Skip to main content
Vraag

Wat denkt u. Ik zet één PV paneel uit. Zal ik dan meer of minder terugleverkosten moeten gaan betalen?

• October 18, 2025
  • 27 reacties
  • 119 Bekeken

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4

Even een kennnistest in de discussie over de terugleverkosten.

Ik heb jaarlijks een netto overschot aan zonnestroom. De panelen zijn allemaal voorzien van optimizers.  Doe ik er dan verstandig aan een PV-paneel uit te zetten ?

Ik zit bij Budget Energie en betaal dus alleen terugleverkosten over de teruggeleverde kWh's waarmee ik, vooral in de winter, ook mee saldeer.

27 reacties

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • October 19, 2025

wat bedoel je met netto overschot? lever je meer terug dan je verbruikt ( per contractjaar)? zo ja: ja dan zou ik zorgen dat dat niet meer gebeurt, opbrengst dus beperken. Zo nee: lekker blijven salderen en afwachten hoe de tarieven zich ontwikkelen na 1-1-2027. 

uitgangspunt is dat het altijd loont om binnen de salderingsgrens terug te leveren. Daarboven zullen je terugleverkosten wellicht meer zijn dan de opbrengst van het teruggeleverde. 

Dus meer details zijn nodig om hier echt goed naar te kijken. Maar die rekensom is toch vrij logisch!?

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • October 19, 2025

wat bedoel je met netto overschot? 

“Ik heb jaarlijks een netto overschot aan zonnestroom.”

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • October 19, 2025

wat bedoel je met netto overschot? ik snap dat het over zonnestroom gaat. dus nogmaals: lever je meer terug dan dat je afneemt?

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • October 19, 2025

@EmielS Ja ik lever meer terug dan ik afneem. (“Ik heb jaarlijks een netto overschot aan zonnestroom.”).

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • October 19, 2025

@Driepinter Ik wist niet dat je bij een SE installatie individuele panelen via de optimizer  kan uitzetten. Ik zelf heb een “normale” stringomvormer - ook met forse teruglevering trouwens.

Ik ken het tariefmodel van BE voor teruglevering niet - bij een “schaalmodel” kan het best zijn dat één paneel uitzetten niets uithaalt en de terugleverkosten gelijk blijven.

Polvo55
  • Gevorderde
  • October 19, 2025

@Driepinter 
Optimizers kun je niet uitzetten, micro omvormers mogelijk wel, maar daar heb ik nog niet mee gespeeld, dus weet ik dat niet zeker.
Als je overschot hebt dan is het zaak te kijken of jou leverancier daar netto nog een vergoeding voor geeft of dat je er netto voor moet betalen.
Met netto bedoel ik vergoeding minus kosten (boete).
De helft van de leveranciers reken nu meer kosten dan ze vergoeden en kost dus elke terug geleverde kWh boven de saldering je geld.

Het is lastig te voorspellen, je weet niet hoe zonnig het gaat worden.
Oktober vorig jaar was zonnig, deze oktober grijs.
Als je een paar honderd kWh te veel terug levert en je netto betaalt is het leed te overzien, maar als het 1000 wordt dan kun je maar beter maatregelen nemen.

In een ander topic heb ik al laten zien hoe ik dat doe, gewoon softwarematig de opwek aftoppen.
Geen terug lever piek meer van 3500 Watt in de middag , maar aftoppen op b.v. 1500 of 2000 Watt.
Op dit moment niet noodzakelijk, maar straks in april en later wel weer.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • October 19, 2025

@Driepinter 
Optimizers kun je niet uitzetten, micro omvormers mogelijk wel, maar daar heb ik nog niet mee gespeeld, dus weet ik dat niet zeker.

Klopt. Bij mij is, na 8 jaar, één van de negen panelen stuk gegaan. Maar misschien had ik van één paneel ook een aansluitkabel los kunnen gooien. Maar de vraag is dus of dat wel tot minder terugleverkosten leidt.

Als je overschot hebt dan is het zaak te kijken of jou leverancier daar netto nog een vergoeding voor geeft of dat je er netto voor moet betalen.
Met netto bedoel ik vergoeding minus kosten (boete).

