Waterzijdig inregelen kan niet zonder ringleiding


Ik wilde graag mijn kennis delen over waterzijdig inregelen op dit forum:

Temperatuurinstelling van CV/ Voetventielen/ thermostaatkraan instellingen

Ik lees veel over instellingen van cv/voet ventielen/thermostaat kraan temperatuurinstellingen van de ketel. Naar mijn idee gaat dit allemaal niet werken ik vertel waarom: Het is inderdaad zo dat als de ruimte waar de thermostaat hangt warm is, de ketel stopt. De andere ruimtes worden dan ook niet warm meer. Dit hele verhaal heeft alleen effect als men een ringleiding in je huis hebt.

Wat is een ringleiding

Een ringleiding pompt 24 uur per dag warm rond. Zo kan men in elke ruimte de warmte regelen. De slaapkamper hoeft bijvoorbeeld niet altijd warm te zijn. Wil je dat wel, dan regel je dat met een thermostaatkraan te plaatsen op elke radiator. Zo kun je dan inregelen naar eigen temperatuur. De ketel stopt dan als de ruimte waar het thermostaat hangt op temperatuur is.

De juiste temperatuurinstelling

Het is wel van belang dat de temperatuur van de ketel goed is ingesteld. De meeste ketels zullen modulerend zijn. De temperatuur van 40/45/50 graden is een goede optie. Men kan het een beetje zien als de vroegere stadsverwarming: heb je geen warmte nodig draai je de kraan iets meer dicht, heb het koud draai je het open.

Hoop mijn aandeel te hebben gegeven hierin,

groet Jantienus ( oud cv-monteur )

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Men kan het een beetje zien als de vroegere stads verwarming, ben ik geen warmte nodig draai je de kraan meer dicht heb het koud draai je het open.

Neen dat is niet het waterzijdig inregelen van de radiatoren. Het is de bedoeling dat het retourwater van elke radiator (vooral van de ruimte die je het vaakst verwarmt) even koud is om zodoende te bereiken dat het retourwater naar de hr-ketel zo koud mogelijk is. Hoe kouder het retourwater hoe beter de waterdamp die bij de verbranding van aardgas ontstaat condenseert en dus meer condensatiewarmte aan het cv-water afgeeft.
In mijn verhaal had ik het niet over waterdamp retourwater is verbruikte warmte. Heb het idee dat wij over verschillende systemen praten
Reputatie 6
Badge
Waterzijdig inregelen, wat het onderwerp was, is per radiator de flow zodanig instellen dat de in het systeem aanwezige warmte optimaal verdeeld wordt over het hele systeem. Als je dit goed doet, dan is het in het hele huis comfortabel als het in de referentie ruimte waar de thermostaat hangt de gewenste temperatuur heeft en de verwarming uit gaat.
Het idee is dan wel dat je geen thermostaat kranen neemt en met je vingers overal vanaf blijft, want als je 1 radiator bijvoorbeeld dicht draait, dan verstoord dat de balans in het systeem.
Reputatie 7
Badge +1
@PC. Wat je hier schrijft over waterzijdig inregelen i.c.m. thermostaatkranen is minder dan het halve verhaal. Nieuwe thermostaatkranen zoals de Heimeier Eclipsen hebben juist geen verstorend effect meer op de flow van de andere Heimeier Eclipsen (of equivalente Danfoss/Honeywell kranen).
Verder blijft een naregeling per ruimte nodig, denk bijvoorbeeld aan kamers op zuid in de volle zon of een verjaardagspartij met 10 man in de woonkamer.

YMMV

Waterzijdig inregelen, wat het onderwerp was, is per radiator de flow zodanig instellen dat de in het systeem aanwezige warmte optimaal verdeeld wordt over het hele systeem. Als je dit goed doet, dan is het in het hele huis comfortabel als het in de referentie ruimte waar de thermostaat hangt de gewenste temperatuur heeft en de verwarming uit gaat.
Het idee is dan wel dat je geen thermostaat kranen neemt en met je vingers overal vanaf blijft, want als je 1 radiator bijvoorbeeld dicht draait, dan verstoord dat de balans in het systeem.
Reputatie 6
Badge
@darkfiber
Je hebt helemaal gelijk, ik heb express niets gezegd over debiet kranen waarmee je de flow kan instellen en die op drukverschil werken omdat bijna niemand dat soort kranen heeft, maar voor de volledigheid is het wel goed om te noemen. Als je in een huis woont waar je grote variatie hebt in warmte vraag in een ruimte is het een uitstekende oplossing.

