Beantwoord

Warmtepomp met PVT + later extra zonnepanelen

  • 27 April 2021
  • 6 reacties
  • 413 Bekeken

Goedenavond,

Het plan wat ik heb is om voor de zomervakantie een warmtepomp installatie te laten doen gecombineerd met 10 PVT-panelen. Na de zomer (als er een terras overkapping gerealiseerd is) wil ik daar 18 PV-panelen laten plaatsen.

Nu het volgende dilemma. Voor de warmtepomp zelf kan ik subsidie aanvragen en voor 10 PVT-panelen en 18 PV-panelen wil ik de BTW gaan terugvragen. Hoe kan ik dat het meest handig aanpakken?

Kan ik eenvoudig eerst BTW terugvragen van de PVT-panelen en later dit jaar van de PV-panelen? Of is alles in 1 keer aanvragen makkelijker? Moet dit dan gezamenlijk op 1 factuur staan of kan dat ook als je twee afzonderlijke facturen hebt?

Zie graag wat advies wat hier de beste aanpak zou zijn...en de minste complexiteit en administratie geeft :-)

icon

Beste antwoord door Anne 28 April 2021, 22:10

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Het zijn volgens mij 2 aparte trajecten,
ISDE voor de warmtepomp als die in deze lijst staat
en BTW teruggave voor de PV installatie.

Dat laatste moet binnen 6 maanden na installatie, waarbij de factuur op de naam van de ‘terugvrager’ moet staan. Het makkelijkst is om de aanvraag in 1 keer te doen.

De vraag is dus ook hoe duidelijk het onderscheid tussen het PV systeem en de warmtepomp kant
te maken gaat zijn op de factuur.
 

Hoi Anne, de ISDE en BTW teruggave is mij duidelijk. Het punt is alleen dat ik BTW wil terugvragen voor de PVT-panelen uit offerte/opdracht 1 en daarna van de PV-panelen uit offerte/opdracht 2.

Kan je in 1 jaar twee keer een BTW-teruggavedoen  met twee afzonderlijke facturen ?

Reputatie 7
Badge +2

Ge-edit:
Dat gaat als het binnen hetzelfde jaar is,:

Btw terugvragen voor zonnepanelen - ik ben particulier (belastingdienst.nl)

Zie ook de reactie van PC hieronder.
Als je kiest voor de KOR gaat die in op 1 januari van het jaar er na.
Tot die tijd kun je opnieuw aangifte doen.

Meermaals BTW aangifte doen heb ik ook gedaan (toen deze regeling nog niet zo van kracht was) en dat werkte idd.

Anne.

Het hele gedoe met BTW en KOR is overigens weer 1 van de (vele) voorbeelden wat mij betreft hoe slecht het beleid van de overheid op dit punt wel niet is. Duidelijk er op gericht om een regeling in een bestaand systeem op te nemen, wat het er allemaal niet makkelijker op maakt.

Reputatie 6
Badge

Nee, dat gaat volgens mij niet als het zo dicht op elkaar zit:

Btw terugvragen voor zonnepanelen - ik ben particulier (belastingdienst.nl)

Als particulier wil je over het algemeen kiezen voor de KOR (Kleine Ondernemer Regeling).
Als je dat doet kun je de 3 jaar opvolgend niet nogmaals de BTW terug vragen.
Zelfs niet als je ZZP-er wordt binnen die periode.

Als je geen gebruik maakt van de KOR moet je elk kwartaal BTW aangifte doen, of jaaraangifte (daar zou je voor in aanmerking komen). Of je dan ook ondernemer wordt in de ogen van de belasting dienst - wat het allemaal nog een stukje gecompliceerder en volgens mij ook minder interessant maakt - is mij niet echt duidelijk.

Daarom zou ik proberen de boel op 1 factuur te krijgen die binnen 6 maanden van elkaar ligt.

Anne.

Dit is overigens weer 1 van de (vele) voorbeelden wat mij betreft hoe slecht het beleid van de overheid op dit punt wel niet is. Duidelijk er op gericht om een regeling in een bestaand systeem op te nemen, wat het er allemaal niet makkelijker op maakt.

 

Volgens mij gaat de KOR pas in op 1 januari van het jaar dat volgt op de btw teruggaaf voor zonnepanelen. Dus als je BTW wilt terug vragen van je 2de set panelen kan dat alleen als je dat maar in het zelfde jaar doet en dat kan gewoon een andere rekening zijn. Je moet dan alleen 2 maal een BTW terugvraag invullen.

Bedankt voor de reacties. Ik las dit voorbeeld wat dan van toepassing is als ik het zo kan beoordelen :

In januari 2020 koopt u zonnepanelen en in april 2020 vraagt u btw terug met uw btw-aangifte. In september 2020 koopt u nog een paar zonnepanelen. Deze btw kunt u nog terugvragen, omdat de KOR pas ingaat op 1 januari 2021. U moet dan nog een keer btw-aangifte doen: met een incidentele btw-aangifte. Daarmee geeft u de verschuldigde btw aan over de tweede set zonnepanelen en vraagt u hiervoor de btw terug.

Dus zolang de tweede btw-aangifte maar voor 1-1 van het nieuwe jaar gedaan is dan zou dit geen probleem moeten zijn. 

Ben het er wel mee eens dat het complex en vreemd is dat je als particulier zonnepanelen wilt aanschaffen dat je dan opeens een kleine ondernemer bent voor 3 jaar….maar goed...leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel…..:-)

 

Reputatie 7
Badge +2

@PC Je hebt volgens mij gelijk.
Het staat zelfs (enigzins verborgen) in de link die ik deelde:

“Vanaf het jaar dat volgt op de aanschaf van uw zonnepanelen kunt u minimaal 3 jaar geen btw meer terugvragen. Als u bijvoorbeeld in 2020 btw terugvraagt en kiest voor de KOR, gaat de KOR in op 1 januari 2021. U kunt dan voor investeringen in 2021, 2022 en 2023 dus géén btw meer terugvragen. Ook niet voor een aanvullende set zonnepanelen, een omvormer of onderhoud. En ook niet als u in die periode een eenmanszaak begint of start als zzp’er. Houd hier rekening mee als u kiest voor de KOR.

Als u in 2020 kiest voor de KOR kunt u dat jaar nog wél btw terugvragen voor extra investeringen in zonnepanelen. Dat doet u met een zogenoemde incidentele btw-aangifte. U kunt zich in 2020 ook alsnog afmelden voor de KOR. Uw afmelding moet  minstens 4 weken voor het einde van het jaar bij ons binnen zijn.”
 

Reageer