De helft van de leveranciers reken nu meer kosten dan ze vergoeden en kost dus elke terug geleverde kWh boven de saldering je geld.

Ik schreef dat Budget Energie alleen terugleverkosten rekent over de geleverde kWh's die ik later (op kosten van de energieleverancier) weer ga verbruiken. Over netto teruglevering dus geen terugleverkosten. Nog sterker. Nog een terugleververgoeding van €0,015 per kWh. 

Misschien dat alleen Essent een hogere terugleverkosten rekent dan dat ze als terugleververgoeding rekent. Dat de helft van de leveranciers nu meer kosten rekent voor de netto teruglevering is niet waar. 

Polvo55
  • Gevorderde
  • October 19, 2025

Misschien dat alleen Essent een hogere terugleverkosten rekent dan dat ze als terugleververgoeding rekent. Dat de helft van de leveranciers nu meer kosten rekent voor de netto teruglevering is niet waar. 

Nou als je nog even terug kijkt naar mijn topic “zonnepanelen exit..” kwam ik destijds al op de helft uit.
Terug te vinden in de tabellen.
Kort geleden stond een artikel in Nu.nl waar dit ook stond, was een half jaar later.
Met de sterk stijgende kosten voor terug leveren verbaast het me dat het inmiddels niet meer zijn.

Hoe jou rekening er uiteindelijk zal uit zien hangt af van hoeveel je afneemt en hoeveel je terug levert.
BE rekent met schalen, zit je 1 kwh over een schaalgrens dan betaal je zomaar 70 euro p/j meer.
Wordt dan een dure laatste kWh.
Het is dus onvoorspelbaar.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • October 20, 2025

BE rekent met schalen, zit je 1 kwh over een schaalgrens dan betaal je zomaar 70 euro p/j meer.
Wordt dan een dure laatste kWh.
Het is dus onvoorspelbaar.

Je weet je beginstand. En je verbruik (uit het net) van vorig jaar. En hoeveel moeite je (al) doet voor een zo hoog mogelijk direct eigen verbruik. Als je met het aantal kWh's waarmee je saldeert net op de grens zit dan is het inderdaad onvoorspelbaar.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • October 25, 2025

Het antwoord is : Je betaalt met het uitzetten van een PV-paneel juist méér terugleverkosten.

Sowieso had ik al aangegeven “Ik zit bij Budget Energie en betaal dus alleen terugleverkosten over de teruggeleverde kWh's waarmee ik, vooral in de winter, ook mee saldeer". Dus bij het terugleveren van kWh's die ik dan later van de energieleverancier Budget Energie  niet afneem (het jaarlijkse netto-overschot) betaal ik dus sowieso geen terugleverkosten. Nog sterker. Met mijn vast contract ga ik nog 1 cent per netto teruggeleverde kWh ontvangen.

Waarom dan toch meer terugleverkosten met een paneel uit? 

Stel je wasmachine draait en tijdens het opwarmen van het water verbruikt die 2300 Watt. Je verbruik uit het net (waarover de terugleverkosten gerekend worden) is dan die 2300 Watt minus de opwek van je panelen. 9 panelen wekken op dat moment bijvoorbeeld 2000 Watt op. 8 panelen op dat moment dan slechts 1780 Watt. Dat houdt dus in dat je met een paneel uit dus 2000 minus 1780 is 220 Watt meer uit het net haalt, waarover je dus meer terugleverkosten betaalt.

(En na afschaffing van de salderingsregeling is met één paneel minder ook je opwekking en dus verbruik uit het net hoger en ga je met een paneel minder dus meer betalen) 

Polvo55
  • Gevorderde
  • October 25, 2025

Het zal wel aan mij liggen, kan het niet helemaal volgen.
Maar ik drink ook maar 2 glazen melk per dag i.p.v. drie, ik kan dus nooit opboksen tegen driepinter. 🤔

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • October 26, 2025

Het is nogal een theoretische discussie alleen als je klant bent van Budget Energie. Die heeft een wat afwijkende berekening voor de terugleverkosten. Klopt verder wel, maar is klein bier.

De winst is te klein voor één jaar een paneel uitzetten. Daar moet je het dak voor op en waarschijnlijk een wat langere kabel voor kopen. 

