Beantwoord

Wie gebruikt een airco ook als verwarming ?

  • 2 March 2019
  • 77 reacties
  • 199554 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
De meeste airco's zijn ook te gebruiken als verwarming. Er is zelfs een apparaat dat een COP van 5,6 beloofd bij een buitentemperatuur van 7 graden. Door op het menu op de verwarmingsmode te switchen gaat er in het apparaat immers een klepje om zodat de verdamper als condensor en de condensor als verdamper gaat werken. Er is dan ook veel minder kans op ziektekiemen aangezien er dan binnen (aan de warme condensorzijde) geen condensatie van waterdamp plaats vindt. De airco wordt dan een lucht/luchtwarmtepomp. Op warmtepompen wordt subsidie verleent maar dus niet op de -omkeerbare- airco.
Ik zie echter precies nergens in de winter een airco draaien. Heeft er iemand ervaring mee ? Wordt in de verwarmingsmode bijvoorbeeld de luchtstroom als hinderlijk ervaren ?
icon

Beste antwoord door PC 26 April 2019, 11:08

Bekijk origineel

77 reacties

Reputatie 6
Badge
De meeste airco's zijn ook te gebruiken als verwarming. Er is zelfs een apparaat dat een COP van 5,6 beloofd bij een buitentemperatuur van 7 graden.
--Snip--
Ik zie echter precies nergens in de winter een airco draaien. Heeft er iemand ervaring mee ? Wordt in de verwarmingsmode bijvoorbeeld de luchtstroom als hinderlijk ervaren ?


Ik heb vorig jaar Airco laten installeren in heel het huis via een multi-split systeem, 1 buiten unit en 4 binnen units.

Voor koelen werkt het perfect, de buiten unit moduleerd mooi terug en werkt zowel binnen als buiten vrijwel geruisloos en met maximaal rendement.

Van de winter op verschillende dagen eens lopen experimenteren met verwarmen om te kijken of ik zo het gas verbruik terug kan brengen.

Ik vind het tegen vallen, en vooral op de volgende comfort punten:

Het minimum vermogen waarop het systeem kan verwarmen ligt veel hoger dan koelen (schijnt met multi-split systeem te maken te hebben en de hoeveelheid koelleiding die hier nodig was, single split units hebben hier veel minder last van) het gevolg hiervan is dat de binnen units ook hard moeten blazen om de aangeleverde warmte (Ik meet dan uitblaas temperaturen van 50C) kwijt te kunnen waardoor het buiten wel redelijk stil is, maar binnen totaal niet.

De ruimte temperatuur neemt snel toe terwijl er relatief weinig warmte energie wordt afgegeven, de lucht wordt immers direct verwarmt. Dat betekend dat ondanks dat de lucht temperatuur ok is, het toch onaangenaam aanvoelt van wege de koude straling van muren, vloeren en plafonds.
Dit kan je een beetje compenseren door de ruimte temperatuur 2a3 graden warmer te maken dan je normaal zou doen met de CV met vloerverwarming, hierdoor wordt er meer warmte van de lucht opgenomen door je meubels, wanden, vloeren en plafond. Maar persoonlijk vind ik dat dan een beetje te warm (Vriendin vind dat overigens niet)

Van alle positieve verhalen die ik gehoord/gelezen heb met verwarmen met Airco's betrof het altijd single split systemen in relatief kleinere huizen met weinig warmte verlies zodat er modellen kunnen worden gebruikt met laag vermogen die dan ook indien nodig flink terug kunnen moduleren bij het verwarmen zodat boven genoemde comfort issues niet optreden en het rendement ook prima blijft.
Reputatie 3
Klopt ik heb 2x single split en wanneer de ingestelde temperatuur eenmaal is bereikt moduleert de inverter terug naar een comfortabele lage stand. Van belang is de luchtstroom te laten uitkomen op een plaats waar je niet zit. Als bij verwarming is het helemaal top. In NL heb ik een iets te kleine warmtepomp en gebruik ik de lucht/lucht alleen om even snel te boosten bij een kille avond b.v. In zuid europa heb ik alleen lucht/lucht warmtepompen omdat bij aankomst het snel op temperatuur is bij koude nachten onder 0 graden. De luchtstroom moduleert daar pas na enkele dagen flink terug wanneer de muren zijn opgewarmd.
Reputatie 7
Badge +3
(Ik meet dan uitblaas temperaturen van 50C)

Dan heb je wel een hoge temperatuursverschil dat je overbrugt en derhalve, naast veel ventilatiewind, ook een laag rendement /C.O.P.

