Welke warmtepomp kies jij?

  • 18 January 2019
  • 56 reacties
  • 63215 Bekeken

Reputatie 3
Als je je huis duurzaam wilt verwarmen, kun je een warmtepomp overwegen. Belangrijk is dat je woning dan wel zeer goed is geïsoleerd. Er zijn verschillende warmtepompen te koop. Welk soort het beste past, verschilt per huis. In Nederland worden vooral hybride lucht-/waterwarmtepompen en bodemwarmtepompen verkocht.

Heb jij een warmtepomp? Zo ja, waarom heb je dit exemplaar gekozen, wat kostte die en moest er voorafgaand aan de installatie veel in huis gebeuren?

56 reacties

Reputatie 5
Badge
Geachte Heer JWD,
Los van de hoogte van de leges voor een vergunning van een open bron, die hier in Overijssel inmiddels zijn gestegen tot € 3300,00, heeft de (provinciale) overheid wel een beheersfunctie wat betreft het omgaan met de wateren diep onder onze voeten. . . . . . . . er ligt wel degelijk een beheersfunctie voor de overheid en we kunnen maar niet ongebreideld roeren in de waterhuishouding.
. . . . . . zal niet zonder meer voor iedereen de bodemwarmte beschikbaar zijn, denk bijvoorbeeld aan bewoners van woningen met alleen maar een balkon.
Dus is de luchtwarmtepomp, mits rendabeler en technisch verbeterd, wellicht op termijn toch een belangrijke speler.


Met die beheersfunctie van de provinciale overheid ben ik het helemaal eens, want systemen kunnen elkaar in de weg zitten. Maar wat kun je al niet doen voor € 3300???
Voor flatbewoners is de meest voor de hand liggende oplossing één centrale open bron en individuele warmtepompen + boilers. Het distribueren van grondwater is makkelijk en vrijwel verliesloos en ieder heeft zijn eigen afrekening.
De mogelijkheden van de luchtwarmtepomp worden beperkt door de ijzeren wetten van de thermodynamica. Bij -10 grC zal de COP op ca. 2 blijven hangen, niet voor niets geven fabrikanten daar weinig informatie over.
Reputatie 4
Badge
Wij heb zijn sinds vorige week ook klaar met het verduurzamen van de woning, naar energie neutraal en gasloos. Ik heb dit aangepakt door eerst te isoleren, het betreft een finex woning uit 1991 waarbij alle ramen/kozijnen en deuren zijn vervangen voor triple glas en kunstof en zonwering(screens). Dit zorg al voor een hele verbetering ten opzichte van de houten kozijnen en oud dubbel glas.

Daarnaast hebben wij een 21 325wp zonnepanelen van qcells laten plaatsten, totaal zouden die tussen de 4914w en 6825w moeten kunnen op weken ze liggen in een combinatie van 12 oost/west en 9 zuid onder een hoek van 10graden voor de zonnepanelen op zuid heb ik een overkapping gebouwd in de tuin.

Als laatste hebben wij de een lucht/water warmtepomp laten plaatsen voor verwarming en wamwater, hiervoor is een Techneco Loria 6008 geplaats met een 300l Boiler voor warm water, de oude radiatoren zijn vervangen voor LTV radiatoren van JAGA.

De totale kosten zijn
Ramen/Kozijnen/Voor en Achterdeur en 3 screens 19.800
De zonnepanelen hebben 11.500 dit had nog 2000 goedkoper gekund als ik het zelf had gedaan.
De overkapping 1200
De warmtepomp 7800 had ook nog de helft goedkoper gekund als we uit andere landen de wp en boiler vandaan hadden gehaald.
De Radiatoren 4200

De totale kosten komen dan op 44.500 euro uit hier gaat nog subsidie en btw teruggave vanaf totaal 3800 euro waardoor het netto uitkomt op 40.700.

Hiervoor hebben wij een nieuwe hypotheek afgesloten eind 2018 waar wij maandelijks 86,23 voor meer zijn gaan betalen. Hier door vervallen wel de maandelijkse lasten aan de energieleverancier van 120 euro per maand. Door deze stap hebben wij over 20 jaar 8104,80 euro extra geld wat we aflossen op de hypotheek.

