Beantwoord

Warmtepomp voor nieuwbouwwoning

  • 9 March 2019
  • 67 reacties
  • 113540 Bekeken

Reputatie 1
  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties
Momenteel zijn wij onze plannen voor een nieuw te bouwen woning aan het uitwerken. Onze aannemer adviseert ons een luchtwarmtepomp te nemen omdat dit voordeliger is dan een bodemwaterpomp. Zij geven aan dat de ontwikkelingen momenteel zo snel gaan, dat het beter is niet teveel te investeren in een systeem dat snel achterhaald kan zijn. Wij willen graag energieneutraal bouwen en zijn benieuwd naar jullie mening wat de beste investering zou zijn?
icon

Beste antwoord door Gideon 14 April 2019, 17:35

Bekijk origineel

67 reacties

Driepinter:
Bedankt voor de snelle reactie, ik bedoel met deskundigen eigenlijk iedereen die wat meer in de materie zit. Het is trouwens een lucht/ water warmtepomp die samen met de Daalderop cv unit een systeem vormt. Ventilatiewarmtepomp komt mij niet bekend voor.
Mmijn gedachte was/Is inderdaad wat je al omschrijft. Lucht uit de ruimte (die ook al afgezogen wordt door de MV is warmer dan van buiten aanvoeren via de afvoer pijp van de MV waar ook koude lucht bijgemengd wordt. Wtw heb ik dan weer niet aangezien de MV de warme lucht gewoon naar buiten gooit. Daar is naar mijn mening bij de bouw ook niet goed over nagedacht, maar dat merk je helaas pas achteraf, omdat ik nog helemaal niet bekend was met WTW en warmtepompen. Ik denk dat ik de afzuiging van de MV in die ruimte in de winter afsluit en dat overlaat aan de warmtepomp, door die rechtstreeks uit de ruimte te laten aanzuigen. Of ik ga op zoek naar een klep die ik in de buis kan plaatsen zodat ik geen buitenlucht aanzuig in de winter, maar wanneer de warmtepomp niet werkt er wel lucht door de MV naar buiten kan.
Of heeft iemand nog een briljant idee.
Iedereen alvast bedankt voor de genomen moeite.
Reputatie 2
Buis afsluiten is niet verstandig, want er dient nog steeds verse lucht binnen te komen, anders gezegd, nieuwe zuurstof, voor ons eigen welzijn 😉
De toepassing van een warmtepomp valt of staat met de isolatiewaarde van de woning. Hoe hoger de Rc-waarde hoe beter. Verder kan de dampdoorlaatbaarheid van de muren van invloed zijn i.v.m. afvoer van waterdamp van binnen naar buiten. Bij nieuwbouw zou ik streven naar een Rc-waarde van minimaal 7, voor ramen tripel glas evt. met uitzondering van glas op het zuiden. HR++ laat meer zonnewarmte door dan triple. Door aannemers en installateurs worden riante prijzen gevraagd. In mijn in eigen beheer gebouwde huis (Rc > 8 en triple glas) heb ik een lucht/water warmtepomp (8kW)in combinatie met vloerverwarming (150 m2), kosten ca. Euro 7.000. Een bron had ca. 3.500 meer gekost waarbij opgemerkt dat de grondsamenstelling van invloed is op de warmte afgifte (4,5 kW/uur).
Ik heb zelf geen wtw maar een vraag gestuurd afgifte systeem dat per afzuigpunt meet op temperatuur, vocht en CO2 waar ik heel tevreden over ben. Mijn warmtepomp verzorgd ook het sanitair water, gemiddeld 3,5 kWh Warmte is ca. 1.5 kWh elektrisch. Mijn elektrisch gebruik was voor verwarming incl. koeling < 3000 kWh in 2018 voor een woning van ca.700 m3 netto wooninhoud. Waarschijnlijk zou het met een bron wat lager geweest.
Een andere optie is een split unit die secundair een afgifte temperatuur van ca. 50 gr. C kan halen met een goede COP. Laat u goed informeren!!!
Reputatie 7
Badge +2
Ventilatiewarmtepomp komt mij niet bekend voor.
[…]
Wtw heb ik dan weer niet


Wat ik er van begrijp klopt dat ook.
Bij een WTW wordt de 'vuile' warme lucht die naar buiten gaat gebruikt om de inkomende verse lucht alvast voor te verwarmen.
In jouw geval zou die uitgaande lucht door de warmtepomp gebruikt worden om er nog warmte uit te trekken voordat het naar buiten gaat.
Dat is temminste wat ik begrijp uit het artikel waar ik eerder de link van stuurde:
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/ventilatielucht-warmtepomp/

Ik heb dus het idee dat er niet direct iets mis is met je systeem.