Nog ruim één jaar salderingsregeling en we zijn van veel verschillen af. Wat zullen velen, met te veel panelen, raar opkijken dat ze opeens voor energie moeten gaan betalen. 

Vooral degene die er van uit gaan dat energieleveranciers filantropische instellingen zijn.

Goed van VEH trouwens dat er nu 3 leden zijn die een zonneboiler  op  proef hebben. Dat zou in de praktijk een betere oplossing zijn dan omvormers op zero export te zetten. Nadeel is wel dat het COP1 is. Toch overweeg ik dit na 2026. SWW verbruik is redelijk laag met ons tweeën. Warmtepompboilers hebben ook niet zo'n hoge COP en zijn technisch gecompliceerd. Een zonneboiler is ook een mooi systeem wat zonder legionella problemen kan draaien. 

Polvo55
  • Gevorderde
  • October 26, 2025

Goed van VEH trouwens dat er nu 3 leden zijn die een zonneboiler  op  proef hebben. Dat zou in de praktijk een betere oplossing zijn dan omvormers op zero export te zetten. Nadeel is wel dat het COP1 is. Toch overweeg ik dit na 2026. SWW verbruik is redelijk laag met ons tweeën. Warmtepompboilers hebben ook niet zo'n hoge COP en zijn technisch gecompliceerd. Een zonneboiler is ook een mooi systeem wat zonder legionella problemen kan draaien. 

@Rakker 
Is een andere discussie, maar bedoel je zo'n ding met heat pipes  of een boiler die opwarmt met overtollige zonne energie?

Dan lever je ook minder terug, daar is ​@Driepinter dan kennelijk weer niet blij mee.
Dan lijkt mij een warmtepomp met boiler een beter alternatief, de cop van 3 in ieder geval hoger  dan 1

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • October 27, 2025

Ik heb inderdaad het verkeerde woord gebruikt. Het is zonnestroomboiler. De link naar de website van VEH: zonnestroomboiler

Een l/w warmtepomp heeft natuurlijk die hoge cop, maar is ook duur om terug te verdienen. Net als de warmtepompboilers. Die hebben niet eens zo'n hoge cop. De levensduur is ook nogal beperkt. De cop 1 boilers zijn veel kleiner, simpeler, goedkoper en hebben een veel langere levensduur. 

Cop 1 is natuurlijk niet erg voor de mensen die anders panelen uitschakelen of de omvormers op zero export zetten om terugleverkosten te voorkomen.

Daarom wel on-topic 

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • October 27, 2025

@Rakker 
Dan lever je ook minder terug, daar is ​@Driepinter dan kennelijk weer niet blij mee.

@Polvo. Ik ben voor een hoger eigen direct verbruik.

Polvo55
  • Gevorderde
  • October 27, 2025

Ik heb inderdaad het verkeerde woord gebruikt. Het is zonnestroomboiler. De link naar de website van VEH: zonnestroomboiler

Een l/w warmtepomp heeft natuurlijk die hoge cop, maar is ook duur om terug te verdienen. Net als de warmtepompboilers. Die hebben niet eens zo'n hoge cop. De levensduur is ook nogal beperkt. De cop 1 boilers zijn veel kleiner, simpeler, goedkoper en hebben een veel langere levensduur. 

Cop 1 is natuurlijk niet erg voor de mensen die anders panelen uitschakelen of de omvormers op zero export zetten om terugleverkosten te voorkomen.

Daarom wel on-topic 

Ok, point taken, zo'n zonnestroom boiler is vooral geschikt voor mensen met een cv ketel.
Maar ik heb een warmtepomp met boiler en verwarm mijn water al met zonnestroom en dan iets efficiënter.
Staat tegen over dat ik nog wat moet doen met de stroom die ik overhoud, niet meer opwekken is dan een keuze.
Komt op het zelfde neer, een zonneboiler opwarmen met 6 kWh zonne-energie of mijn warmtepomp boiler opwarmen met 2 kWh zonne-energie en de overige 4 niet opwekken.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • October 27, 2025

@Polvo.  Nu heb je natuurlijk ook warm water nodig als overdag de zon niet of onvoldoende schijnt. Dus in de winter ben je, energietechnisch, beter uit met een warmtepomp boiler. Heb je warmtepompboiler met een voorraadvat?

