Beantwoord

Waterstof opwekken met normale zonnepanelen

  • 21 June 2019
  • 9 reacties
  • 1482 Bekeken

wie kan mij meer informatie verstrekken over het zelf maken van waterstof en de kosten hiervan?
Ik heb een over capaciteit aan zonne-energie. en met de gemaakte waterstof kan ik een buffervat vullen zodat ik in de winterperiode mijn cv zou kunnen stoken.
Ik moet dan wel mijn cv vervangen door een op waterstof.

Ben benieuwd naar reacties of mogelijke linken naar sites die hierover berechten.

Groet,

Hans
icon

Beste antwoord door Driepinter 22 June 2019, 12:27

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er zijn geen ervaringen van zonnepaneelbezitters met het maken (én opslaan) van waterstof. Onderzoekers van de universiteit van Leuven presenteerden dit voorjaar een zonnepaneel dat waterdamp uit de lucht en zonlicht rechtstreeks omzetten in waterstof maar geven weinig info.
https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/zonnepanelen-die-waterstof-maken-en-opslaan-217.
Daarnaast levert het omzetten van stroom in waterstof ook al een verlies van circa 30 %. En dan moet de waterstof in de winter nog omgezet worden naar warmte. Bij de verbranding van waterstof ontstaat waterdamp. Bij aardgas geeft dat een verlies van 11 %. Bij de verbranding van waterstof ontstaat verhoudingsgewijs nog meer waterdamp en komt het verlies aan condensatiewarmte op 18 %. Dat zou minder zijn als de cv temperatuur en daarmee de temperatuur van het retourwater naar de hr ketel laag zou zijn.

Hoe hoog staat de cv temperatuur ingesteld van uw hr-ketel? Een hoger rendement van een hr-ketel lijkt mij de eerste stap in een, theorestisch, gebruik van waterstofgas.

Praten over waterstof als brandstof is een hype. Elektriciteit moet eerst omgezet worden tot waterstof wat bij zeer efficiënte en dure elektrolyseapparaten nog steeds 25 % verlies geeft. Dat terwijl als die zelfde elektriciteit wordt gebruikt voor een warmtepomp het rendement 400 % bedraagt. Seizoensopslag van zonnestroom is geen oplossing. Het is veel efficiënter om dat geld uit te geven aan windmolens op zee, want die geven in de winter juist extraopbrengst. (In de winter waait het immers harder).
Dan is er ook nog de veiligheid. Ik moet nog zien dat er één gemeente is, die toestemming geeft om waterstofgas op te slaan.
hartelijk dank voor deze reactie, dit geeft mij weer goed inzicht.
Reputatie 6
Badge
Praten over waterstof als brandstof is een hype. Elektriciteit moet eerst omgezet worden tot waterstof wat bij zeer efficiënte en dure elektrolyseapparaten nog steeds 25 % verlies geeft. Dat terwijl als die zelfde elektriciteit wordt gebruikt voor een warmtepomp het rendement 400 % bedraagt. Seizoensopslag van zonnestroom is geen oplossing. Het is veel efficiënter om dat geld uit te geven aan windmolens op zee, want die geven in de winter juist extraopbrengst. (In de winter waait het immers harder).
Dan is er ook nog de veiligheid. Ik moet nog zien dat er één gemeente is, die toestemming geeft om waterstofgas op te slaan.


Natuurlijk is de technologie mbt waterstof nog lang niet uitontwikkeld, maar om dit als een simpele hype naar het land der fabeltjes te verwijzen is wel wat kort door de bocht.
Gewoon toch maar scherp op blijven letten wat er in wereld gebeurt.
Installatiejournaal dd 24/6/19
Waterstof zou een oplossing kunnen zijn voor de winterdip van de PV-panelen. Zonnepanelen leveren in de winter veel te weinig om een huis, op welke manier dan ook, te verwarmen; behalve via de tussenstap van waterstof. Het Leuvens onderzoek leek dan ook te mooi om waar te zijn. Met 24 PV-panelen zou je een woning van warmte en elektriciteit kunnen voorzien, aldus het bericht. Na dit bericht niets meer. Geen enkele follow-up in de pers.
Wanneer het zou lukken om een koppeling tussen PV en waterstofproductie te bereiken zou dit geweldig nieuws zijn. De energiemaatschappijen gruwen bij dat idee, want ze zouden overbodig worden. Ieder huishouden autonoom! Geen netwerkkosten meer, geen leidingen meer door de grond, geen energiebelasting meer en een eeuwigdurende salderingsregeling voor wie het zo doet. Daarmee wordt het lagere rendement bij de omzetting van elektriciteit naar waterstof een lachertje.
De vraag blijft: klopt het verhaal van de Uni Leuven.
Reputatie 6
Badge

Wanneer het zou lukken om een koppeling tussen PV en waterstofproductie te bereiken zou dit geweldig nieuws zijn. De energiemaatschappijen gruwen bij dat idee, want ze zouden overbodig worden. Ieder huishouden autonoom! Geen netwerkkosten meer, geen leidingen meer door de grond, geen energiebelasting meer en een eeuwigdurende salderingsregeling voor wie het zo doet. Daarmee wordt het lagere rendement bij de omzetting van elektriciteit naar waterstof een lachertje.


