Vraag

Wie heeft er ervaring met een hybride warmtepomp ready voor all-electric.

  • 27 April 2023
  • 4 reacties
  • 402 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

De hybride “ready“ voor all electric pomp heeft dus al de capaciteit en kan later eenvoudig omgebouwd worden naar  all electric. Dan moet nog wel het boiler gedeelte aangeschaft worden (ook geen geringe prijs). In Groningen loopt er een initiatief voor de aanschaf van een warmtepomp door het regionaal energieloket waarin o.a. deze in het aanbod wordt meegenomen. Voor mij is dit nieuw en ik ben benieuwd of er al enige ervaring is met de "Ready”.


4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@H.J.H  Heb je behalve de wat korte en wat vage omschrijving ook een link naar de betreffende website? - Misschien met de naam van de fabrikant en het product?
In principe kan je namelijk elke hybride warmtepomp eventueel als all-electric warmtepomp gebruiken, mits voldoende vermogen bij lage temperaturen en met een paar aanpassingen (software).

Ja, het gaat om de Daikin Altherma III hybride type 8 warmtepomp met koelfunctionaliteit. Het schijnt dat niet elk bedrijf die “ready”functie levert. Het lijkt mij een mooie tussenstap naar all electric voor zolang mijn cv ketel het nog doet, maar zijn er ook nadelen aan is eigenlijk mijn vraag. En het gaat inderdaad om een “tussenstuk” dat gebruikt wordt bij de hybride functie.

 

Reputatie 7
Badge +1

@H.J.H  Bedoel je een “Daikin Altherma Hybride warmtepomp  8 kW”  - Zoals deze bijvoorbeeld door Intergas i.c.m. een HReco ketel aangeboden wordt?

Dit lijkt een hybride oplossing voor relatief hoog gasverbruik te zijn, of niet?
Normaalgesproken is een 8 kW warmtepomp namelijk iets voor een all-electric oplossing.

Bij een relatief laag gasverbruik (cv+ warm water) wordt een hybride oplossing minder interessant.
Maar het e.e.a. hangt van de huidige verwarmingssituatie af (bijvoorbeeld de benodigde aanvoertemperatuur). Bij laag verbruik spelen de vaste kosten voor de gasaansluiting een grotere rol (netbeheer, vaste leveringskosten)
 

De pomp die bij mij genoemd is wordt aangeduid met Type 8 verder hetzelfde.  En dank voor de opmerking dat de hoeveelheid gas dat ik nu gebruik bepalend is voor het aantrekkelijke van de hybride warmtepomp.

Reageer