Een warmtepompboiler is niet rendabel. Of je moet wel een heel groot huishouden hebben en niet douchen maar badderen. Een subsidie op een warmtepompboiler zou dan ook neer komen op een subisidie voor extra waterverbruik.

In de zomer heb je vaak een overschot aan PV-stroom. En in het geval van een dynamisch contract heb je zowel op de meeste dagen in de zomer als ook vaak in de winter ('s nachts) goedkope elektriciteit. Alleen de hoge energiebelasting op deze overschotstroom nekt met alleen een dynamisch contract de zaak.

Polvo55
  • Gevorderde
  • October 27, 2025

@Polvo. Ik ben voor een hoger eigen direct verbruik.

Ik doe mijn best, dankzij de batterijen was mijn elektriciteit verbruik uit het net afgelopen zomer gereduceerd tot net iets meer dan 7% van het totaal.
Oktober is de kantel maand gebleken, het is nu bijna 38%, maar vergeleken bij vorig jaar (69%) toch een flinke verbetering.
Het wordt binnen kort wel tijd een paar batterijen af te koppelen.
Met de beperkte zonne energie krijg ik ze niet meer vol.

Een zonnestroom boiler krijgt nu ook niet voldoende energie van de panelen en wordt die dan opgewarmd met de cv?
Moet haast wel.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • October 27, 2025

@Polvo55 Je kan de batterijen, en de zonnestroomboiler, in de winter ook vaak laden met windstroom.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • October 27, 2025

I

Een zonnestroom boiler krijgt nu ook niet voldoende energie van de panelen en wordt die dan opgewarmd met de cv?
Moet haast wel.

Een zonnestroomboiler wordt alleen gevoed door elektriciteit. In de winter heb je daarbij hetzelfde probleem als met thuisaccu's.

Hoe is die besturing van die boilers. Via P1 meter, dynamische prijzen of tijdklok. Dat zijn de dingen die ik graag te weten wil komen met die proef. 

In zijn algemeen is het voor consumenten met wat kleinere en zuinige woningen niet zo interessant om te investeren in warmtepompen, warmtepompboilers, thuisaccu's etc. De terugverdientijd is dan vaak langer. 

Zo kan ik mijn geïsoleerde woning verwarmen met 400 m3 gas. Welke investering kan ik dan nog doen.

Dekker-Lochem
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • October 27, 2025

Zoals bij eerdere posting gemeld; wij hebben 2 x een 2700 Wp string. PV1 gericht op het zuid-oosten en PV2 gericht op zuid (iets west). Deze zomer als experiment PV1 vanaf Juni (waren Juni op vakantie)  tot half september uit te schakelen. Tot zover kan ik concluderen, dat hiermee mijn leveren / terug leveren redelijk met elkaar in de pas lopen. Vergeleken met mijn jaaroverzichten (houd het maandelijks op 4 meters bij) kom in einde dit jaar redelijk met 0-op de meter uit. Tot eind 2026 nog salderen dus ook 2026 op  dezelfde weg experiment.

Oké, niemand weet wat de e-prijzen NA 01-01-2027 gaan doen, maar zoals ik het nu overzie, kun  je inderdaad (mits technisch mogelijk ! ), in de zomer één streng uitschakelen.

Eind 2026, met de jaarafrekening, zal het duidelijk zijn !

[ heb een 3 jarig contract, wat mei 2026 afloopt, dus voorlopig even nix doen ]

Dekker-Lochem
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • October 27, 2025

Toch overweeg ik dit na 2026. SWW verbruik is redelijk laag met ons tweeën. Warmtepompboilers hebben ook niet zo'n hoge COP en zijn technisch gecompliceerd. Een zonneboiler is ook een mooi systeem wat zonder legionella problemen kan draaien. 

En warmtepomp boilers, naast behoorlijk kostbaar, nemen ook behoorlijk veel ruimte in. Wij hebben (2 pers.) het warmwater gesplitst. Een e-Boiler (COP 1, E-Label B) voor dagelijkse keuken ed. verbruik. Al experimenterende, op slechts 30 liter op 70 graden uitgekomen. Na experimenten met aansturen vanaf de PV-omvormer (!), nu gewoon op een tijdklok, welke rond 14h00 met de optimale instraling van PV2 wordt aangeschakeld. En bij onvoldoende opbrengst (alle beetjes helpen!) aangevuld met levering uit het e-net. 

