Wat zijn duurzame manieren om je huis te koelen?


Reputatie 5
Badge
  • Verduurzamer
  • 101 reacties

Vloerkoeling

Vandaag hebben we er een korte hittegolf op zitten. Door onze vloerkoeling (en WTW-ventilatie) zijn we die hitte goed doorgekomen. We hebben een water/water warmtepomp met bodembron. De temperatuur in onze woonkamer liep niet verder op dan 24 grC; we bleven onder ons dekbed slapen. De hygrometer wees wel 70% luchtvochtigheid aan; normaal is die omtrent 50%. Lucht wordt nu eenmaal vochtiger als die afkoelt, onaangenaam voelde het niet. Vloerkoeling gebruikt alleen twee circulatiepompjes en is daardoor vrijwel gratis.

Warmtepomp in omgekeerde stand

Er zijn nog twee mogelijkheden om je huis te koelen. Met een lucht/water warmtepomp kun je dat door de warmtepomp in omgekeerde stand te zetten. Dat kost wel elektriciteit, vergelijkbaar met verwarmen. Idem dito met een lucht/lucht warmtepomp, ook wel airco genoemd.

Deel je mening!

Omdat we met de klimaatverandering steeds vaker hete zomers kunnen verwachten, is koeling van huizen tegenwoordig belangrijk. Het leek me daarom interessant om ervaringen hiermee uit te wisselen.

20 reacties

Reputatie 6
Badge
Ik heb met je mee genoten @JWD , ik kwam wel iets boven de 25 C
Ik moet toch nog een beetje met de koellijn instellingen experimenteren
Gebruik jij een RH meting in de aansturing van de koeling ?
Reputatie 5
Badge
De koeling wordt op dezelfde manier aangestuurd als de verwarming, met een buitenthermometer en een stooklijn.

In de loop der jaren heb ik de koeling op iets hogere temperatuur gezet. Eerst regelde die op 22 grC, dezelfde temperatuur als ‘s winters, maar dan kreeg je een te grote temperatuurschok bij binnenkomen. Nu staat die dus op 24 grC.
Reputatie 5
Badge +1
Beste JW,

Wij maken tot nu toe geen gebruik van de koel mogelijkheden van ons water/water bodemwarmtesysteem en we hebben geen WTW voorzieningen.

Wij scoorden gisteren (voor het eerst) en nu (17.00 uur) 27 graden op de beneden verdieping.
Klopt het dat we alleen een warmtewisselaar nodig hebben voor het koelen?
Op de Nibé warmtepomp is de software in ieder geval al aanwezig.
De provincie zal naar ik verwacht wijzigingskosten m.b.t. de bestaande vergunning gaan vragen.

We hebben dus geen WTW systeem in onze woning.
Is het dan wel zinvol om voor bodemwater koeling te gaan?
Of heeft het meer zin om te investeren in de zogenaamde screens als buitenzonwering?

Groeten,

Geert
Reputatie 5
Badge
Die warmtewisselaar heb je waarschijnlijk al, om je bodemcircuit met glycol te scheiden van je CV- circuit met water. Je zult een of meer extra kranen nodig hebben om de waterstroom om de warmtepomp heen te leiden, maar dat weet Nibe wel. En je zei dat de wp al softwarematig is voorbereid.

Een balansventilatie (WTW) zorgt ervoor dat de temperatuur van de instromende lucht dezelfde waarde krijgt als de uitstromende lucht. Dat is alles.

Het zou de omgekeerde wereld zijn als de provincie extra geld rekent voor de operatie, want je verbetert de grondwater situatie omdat je ‘ s zomers de warmte toevoert aan de bron die je er ‘ s winters aan onttrekt. De vraag is of de betreffende ambtenaren dat begrijpen . . .
Reputatie 5
Badge +1
Beste J W,

Voor zover ik weet gebruiken we alleen glycol in de heatpipes. We hebben immers een open bron systeem met gewoon bodemwater.
Maar goed, ik zal het een en ander navragen bij de installateur van het geheel.

Je noemt de WTW in relatie tot de vloerkoeling en daarom dacht ik dat er sprake zou zijn van medewerking aan de koelte door het WTW systeem.

Ik heb inmiddels de vraag over de wijziging van de vergunning bij de provincie neergelegd en daarin voorzichtig het milieu aspect aangekaart. Je hoort het t.z.t.