Als je dat type kranen monteerd heb je het voordeel dat een vast ingestelde flow niet overschreden wordt, ook niet als je een andere kraan dicht draait en heb je een robuuster gebalanceerd verwarmings systeem.
Reputatie 7
Badge +1
@PC. Bij sommige van de thermostaatkranen kan de insert (=het binnenwerk) met een speciaaltool door de nieuwere versies vervangen worden zonder de behuizing zelf te vervangen. Dat kan zonder dat de installatie drukloos hoeft te zijn! - Geen lekkage etc..
Reputatie 7
Badge +3
In mijn verhaal had ik het niet over waterdamp retourwater is verbruikte warmte. Heb het idee dat wij over verschillende systemen praten
Ja dat idee heb ik ook. Dat geldt ook voor PC en Darkfiber én de Vereniging Eigen Huis. Waterzijdig inregelen van alle radiatoren behoort men met een hr-ketel (rookgascondenserende ketel) te doen om een zo laag mogelijke retourwatertemperatuur richting hr-ketel te doen. 11 procent van de verbrandingswarmte gooi je anders weg.
https://www.zelfenergiebesparen.nl/gas-besparen/cv-ketel-zuinig-afstellen/
Reputatie 6
Badge
@Driepinter Het gevolg van de warmte optimaal over alle radiatoren verdelen is dat de warmte ook maximaal door je radiatoren kan worden onttrokken uit het water omdat het er niet bij 1 of meer radiatoren met een noodgang doorheen stroomt en je retour temperatuur bij de ketel voor de ingestelde totale flow zo laag mogelijk is.

Dit betekend niet automatisch dat je dan je 11% gewonnen hebt daarvoor zal de water temperatuur laag genoeg moeten zijn door bijvoorbeeld de totale flow in je systeem omlaag te brengen wat dan wel door je pomp/ketel moet worden ondersteund en/of de aanvoer temperatuur omlaag te brengen.

Primair is waterzijdig inregelen voor een uniforme warmte verdeling in je huis en het gebalanceerd werken van je verwarmingsysteem.

De als gevolg hiervan lagere retour temperatuur is een leuke bijkomstigheid en goed voor je ketel rendement bij een HR ketel, maar als jou systeem dusdanig slecht was afgesteld voor het waterzijdig inregelen dat alle warmte naar de referentie ruimte ging waar je regel thermostaat hing, dan zal het ketel rendement na het waterzijdig inregelen misschien wel omhoog gaan, maar je gas rekening ook omdat er nu meer warmte in andere ruimtes wordt afgegeven.
Reputatie 7
Badge +1
@PC. Ik ben het volstrekt eens met jouw analyse en de kritische opmerkingen.
@JantienusB Jouw bijdrage inclusief de termen stadsverwarming en ringleiding heeft idd. niet zo veel met waterzijdig inregelen van een cv-installatie van doen. Eerder met de manier van thermostatische regeling (temperatuur referentieruimte vs. WeersAfhankelijke Regeling evtl met ruimtecompensatie i.c.m. thermostaatkranen)

@Driepinter [off topic]
De geclaimde 11% "energiewinst" t.o.v. een ouderwetse gasgestokkte cv met een hoge retourtemperatuur van boven de 57 °C valt alleen te behalen bij een LTV installatie met onwijs lage retourtemperaturen van 20°C of lager.
Ik hou het eerder op iets van 5-6% "winst" bij een meer realistische retourtemperatuur van ca. 30°C.
Ook het vroegere HR107 label was in die zin gewoon marketingpraat.
YMMV
Reputatie 7
Badge +3
maar als jouw systeem dusdanig slecht was afgesteld voor het waterzijdig inregelen dat alle warmte naar de referentie ruimte ging waar je regel thermostaat hing, dan zal het ketel rendement na het waterzijdig inregelen misschien wel omhoog gaan, maar je gas rekening ook omdat er nu meer warmte in andere ruimtes wordt afgegeven.

Niet het geval want ik verwarm alleen maar de huiskamer met open keuken ((waar de regelthermostaat hangt)).
Reputatie 7
Badge +3
@Driepinter [off topic]
De geclaimde 11% "energiewinst" t.o.v. een ouderwetse gasgestokkte cv met een hoge retourtemperatuur van boven de 57 °C valt alleen te behalen bij een LTV installatie met onwijs lage retourtemperaturen van 20°C of lager.
Ik hou het eerder op iets van 5-6% "winst" bij een meer realistische retourtemperatuur van ca. 30°C.
Ook het vroegere HR107 label was in die zin gewoon marketingpraat.
YMMV


Ik acht de temperatuur van het retourwater naar de hr-ketel en derhalve het rendement van de hr-ketel niet als off-topic. Waterzijdig inregelen van radiatoren (waar het in dit topic over gaat) heeft immers weldegelijk invloed op de hoogte van temperatuur van het retourwater en dus rendement.

