Welke type infrarood verwarming zijn geschikt voor de badkamer


Reputatie 4
Badge +1
Er zijn verschillende type infrarood verwarming en elk hebben hun voor- en nadelen. Op het internet valt er genoeg te lezen, maar het is lastig om de verkooppraat van de werkelijkheid te onderscheiden.

We zijn op zoek naar infrarood verwarming ter aanvulling van de vloerverwarming voor een nieuwbouw woning. De vloerverwarming kan per verdieping geregeld worden, maar we willen de badkamer soms warmer hebben dan de slaapkamers.

Infraroodpanelen op het plafond

Deze optie is het meest geschikt om de badkamer zelf extra te verwarmen, maar verwarmt een persoon voornamelijk op het hoofd.
Omdat de panelen buiten bereik van kinderen hangen kunnen ze zich er ook niet aan branden.

Infraroodpanelen op de muur

Deze optie is het meest geschikt om een persoon direct te verwarmen. Afhankelijk van de plaatsing kunnen delen van de badkamer buiten bereik vallen.

Infrarood straler in de douche

Een infrarood straler zoals sunshower produceert veel warmte op een kleine plek in korte tijd. De douche is de fijnste plek om bij te verwarmen en door het korte gebruik zou stroomverbruik geminimaliseerd kunnen worden.

Wie heeft ervaring met 1 van deze type infrarood verwarming en welke afwegingen hebben jullie gemaakt?

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Van de Sunshower had ik nog nooit gehoord. Het betreft een installatie die behalve (warm) infrarood licht ook UV-lampen heeft. Zoals u weet kunnen UV-lampen op lange tijd gezondheidsklachten geven. U zal u, en eventueel ook uw huisgenoten, daar tegen moeten beschermen.
Reputatie 4
Badge +1
Van de Sunshower had ik nog nooit gehoord. Het betreft een installatie die behalve (warm) infrarood licht ook UV-lampen heeft.

Ze hebben inbouw en opbouw panelen met en zonder UV.
Ik ben enkel geïnteresseerd in de versies zonder UV.
Reputatie 3
Ik heb ervaring met een IR paneel in de badkamer aan het plafond.
qua plaatsing vond ik dit het makkelijkst. Ik heb deze direct aan de inbouwdoos gemaakt en geschakeld samen met het licht. Dit voor een zo laag mogelijk energieverbruik.
Mijn vrouw en ik vonden het erg prettig. Zeker als je uit de douche komt.

Nu we afgelopen winter verhuisd zijn mis ik een IR paneel op onze 'nieuwe' badkamer.
Ik zou hem weer aan het plafond hangen. Misschien ook een optie een IR paneel geïntegreerd in de spiegel.

Zie ook: https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/goede-voorbeelden-van-infrarood-panelen-76#post512
Reputatie 4
Badge +1
Ik heb ervaring met een IR paneel in de badkamer aan het plafond.
qua plaatsing vond ik dit het makkelijkst. Ik heb deze direct aan de inbouwdoos gemaakt en geschakeld samen met het licht. Dit voor een zo laag mogelijk energieverbruik.
Mijn vrouw en ik vonden het erg prettig. Zeker als je uit de douche komt.

Nu we afgelopen winter verhuisd zijn mis ik een IR paneel op onze 'nieuwe' badkamer.
Ik zou hem weer aan het plafond hangen. Misschien ook een optie een IR paneel geïntegreerd in de spiegel.

Zie ook: https://community.eigenhuis.nl/duurzaam-verwarmen-12/goede-voorbeelden-van-infrarood-panelen-76#post512


Bedankt. Dit is precies het advies waar ik op hoopte.

Schakelen vanuit de plafonddoos of wandverlichting bij de spiegel met een dubbele schakelaar voor licht en IR panelen lijkt me handig. Zo kan je ze in de winter beide in 1 handomdraai aanzetten en kan je de IR panelen in de zomer uit laten als je dat wilt.
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt voor je antwoord, @MichielB! Goed om te horen dat je verder kunt Jaap.
Reputatie 4
Badge +1
Bedankt voor je antwoord, @MichielB! Goed om te horen dat je verder kunt Jaap.

Ik zie tot mijn verbazing dat het eerste antwoord op 1 van de 3 type meteen als beste antwoord bestempeld is. Dit suggereert dat mijn vraag beantwoord is terwijl ik graag meer reacties en een discussie zou willen voeren over verschillende opties.
Is het mogelijk om zelf aan te geven dat een vraag beantwoord is of niet of is dit de manier waarom het forum veheerd wordt?
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie tot mijn verbazing dat het eerste antwoord op 1 van de 3 type meteen als beste antwoord bestempeld is. Dit suggereert dat mijn vraag beantwoord is terwijl ik graag meer reacties en een discussie zou willen voeren over verschillende opties.
Is het mogelijk om zelf aan te geven dat een vraag beantwoord is of niet of is dit de manier waarom het forum veheerd wordt?

Het lijkt inderdaad dat er een fout in het systeem zit want als niet topicstarter/vraagsteller zie ik op mijn scherm "Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag? " met de mogelijkheid om te kiezen.
Reputatie 7
Badge +3
Ze hebben inbouw en opbouw panelen met en zonder UV.
Ik ben enkel geïnteresseerd in de versies zonder UV.


Wat is het nut van een IR-verwarming onder de douche zelf ? Je draait dan toch zo de (warme) kraan open ? Omdat het op de vochtigste plaats is, lijkt het mij ook nog eens een hele dure constructie.
Reputatie 3

Wat is het nut van een IR-verwarming onder de douche zelf ? Je draait dan toch zo de (warme) kraan open ? Omdat het op de vochtigste plaats is, lijkt het mij ook nog eens een hele dure constructie.

