Waterzijdig inregelen en thermostaatkranen, werkt dat wel goed samen?

  • 7 October 2019
  • 9 reacties
  • 8290 Bekeken

In het magazine lees ik dat waterzijdig in regelen besparing kan geven. Maar ook dat thermostaatkranen aan te bevelen zijn.
Werkt dat wel? Als ik eerst alles zorgvuldig in regel, dan verstoren de thermostaatkranen de balans toch weer? Met name als je op elke radiator de thermostaten plaatst.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Of het kan hangt af van de thermostaatkraan en/of je zogenaamde voetventielen hebt.

Dit vond ik wel een duidelijk stuk:
https://www.cvtuning.nl/woning-thermostaatkranen

Anne.
Reputatie 7
Badge +1
@HansM De wat oudere thermostaatkranen hebben er ook last van als een andere (thermostaat)kraan opent of sluit. Nieuwere thermostaatkranen (preciezer de cartridge/inserts) hebben er geen last van verschillende hydraulische condities (druk). Zoek maar op "Danfoss Dyamic Valve" en "IMI Hydronic A-Exact (Heimeier Eclipse)".
Dus met deze (thermostaat)kranen blijft de waterzijdige balans in principe gewaarborgd, maar er moeten dan op alle radiatoren deze cartridges in zitten.
(Bron: tweakers.net Gas besparen door middel van CV tuning deel II)
Dat snap ik allemaal wel, maar het beantwoordt mijn vraag niet. Dat de thermostaten goed of minder goed werken door drukverschil is niet wat ik bedoel. Volgens mij is de essentie van het inregelen: het netjes in balans verdelen van het water over de verschillende leidingen, ruimtes, en radiatoren. Als ik die radiatoren laat afsluiten door thermostaten, dan is de balans toch zoek? Verwarmen lukt nog goed, maar wat is dan nog de zin van het inregelen?
Reputatie 7
Badge +1

@HansM

Het doel van waterzijdig inregelen was/is elke radiator van zijn nominale doorstroming te voorzien (gelijke delta T). Pas daarna! komen de nieuwe thermostaatkranen in actie, als enkele thermostaatkranen sluiten (naregeling!) bijvoorbeeld i.v.m. zoninstraling hebben de andere kranen daar geen/minder last van, ondanks dat de druk stijgt blijf de nominale doorstroming over elke andere radiator namelijk gewaarborgd (afgifte blijft redelijk constant).
Ik hoop dat ik het nu wat duidelijker heb kunnen uitleggen.
(Het beste werkt dit trouwens met een modulerende circulatiepomp.)

P.S.:
In zekere zin is waterzijdig inregelen ook niet meer zo kritisch met deze thermostaatkranen omdat de flow = afgifte bij variatie in de dynamische druk bijna constant blijft

Reputatie 7
Badge +3
In het magazine lees ik dat waterzijdig in regelen besparing kan geven. Maar ook dat thermostaatkranen aan te bevelen zijn.
Werkt dat wel? Als ik eerst alles zorgvuldig in regel, dan verstoren de thermostaatkranen de balans toch weer? Met name als je op elke radiator de thermostaten plaatst.

Als op een slaapkamer of studiekamer de thermostaatkraan open gaat, valt er inderdaad druk en doorstroming weg op de radiatoren in de hoofdruimte beneden. Maar die stuurt dan (doordat de temperatuur daar daalt) de toevoer naar de radiatoren in de hoofdruimte weer verder open. Toch?

Wat een probleem is dat overwonnen moet (of moest) worden is dat de cv ketel toch gestuurd wordt door de ruimtethermostaat in de huiskamer. Als de ruimtethermostaat op 22 graden staat en alle thermostaatkranen op een lagere temperatuur heb je toch een probleem.
Reputatie 7
Badge +2
[…]Als ik die radiatoren laat afsluiten door thermostaten, dan is de balans toch zoek? Verwarmen lukt nog goed, maar wat is dan nog de zin van het inregelen?

Dat hangt een beetje er van af hoeveel van de radiatoren er dicht gedraaid worden.
Als dat er veel zijn kan dat idd wel van enige invloed zijn.

Maar in principe zal iedere radiator worden ingesteld om de voor die radiator optimale doorstroming te krijgen. Als andere radiatoren dicht worden gezet, zal de druk op de radiatoren die openstaan wel wat verhoogd worden, maar als ze goed zijn ingesteld zal dat als het goed is geen groot effect hebben.

Overigens kun je dat ook bij het inregelen gewoon checken.

Je begint dus met de handel in te stellen met alle kranen (thermostatisch of niet) open.
Als je klaar bent kun je als test er eens een paar dicht draaien om te checken hoeveel effect dat heeft op de radiatoren die nog open blijven.

Overigens wordt het waterzijdig inregelen vaak ook gedaan om op de juiste plaats voldoende warmte te krijgen. Als er een aantal radiatoren in het systeem dicht gaan omdat die ruimte al warm genoeg is, zal dat eerder er voor zorgen dat de radiatoren die openstaan meer warmte gaan afgeven, niet minder.

Maar zoals gezegd, wat ik heb begrepen het zou eigenlijk geen groot verschil moeten maken.
Als ik nog weer eens tijd heb zal ik er zelf eens mee gaan spelen.

Anne.
Reputatie 7
Badge +3
Als er een aantal radiatoren in het systeem dicht gaan omdat die ruimte al warm genoeg is, zal dat eerder er voor zorgen dat de radiatoren die openstaan meer warmte gaan afgeven, niet minder.
"niet minder". Maar dat is het probleem in de vraagstelling niet. Gaan de radiatorkranen op de eerste verdieping dicht gaat er meer cv water door de radiatoren beneden met als gevolg een hogere warmteafgifte maar ook een hogere temperatuur van het retourwater naar de (hr) ketel. Een lagere temperatuur van het retourwater (en dus een hoger rendement van de hr-ketel) is namelijk net één van de twee redenen om de radiatoren waterzijdig in te regelen.
Reputatie 2

Zie ook dit topic: https://community.eigenhuis.nl/besparen-13/bedenkingen-bij-waterzijdig-inregelen-607

Reputatie 7
Badge +3

Als er een aantal radiatoren in het systeem dicht gaan omdat die ruimte al warm genoeg is, zal dat eerder er voor zorgen dat de radiatoren die openstaan meer warmte gaan afgeven, niet minder.


"niet minder". Maar dat is het probleem in de vraagstelling niet. Gaan de radiatorkranen op de eerste verdieping dicht gaat er meer cv water door de radiatoren beneden met als gevolg een hogere warmteafgifte maar ook een hogere temperatuur van het retourwater naar de (hr) ketel. Een lagere temperatuur van het retourwater (en dus een hoger rendement van de hr-ketel) is namelijk net één van de twee redenen om de radiatoren waterzijdig in te regelen.

Thermostaatkranen op de eerste verdieping?  Daar waar de huiskamerthermostaat hangt? 

Reageer