Het is heel leuk dat de heer @jwd continue bodem warmtepompen aan het promoten is, maar het negatief belichten van de lucht/water wamtepompen omdat die minder efficient zijn dan bodem geboorde water/water warmtepompen is misschien niet het meest verstandigen. Als een leek dit leest komt het over alsof het enige alternatief is een dure bodem geboorde water/water warmtepompen terwijl voor bestaande bouw prijs technisch en vermogens technisch lucht/water warmtepompen veel aantrekkelijker kunnen zijn.
Reputatie 5
Badge
Het is heel leuk dat de heer @jwd continue bodem warmtepompen aan het promoten is, maar het negatief belichten van de lucht/water wamtepompen omdat die minder efficient zijn dan bodem geboorde water/water warmtepompen is misschien niet het meest verstandigen. Als een leek dit leest komt het over alsof het enige alternatief is een dure bodem geboorde water/water warmtepompen terwijl voor bestaande bouw prijs technisch en vermogens technisch lucht/water warmtepompen veel aantrekkelijker kunnen zijn.

Ik heb in mijn topic 'Warmte voor Warmtepompen' een pdf-stukje van dezelfde titel geplaatst, waarin ik de voor- en nadelen van lucht- en bodemwarmtepompen met elkaar vergelijk. Een lucht- en een bodemwarmtepomp bestaat voor het overgrote deel uit hetzelfde apparaat. Alleen het stuk dat de warmteopname verzorgt, is verschillend: een ventilator of een bodembron. Het verschil in prijs hoeft niet meer te zijn dan € 3000, afgezien van een eventuele provinciale leges. Maar veel aanbieders vragen hogere prijzen voor een bodembron . . .
Wij hebben een houtskeletwoning van 1993, die oorspronkelijk met cv radiatoren verwarmd werd. Later is er vloerverwarming in de vloer op de beganegrond aangebracht. Die is dus eigenlijk 'extra' omdat het huis bedoeld is om alleen met radiatoren verwarmd te worden. Vorig jaar hebben we een ELGA warmtepomp geinstalleerd, een hybride. En ook 24 zonnepanelen.
Afgelopen winter heeft de cv ketel maar heel af en toe meegeholpen met de verwarming, voornamelijk omdat de warmtepomp nog niet helemaal optimaal ingeregeld was. Voorheen gebruikten we 1550 m3 gas per jaar, nu nog 450 en dat is voor warm water en koken. De zonnepanelen kunnen ons oorspronkelijke verbruik plus het verbruik van de warmtepomp aan, we komen zo te zien precies uit. Op 3 mei weten we de definitieve cijfers, want dan werken de panelen een jaar.
Al met al kostte dit 10.000 euro. Als ik niets gedaan had, hadden we nu pakweg 230 euro per maand aan energiekosten betaald. Nu wordt het pakweg 30 euro en 100 euro rente en aflossing voor de 10 jarige lening bij NEF. Dat scheelt een slok op een borrel. We gaan ook nog over op inductie koken en dan kijken we de kat uit de boom voor wat betreft de warmwatervoorziening.

In de praktijk komt het cv water nauwelijks boven de 30 graden, toch wordt hiermee het huis op temperatuur gehouden. 'Laag en traag' is de toverspreuk. Constante temperatuur, alleen een graadje nachtverlaging en in de ochtend in twee stapjes van een halve graad weer opwarmen, dat voorkomt dat de cv bijspringt.

Het afregelen van de warmtepomp vereist wat technisch inzicht en ik denk dat veel installateurs nog te weinig ervaring hebben om allerlei verschillende situaties het hoofd te kunnen bieden. Dat is voor eigenaren zonder technische knobbel een probleem waardoor vaak de voorgespiegelde besparing niet gehaald wordt. Maar het concept werkt echt en onze pomp is erg stil.
Reputatie 7
Badge +1
Ik kies een L/W warmtepomp van 5 kW max..
(en ga deze waarschijnlijk zelf importeren, maar dit is een ander verhaal).

Hoe kom ik tot deze keuze?

