Skip to main content
Vraag

Wat denkt u. Ik zet één PV paneel uit. Zal ik dan meer of minder terugleverkosten moeten gaan betalen?

• October 18, 2025
  • 27 reacties
  • 119 Bekeken

Toon eerste bericht

27 reacties

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • October 28, 2025

We zijn dus niet van het gas af!. Dat besluit nemen we pas in 2028, als de energiemarkt na afschaffen van het salderen, tot rust gekomen is.

Dan gaat het helpen dat er geen desinformatie verspreid wordt. Zoals dat je vanwege de netto terugleverkosten (die er niet zijn, tenzij een dynamisch contract) je je panelen uit zou moeten zetten.

Dekker-Lochem
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • October 28, 2025
  1. Door een string uit te zetten gaat je verbruik uit het net omhoog. Vooral op tijden dat er geen landelijk overschot aan zonne- en windstroom is. En gascentrales dus extra hard moet draaien. Is de energietransitie daarmee gebaat ?
  2. Ik heb een jaarlijks overschot van 2000 kWh. Maar dat benut ik dus in de winter door mijn airco ect extra te laten draaien als er een overschot is aan windstroom. Tot zolang er nog de salderingsregeling is betaal ik daarover geen energiebelasting.

Er zijn nu geen netto terugleverkosten (of je hebt gewoon het verkeerde contract) en ook niet in 2027.

1, Nee, heb op die maanden een ruim overschot en kan met alleen PV-2 string mijn verbruik ruimschoots afdekken. Dus eigen verbruik omhoog ? Oké lever minder terug.

En nee, daar is de energietransitie niet mee gebaat, maar de wereld draait door, En zolang er ‘doem'-scenario's rond zwerven, test ik het VOORAF graag even uit.

Los daarvan, als de PV-parken hun opbrengst niet meer kwijt kunnen, zit het net echt niet op nog eens 12 kW opbrengst te wachten.

2 Helaas, zolang het salderen bestaat! Zelfs met bovenstaande regiem en de beide warmtepompen in de winter (op salderen!) voor warmte te laten zorgen, blijft er einde jaar zo'n 1600 kW overhouden. Waarom meer overhouden???? 

Deze test is bedoeld voor NA 2027. Regeren (testen zonder financiële gevolgen) is vooruitzien. Toch dit nog eens nalezen https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/gevelkachel-2-0-split-unit-airco-als-verwarming-1861?tid=1861&fid=12