Het handigst is denk ik om een met Daalderop kontakt op te nemen over hoe dit soort systeem werkt.

Anne.
Wij nemen ook een lucht/water warmtepomp voor onze nieuwe woning. De buitenunit komt op 15 meter afstand van het huis te staan achter de schuur. Maar wat ik me af vraag is of de leiding van binnen naar buitenunit eigenlijk onder de grond mag? Langs de gevel en door de lucht lijkt me niet zo'n prettig gezicht.😉
Reputatie 7
Badge +2
Wij nemen ook een lucht/water warmtepomp voor onze nieuwe woning. De buitenunit komt op 15 meter afstand van het huis te staan achter de schuur. Maar wat ik me af vraag is of de leiding van binnen naar buitenunit eigenlijk onder de grond mag? Langs de gevel en door de lucht lijkt me niet zo'n prettig gezicht.😉

15 meter is best een aardige afstand.
Leidingen kunnen worden ingegraven, maar dit zal niet erg wenselijk zijn.

Je hebt sowieso te maken met warmte verlies,
dat in een natte bodem zelfs groter kan zijn.

Maar je zult wrs ook maatregelen moeten treffen om te voorkomen dat de leidingen ooit per ongeluk beschadigd worden. Want het spul dat er in zit is geen fijn goedje (vandaar dat je gecertificeerd moet zijn om er mee te werken).

Dus ik zou de buitenunit dichter bij de binnenunit proberen te plaatsen en de leidingen juist wel in het zicht houden, al dan niet 'versierd'.

Anne.
Ingraven bedoel ik uiteraard dat hij dan in een mantelbuis komt niet direct in de grond.
Dichterbij gaat niet want dan staat dat ding in het zicht en zitten we in het lawaai wat de unit maakt. En de leiding aan de muur van ons nieuwe huis bevestigen en vervolgens door de lucht van huis naar schuur is al helemaal geen optie dus dat wordt nog wel een dingetje dan.
Reputatie 7
Badge +2
[…] en zitten we in het lawaai wat de unit maakt.

Persoonlijk vind ik het 'lawaai' dat mijn Elga maakt niet als dusdanig te beschrijven.
Het is meer gezoem. Daarnaast zit je waarschijnlijk op het moment dat hij echt aan de bak gaat niet buiten er naast.

Je zou ook nog kunnen overwegen om hem in een geluiddempende kast te zetten, die je dan weer kunt 'opleuken'.

Anne.
De vraag ging erover of de leiding onder de grond kan, verder is bijzaak. En overigens door een geluidsdichte kast verliest de unit aan vermogen heeft de installateur gezegd.
Reputatie 7
Badge +2
De vraag ging erover of de leiding onder de grond kan, verder is bijzaak. En overigens door een geluidsdichte kast verliest de unit aan vermogen heeft de installateur gezegd.

Ik kan idd niet bepalen wat hoofd en bijzaak is.
Ik kan alleen aangeven waar je mogelijk aan zou moeten denken en waar eventuele problemen zouden kunnen zitten. En waar relevant mijn eigen ervaring delen.
Ik verwacht wel dat met zo'n 'grote' afstand er sprake zal zijn van nogal wat warmte verlies, wat het rendement (iets?) zal verlagen.?

Ik ben wel benieuwd wat de installateur zegt over het ingraven van leidingen met koudemiddel er in. Ik kan daar niet direct eenduidige informatie over vinden. Wel dat je op moet letten met de isolatie van de leidingen, omdat die vaak van koper zijn en er sprake is van condensatie waardoor corrosie kan ontstaan.

Heeft de installateur ook aangegeven waarom een kast het vermogen zal verlagen?
Ik kan mee voorstellen dat als de kast te dicht is, de unit niet voldoende lucht kan krijgen om goed zijn werk te kunnen doen. Een warmtepomp heeft namelijk serieus veel lucht nodig.
Maar dat zou neem ik aan een kwestie zijn van er voor zorgen dat de gaten in de kast groot genoeg zijn. Dat is neem ik aan ook de reden dat de meeste kasten schuin naar beneden staande lamellen hebben.

Anne.
Reputatie 7
Badge +3
Maar je zult wrs ook maatregelen moeten treffen om te voorkomen dat de leidingen ooit per ongeluk beschadigd worden. Want het spul dat er in zit is geen fijn goedje (vandaar dat je gecertificeerd moet zijn om er mee te werken).
Anne.