Een lage retourtemperatuur van (tegen) de 20 graden is wel te halen als de brander (en na de 2 minuten doordraaitijd de cv-pomp) uit zou vallen als de radiatoren warm zijn en na een afkoelperiode van ongeveer 10 of 15 minuten voor de radiatoren de ketel weer bij gaat. Geen enkele 'slimme' cv- of ruimtethermostaat doet dat. De warmte moet dan wel uit de cv en het liefst uit de cv aanvoerleiding naar de radiator (voor zover in een onverwarmde ruimte) (richting radiatoren). De door mij genoemde 11 % is natuurlijk de condensatiewarmte van de waterdamp die bij de verbranding van methaan ontstaat maar een lagere cv watertemperatuur op zich geeft ook minder warmteverlies en dus een hoger rendement bij de warmtewisselaar en de (uiteraard geïsoleerde) aanvoerleidingen naar de radiatoren en al helemaal in de retourleiding naar de ketel (deze blijft immers koud).
Reputatie 6
Badge

Niet het geval want ik verwarm alleen maar de huiskamer met open keuken ((waar de regelthermostaat hangt)).


Dat was natuurlijk voor CV systemen in zijn algemeenheid bedoeld en niet specifiek voor die van jou.
😀

Op het moment dat de warmte afgifte capaciteit van de radiatoren in de ruimtes en de warmte vraag van diezelfde ruimtes niet een gelijke verhouding hebben (bijvoorbeeld woonkamer 20% overgedimensioneerd en gang en keuken 10% ondergedimensioneerd) zal de optimale instelling voor maximaal comfort en minimaal gas verbruik niet samen liggen met minimale retour temperatuur en dus maximaal ketel rendement, maar zal er waterzijdig moeten worden ingeregeld op de ruimte temperatuur.
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt voor alle behulpzame reacties!

Check ook eens dit artikel over waterzijdig inregelen.

Groet,

Pieter
Waterzijdig inregelen is een manier, om de armoedige regeling via de kamerthermostaat te compenseren. De kamerthermostaat wordt gebruikt, om die huiskamer te regelen. De rest hobbelt daarop mee.
Dus je moet altijd stoken in de huiskamer, om het in andere ruimtes warm te krijgen. En die slimheid van de kamerthermostaat is alleen maar gebaseerd op het herkennen en voorspellen van leefpatronen.
Al jarenlang stook ik zonder kamerthermostaat. Gewoon weggehaald, en de draden doorverbonden, zodat er altijd gestookt wordt. Maar...… de ketelthermostaat staat op slechts 45 graden ('s zomers) tot 65 a 70 graden (koude winterdagen).
Per ruimte zijn er thermostaat knoppen, die je draait naar behoefte.
Toen er nog kleine kinderen tuis waren, hadden die een "klokthermostaatkraan", die op gezette tijden de kraan in hun kamer automatisch sloot.
Een kritische voorwaarde is, dat alle leidingen tussen de radiatoren zoveel mogelijk geïsoleerd moeten zijn. En hoofdleidingen liefst niet dikker dan 22 mm. De "aftakkingen" naar de radiator max 15 mm.
Ik heb een VR ketel van 20 jaar oud, en stook in een drie etages, 7 kamers, stadsherenhuis uit 1913 (redelijk geisoleerd) 1500 a 1700 m3 per jaar. 's nachts gaat overigens de ketel gewoon helemaal uit. Voor erge kouwkleumers is een electrische deken veel effectiever en zuiniger.
Ik lees hier veel over DAT het moet gebeuren, maar niet HOE.
Op zich is het namelijk niet ingewikkeld.
Ik heb het zelf gedaan m.b.v. de temperatuurverschilmethode, een IR-meter (Conrad) en een inbussleuteltje. Het is even wat werk, maar het resultaat is goed.
Alle details kun je hier vinden:

Voordeel is vooral dat de temperatuur in huis en ruimte gelijkmatiger is EN dat de ruimtes die het verst weg liggen toch snel opgewarmd worden.
Reputatie 4
Badge +3
@HansvanP en @PeterV bedankt voor jullie reacties! @PeterV leuk als je de details en jouw bevindingen ook deelt in dit forum. Zou je het kunnen delen in een reactie op dit topic? Het lijkt me erg waardevol voor de community!

Reageer