Dat je dan warm blijft tijdens het afdrogen...
Reputatie 7
Badge +3
Dat je dan warm blijft tijdens het afdrogen...

De meeste mensen douchen zo lang en met zulk warm water dat de hele badkamer of douchecabine warm wordt.
Er is nog een optie. Wij hebben jaren een IR paneel tegen het plafond gehad wat erg prettig werkt. Nu hebben we de badkamer verbouwd en hebben de de IR in het plafond geheel geïntegreerd.

De verwarming is daarmee geheel verborgen en over het hele plafond verdeeld ipv op 1 plek het paneel aan het plafond.

Je kan deze zelf laten schakelen met sensor / thermostaat en hebt dus verwarming zonder zichtbare onderdelen.

Reputatie 3
Mooie optie! Inderdaad een prima plan om mee te nemen tijdens een badkamer verbouwing.
Hoe lang duurt het voordat je de warmte goed voelt? Bij een los paneel vind ik dat na 5-10 minuten. Maar ik zie dat bij deze optie de IR verwarming nog boven de gipsplaten zit. Duurt het dan niet nog langer? Hoe bevalt het?
Ik moet eerlijk aangeven dat de badkamer echt net af is en ik dit nog niet heb kunnen ervaren zeker ook niet met deze warme zomer.

Wilde je iig wel alvast meegeven dat dit mogelijk is. De "kracht" zal iig minder zijn want de 600W is nu verdeeld over de hele oppervlakte ipv op één m2.
Reputatie 4
Badge +3
@.Jaap., heb je inmiddels veel mooie inzichten kunnen krijgen die antwoord geven op jouw vraag? Ik heb overigens het 'beste antwoord' weer uit deze discussie gehaald, zoals jij wilde en heb van dit topic een conversatie gemaakt in plaats van een vraag. Op die manier hoeft het beste antwoord er ook niet te zijn en kunnen mensen altijd hier hun ervaringen blijven delen. @MichielB en @P. Bogerd, jullie ook bedankt voor jullie bijdragen en welkom op de community van Vereniging Eigen Huis!
Reputatie 4
Badge +1
Met het advies van @MichielB en @PBogerd gaan we voor plafond verwarming. Bedankt voor de informatie!
Reputatie 4
Badge +3
Dat is heel mooi om te horen, @.Jaap. Houd je ons op de hoogte van de vorderingen? Ik ben erg benieuwd. 😀

@MichielB en @PBogerd, nogmaals bedankt voor jullie bijdragen. Toppers! 💪
Reputatie 1

Ze hebben inbouw en opbouw panelen met en zonder UV.
Ik ben enkel geïnteresseerd in de versies zonder UV.

 


Wat is het nut van een IR-verwarming onder de douche zelf ? Je draait dan toch zo de (warme) kraan open ? Omdat het op de vochtigste plaats is, lijkt het mij ook nog eens een hele dure constructie.

 

Let op dat de SunShower een IR straling afgeeft met een korte golflengte. Deze is vooral bedoeld voor het tegengaan van spierpijn etc. Vergelijk deze met de Philips lamp die vroeg hier ook voor werd gebruikt. Deze geeft ook een rood licht af. De korte golf IR is ook schadelijk op langere termijn - als je er heel lang naast blijft staan.

IR verwarmingspanelen stralen een lange golflengte IR uit. Deze is niet schadelijk voor het lichaam en hier kun je ook langere tijd onder zitten. Het verwarmend effect is hetzelfde.

Reputatie 1

Ik moet eerlijk aangeven dat de badkamer echt net af is en ik dit nog niet heb kunnen ervaren zeker ook niet met deze warme zomer.

Wilde je iig wel alvast meegeven dat dit mogelijk is. De "kracht" zal iig minder zijn want de 600W is nu verdeeld over de hele oppervlakte ipv op één m2.

Ik heb deze manier van verwarmen vaker gezien. Probleem is dat deze film een lagere temperatuur afgeeft, waardoor de hoeveelheid infrarood straling afneemt. Ik ben ook erg benieuwd of de 600W voldoende is voor de gehele badkamer en wanneer - hoelang moet je de film aanzetten per dag - het voldoende behaaglijk is.

Op dit moment is het voor ons voldoende. Ik heb nu nog op tijdklok geschakeld (ca 6-9u en 19-22u) maar ga deze week met een sensor werken. Soms zetten we ook even aan als we buiten deze tijden douchen.

Ga er ook verbruiksmeter tussen plaatsen dan.

Informeer gerust over paar weken als we dan op sensor werken en ook wat meer kou hebben gehad.

Als aanvulling op alle informatie:

Bijna een jaar geleden hebben we bij de verbouwing vd badkamer de radiator eruit gedaan en een IR paneel opgehangen. Ons appartement is goed geïsoleerd en de radiator stond vrijwel niet aan, de badkamer is 6 m2 en heeft geen buitenmuren. Het paneel is 600W en 120x40 cm, de plaatsing is niet helemaal optimaal vanwege het ventilatiekanaal.
Bediening is met een pulsschakelaar met een Fibaro switch ingebouwd zodat je ook met domotica kan bedienen (Apple Homekit in ons geval). (Het is me helaas niet gelukt om een maximale inschakeltijd in te stellen, voor het geval je vergeet het paneel uit te zetten.)
Het paneel is van https://www.infrarotheizung-experten.de/ .

We hebben geen strenge winter gehad maar als je het paneel kort voor het douchen aanzet is het aangenaam bij het afdrogen, en voldoet het aan de verwachting.

Succes, Willem

 

 

Reageer