Daarom denk ik ook dat het niet de verdampervloeistof leiding zal zijn die vanaf 15 meter afstand dubbel aangelegd moet worden maar de leidingen van het cv-watercircuit.
Als het de verdampervloeistof leiding zou zijn bevindt die verdampervloeistof zich ook in de gasvorm. Gassen koelen veel sneller af. Naast extra energieverlies heb je dan ook nog eens kans dat het goedje condenseert. Kortom, zeer waarschijnlijk betreft het het cv-water, dat dus 15 meter extra overbrugd moet worden.
Reputatie 6
Badge
Wat een gedoe he !
Dan is die bodembron toch wel wat handiger, Ikzou nog maar eens goed rekenen met een beetje meer langere termijngevoel.
Reputatie 4
Wat een gedoe he !
Dan is die bodembron toch wel wat handiger, Ikzou nog maar eens goed rekenen met een beetje meer langere termijngevoel.


Op lange termijn betaald een grondwarmtepomp zich in de meeste gevallen terug door de veel hogere COP, als je vanaf scratch iets moet ontwerpen (wat het onderwerp van deze topic is).

In werkelijkheid ligt het wat genuanceerder (koeling wel/niet meetellen, verschillende levensduur componenten, etc), hier een voorbeeld van terugverdientijd berekening.
Reputatie 7
Badge +2
Daarom denk ik ook dat het niet de verdampervloeistof leiding zal zijn die vanaf 15 meter afstand dubbel aangelegd moet worden maar de leidingen van het cv-watercircuit.

Kijk, dat is al een stuk logischer :)
Dat zal zonder problemen ingegraven kunnen worden en lekker geïsoleerd zonder dat je bang hoeft te zijn voor corrosie van leidingen (want zijn tegenwoordig vaak van kunststof).

Anne.
Reputatie 7
Badge +2
hier een voorbeeld van terugverdientijd berekening.


Ik heb niet zoveel met terugverdien tijden.
Geen enkel ander ding in mijn huis is aangeschaft op basis van een terug verdien tijd.

Mijn CV niet, mijn TV niet, mijn auto niet.
Waarom zou ik mijn warmte pomp, dubbel glas of zonnepanelen dan wel gaan discrimineren en eisen dat ze zich terug verdienen?

Een zonnepaneel installatie kun je ook gewoon zien als een soort langjarig energie contract. Waarbij je een gegarandeerde lage energie prijs krijgt. Stel bijvoorbeeld dat je € 6.500,= investeert in een systeem dat jaarlijks 3500kWh oplevert. En dat het systeem na 15 jaar zou stoppen met werken. Dan heb je dus 15 jaar lang 3500*15/650000 = 8cnt/kWh betaalt
(als ik geen rekenvout maak ;)).

Anne.
Reputatie 7
Badge +3
.
Waarom zou ik mijn warmte pomp, dubbel glas of zonnepanelen dan wel gaan discrimineren en eisen dat ze zich terug verdienen?

Omdat vergroening regeringsbeleid is. Voor de meeste ingezetenen speelt terugverdientijd wel een rol. Zonder korte terugverdientijd geen vergroening.

Stel bijvoorbeeld dat je € 6.500,= investeert in een systeem dat jaarlijks 3500kWh oplevert. En dat het systeem na 15 jaar zou stoppen met werken. Dan heb je dus 15 jaar lang 3500*15/650000 = 8cnt/kWh betaalt
(als ik geen rekenfout maak ;)).


Inderdaad het geval. Het is niet 3500 *15 / 650000 maar € 6500 / 3500 * 15 kWh = € 0,1238 per kWh.

Een andere fout is dat in 2023 de salderingsregeling wordt afgebouwd. Zonder salderingsregeling brengen de meeste kWh's slechts de terugleververgoeding (van nu 6 à 7 cent per kWh op).
Reputatie 7
Badge +2
Inderdaad het geval. Het is niet 3500 *15 / 650000 maar € 6500 / 3500 * 15 kWh = € 0,1238 per kWh.

Dank je. Ik had al het idee dat ik ergens een fout maakte, maar zag hem niet.
Ook 13 cent is natuurlijk nog een mooi bedrag.

En inderdaad, dat geneuzel met de saldering is echt weer te ernstig voor woorden.
Ik heb een meter die feitelijk terugdraait maar als ik het goed begrijp moet die verplicht op zijn laatst op 1 januari 2023 vervangen zijn zodat mijn saldering ook kan worden afgebouwd.
En al die politici maar roeptoeteren over wie de transitie moet gaan betalen.
Ik dus, via energiebelasting over energie die ik onder de streep niet heb gebruikt.
Het is maar goed dat ik het vooral doe omdat het leuk is, anders zou je er zo maar weer depressief van kunnen worden.

Mijn basis prijs is nu trouwens 6,4cent per kWh.

Reageer