Kan je de warmtepomp echt niet met een lager vermogen laten draaien ?
Reputatie 6
Badge

(Ik meet dan uitblaas temperaturen van 50C)Dan heb je wel een hoge temperatuursverschil dat je overbrugt en derhalve, naast veel ventilatiewind, ook een laag rendement /C.O.P.

Kan je de warmtepomp echt niet met een lager vermogen laten draaien ?


Nee, helaas niet de temperatuur zakt wel als ik alle binnen units aanzet omdat dan het minimum vermogen van de buitenunit verdeeld wordt over alle binnen units, maar slaapkamers zijn zo snel warm dat die units al vrij snel uit gaan dus dat helpt maar even.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, helaas niet de temperatuur zakt wel als ik alle binnen units aanzet omdat dan het minimum vermogen van de buitenunit verdeeld wordt over alle binnen units,

De buitenunit levert geen vermogen. Het is slechts een warmtewisselaar waarin het afgekoelde werkmiddel weer wordt opgewarmd (tot niet verder dan de buitenluchttemperatuur). Het vermogen van een warmtepomp wordt geleverd door de compressor. Uw buitenunit is te klein. Door in de verwarmingsmode alle drie de binnenunits te laten draaien krijgt u dan ook geen hoger rendement. Integendeel. Het is immers een warmtewisselaar waarin de buitenlucht de afgekoelde koelvloeistof (na eerst door de compressor te zijn samengeperst en in de compressor onder hoge druk zijn warmte heeft afgegeven aan de binnenlucht) weer verwarmt tot op de buitenluchttemperatuur. Blijkbaar lukt dat niet als alle drie de binnenunits (in de verwarmingsmodus) draaien. In de compressor van de binnenunit wordt dan dus werkmiddel met een lagere temperatuur dan de buitenlucht samengeperst (waardoor de temperatuur stijgt als gevolg van P druk x V volume = constant (wet van Boyle)) dat kost opbrengst aan kW thermisch én rendement.
Is er hier een technicus die weet of de compressor niet minder hard kan draaien, middels een frequentieregelaar. Zo krijgt u niet te warme lucht en hoeft ook de ventilator minder hard te draaien.
Reputatie 6
Badge

Nee, helaas niet de temperatuur zakt wel als ik alle binnen units aanzet omdat dan het minimum vermogen van de buitenunit verdeeld wordt over alle binnen units,De buitenunit levert geen vermogen. Het is slechts een warmtewisselaar waarin het afgekoelde werkmiddel weer wordt opgewarmd (tot niet verder dan de buitenluchttemperatuur). Het vermogen van een warmtepomp wordt geleverd door de compressor. Uw buitenunit is te klein. Door in de verwarmingsmode alle drie de binnenunits te laten draaien krijgt u dan ook geen hoger rendement. Integendeel. Het is immers een warmtewisselaar waarin de buitenlucht de afgekoelde koelvloeistof (na eerst door de compressor te zijn samengeperst en in de compressor onder hoge druk zijn warmte heeft afgegeven aan de binnenlucht) weer verwarmt tot op de buitenluchttemperatuur. Blijkbaar lukt dat niet als alle drie de binnenunits (in de verwarmingsmodus) draaien. In de compressor van de binnenunit wordt dan dus werkmiddel met een lagere temperatuur dan de buitenlucht samengeperst (waardoor de temperatuur stijgt als gevolg van P druk x V volume = constant (wet van Boyle)) dat kost opbrengst aan kW thermisch én rendement.
Is er hier een technicus die weet of de compressor niet minder hard kan draaien, middels een frequentieregelaar. Zo krijgt u niet te warme lucht en hoeft ook de ventilator minder hard te draaien.



