Vraag

Welke plaats voor de warmtepomp?

  • 12 March 2022
  • 6 reacties
  • 235 Bekeken

Reputatie 3

We schaffen een warmtepomp aan, een hybride warmtepomp.

Maakt het uit waar je die plaatst?

Op de westkant waar de zon er op kan schijnen? (als die schijnt is dat vanaf 1 tot 7 uur)

Of op de noordkant in een frisse bries.

De buitentemperatuur zal altijd dezelfde zijn. Misschien warmt het iets op in de zon?

Zou het uitmaken?

Als er verschil is, hoe groot zou dat zijn? Veel of marginaal.


6 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hij onttrekt de warmte uit de lucht,
die zal denk ik niet wezenlijk verschillen op de genoemde locaties?

Meestal wordt met andere factoren rekening gehouden:

Leidinglengte - zo kort mogelijk van de buiten unit naar de binnenunit

Geluidsproductie - een buitenunit zal zoemen, die wil je dus niet onder het slaapkamerraam van de buren. Als je een geluidskast er om heen wilt moet dat mogelijk zijn 

Esthetica - niet iedereen wil tegen een buitenunit aan zitten kijken.

Bij mij hangt hij aan beugels aan de schoorsteen, in rubbers,
onder het paneel van de zonneboiler.
 

 
 


Anne.

Reputatie 5
Badge +1

Een buitenunit verpompt door zijn ventilator een grote hoeveelheid buiten lucht. Op zich is daardoor de plaatsing niet echt kritisch. Toch kan de plaatsing invloed hebben op de prestaties, zeker in de winter met sneeuw val. Bij lage buiten temperatuur (rond 0 ) en mistig weer (hoge lucht vochtigheid), heeft de buiten unit het zwaar. Door de temperatuur van de warmtewisselaar, welke vaak tot -12 graden kan dalen (!) en de hoge lucht vochtigheid, kan de buitenunit dicht vriezen. In de ‘Defrost‘ modus ontdooit deze weliswaar zichzelf weer, maar dat gaat ten koste van de opgebouwde warmte binnenshuis ! !Een plaats in de luwte kan daardoor te prefereren zijn ten opzichte van een plek boven op dak (zoals bij Anne). Maar zoals Anne al schreef, er zijn meer, vaak belangrijkere (!), factoren.

Bij een Hybride is, mist deze goed ingeregeld is (!) de kans op ‘defrost’  klein. Voor die tijd neemt de CV ketel al de warmte levering over.

Bij ons staat de Buitenunit bijvoorbeeld in de voortuin!  (Westen). Beetje verscholen achter een ‘landelijk'-bankje. Wonen aan een redelijk drukke weg, dus het verkeer overstemd ruimschoots het geluid van de buitenunit.

Reputatie 7
Badge +2

@Dekker-Lochem Weet je zeker dat de defrost ten koste gaat van de warmte binnen?

Ik dacht dat daarvoor een elektrisch element werd gebruikt en dus het stroom verbruik vooral omhoog (en de COP dus omlaag) gaat?

Anne.

Reputatie 5
Badge +1

Hallo Anne. Bij ‘Defrost’  wordt de airco weer gewoon een airco 🤔. Of te wel, hij gaat de binnenruimte koelen om buiten warmte te creëren. Daarom gaat bij ‘Defrost’ ook de uitblaasklep omhoog tot een smalle circulatie spleet om in de binnenruimte zo min mogelijk afkoeling te veroorzaken. Het proces levert zo warmte aan de warmtewisselaar buiten. 

Bij een hybride L/W + CV systeem maken ze gebruik van een bijpas in de CV verwarming, vaak aangevuld met een wateropslag (bijvoorbeeld de inhoud van de boiler !!). Bij een L/L is de ‘bijpas’  gewoon de warme lucht tegen het plafond.

Vandaar dat hogere elektra verbruik. Eerst e-vermogen om te koelen, vervolgens weer e-vermogen om de afgekoelde ruimte weer op temperatuur te brengen. Bij elkaar daalt dus ook je COP.

P.S. Zijn na 3 winters ervaring verder tot de conclusie gekomen, dat je voor verwarmen meer vermogen nodig heb als voor koelen. Maar ook, dat je met een L/L warmtepomp (en wat zonnepanelen), zo'n 350 dagen van het jaar je huis goed kunt verwarmen.

Dn de meest installateurs zijn als ‘Koeltechnicus’ opgeleid (heb het op dit forum al eens uitgebreid uitgelegd). Moraal; Onze 3,5 kW Mitsu gaan we verplaatsen naar onze slaapkamer BG (en kan met opendeur meteen mijn werkkamer op de 1e verd. verwarmen). In de woonkamer komt op dezelfde plek dan de nieuwste Mitsu terug, maar dan met 5,3 kW.

Reputatie 4

Bij een Hybride is, mist deze goed ingeregeld is (!) de kans op ‘defrost’  klein. Voor die tijd neemt de CV ketel al de warmte levering over.

 

Wij hebben een hybride warmtepomp, Itho Daalderop HPM25I. Deze heeft alleen een binnendeel en zuigt lucht van buiten aan (en van de mv).
Deze gaat bij elke temperatuur toch af en toe even in “defrost”.

Ik heb alles zo ingesteld dat alleen als het heel koud is de CV bijspringt. De WP doet het nagenoeg altijd alleen. Nu was me opgevallen dat af en toe de WP anders gaat draaien. Toen heb ik de kast open gehad en gekeken wat en waarom. Toen zag ik dat de warmtewisselaar (denk ik) een beetje wit was van het ijs. Toen ging de WP andersom draaien (zal ik maar zeggen). Aan de aan en retour temp was te zien dat het water naar de vloer net zover terugliep als daarvoor de temp van het retourwater was. Hij gebruikt dus daadwerkelijk het retourwater om de wisselaar te “ontdooien”.

Als het buiten warmer is gebeurd dit minder vaak en korter dan als het buiten kouder is.
Dit gebeurd dus ook als de CV niet aan staat. En die slaat ook niet aan als de WP in defrost gaat.
En hybride WP gaat dus ook in defrost, en dat kan ook zijn zonder dat de CV aanspringt.

Reputatie 5
Badge +1

Wij hebben een hybride warmtepomp, Itho Daalderop HPM25I. Deze heeft alleen een binnendeel en zuigt lucht van buiten aan (en van de mv).
Deze gaat bij elke temperatuur toch af en toe even in “defrost”.

 

Deze HPM25i heeft t.o.v. ‘Split-units’ het voordeel, dat hij een deel van zijn aangezogen lucht uit de ventilatie betrekt. Dus minder ‘vries'-kou er doorheen wordt gezogen. Plus er wordt maar een klein vermogen (max. 2,5 kW) aan de menglucht onttrokken. 

Overigens, zo'n HMP25i  is en blijft een prachtige oplossing. Helaas heeft Daalderop de HPM25i uit productie genomen. En van zijn beloofde opvolger (sept. 2021) is tot op heden nog geen nieuwe versie in productie gegaan. Gemiste kans van Daalderop ! !

Reageer