Warmtepomp? Praktische test van de woning.

  • 19 November 2020
  • 58 reacties
  • 1782 Bekeken

Reputatie 3
  • Actieve deelnemer
  • 175 reacties

Het duurt bij mij nog de nodige jaren voordat de ketel versleten is. Ik kan dus wat jaren experimenteren met lage temperatuur verwarming om te ervaren tegen welke praktische problemen ik op loop.

Ik heb de ketel op stand 2 (circa 40 ‘C) moeten zetten omdat anders de vloerverwarming pomp niet aanschakelt. Deze wordt ingeschakeld als er een aanvoer temperatuur van 30’C wordt gemeten.

De 30’C is gekozen omdat de pomp anders in de zomer op warme dagen aan zou kunnen gaan.

 

De ketel kan een signaal geven om een pomp te sturen. Ik heb echter geen ‘loze leidingen’ tussen de ketel (op de 2e verdieping) en de pomp (in de gangkast op de begane grond).

 

Ik gebruik een kamerthermostaat die circa 9 uur per dag een kamertemperatuur van 21’C na streeft. Tot op heden lukt dit goed. Het is echter ook nog niet erg koud geweest en ook niet gedurende een langere periode.

 

wordt vervolgt.


58 reacties

Reputatie 7
Badge +2

@DolfS Heb je het dan over mijn thermostaat (de Toon), of over die van jou? :)

Ik wil best nog wel wat grafieken produceren.
Ik volg alleen niet wat je bedoelt als je schrijft dat die van 2 maanden geleden geen schaal hebben?
Ik zie toch eecht een schaal van 18C - 21,5C, of bedoel je iets anders?

Ik ben lekker aan het experimenteren
oa met de Elga laten meedraaien ook < 4C (was blijkbaar zo ingesteld vorig jaar)
CV op 60C of 70C aanvoer - wat effectief lijkt uit te komen op een 50C en 60C
en de combi’s daarvan.

En of de boel dan nog een beetje warm wordt.
Met de CV nu in zijn 1tje, aanvoer op 70C en thermostaat op 21C voelen de radiatoren alsof ze staan te ‘loeien’.
Voor mijn experiment moet ik nog even wachten met de de gewenste temperatuur te verlagen O:)

Ik zal vermogen ook eens aan de lijst met te veranderen parameters toevoegen.
Ik neem aan dat het daarvoor wel lang genoeg fris blijft :)

Ik heb trouwens ook een paar temperatuur dataloggers aan wat radiatoren aan- en afvoer buizen zitten (sowieso ook al een scala aan sensoren op de leidingen in de technische ruimte).
Dat moet alles bij elkaar toch leuk wat data geven.
Waar ik al dan niet iets zinnigs mee gan doen.


@Dekker-Lochem De reden dat slimme thermostaten (Home et al) veel met aan/uit werken is waarschijnlijk omdat ze de verwarming ook direct aan moeten kunnen gooien als de slimme radiatorknop in de slaapkamer aangeeft dat er daar warm water nodig is. Als de thermostaat dan zelf ook nog stooklijn intelligentie oid zou hebben zou het zo maar kunnen zijn dat er geen warm water rondgepompt ging worden en de slaapkamer niet op de gewenste temperatuur komt?

Anne.

Reputatie 3

@Anne 

Ik vroeg mij af wat de gemeten waarde afwijkt van de streefwaarde bij jou. Dat kon ik op de afdrukken niet goed zien.

Ik gebruik de Netatmo als controle apparaat voor de thermostaat. Ik had deze 50 cm van de thermostaat verwijderd staan op een kastje en kreeg nogal verontrustende metingen.

De Netatmo staat nu bovenop de thermostaat en nu komen de meetresultaten meer overeen met wat je kunt verwachten.

 

Wat wel grappig is: zodra je meer metingen gaat doen, komen er ook zaken tevoorschijn waar je eerst niet zo veel ‘last’ van had.

Reputatie 5
Badge +1

 De reden dat slimme thermostaten (Home et al) veel met aan/uit werken is waarschijnlijk omdat ze de verwarming ook direct aan moeten kunnen gooien als de slimme radiatorknop in de slaapkamer aangeeft dat er daar warm water nodig is. Als de thermostaat dan zelf ook nog stooklijn intelligentie oid zou hebben zou het zo maar kunnen zijn dat er geen warm water rondgepompt ging worden en de slaapkamer niet op de gewenste temperatuur komt?

Anne.