In mijn buiten unit zit de compressor, een warmte wisselaar, met een flinke ventilator, elektronica, ventielen en een hele boel andere zooi, dus niet alleen een warmte wisselaar.
Als ik zeg dat de buiten unit een bepaald vermogen leverd dan lijkt me dat correct uitgedrukt.

Deze compressor is frequentie geregeld, en zoals ik al eerder vermelde is er een verschil tussen de minimum frequentie in de verwarming mode en de koel mode, bij het koelen regelt hij veel verder terug dan bij het verwarmen. (Bij verwarmen zie ik hem tot ~ 30% terug gaan, bij koelen tot 12%)

De uitblaas temperatuur van 50C is in de situatie dat de buiten unit (lees compressor met de rest van de spullen) op minimaal verwarmings vermogen draait en alleen de woonkamer binnen unit warmte vraag heeft.

Als ik dan de slaap kamer units ook warmte laat vragen, blijft de buiten unit het zelfde vermogen leveren alleen wordt dit nu over meerdere binnen units verdeeld en daalt dus de uitblaas temperatuur tot een graad of 42C en gaat de ventilator in de binnen unit ook minder hard draaien omdat hij met een lagere luchtstroom de warmte uit de warmte wisselaar van de binnen unit kan halen.
Reputatie 5
Badge
Ik had een gesprek met een monteur van luchtverwarmingsinstallaties (Brink) over de luchttemperatuur waarop zulke installaties draaien. Dat is 50 gr C. Zij hebben de ervaring dat een lagere temperatuur niet bruikbaar is. Dat betekent dat een lucht/lucht warmtepomp altijd een lagere COP zal hebben, vergeleken met lucht/water of water/water warmtepomp.
Een systeem op bodemkoeling heeft het voordeel dat je 's zomers 'passief' kunt koelen met minimale kosten. Dit bij elkaar geeft als resultaat dat een airco geen goede overall oplossing is.
Reputatie 7
Badge +3
Dat betekent dat een lucht/lucht warmtepomp altijd een lagere COP zal hebben, vergeleken met lucht/water of water/water warmtepomp.
Dank voor de info. Ik vind het wel vreemd dat een lucht/lucht warmtepomp (omkeerbare airco) een lager rendement heeft dan een lucht/water warmtepomp aangezien de warmtebron de zelfde is én er een warmteverschil van het (cv)water en de (huiskamer)lucht overwonnen moet worden.
Reputatie 5
Badge

Dat betekent dat een lucht/lucht warmtepomp altijd een lagere COP zal hebben, vergeleken met lucht/water of water/water warmtepomp.Dank voor de info. Ik vind het wel vreemd dat een lucht/lucht warmtepomp (omkeerbare airco) een lager rendement heeft dan een lucht/water warmtepomp aangezien de warmtebron de zelfde is én er een warmteverschil van het (cv)water en de (huiskamer)lucht overwonnen moet worden.


De COP van een warmtepomp is nu eenmaal omgekeerd evenredig met het te overbruggen temperatuurverschil. Hoe kleiner dat temperatuurverschil, hoe groter de COP. Een hetelucht systeem werkt bij een temperatuur (van de hete lucht) van omtrent 50 gr C, een vloerverwarming systeem bij omtrent 35 gr C. Dat laatste heeft daardoor een aanzienlijk hogere COP. Zie ook mijn stukje in de topic 'Warmte voor Warmtepompen'.

Ik gebruik nu vanaf november de split airco als verwarming van mijn kleine 29m2 kamer en open keuken. Door het plaatsen van zonnepanelen is dit goedkoop. Het werkt prima. In de badkamer ga ik een infrarood paneeltje gebruiken.  Met de aanschaf van een boiler ben ik over een maand gasvrij in mijn kleine hoekwoning uit 1954.  De bodem is geïsoleerd met schelpen mede omdat die hier erg nat kan zijn. Verder heb ik dubbel glas en spouwmuurisolatie. Het is alles bij elkaar best een investering, maar ik verwacht het met 10 jaar terugverdiend te hebben. Ik vind dat er veel te weinig aandacht is voor infrarood verwarming en het gebruik van de airco voor verwarming. Ik heb dit zelf uitgevogeld, er was weinig over te vinden en al helemaal niet bij eigen huis!!