Huis bj 1984, max. 155 m² verwarmd, Energielabel B (diagnose op afstand), nieuwe HR++ beglazing Ug 1,0, deel spouwmuur na geïsoleerd (2018), mechanische ventilatie (via CO2 meter), kierdichting verbeterd, verwarmd op gemiddeld 19°C (overdag 20°C, nachtverlaging 17,5°C)

Huidige systeemtemperaturen (nog met cv-ketel)
wel met "gebooste" JAGA's en vloerverwarming:
aanvoer max. 42°C/ retour 30°C!!
- (Nog een drietal radiatoren upgraden en ik zit bij max. 38/26)

Resultaat: afgelopen stookseizoen (2018/2019): 750 m³ voor cv en < 0,26 m³/ggd (gewogen graaddag)
- was vroeger (< 2010) nog max. 1300 m³ en ca. 0,45 m³/ggd (Energielabel C/D)

Op de koudste dag in de afgelopen jaren, 3/4 februari 2012 (gem. -9°C, min -14,4°C) was het gasverbruik 13 m³/dag - en toen nog zonder de HR++ beglazing, de extra spouwmuurisolatie, verbeterde kierdichting. etc..

Dit trekt een 5 kW warmtepomp (import ca. € 3500 -subsidie van ca. € 1500! = ca. € 2000 netto + plaatsing/installatie) makkelijk, zeker nu na de extra isolatiemaatregelen.
Enige resterende aanpassing: pijpwerk - diameter hoofdleiding moet groter
- ca. 5 m naar 28 mm en aansluiting vloerverwarming (reeds LTV-verdeler) naar 22 mm

Bijna vergeten: warmwater komt dan via aparte warmtepompboiler in het oude verwarmingshok op zolder (ca. €1450 -€1250 subsidie! = ca. € 300 netto) + installatiekosten
Voor ca. € 5000 ben ik klaar en van het gas af en waarschijnlijk nog goedkoper met de energiekosten,
eigenlijk moet ik nog de vermeden ca. €1500 voor het vervangen van mij 18 jaar oude ketel aftrekken.

YMMV (zie ook hier)

P.S.:
Ik heb ook pv op het dak sinds 2015 - kom op jaarbasis ca. 100-150 kWh tekort, met de komst van de warmtepomp wordt waarschijnlijk minimaal een passend aantal panelen bijgeplaatst.
Resultaat: €0?? op de energierekening? (tot het einde van de salderingsregeling in 2021),
voor het komende jaar wordt mijn maandvoorschot ca. € 66 (gas+elektra)
Reputatie 5
Badge +1
Beste Pieter van de VEH,
Ik ben geen deskundige op het terrein van de Waterwet van 2015, maar wat ik weet zal ik delen. De (vernieuwde?) Waterwet is sedert 1 januari 2015 van toepassing en beoogt de exploitatie van bodemwarmte technieken te stroomlijnen. O.a. de bescherming van waterwingebieden en het voorkomen van beïnvloeding van dichtbij elkaar gelegen bronnen zijn doelstelling van deze wet. In het verleden is er het een en ander misgegaan. (see Youtube -What went wrong with well drilling). Naast het aanvragen van een vergunning om te mogen boren, werden we verplicht tot de aanschaf van extra meetapparatuur en jaarlijkse rapportage van hoeveelheden verpompt grondwater en het energieverbruik.
Daarnaast mocht alleen door een gecertificeerd boorbedrijf worden geboord. Dat boorbedrijf moet veel, heel informatie aanleveren aan de provincie in het kader van de vergunningsaanvraag.
De provincies zijn dus wachters over de ondergrondse wateren.

Nu is de ene provincie rechter in de leer dan de andere. Wat is het geval?
Een familielid van ons in de fraaie provincie Groningen heeft eenzelfde soort open bron als wij, maar behoeft niet te rapporteren.Dit verschil is moeilijk uit te leggen volgens ons.

Het voordeel van de jaarlijkse rapportage is een jaarlijkse controle van de werking van alle componenten van het bodemwarmtesysteem. Op basis van deze rapportage weten we ook de hoge COP/SPF (5,2) van onze installatie.

Advies: informeer serieus bij je installateur over de provinciale voorwaarden m.b.t. open bronsystemen.