Groeten,

Geert
Reputatie 5
Badge
Dat van je open bron was ik even kwijt.
De WTW zorgt ervoor, dat er geen warme lucht je huis wordt ingezogen. Die wordt eerst afgekoeld tot de temperatuur van je (gekoelde) huis.
Succes met je aanvraag.
Reputatie 5
Badge +1
Beste JW,
Inmiddels hebben we contact gehad met de provincie en het blijkt dat we geen wijziging van de vergunning nodig hebben volgens onze contactpersoon. Dat valt dus mee.

Groeten,

Geert
Reputatie 4
Badge +1
Dat van je open bron was ik even kwijt.
De WTW zorgt ervoor, dat er geen warme lucht je huis wordt ingezogen. Die wordt eerst afgekoeld tot de temperatuur van je (gekoelde) huis.
Succes met je aanvraag.


Ik heb 3 WTW systemen gezien, maar geen van alle konden rekening houden met koelen.
De WTWs deden enkel aan warmte trug winnen. Als dat niet nodig was werd de bypass open gezet.

Welk merk heb je?
Is dit iets van de laatste jaren?

Als een WTW ook "koelte" terug kan winnen, zou het dan geen W/KTW moeten heten? 😉
Reputatie 5
Badge
Ik heb 3 WTW systemen gezien, maar geen van alle konden rekening houden met koelen.
De WTWs deden enkel aan warmte trug winnen. Als dat niet nodig was werd de bypass open gezet.
Welk merk heb je?
Is dit iets van de laatste jaren?
Als een WTW ook "koelte" terug kan winnen, zou het dan geen W/KTW moeten heten? ;-)


Bij elke WTW (WarmteTerugWin) installatie brengt de uitstromende lucht zijn temperatuur over op de instromende lucht, in een warmtewisselaar volgens het tegenstroom principe. Op een koude winterdag verwarmt dus de (warme) uitstromende lucht de (koude) instromende lucht. En op een hete zomerdag koelt de (koele) uitstromende lucht de (warme) instromende lucht. Dit geldt dus voor elke WTW installatie.

Alleen wanneer 's zomers de uitstromende lucht warmer is dan de instromende lucht, is het prettig als de WTW via een zogenaamde bypass wordt omzeild. Dat kan automatisch gebeuren, maar alleen 's zomers als er geen warmtevraag is.

Mijn systeem is van Brink en in 2004 geïnstalleerd.
Reputatie 4
Badge +1

...Alleen wanneer 's zomers de uitstromende lucht warmer is dan de instromende lucht, is het prettig als de WTW via een zogenaamde bypass wordt omzeild. Dat kan automatisch gebeuren, maar alleen 's zomers als er geen warmtevraag is.

Mijn systeem is van Brink en in 2004 geïnstalleerd.


Bij de systemen dit ik gezien heb kon de bypass niet direct bediend worden. De bypass gaat open zodra de buiten lucht warmer is dan de streef temperatuur. Er wordt dus niet naar de binnenlucht gekeken wat eigenlijk best jammer is. De sensor zit er namelijk al wel.

Ik zal eens de handleiding van Brink doorlezen doe deze de bypass aanstuurt. Bedankt voor de tip.
Reputatie 5
Badge
Ik zal eens de handleiding van Brink doorlezen doe deze de bypass aanstuurt. Bedankt voor de tip.


ik heb van Brink geen duidelijke omschrijving kunnen vinden van die bypass. Ik hou me dus aanbevolen voor meer uitleg.
Reputatie 6
Badge
@JWD . Ik heb wel wat informatie gevonden over regeling van het bypass ventiel in de WTW, misschien ook wel interessant om kennis van te nemen.

Uitleg bypassregeling
Reputatie 5
Badge
Iets wat ik zeer onlangs tegenkwam:
Airco's en warmtepompen op buitenlucht kunnen 's zomers voor een probleem zorgen in de stedelijke gebieden. Vanwege hun warmteafgifte in de koelmodus wordt daar het hitte-eiland effect versterkt. Het Klimaatverbond noemt dit niet voor niets een blinde vlek in ons klimaatbeleid*.
* www.klimaatverbond.nl/thema/koeltebehoefte
Reputatie 6
Badge
@JWD Bekend verhaal
In mijn eerdere reacties gaf ik al aan dat een warmtepomp aan de lucht een te grote "footprint" heeft.
Het is niet alleen de herrieoverlast maar wel degelijk ook de directe temperatuurinvloed op de omgeving die niet door fysieke grenzen is gebonden.
Reputatie 4

