapwater wil maken met je wp
4. Je bang bent dat je het bij -10 je huis niet warm houdt
5. Je later een uitbreiding wil plaatsen (zonder meteen je warmtepomp te vervangen)

Ook als je alleen (niet Ltv) radiatoren hebt zou ik geen beta 0,8 systeem adviseren, die kunnen niet snel genoeg de warmte kwijt om je woning met lage temperatuur te verwarmen. Als je vervolgens een te lichte warmtepomp hebt dan kan die vaak bij -10 je water niet op 45/50 graden krijgen waardoor je huis langzaam steeds verder afkoelt.

Maar ik snap je punt, mensen kopen ook een zakloze stofzuiger omdat ze de zakken te duur vinden en hebben niet door dat de filters vervangen uiteindelijk net zoveel kost als heel de stofzuiger (waar ze pas achter komen als de filters verstopt zijn). Mensen kijken vaak te veel maar kosten en te weinig naar de effecten van die keuze op de langere termijn.
Reputatie 2
De bèta factor

Mijn vraag was of het wel verstandig is om Wamptepompen (WPs) met een bèta factor 0,8 te installeren die op de koudste dagen slechts 80% van de maximaal uitgerekende warmtevraag kan leveren. Verschillende leveranciers bieden een dergelijk model aan omdat deze goedkoper is dan een bèta factor 1,0 die dan wel 100% van de maximale warmtevraag kan leveren. Dat is voornamelijk belangrijk tijdens de koudste winterdagen waarbij de buitentemperatuur tot onder de -7°C komt. Alle lucht-lucht en lucht-water WPs hebben bij temperaturen rond het vriespunt al een lager rendement (SCOP) dan het jaargemiddelde, en verbruiken dan dus meer elektrische energie om dezelfde hoeveelheid warmte aan de woning te leveren. De bèta factor 0,8 WPs houden er bij strenge koude mee op en hebben dan elektrische bij verwarming nodig. Als een lucht-water WP een Coëfficiënt of Performance (COP) 4 heeft, betekent dat het apparaat voor elke kW elektriciteit gemiddeld 4 kW warmte produceert, maar bij koud weer kan dat de helft zijn. Die elektrische bij verwarming komt direct van het net heeft daarom een COP van 1 en levert dus bij erg koud weer een zware belasting van het elektriciteitsnet op. Vooral met 100 duizenden WPs kan dat tot een overbelasting leiden.

Als veel mensen kleine WPs hebben (een half miljoen of meer) zal bij een tijdelijk erg lage buitentemperaturen de elektriciteitsvraag van het nationale net dus tijdelijk sterk oplopen, vanwege het dan lagere rendement van de WPs. Dit geldt echter niet direct voor warmtepompen die diepe geothermische energie oppompen van 2,5 tot 3 km diep (met SCOP 5 en hoger). De meeste grondgebonden WPs zijn echter ondiepe systemen die aardwarmte van tussen de 10°C en 15°C tappen, en voor grotere gebouwen worden toegepast (SCOP 4). Particuliere woningeigenaren kiezen echter vaak voor de veel goedkopere lucht-lucht en lucht-water WPs en dan nog liefst een klein (goedkoper) systeem met een bèta factor 0,8 zoals door sommige leveranciers wordt aangeboden (SCOP 3). Bij deze systemen loopt bij koud weer de COP terug naar minder dan 2. De resulterende extra elektriciteitsvraag voor bijverwarming bij extra koud weer is tussen de 2kW en 3kW. Voor een miljoen woningen dan tot 2 tot 3 GigaW, een extra elektriciteitscentrale of 4 tot 6 x de capaciteit van de kerncentrale in Borselle.

Wanneer een WP is berekend aan de hand van gemiddelde graaddagen (GD) van 5 jaar terug (>2800), en men gaat er van uit dat jaarlijks het aantal GDs blijft dalen (als gevolge van de klimaat opwarming) tot minder dan 2500, dan wordt uiteindelijk het verschil tussen de bèta 0,8 (van 5 jaar terug) steeds meer gelijk aan een bèta 1,0 van de toekomst. Voor elke 0,2°C klimaatopwarming gaan er in Nederland zo’n 100 GD af.
Recentelijk echter, ontstond er een super-koude lucht golf over Noord-Amerika vanwege het verschuiven van de polaire vortex. Dit gebeurde door het naar het noorden drukken van warme lucht die over de Atlantische oceaan het poolgebied binnenkwam. Misschien kan iets dergelijks hier ook gebeuren wanneer we een oosterse windstroming hebben. Globale opwarming wil nog niet zeggen dat het op elke plaats ook altijd warmer wordt, het tegenovergestelde kan gebeuren zoals vorig jaar in Noord-Amerika.

De combinatie is mogelijk van een bèta 0,8 WP met een back-up verwarmingssysteem op (aard)gas, bijvoorbeeld wanneer de nog aanwezige CV-ketel aanslaat als de WP het niet meer trekt. Dit zijn hybride WP-systemen. In dat geval is er geen extra belasting op het elektriciteitsnet. Echter, dat is dan ook niet van-gas-los of volgens de voorgestelde BENG (Bijna Energie Neutraal Gebouw) regels waar 40% tot 50% van de elektriciteit met niet-fossiele energie moet zijn opgewekt. Momenteel is het zo dat wanneer er in de winter een piekvraag aan elektriciteit is, dat de kolencentrales harder gaan draaien en er bruinkool elektriciteit uit Duitsland wordt gehaald. Dus extra CO2 uitstoot. Zonnepanelen leveren dan onvoldoende stroom, en in de nacht al helemaal niet.