Het goede nieuws is, dat we sedert 4 april jl. een prima EPC cijfer hebben van onze woning uit 1985. We komen uit op 0,00 en dat is volgens de deskundigen een keurig resultaat.
Reputatie 3

Naast een gecertificeerd bronboorbedrijf verplichtte de provincie ons tot het aanvragen van een vergunning tegen betaling van ca. € 1600,--De overheid geeft (subsidie) en de overheid neemt (vergunningleges).
De overheid moet beter over het algemeen belang nadenken.
Gezien de slechte prestaties van warmtepompen op buitenlucht zou die overheid warmtepompen op bodemwarmte moeten stimuleren in plaats van straffen.
En waarom geen vergunningsleges op die lawaaiige buitenventilators?

JWD beweert dat "WP-en op buitenlucht" slecht presteren en lawaaierig zijn.
Ik denk dat hij zich eens beter moet gaan/laten informeren.
Ik heb sinds 2017 een Nefit All Electric Lucht/Water WP in monoblock uitvoering.
Ondanks dat in deze periode de buitentemperatuur is gedaald tot -18 graden C heeft de WP de electrische bijverwarming nog niet nodig gehad. Ook het geluid valt enorm mee. De buitenunit staat naast het raam van een slaapkamer maar dit levert helemaal geen problemen op.
Reputatie 5
Badge


Naast een gecertificeerd bronboorbedrijf verplichtte de provincie ons tot het aanvragen van een vergunning tegen betaling van ca. € 1600,--De overheid geeft (subsidie) en de overheid neemt (vergunningleges).
De overheid moet beter over het algemeen belang nadenken.
Gezien de slechte prestaties van warmtepompen op buitenlucht zou die overheid warmtepompen op bodemwarmte moeten stimuleren in plaats van straffen.
En waarom geen vergunningsleges op die lawaaiige buitenventilators?
JWD beweert dat "WP-en op buitenlucht" slecht presteren en lawaaierig zijn.
Ik denk dat hij zich eens beter moet gaan/laten informeren.
Ik heb sinds 2017 een Nefit All Electric Lucht/Water WP in monoblock uitvoering.
Ondanks dat in deze periode de buitentemperatuur is gedaald tot -18 graden C heeft de WP de electrische bijverwarming nog niet nodig gehad. Ook het geluid valt enorm mee. De buitenunit staat naast het raam van een slaapkamer maar dit levert helemaal geen problemen op.


Goed dat het geluid meevalt. Maar vraag eens bij de fabrikant de COP op bij -18 grC. Want dan moet de pomp het meeste doen.
Reputatie 3



Naast een gecertificeerd bronboorbedrijf verplichtte de provincie ons tot het aanvragen van een vergunning tegen betaling van ca. € 1600,--De overheid geeft (subsidie) en de overheid neemt (vergunningleges).
De overheid moet beter over het algemeen belang nadenken.
Gezien de slechte prestaties van warmtepompen op buitenlucht zou die overheid warmtepompen op bodemwarmte moeten stimuleren in plaats van straffen.
En waarom geen vergunningsleges op die lawaaiige buitenventilators?
JWD beweert dat "WP-en op buitenlucht" slecht presteren en lawaaierig zijn.
Ik denk dat hij zich eens beter moet gaan/laten informeren.
Ik heb sinds 2017 een Nefit All Electric Lucht/Water WP in monoblock uitvoering.
Ondanks dat in deze periode de buitentemperatuur is gedaald tot -18 graden C heeft de WP de electrische bijverwarming nog niet nodig gehad. Ook het geluid valt enorm mee. De buitenunit staat naast het raam van een slaapkamer maar dit levert helemaal geen problemen op.
Goed dat het geluid meevalt. Maar vraag eens bij de fabrikant de COP op bij -18 grC. Want dan moet de pomp het meeste doen.

Ik snap niet wat je hier mee wil beweren. Ik heb ervaren dat mijn WP het huis lekker warm kan houden tegen een zeer aantrekkelijk energie verbruik. Bij deze lage temperatuur was het stroomverbruik op die dag 46kWh. Dat is nog geen €9,00! Zet dat maar eens af tegen ongeveer 15 m2 gas! Komt nog bij dat ik het stroomverbruik kan compenseren met de opbrengst van de zonnepanelen op een mooie zonnige dag!
Reputatie 4
Badge
Misschien moet @JWD eens opzoeken wat de gemiddelde jaar temperatuur is in Nederland en dat een vergelijken met de bodemtemperatuur.