Reputatie 5
Badge

Dit is de plek om je eigen ervaringen te ventileren . . .

Reputatie 5
Badge +1

Ik vind dat er veel te weinig aandacht is voor infrarood verwarming en het gebruik van de airco voor verwarming. Ik heb dit zelf uitgevogeld, er was weinig over te vinden en al helemaal niet bij eigen huis!!

Ger, toch nog eens een keer het topic “Lucht - Lucht warmtepomp als alternatief” nalezen.

Heb daar regelmatig onze ervaringen gedeeld met het forum.

Sorry, heb ik dat gemist., Waarschijnlijk omdat het woord airco niet echt is gebruikt. Er wordt niet veel aandacht aan infrarood verwarming en de verwarming via de airco besteed.

Reputatie 7
Badge +3

Sorry, heb ik dat gemist., Waarschijnlijk omdat het woord airco niet echt is gebruikt. Er wordt niet veel aandacht aan infrarood verwarming en de verwarming via de airco besteed.


Klopt. Het is dan ook jammer dat lucht-lucht warmtepompen niet kunnen worden gesubsidieerd. Want anders zouden immers ook airco's die alleen voor koeling gebruikt worden, worden gesubsidieerd. Je ziet ook nergens een airco in de verwarmingsmode draaien in de winter. Ook al is het buiten 15 graden en het rendement dus hoog.

Wat betreft infrarood verwarming. Ik heb er ook één achter de stoel waar ik meestal zit te computeren (dat was inmiddels al weer 2 weken geleden, stookseizoen is gezien de vele uren zon vanaf half maart al weer voorbij). Let wel bij de keuze voor de badkamer dat deze geschikt moet zijn voor vochtige ruimtes én ook snel opwarmt en op het plafond kan hangen want 90 graden is toch te warm als je je er aan zou stoten. Eurom 500 watt duurt toch 15 minuten eer tie voldoende warm is. Voor een bezoek aan het toilet of om even je tanden te poetsen is het gebruik dan niet zinvol.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had een gesprek met een monteur van luchtverwarmingsinstallaties (Brink) over de luchttemperatuur waarop zulke installaties draaien. Dat is 50 gr C. Zij hebben de ervaring dat een lagere temperatuur niet bruikbaar is. 

Ik denk niet dat het verstandig is om zo maar op die info te vertrouwen.

Dat betekent dat een lucht/lucht warmtepomp altijd een lagere COP zal hebben, vergeleken met lucht/water of water/water warmtepomp.


Dank voor de info. Ik vind het wel vreemd dat een lucht/lucht warmtepomp (omkeerbare airco) een lager rendement heeft dan een lucht/water warmtepomp aangezien de warmtebron de zelfde is én er een warmteverschil van het (cv)water en de (huiskamer)lucht overwonnen moet worden.

Sorry, heb ik dat gemist., Waarschijnlijk omdat het woord airco niet echt is gebruikt. Er wordt niet veel aandacht aan infrarood verwarming en de verwarming via de airco besteed.


Klopt. Het is dan ook jammer dat lucht-lucht warmtepompen niet kunnen worden gesubsidieerd. Want anders zouden immers ook airco's die alleen voor koeling gebruikt worden, worden gesubsidieerd. Je ziet ook nergens een airco in de verwarmingsmode draaien in de winter. Ook al is het buiten 15 graden en het rendement dus hoog.

Wat betreft infrarood verwarming. Ik heb er ook één achter de stoel waar ik meestal zit te computeren (dat was inmiddels al weer 2 weken geleden, stookseizoen is gezien de vele uren zon vanaf half maart al weer voorbij). Let wel bij de keuze voor de badkamer dat deze geschikt moet zijn voor vochtige ruimtes én ook snel opwarmt en op het plafond kan hangen want 90 graden is toch te warm als je je er aan zou stoten. Eurom 500 watt duurt toch 15 minuten eer tie voldoende warm is. Voor een bezoek aan het toilet of om even je tanden te poetsen is het gebruik dan niet zinvol.

