Beantwoord

Welke vloerbedekking gaat goed samen met vloerverwarming?

  • 14 October 2019
  • 8 reacties
  • 654 Bekeken

Wij hebben net een huis gekocht van 1978. Alles is gelijkvloers met betonvloeren. De totale oppervlakte is ong. 90 m2. Wij willen overal vloerverwarming als hoofdverwarming i.c.m. een l.w.-warmtepomp, na voldoende isolering.
Op vloerverwarming wordt harde bedekking (bijv. tegels) geadviseerd, dit willen wij niet i.v.m. hoorprobleem/akoestiek. Ook volledig verlijmen op het beton heeft niet onze voorkeur.
Wie heeft goede ervaring met andere vloerbedekking?
icon

Beste antwoord door HenkDaalder 15 October 2019, 00:48

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 1

Wij hebben klik pvc dat bevalt goed met de vloerverwarming en ook het geluid valt wel mee

Bedankt Jeroen, ik hoor dit liever van een ervaringsdeskundige dan van een leverancier. De keus voor klik-marmoleum/linoleum is vanwege de natuurlijke samenstelling van dat product.

Reputatie 4
Badge +3

Bekijk ook eens deze discussie @Westerman

Reputatie 4

Houten vloer kan ook prima hoor! Wij hebben in de keuken tegels en in woonkamer eiken multiplanken verlijmd op cementdekvloer. De houten vloer wordt iets minder warm, wat logisch is, maar de kamer is prima op temperatuur te houden.

Reputatie 1

Dun vinyl lijmen,  dan gaat de verwarming veel trager maar komt er wel doorheen, mits je niet telkens de temperatuur omhoog en omlaag draaide dus hele dag week in week uit gelijk liet staan.

Ook zullen ze iets meer meters warmwater slang moeten  plaatsen  in de cement dek vloer.

 

Reputatie 4
Badge +1

Zorg dat die begane grond vloer van onderen heel goed is geisoleerd.
Warmte stroomt naar de gemakkelijkste uitweg.
Dus de binnenmuren, naar boven en onderen

Een harde vloerbedekkignals linoleum of PVC in talloze uitvoeringen en kleuren, zijn goed te gebuiken
En, door de vloerverwarming is de vloer niet koud. Ik heb geen enkele behoefte aan een tapijt, en mijn vloerverwarming met parket is niet eens de hoofdverwarming.

Er zijn overigens wel problemen te verwachten als de isolatie niet heel erg goed is.
Bij te weinig isolatie wordt de vloer zo warm opgetookt, dat het als te warm kan aanvoelen.

Een huis van 1978 heeft waarschijnlijk spouwmuren met een spouw van ca 5 a 6 cm, en dat is volstrekt onvoldoende om “goed” te isoleren

Er is een grote bouwer die fabriekshuizen maakt met betonvloeren met vloerverwarming, en een warmte pomp.
Die gebruikt 12 cm spouwmuur isolatie, 3 dubbel glas en 15 cm dak isolatie
En vloerisolatie van ook ca 12 cm, al is dat ingewikkelder door het gebruik van betonvloeren met kanalen en gleuven en isolatie daar in en tussen.

Maw, het kan nuttig zijn voor prettig wonen om ook LT afgifte appraten te gebruiken. Afhankeleijk hoe je alles laat of gaat uitvoeren

 

Bedankt voor de reacties, waardoor ik richting kreeg voor de verdere zoektocht. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk click-marmoleum wordt. Dit voldoet aan onze uitgangspunten: geluidsabsorberend en geen gebruik van lijm. Weliswaar is de warmteweerstand vrij hoog: 0,8, maar met een continue temperatuurinstelling moet dat dacht ik goed komen.

Door het in de 2e reactie genoemde isolatiegebruik in de nieuwbouw heb ik de geplande warmtepomp even in de wacht gezet; eerst maar eens het gasverbruik na onze isolatiemaatregelen afwachten.

 

 

Even een correctie op het vorige bericht. Vannacht schrok ik wakker met de gedachte “heb ik nu 0,8 warmteweerstand geschreven voor klikmarmoleum?”. Ja dus, dit moet natuurlijk zijn 0,08!

Reageer