Die -18c die hier word genoemd is natuurlijk maar een paar dagen per jaar en de rest zit daar boven.
Reputatie 3
Ja, dat is idd het geval. Het valt mij ook op dat hij heel erg van de berekeningen is. Ik ben meer van de praktijk.
Gezien het feit dat ik voor de form €5,00 per maand betaal voor mijn energie verbruik maar dan nog wel een leuke afrekening in mijn voordeel kan verwachten, bewijst dat ik het nog niet zo slecht voor elkaar heb.
Reputatie 7
Badge +2
Hallo,

Ik heb sinds vorige jaar een Elga lucht-warmte pomp naast mijn hoogredement CV ketel.
Dat heet dan hybride. De Elga kan tot 4C het werk doen (of mee werken), daaronder is het voor mij niet interessant omdat het stroom verbruik dan stevig omhoog gaat (als je stroom over hebt dan kun je dat aanpassen).

Mijn huis is niet heel erg geschikt: een herenhuis van ca 850m3 uit 1895 met 'normale' radiatoren.
Wel is het dak enigszins geïsoleerd, ook de vloer/kruipruimte en hebben de meeste ramen dubbel glas.

Waarom dan toch een lucht-warmte pomp?
Gewoon omdat ik wilde weten of dat goed werkt :)

Het blijkt dat er wel het e.e.a. komt kijken om zo'n systeem helemaal goed op je eigen wensen af te stellen. Waarbij je ook zelf een aantal keuzes kunt/moet maken.

En dus is het belangrijkst om een installateur te vinden die ruime ervaring met dit soort systemen heeft. Het allermooist is een oplossing die van 1 merk komt, maar ik weet niet of die er al zijn.
Vraag of je installateur ervaring heeft met het inregelen van een hybride systeem. Bij mij werkte het in het begin niet goed omdat de warmte pomp en CV elkaar in de weg zaten, waardoor er geen warmwater door de leidingen stroomde als de CV aan de beurt was. Dat was door goed afstellen eenvoudig verholpen. Ook is het handig als je installateur weet hoe je een systeem waterzijdig kunt inregelen en is het ook handig om een afspraak te maken over het experimenteren met het verlagen van de CV temperatuur.

Ik heb de investeringen in de verbetering van mijn energieverbruik (en dus de kosten daarvan) uitgespreid over de laatste 16 jaar (en ik ben nog niet klaar), waardoor het per jaar niet meer dan € 1.500,= heeft gekost.

Overigens zijn er vaak lokaal wel initiatieven waarbij vrijwilligers kunnen helpen bij de vragen die je hebt over verduurzaming. Zie bv www.hoom.nl
Wij hebben een Brink Elan indirecte luchtverwarmer. Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met de Nibe Savent ventilatie warmtepomp. Wat is de besparing aan gasverbruik en wat verbruikt het apparaat aan kwh.
Reputatie 1
Ik laat in ons nieuwe appartement samen met een Intergas ketel een Nefit Ecolution ventilatiewarmtepomp monteren. De diameter van de ventilatiepijp naar het dak moest daarop worden aangepast. Het gaat om het model zonder extra warmwaterreservoir, de eerste stap zeg maar. Heeft iemand enige ervaring met de werkelijke besparing op gas en hoe ervaar je het geluidsniveau?
Reputatie 5
Badge
Misschien moet @JWD eens opzoeken wat de gemiddelde jaar temperatuur is in Nederland en dat een vergelijken met de bodemtemperatuur.

Die -18c die hier word genoemd is natuurlijk maar een paar dagen per jaar en de rest zit daar boven.

Ik heb dit bericht gemist, vandaar mijn  late reactie. 

De bodemtemperatuur - op enkele meters diepte - is gelijk aan de gemiddelde luchttemperatuur. temperatuur over het jaar, door de goede warmte-uitwisseling tussen bodem en atmosfeer.  De bodem krijgt van onder uit de aarde een geringe warmtestroom toegevoerd, op grotere diepte (denk aan 1 km) is de grond warmer: aardwarmte. In het stookseizoen ligt daardoor de bodemtemperatuur (= 10 à 11 grC) bóven de gemiddelde luchttemperatuur, 's zomers eronder. Daardoor is de seizoens-COP - vooral bij een open bron op grondwater - bij een w/w warmtepomp altijd hoger dan bij een l/w warmtepomp. Die warmtepompen zijn trouwens identiek op het buitendeel na. 