Ik heb het nu de hele winter met de airco verwarmd, klopt ik heb slechts 1 airco en een kleine woonkamer van 28m2. Dit gaat goed, behalve als het flink vriest, dit komt weinig voor dus dan zet ik er een kacheltje bij. 

Reputatie 7
Badge +3

[quote] Ik heb het nu de hele winter met de airco verwarmd, klopt ik heb slechts 1 airco en een kleine woonkamer van 28m2. Dit gaat goed, behalve als het flink vriest, dit komt weinig voor dus dan zet ik er een kacheltje bij. [/quote]

 

Ik hoop dan een efficiënt ir-roodpaneel en geen gewone elektrische kachel. Want als alleen u een 1:1 elektrisch kacheltje zou bijzetten is er nog geen probleem. Maar stel dat heel Nederland lucht-lucht (of lucht-water)warmtepompen heeft. Tijdens vorstperiodes neemt dan sowieso eerst al het rendement af en als dan ook nog eens iedereen elektrische kacheltjes gaat bij zetten. Lucht-lucht warmtepompen zou dan ook alleen kunnen met behoud van een aardgasgestookte cv-ketel of een ir-paneel, in een heel goed geïsoleerd huis.

Neem anders een elektrische luchtontvochtiger die ook werkt bij een lage temperatuur (een adsorptiedroger, dus met een silicagelschijf). Die heeft dan sowieso een rendement hoger dan 100 % (ik schat 130%) terwijl hij de luchtvochtigheid verlaagt. Een lage luchtvochtigheid (tussen de 65 en 40%) heeft ook als voordeel dat het minder koud aanvoelt.

https://www.bepa.be/nl/catalog/9-ontvochtiging/62-huishoudelijke-luchtontvochtigers/woods-wdd80-158

Ik heb 3 split unit airco's en zijn alle drie A+++  ( gebruik ze ook voor verwarming )

 

Woonkamer: LG Prestige

( bijzonderheden: zelf onder -10 graden buiten is die nog steeds zuiniger dan een cv ketel op aardgas omdat de cop waarde nog boven de 4 is )

 

Slaapkamer: Daikin Ururu sarara

( Bijzonderheden: functie om verse lucht van buiten naar binnen te blazen, en kan ook bevochten, en de compressor werkt zelfs op een zeer lage wattage )

 

Kantoor: Daikin perfera

( Bijzonderheden: Stil zowel binnen als buiten unit, en makkelijk schoonmaken van de filters en de binnen unit is niet zo groot als de Ururu sarara )

 

Waarom heb ik 3 aparte en geen multi.

3 split unit hebben samen een hogere cop waarde dan 1 grote multi unit.

 

 

Reputatie 1

Ik wil mijn ervaring vertellen over het gebruik van een split duo airco. Sinds een jaar gebruik ik hem voor koelen als verwarmen. De buitenunit heeft een warmte vermogen van 4.5 Kw.

De hele winter gebruikt als aanvulling op de CV., wat uitstekend werkte en de CV regelmatig uit bleef. Daar ik er nog ervaring mee moest opdoen blijkt mij nu dat er veel meer inzit. Ik had de ventilator op de laagste stand waardoor hij praktisch niet te horen was. Bij een hogere capaciteit zal waarschijnlijk de CV weinig of niets meer doen. In de kamer zijn wel continu beide raamventilatieroosters open voor frisse buitenlucht. De thermostaat staat op 20,5 gr.C.

Wij zijn samen en hebben een vrijstaande woning bouwjaar 1975 en zo goed mogelijk nageisoleerd, met 12 zonnepanelen op dak. Deze maand de energierekening ontvangen.

Stroomverbruik is 788 KWh en gasverbruik is 858 M3

LeenW.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had de ventilator op de laagste stand waardoor hij praktisch niet te horen was.

Stroomverbruik is 788 KWh en gasverbruik is 858 M3

LeenW.

Ik heb zelf geen airco. Die ventilator is dat dan de ventilator binnen (in de verwarmingsmode bij de condensor) of de ventilator buiten (bij de verdamper) ?