Sidney, in mijn optiek moet je een harde koppeling tussen PV panelen en waterstof omzetting toch wel vergeten. Omzetting van elektriciteit naar groene waterstof staat los van waar je de elektriciteit vandaan haalt. Belangrijk is dat elektriciteitsoverschotten omgezet kunnen worden naar waterstof, en dat opgeslagen waterstof weer omgezet kan worden naar elektriciteit. Daarmee is er een virtuele opslag van elektriciteit gerealiseerd zonder accu's met de daarbij behorende problematiek.
De kracht van het concept is dat energie eenvoudig gedistribueerd opgeslagen kan worden en dat ook opgeslagen energie eenvoudig kan worden uitgewisseld tussen gebruikers onderling en tussen gebruikers en energie bedrijven. Hiermee kan de produktie en het verbruik van elektriciteit tot op eindgebruikers nivo veel beter ontkoppeld worden en hebben we kunstmatige administratieve middelen als een salderingsregeling niet meer nodig.
De potentie hiervan gaat veel verder als het opvangen van de winterdip in de opbrengst van zonnepanelen.
In theorie zouden zelfs alle ongewenste fluctuaties in netbelastingen kunnen worden vermeden.
Lokale gebruikers gebonden energie buffers kunnen het basis vangnet voor belasting fluctuaties zijn.
Sterker nog: waarom zouden netbeheerders verschillende distributie netten moeten onderhouden één voor energie die opgeslagen kan worden en één voor energie die direct gebruikt kan worden. Dit zou gigantische besparingen op kunnen leveren.
Reputatie 7
Badge +3
Waterstof zou een oplossing kunnen zijn voor de winterdip van de PV-panelen.
Die oplossing is er al. In de winter waait het gemiddeld harder en ook is de opbrengst van een windturbine hoger als de lucht kouder (en dus dikker) is. Zo kan het tekort aan PV-stroom in de winter gecompenseerd worden door de extra winter opbrengst van windturbines.

De vraag blijft: klopt het verhaal van de Uni Leuven.


Inderdaad.
Reputatie 6
Badge
Die oplossing is er al. In de winter waait het gemiddeld harder en ook is de opbrengst van een windturbine hoger als de lucht kouder (en dus dikker) is. Zo kan het tekort aan PV-stroom in de winter gecompenseerd worden door de extra winter opbrengst van windturbines.


Wind kun je niet opslaan, dat is voor deze vraagstelling dus geen oplossing
Reputatie 7
Badge +3
Hiermee kan de produktie en het verbruik van elektriciteit tot op eindgebruikers nivo veel beter ontkoppeld worden en hebben we kunstmatige administratieve middelen als een salderingsregeling niet meer nodig.
Hier ontaardt het wensdenken over de (eigen) productie van waterstof en zelfs eigen opslag in een pleidooi voor afschaffing van de salderingsregeling. Zonder salderingsregeling zijn zonnepanelen echter nooit rendabel. De seizoensopslag met accu's is veel te duur (en geeft ook een enorm verlies aan kWh's in de vorm van warmte) en elektrolyse geeft naast een rendementsverlies ook een ontplofbaar goedje.
Als het omzetten van overschot aan (PV)stroom in waterstof zo eenvoudig is waarom zou je dan de salderingsregeling überhaupt willen afschaffen ?
Ik wil er ook op wijzen dat thans duizenden hectares landbouwgrond gaan verdwijnen aan 'zonneparken' die via de SDE (stimuleringsregeling duurzame energie) 15 jaar lang flink worden gesubsidieerd. En dan zou je stroom opgewekt door particulieren onrendabel gaan maken.
Reputatie 7
Badge +3

Die oplossing is er al. In de winter waait het gemiddeld harder en ook is de opbrengst van een windturbine hoger als de lucht kouder (en dus dikker) is. Zo kan het tekort aan PV-stroom in de winter gecompenseerd worden door de extra winter opbrengst van windturbines.

Wind kun je niet opslaan, dat is voor deze vraagstelling dus geen oplossing.


Ja wel. Er liggen zeekabels tussen Nederland, Denemarken, Duitsland, Polen en de Baltische staten met Noorwegen en Zweden. Als er te veel windstroom is gaat onze stroom naar Noorwegen en Zweden om de stuwmeren van de waterkrachtcentrales te sparen voor tijden dat er te weinig wind (of zon) is.

Je komt al een heel eind als je een energiebron hebt die niet afhankelijk is van de zon. Daarnaast heeft windenergie ook een hogere productiefaktor. Op land is de productiefactor 18 %, op zee 40 of zelfs 50 %. En dat over het gehele jaar berekend. In de winter ligt de productiefaktor dus nog hoger.

En als je overschot stroom wilt omzetten in waterstof dan is dat een stuk goedkoper dat die waterstof ook in de winter kan maken, uit windstroom dus.

Reageer