Reputatie 5
Badge
Ja, dat is idd het geval. Het valt mij ook op dat hij heel erg van de berekeningen is. Ik ben meer van de praktijk.

Ik heb dit bericht gemist, vandaar mijn  late reactie. 

Wanneer een hele wijk met luchtwarmtepompen wordt uitgerust, daalt op een koude winternacht de COP zo sterk dat het lokale elektranet overbelast wordt. Dat wordt - naar ik vrees op basis van mijn ‘berekeningen’ - de praktijk. 

En tijdens een hittegolf zal in diezelfde wijk iedereen zijn luchtwarmtepomp op airco-stand zetten. PV-panelen kunnen dan overdag de elektra leveren, maar ‘s nacht niet. Dat gaat euro’s kosten. Een warmtepomp op bodemwarmte doet dat vrijwel gratis. 

Reputatie 4

Grondwarmtepomp van Ecoforest, aanrader!

Ik wilde een zonneboiler aanschaffen, maar ik blijk op het dak te weinig ruimte te hebben. Ik hoorde over een andere oplossing voor warm tapwater dat niet via de cv-ketel gaat: de warmtepompboiler. Dus geen warmtepomp voor verwarming, maar alleen voor warm tapwater. Voordelen zouden zijn: geen ruimte nodig op het dak, veel goedkoper dan een zonneboiler, en in alle jaargetijden en onder alle weersomstandigheden genoeg warm water.

Mijn vraag is of jullie ervaring met zo'n warmtepompboiler hebben, en of die positief of negatief is. Het gaat mij o.a. om hoeveel lawaai hij maakt. Hij schijnt alleen binnen geluid te produceren, maar hoe veel? En heb je inderdaad zonder aanvullende technieken ook 's winters en met donker weer voldoende warm water (éénpersoonshuishouden). 

En wie weet een installateur met verstand van deze apparaten? (in de buurt van Culemborg).

Reputatie 4
Badge +3

@SietskeR ik heb je topic verplaatst naar dit bestaande topic. Hier zijn een stuk meer leden actief en op die manier heb je sneller een antwoord op je vraag. Hopelijk kun je snel weer verder! 

Reputatie 7
Badge +2

@SietskeR  Ik zie hierboven dat in ieder geval @Dylan en @darkfiber ervaring hebben met een (lucht - water) warmtepomp voor de warmwater voorziening.

Ik zelf heb een hybride opstelling waarbij de warmtepomp enkel de CV overneemt/ondersteund en daarnaast een grote zonneboiler (die nu ff uit staat omdat een na 10 jaar sensor stuk is gegaan ;P)

Weet je toevallig over welk type het gaat?
Want je geeft aan dat er geen ruimte op het dak nodig is,
maar een warmtepomp heeft mogelijk wel een buitenunit (denk aan airco).

Mijn binnenunit maakt helemaal geen geluid, de buitenunit wel. Ik zelf vind dat erg meevallen (ook weer vergelijkbaar met het gezoem van een airco buitenunit), maar dat hangt natuurlijk ook erg af van hoe groot hij is, waar hij staat en hoe hij gemonteerd is (mijn 5kW Elga buitenunit hangt aan de schoonsteen, in rubbers, onder het zonneboiler paneel boven op het platte dak).
De zwaarste last krijgt hij natuurlijk ‘s avonds/’s nachts in de winter.


Dat het veel goedkoper is dan een zonneboiler zou ik zo niet willen zeggen.
Wel kan het idd ‘altijd’ werken. Alleen gebruikt een warmtepomp altijd lage(re) temperaturen, tot ca 55C volgens mij. Dus er zal zeer waarschijnlijk ook een stroomaansluiting zijn om als de warmtepomp niet voldoende kan verwarmen er een elektrisch element wordt ingezet.
Al was het maar voor de wekelijkse anti-legionella routine.

Mijn zonneboiler heeft als de zon schijnt geen probleem om het water zelf naar 65C te brengen. Maar ‘s nachts lukt het hem dan weer niet ;)
Als de boiler dan leeg is (bv omdat iedereen wilde douchten en in bad wilde), dan levert de zonneboiler in ieder geval tot de volgende dag geen bijdrage meer.