Vloerkoeling

Vandaag hebben we er een korte hittegolf op zitten. Door onze vloerkoeling (en WTW-ventilatie) zijn we die hitte goed doorgekomen. We hebben een water/water warmtepomp met bodembron. De temperatuur in onze woonkamer liep niet verder op dan 24 grC; we bleven onder ons dekbed slapen. De hygrometer wees wel 70% luchtvochtigheid aan; normaal is die omtrent 50%. Lucht wordt nu eenmaal vochtiger als die afkoelt, onaangenaam voelde het niet. Vloerkoeling gebruikt alleen twee circulatiepompjes en is daardoor vrijwel gratis.

Warmtepomp in omgekeerde stand

Er zijn nog twee mogelijkheden om je huis te koelen. Met een lucht/water warmtepomp kun je dat door de warmtepomp in omgekeerde stand te zetten. Dat kost wel elektriciteit, vergelijkbaar met verwarmen. Idem dito met een lucht/lucht warmtepomp, ook wel airco genoemd.

Deel je mening!

Omdat we met de klimaatverandering steeds vaker hete zomers kunnen verwachten, is koeling van huizen tegenwoordig belangrijk. Het leek me daarom interessant om ervaringen hiermee uit te wisselen.


JWD, wij hebben ook water/water warmtepomp en genieten daarmee ook van een klein effect van vloerkoeling (hier verder toegelicht).
Nu ben ik verder aan het zoeken geslagen om tegen lage verbruikskosten toch verder te kunnen koelen, en ik kwam de Homevap WTW koeler tegen, eventueel in combinatie met de luchtbevochtiger. Al met al niet goedkoop (samen 1500 euro), maar in een wtw ventilatieunit denk ik zeker dat ze comforverhogend kunnen werken. Voordat ik deze zal aanschaffen ga ik komende zomer eerst kijken wat de wtw ventilatieunit zonder deze systemen gaat doen.
Reputatie 7
Badge +2

Vloerkoeling

...

Warmtepomp in omgekeerde stand

Er zijn nog twee mogelijkheden om je huis te koelen. Met een lucht/water warmtepomp […]Idem dito met een lucht/lucht warmtepomp, ook wel airco genoemd.


Een lucht - lucht warmte pomp (in omgekeerde stand een airco genoemd) wordt inderdaad nogal onderbelicht in de meeste warmtepomp verhalen. Terwijl dit toch een best goede keuze lijkt te kunnen zijn als verwarming en inderdaad ook al verkoeling. Op het tweakers forum zijn een aantal leden al jaren geleden hiermee gaan experimenteren en hun ervaringen lijken positief.
Dit zijn overigens vaak wel mensen die destijds stroom 'over' hadden: je verbruikt minder gas maar meer stroom voor verwarming (en koeling).

https://www.vakbladwarmtepompen.nl/afgifte/artikel/2019/03/verwarming-met-lucht-lucht-warmtepomp-kansen-en-valkuilen-1014481

Anne.
Reputatie 5
Badge
Vandaag was de laatste warme zomerdag met buiten 29 grC. Binnen kwam het niet hoger dan 23 grC.
Nu is het nog steeds 28 grC buiten. Gedurende de hele zomer is de temperatuur in de huiskamer (met zon, op het zuiden) niet boven de 24 grC geweest. In de slaapkamer (op het noorden) 21 grC. Dat is het voordeel van passieve vloerkoeling.

Reputatie 3
Zelfde ervaring hier. Itho qualityflow systeem wat ook in de zomer de binnenkomende lucht koelt met de uitgaande lucht.
Ook een W/W warmtepomp in de koelmodus.
We hebben het wel onder de 23 celcius gehouden op de slaapkamers en rond de 22 in de woonkamer. Wel overal screens en rolluiken geplaatst, want anders loopt de temperatuur snel op.
Ik wil eerst maar eens mijn zonnewering op orde krijgen. Als dat loopt, en het wordt nog te warm, kan ik altijd nog over actieve koeling na gaan denken.
Reputatie 7
Badge +2
Ik wil eerst maar eens mijn zonnewering op orde krijgen.

Zonnewering is idd een goed idee.
Warmte die niet naar binnen komt hoef je ook niet af te voeren/te compenseren.

Daarom ga ik ook (deels) rolluiken (laten) plaatsen.

Anne.

Reageer