Beantwoord
Wat zijn de voor- en nadelen van zonneboilers?
Ik verhuis binnenkort naar een huis met een plat dak waar volgens de huidige eigenaren 12 zonnepanelen op passen. De eigenaar adviseerde mij deze te plaatsen in combinatie met een zonne-boiler. Ik heb op dit forum nog geen informatie kunnen vinden over de werking van zonneboilers, en over eventuele voor- en nadelen. Kan iemand mij die informatie verschaffen?
Beste antwoord door Photoncatcher
Ik heb zelf sinds 2003 een zonneboiler. Op het dak van m'n huis ligt de collector, dat is in feite een ondiepe bak met een glasplaat erop. Op de bodem van de bak ligt een plaat roetzwart koper. Zodra de zon schijnt wordt deze plaat bloedheet (auto-geparkeerd-in-de-zon effect). Achterop de plaat zitten dunne koperen busijes gesoldeerd waardoor water met antivries stroomt de warmtetransportvloeistof). Deze wordt door een pompje naar binnen getransporteerd. Onder het dak staat een goed geisoleerd vat, het voorraadvat. De warmtetransportvloeistof loopt via een spiraalvormige buis door het vat en staat de warmte af aan het water in het voorraadvat.
De aansluitjngen van het voorraadvat zijn: koud tapwater aanvoer, heet tapwater afvoer. Dat hete tapwater gaat via de cv ketel voor naverwarming naar de tappunten (als dat hete tapwater niet heet genoeg is, bijvoorbeeld in de winter).
Het werkt als een tierelier. Er is sinds 2003 ongeveer 5.000 m3 gas bespaard. tegenwqoordig kan je ipv een collector ook heat-pipes op je dak leggen. deze heatpipes zijn nog effectiever dan een traditionele collector zoals de mijne. Een zonneboiler is heel rendabel voor gezinnen (4 personen). In mijn geval 92 personen) wordt op jaarbasis 2/3 van het hete badwater door de zonnevboiler verzorgd. Scheelt ongeveer 150 m3 gas per jaar.
zie ook https://www.zonnepanelen-weetjes.nl/zonneboiler/werking-zonneboiler/
enne...... succes!
Bekijk origineelDe aansluitjngen van het voorraadvat zijn: koud tapwater aanvoer, heet tapwater afvoer. Dat hete tapwater gaat via de cv ketel voor naverwarming naar de tappunten (als dat hete tapwater niet heet genoeg is, bijvoorbeeld in de winter).
Het werkt als een tierelier. Er is sinds 2003 ongeveer 5.000 m3 gas bespaard. tegenwqoordig kan je ipv een collector ook heat-pipes op je dak leggen. deze heatpipes zijn nog effectiever dan een traditionele collector zoals de mijne. Een zonneboiler is heel rendabel voor gezinnen (4 personen). In mijn geval 92 personen) wordt op jaarbasis 2/3 van het hete badwater door de zonnevboiler verzorgd. Scheelt ongeveer 150 m3 gas per jaar.
zie ook https://www.zonnepanelen-weetjes.nl/zonneboiler/werking-zonneboiler/
enne...... succes!
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.