Een warmtepomp haalt de warmte uit de lucht of uit de grond. Die is dus idd onafhankelijk van daglicht of zonlicht. Een lucht -water warmte pomp wordt wel een heel stuk minder efficient als het buiten onder de 4C wordt. Daarom schakelen de meeste standaard uit onder die temperatuur.
Als stroom verbruik je niet boeit, dan kunnen ze ook onder de 4C verder blijven werken, maar ze worden dan wel snel minder efficiënt.

Overigens geldt voor een warmtepomp boiler dat als het warm water uit de boiler op is, het vaak langer duurt om weer warm water te maken dan je mogelijk van je ‘gewone’ CV gewend bent.
Tenzij hij elektrisch element heeft, maar dan maak je op dat moment van een elektrische boiler gebruik. Is ook geen probleem, zeker niet als je energie van windmolens komt, maar de efficiëntie, de zogenaamde COP daarvan is een aanzienlijk stuk lager.
Maar bij een 1 persoonshuishouden zal je denk ik niet snel meemaken dat de boiler leeg is.

Greenchoice heeft soms aanbiedingen voor warmtepompen. Je zou (ook als je (nog) geen klant bent eens bij hen kunnen informeren wie hun partner is in de buurt van Culemborg.
 

Reputatie 7
Badge +2

Alles wat je ooit wilde weten over warmtepompen?

In een artikel van het ‘vakblad warmtepompen’ kwam ik een link naar deze site tegen.
De eigenaar van de site is volgens mij een commerciële partij die hun geld verdient met offertes laten maken, maar de informatie lijkt er daarom niet minder goed om te zijn?

https://warmtepomp-weetjes.nl

 

Reputatie 3

Afgelopen weken ontving ik diverse mails van VEH om mij in te schrijven voor de collectieve actie aanschaf warmtepompen. Ik heb de scan ingevuld en mijn huis was in de huidige staat ongeschikt voor een warmtepomp. Desondanks ben ik al 3 jaar tevreden gebruiker van een uitstekend functionerende warmtepomp in combinatie met radiatoren tegen zeer lage energiekosten . Terugverdientijd 5 jaar. Zie hiervoor ( uit frustratie door alle negatieve berichtgevingen inzake warmtepompen ) mijn aanmelding bij de duurzame huizenroute:

 https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaand-1998-capelle-aan-den-ijssel

Er worden dus ook bij de VEH leden op het verkeerde been gezet. Een gemiste kans!

 

 

Reputatie 7
Badge +2

@JanvanD Heb je de gegevens van vóór de warmtepomp(en) ingevuld?

Ik kan me nl voorstellen dat er bij een verbruik van 150m3 op jaarbasis er niet veel te besparen valt en de terugverdientijd aanzienlijk op loopt. Daar zal het commentaar bij ‘Gasverbruik’ wrs ook wel over gaan?
Ik ben wel benieuwd wat er bij de (andere) rode en gele punten staat.


Je hebt nog geen zonneboiler als ik het goed zie?

Daar ben ik erg tevreden over. Zeker met het afschaffen van de salderingsregeling zal een zonneboiler weer interessanter worden gok ik.
 

Reputatie 3

@Anne Ik heb uiteraard de gegevens ingevuld van voor de warmtepomp. Waarna uitsluitend de warmtepomp en de warmtewinners zijn geplaatst. In een zonneboiler zie ik weinig. Een warmtepompboiler in combinatie met zonnepanelen is volgens mij veel efficiënter zeker zolang wij kunnen salderen maar ook daarna. 

Reputatie 7
Badge +1

@JanvanD Interessant, maar de scantools van de diverse websites werken natuurlijk nooit voor 100% van de mogelijke verwarmingsscenario’s. Helaas worden de randvoorwaarden voor het gebruik van hun modellen  meestal niet goed beschreven. Dus een positief resultaat hoeft niet altijd te kloppen, maar vooral een negatief resultaat ligt vaak er naast.

Trouwens via Home > Diensten > Verduurzamen > ?? vind ik nu niet meer de link naar

Collectieve Inkoop Warmtepompen > Warmtepompcheck

Hebben ze dit nu (voorlopig) offline gezet?

Reageer