Een probleem dat zich momenteel in Nederland voordoet is dat bijvoorbeeld het net de extra aanvoer van elektriciteit van grote zonnepanelen parken niet aankan. Omgekeerd is het ook zo dat grote glastuinbedrijven niet kunnen omschakelen van aardgas verwarming naar bodem WPs omdat het elektriciteitsnet de stroomvraag niet aankan, ook al hebben de WPs een SCOP van 4 of 5 en de gasketel. Hun enigste oplossingen zijn: de kassen beter isoleren, LTV-systemen (hoge investeringen), lucht ontvochtiging systemen een nieuwe koude-bestendige rassen.

Het omgekeerde probleem doet zich voor in bijna alle tropische landen die een economische groei doormaken. Een WP is in feite een omgekeerde airconditioner (AC). Miljoenen mensen in warme gebieden die extra geld te besteden hebben kopen als eerste en AC. Van 1,5 tot 2 kW. Wereldwijd levert dit gigantische problemen op met de elektriciteitsvoorziening en worden er overal grote kolencentrales bijgebouw om aan de AC geïnduceerde elektriciteitsvraag te voldoen. Op zonnige dagen geeft de elektriciteitsproductie van zonnepanelen dan een klein beetje verlichting. Een AC kopen is veelal goedkoper dan de woning behoorlijk isoleren.

Het huidige probleem van de glastuinders in Nederland is een teken aan de wand voor de elektriciteitsmaatschappijen, die straks te maken krijgen met duizenden woningeigenaren die eerst op een elektrisch fornuis overstappen en dan WPs gaan aanschaffen, vooral wanneer het dan ondermaatse bèta 0,8 systemen zijn. Niet alleen vereisen die in de winter meer stroom dan in de zomer, maar gaan elektrisch bij verwarmen als het vriest, en sommige modellen houden er mee op als het hard vriest. Wanneer dat ‘s avonds gebeurd, wanneer een miljoen of meer mensen aan het koken zijn, is het elektriciteitsnet snel overbelast en zit iedereen zonder stroom.

Mijn antwoord op de vraag is dan ook dat het geen goed idee is.
De volgende vraag is of de overheid erop moet toezien dat de nieuwe WPs voldoende capaciteit hebben?

Of moet er meer aandacht gegeven worden aan diepe geothermie (3 km) waar dan meteen een halve woonwijk via een warmtenet op aangesloten wordt? Dat, in plaats van iedereen zijn kleine WPtje.

Als we niet oppassen gaat het met al die kleine lucht-lucht en lucht-water WPtjes dezelfde kant op als het autobezit. Als iedereen die aanschaft, moet de infrastructuur zwaar worden aangepast en als het te koud wordt loopt het systeem toch vast, zoals half Nederland elke keer in de file staat als iedereen een eigen auto heeft.

Misschien moet er duidelijke richtlijnen komen inzake.
Je maakt een fout, een beta 0,8 warmtepomp blijft gewoon werken maar kan niet het gevraagde vermogen leveren zonder externe hulp.
Reputatie 2
Als je het Vakblad Warmtepompen er op naslaat (of Radar) zie je een recent artikel waar een WP er al met + 7C er mee uitscheidt.
Dat is dan een hele slechte warmtepomp want een alleen electric oplossing moet het tot -20 gewoon blijven doen.
Bij +7 al stoppen, dan is er of technisch iets kapot of het ding heeft een ander doel zoals een zwembadje verwarmen.
Reputatie 6
Badge
Het 100% noodzakelijke vermogen van een warmtepomp bij een minimum buitenlucht temperatuur van -10°C wordt aangegeven door de bèta-factor 1,0. Echter, sommige leveranciers rekenen met een hogere buitentemperatuur, en anderen met een lagere bèta-factor zoals 0,8. Wanneer het inderdaad een keer -10°C wordt, dan moet het elektriciteitsnet bijspringen om te verwarmen. Dat zou kunnen wanneer de polaire vortex tot boven West Europa verschuift, zoals kort geleden in Noord-Amerika gebeurde. Bij een warmtepomp die een SCOP4 heeft, wordt dan 4 x zoveel netstroom gevraagd dan wat de warmtepomp anders doet.
Wanneer er veel warmptepompen met een bèta-factor 0,8 worden geïnstalleerd, zal dat bij strenge koude acuut tot een zware overbelasting van het net tot gevolg hebben; en misschien het uitval van het hele elektriciteitsnet.


Nee hoor, het zal leiden tot veel mensen die het koud hebben.

De warmte pomp zal gewoon zijn maximale stroom verbruik hebben net als bij -5C alleen komt er binnen in het huis veel minder warmte uit, en als de pomp dan in 24h niet het warmte verlies kan compenseren wordt het steeds kouder in huis.

Dus.. Dom om een 0.8 factor te gebruiken zonder backup zoals bijvoorbeeld een houtkachel, openhaard, of Gas gestookte CV ? Ja
Probleem voor ons electriciteits net? Nee, tenzij mensen als backup dan snel elektrische kacheltjes gaan kopen en heel veel extra stroom gaan gebruiken.

Reageer