Inderdaad, met Honeywell Home en Tado regel je per vertrek. De aanvoer regeling (modulerend vermogen en Pomp)  neemt hier de totale warmte vraag regeling op zich. Wel blijft de kans, dat per vertrek de warmte vraag kan doorschieten.

Reputatie 7
Badge +1

Wie kan er na de afgelopen, wat koudere, week aannemelijk maken dat zijn/haar woning geschikt is voor een warmtepomp (hybride of all-electric)? - Ik ben benieuwd naar de methodiek en de resultaten!

“Energiebesparing warmtepomp afhankelijk van omstandigheden” - zo staat het in het VEH-magazine van februari 2021 op pagina 8 met een verwijzing voor meer info naar “veh.nu/warmtepomp”.

Helaas staat onder deze link alleen maar "Collectieve Inkoop (hybride) Warmtepomp” en geen specifieke informatie over de genoemde omstandigheden. Volgens de VEH is een belangrijke rol weggelegd  voor de installateurs. In dit geval vrees ik voorlopig ...

Mijn kop zou trouwens wat anders luiden “Eventuele geldbesparing heel sterk afhankelijk van omstandigheden”.

Reputatie 7
Badge +2

@Anne

De Netatmo staat nu bovenop de thermostaat en nu komen de meetresultaten meer overeen met wat je kunt verwachten.

Denk er aan dat veel thermostaten zelf ook best wat warmte genereren.
Als je een temperatuur meter er naast of boven houdt kan dat al verschil maken.

Reputatie 3

@darkfiber 

Ik heb het afgelopen stookseizoen het volgende uitgevoerd:

  • De thermostaat op continue stand 21’C gezet.
    Er wordt dus 24/7 een temperatuur van 21’C nagestreefd.
  • De uitgaande ketel temperatuur op circa 40’C gezet.
  • De pomp capaciteit in de ketel van maximaal naar minimaal gezet.
  • De vloerverwarming pomp op de minimum stand zetten.

Op de onderstaande dagen heeft de vloerverwarmingspomp de gehele dag gelopen:

Dag                  gas                   Gem. temp Rotterdam

07/02/21            13.47m3            -4.1

08/02/21            12.97                -5.6

 

Omgerekend naar een warmtepomp:

Er was circa 14m3 gas in 24 uur nodig. Dat was dus 14 * 10kWh = 140 kWh in 24 uur. Dus per uur was er dan 140kWh / 24 uur = 5.84 kW nodig (thermisch).

 

Ik had dus met een kleinere warmtepomp mijn huis prima warm kunnen houden.
 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@DolfS  Keurig resultaat! - Wat is het temperatuurverschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur geweest (cv- en vloerverwarming)?

Met de minimale standen voor de cv-pomp en de vloerverwarmingspomp heb je vermoedelijk een vrij hoge deltaT. = 8-10°C? met de lage aanvoertemperaturen. - De deltaT is waarschijnlijk lastig te bepalen omdat de ketel zijn minimaal vermogen van 7,1 kW b.w. ook bij - 7°C niet continu kwijt kan.

Een warmtepomp daarentegen wil een lage deltaT (iets van <4°C) en een bijbehorende hoge flow, bij de genoemde 5,8 kW hoort dan een flow van minimaal 21 l/min over de warmtepomp bij. (Bij te lage flow vallen warmtepompen vaker in storing, dan heb je soms een soort buffervat nodig)

Je had volgens mij beter met hoge pompinstellingen kunnen testen, bijkomstig voordeel is ook dat de warmteafgifte van vloerverwarming en radiatoren gelijkmatiger en vooral groter wordt. Eventueel hoor je ook of de leidingen beginnen te ruisen.

Zoals reeds aangegeven: Met een warmtepomp moet de bijmengende open-verdeler (met pomp) vervangen worden door een gesloten verdeler (zonder pomp!) geschikt voor lage temperaturen.

Reputatie 3

Het blijft natuurlijk een simulatie.

 

De deltaT over de ketel is ongeveer 4’C

 

De deltaT over de vloerverwarming is:

  • ongeveer 4’C op de middenstand van de pomp (60Watt)
  • ongeveer 8’C op de laagste pomp stand (30Watt).

 

Ik heb de pomp snelheid van de ketel teruggebracht om het geluid van de ketel te verlagen.

Ik heb de pomp snelheid van de vloerverwarming teruggebracht om minder warmte naar de kamervloer te krijgen en meer naar de radiatoren in de slaapkamers.

 

Deze zomer wil ik de vloerverwarmingspomp schakelbaar maken door de ketel. Ik kan dan volgende winter testen met een lagere uitgaande ketel temperatuur.

 

Reageer