Temperatuurinstelling van CV/ Voetventielen/ thermostaatkraan instellingen
Ik lees veel over instellingen van cv/voet ventielen/thermostaat kraan temperatuurinstellingen van de ketel. Naar mijn idee gaat dit allemaal niet werken ik vertel waarom: Het is inderdaad zo dat als de ruimte waar de thermostaat hangt warm is, de ketel stopt. De andere ruimtes worden dan ook niet warm meer. Dit hele verhaal heeft alleen effect als men een ringleiding in je huis hebt.Wat is een ringleiding
Een ringleiding pompt 24 uur per dag warm rond. Zo kan men in elke ruimte de warmte regelen. De slaapkamper hoeft bijvoorbeeld niet altijd warm te zijn. Wil je dat wel, dan regel je dat met een thermostaatkraan te plaatsen op elke radiator. Zo kun je dan inregelen naar eigen temperatuur. De ketel stopt dan als de ruimte waar het thermostaat hangt op temperatuur is.De juiste temperatuurinstelling
Het is wel van belang dat de temperatuur van de ketel goed is ingesteld. De meeste ketels zullen modulerend zijn. De temperatuur van 40/45/50 graden is een goede optie. Men kan het een beetje zien als de vroegere stadsverwarming: heb je geen warmte nodig draai je de kraan iets meer dicht, heb het koud draai je het open.Hoop mijn aandeel te hebben gegeven hierin,
groet Jantienus ( oud cv-monteur )