Stroomverbruik is dat na saldering ? Hoe hoog was voorheen het gasverbruik?

Reputatie 4
Badge +3

Bedankt voor het delen van jullie ervaring, @LeenW en @Mastersword! Zijn er nog onderwerpen waar jullie meer over te weten zouden willen komen? Ik hoor het graag. 

Reputatie 1

Met de ventilator bedoel ik die van de binnenunit. Deze is instelbaar op 5 vaste standen en op automaat. De buitenventilator is niet te regelen; past zich aan aan het vermogen wat gevraagd wordt.

Stroomverbruik is na saldering. Gasverbruik 07-2018 tot 06-2019 was 973 M3.

Wat voor het stroomverbruik nog van belang is dat ik van 07-2019 tot 06-2020,  163 KWh minder opbrengst van de zonnepanelen had.

Maar wat is uw ervaring met het gebruik van die airco als een lucht-lucht warmte pomp in de winter ? Geeft die een onaangename luchtstroom ? Maakt hij, zowel binnen als buiten, te veel lawaai. Denkt u dat hij het beloofde rendement haalt (stel u denkt 1 m3 gas te besparen maar u ziet dat u meer dan 3 kWh extra verbruikt en derhalve vrijwel evenveel kosten. Na vervanging van de salderingsregeling gaat u voor de kWh's voor een warmtepomp namelijk de volle prijs betalen). Hoe is het met het gebruiksgemak?

 

Een airco is zuinigere met verwarmen dan met aardgas. (Mijn airco's hebben cop waarde van 5)

€0,77 kost 1 M3 aardgas en heeft 9,7 kW warmte bovenwaarde ( geeft 8,8kw onderwaarde )

 

€0,22 kost 1 kWh stroom

Electrische kachel geeft 1 kW warmte 

COP5 WP/AIRCO geeft 5 kW warmte

 

KOST PRIJS VAN DEZELFDE 
HOEVEELHEID 10.000 KW WARMTE

€2.200,00 Elektrische kachel 
(€0,22 per 1 kWh / 1kw / 10.000 kWh verbruik )

€874,72 HR KETEL AARDGAS 
(€0,77 per 1 m3 / 8,8kw / 1.136 m3 verbruik )

€440,00 COP5 WP of Airco 
(€0,22 per 1 kWh / 5 kw / 2.000 kWh verbruik )

€550,00 COP4 WP of Airco 
(€0,22 per 1 kWh / 4 kw / 2.500 kWh verbruik )

 

Ik weet uit praktijk hoe zuinig het is en er is niks wat een airco met zuinig verwarmen kan verslaan.

Reputatie 1

Ik heb de laatste  5 weken de airco de hele dag (van 8 tot 22 uur) aan gehad met enkele nachten nachtvorst. Temp. in de kamer  20 tot 21 graden. De buitenunit is niet te horen op een paar meter afstand en binnen is de ventilator licht hoorbaar maar beslist niet hinderlijk. Ik moet pal onder de airco gaan staan om de luchtstroom te voelen.  Ik denk zeker met een hoog rendement te werken maar kan pas in het voorjaar cijfers geven als er meer koudere dagen geweest zijn. De cv is nog niet bijgesprongen maar is een halve graad lager ingesteld dan de airco.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de laatste  5 weken de airco de hele dag (van 8 tot 22 uur) aan gehad met enkele nachten nachtvorst. Temp. in de kamer  20 tot 21 graden. De buitenunit is niet te horen op een paar meter afstand en binnen is de ventilator licht hoorbaar maar beslist niet hinderlijk. Ik moet pal onder de airco gaan staan om de luchtstroom te voelen.  Ik denk zeker met een hoog rendement te werken maar kan pas in het voorjaar cijfers geven als er meer koudere dagen geweest zijn. De cv is nog niet bijgesprongen maar is een halve graad lager ingesteld dan de airco.

U zou nu al naar het kWh verbruik kunnen kijken. Want wie weet er een groot verschil in rendement (COP) bij relatief hoge en lage buitentemperaturen.

Reageer