Waarom zal je het ingewikkeld en kostbaar maken, als je ook zo je PV-opbrengst kunt benutten. En mengen pas op de kraan, zodat met 70 graden ook de leidingen ruim boven de legionella grens blijven.

Wij douche op de CV-ketel, een Intergas Xtreme, verbruiken 8 á 10 m3 per maand aan gas tbv beide badkamers. En staat gewoon ‘stand-bij’ als verwarming.

We zijn dus niet van het gas af!. Dat besluit nemen we pas in 2028, als de energiemarkt na afschaffen van het salderen, tot rust gekomen is.

Polvo55
  • Gevorderde
  • October 27, 2025

@Polvo55 Je kan de batterijen, en de zonnestroomboiler, in de winter ook vaak laden met windstroom.

Alleen als je een dynamisch contract hebt.
Daarbij zijn die voordelen maar beperkt.
Ik heb de dynamische tarieven deze maand gevolgd, ondanks dat er veel wind was waren niet echt schokkend voordelig
Van de laatste 13 dagen  op Jeroen.nl waren er 9 tussen 20 en 25 cent, 2 van 14,5 cent en 2 van 16 cent (afgerond op centen) als laagste tarief.
De hoogste vier dagen zat de piek ruim boven de 50 cent tot een piek van 67 cent.
Ik betaal laag tarief 23 cent en hoog tarief 26 cent.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • October 28, 2025

Zoals bij eerdere posting gemeld; wij hebben 2 x een 2700 Wp string. PV1 gericht op het zuid-oosten en PV2 gericht op zuid (iets west). Deze zomer als experiment PV1 vanaf Juni (waren Juni op vakantie)  tot half september uit te schakelen. Tot zover kan ik concluderen, dat hiermee mijn leveren / terug leveren redelijk met elkaar in de pas lopen. Vergeleken met mijn jaaroverzichten (houd het maandelijks op 4 meters bij) kom in einde dit jaar redelijk met 0-op de meter uit. Tot eind 2026 nog salderen dus ook 2026 op  dezelfde weg experiment.

Oké, niemand weet wat de e-prijzen NA 01-01-2027 gaan doen, maar zoals ik het nu overzie, kun  je inderdaad (mits technisch mogelijk ! ), in de zomer één streng uitschakelen.

Eind 2026, met de jaarafrekening, zal het duidelijk zijn !

[ heb een 3 jarig contract, wat mei 2026 afloopt, dus voorlopig even nix doen ]

1. Door een string uit te zetten gaat je verbruik uit het net omhoog. Vooral op tijden dat er geen landelijk overschot aan zonne- en windstroom is. En gascentrales dus extra hard moet draaien. Is de energietransitie daarmee gebaat ?
  2. Ik heb een jaarlijks overschot van 2000 kWh. Maar dat benut ik dus in de winter door mijn airco ect extra te laten draaien als er een overschot is aan windstroom. Tot zolang er nog de salderingsregeling is betaal ik daarover geen energiebelasting.

Er zijn nu geen netto terugleverkosten (of je hebt gewoon het verkeerde contract) en ook niet in 2027.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • October 28, 2025

Alleen als je een dynamisch contract hebt.
Daarbij zijn die voordelen maar beperkt.
Ik heb de dynamische tarieven deze maand gevolgd, ondanks dat er veel wind was waren niet echt schokkend voordelig
Van de laatste 13 dagen  op Jeroen.nl waren er 9 tussen 20 en 25 cent, 2 van 14,5 cent en 2 van 16 cent (afgerond op centen) als laagste tarief.
De hoogste vier dagen zat de piek ruim boven de 50 cent tot een piek van 67 cent.
Ik betaal laag tarief 23 cent en hoog tarief 26 cent.

1. Zolang je nog kan salderen kan je je zonnestroom boiler ook opwarmen met windstroom. Want zolang je je opwek en verbruik kan wegstrepen betaal je geen energiebelasting.
  2. Voor het opwarmen van een boiler met goedkope stroom zijn alleen het aantal uren met een lage prijs van toepassing.