Wie heeft ervaring met booster-panelen, buffervat, en evt. verbeteren van zo'n systeem ?

  • 9 November 2019
  • 29 reacties
  • 4930 Bekeken

Reputatie 1

We zijn op zoek naar mensen die ervaring hebben met systemen met boosterpanelen, die dus warmte winnen achter de zonnecellen. Bijvoorbeeld energy booster van Solar Energy Booster. Maar er zijn er meer. En evt. in combinatie met een buffervat.

De installatie bij ons is, laat ik het netjes zeggen, 'sub-optimaal' en we zoeken dus naar hoe het beter kan. Beter door (radicale..) aanpassingen in het systeem, beter door begeleiding van een deskundige partij xyz..

Suggesties zeer welkom 🙂 !


29 reacties

Wat me op het volgende punt brengt. Dimensionering.

Als de installatie voor verwarming van het huis ontworpen is, zou de dimensionering ook aan de hand van berekeningen gedimensioneerd zijn op de warmtevraag.
Mits de warmtevraag niet toegenomen is door vergroting van het te verwarmen bouwvolume, of aanpassingen in de thermische schil (door bijvoorbeeld het plaatsen van een grote schuifpui in een zeer goed geïsoleerde muur) zou het systeem dus goed moeten werken.

In het geval van na-isolatie van het gelijk gebleven bouwvolume zou het systeem nu dus overgedimensioneerd zijn. (Dit aangezien er nog geen extra ruimtes verwarmd worden)
En zouden bovenstaande problemen helemaal niet voor moeten komen.

Mits het natuurlijk problemen zijn, want als het systeem als zodanig ontworpen is dan doet het precies wat het moet doen.
Wat mij als onwaarschijnlijk overkomt. Dit omdat de werking als Solar-Booster perfect is. Ga je het als warmtebron gebruiken dan verandert het verhaal.

Want als ik het verhaal goed begrijp is eigenlijk het pompje vervangen door een warmtepomp dit zorgt voor de volgende werking:

  • Zomer gebruik.
    Panelen worden gekoeld en zorgen voor opwarming van de buffer. En de bodem wordt ook iets opgewarmd.

 

  • Herfst/voorjaar gebruik waarbij buiten temp hoger of gelijk aan het uitgaande medium van de warmtepomp is. Booster zal afhankelijk van instraling zon medium opwarmen. Afhankelijk van het temperatuurverschil met de buffer wordt het medium door de buffer iets opgewarmd of gekoeld. Dit omdat de buffer ongeïsoleerd in de grond tussen de twee warmtestromen booster en bodem zit. Waarbij de bodem de buffer op zo’n 4C houdt.

 

  • Winter gebruik waarbij buiten temp gelijk of lager aan het uitgaande medium van de warmtepomp is. Panelen zullen afhankelijk van het temperatuursverschil en de instraling van de zon het uitgaande medium van de warmtepomp koelen of verwarmen. Daarna zal het gekoelde of verwarmde medium afhankelijk van de temperatuur na de booster nogmaals verwarmd of gekoeld worden.


Werking van het systeem is dus eigenlijk de warmtevraag van de warmtepomp.

Zomer gebruik kunnen we daarom zo goed als vergeten. Dus de functie als opbrengstbooster van de zonnepanelen vervalt.

Als er wel vraag is van de warmtepomp, geldt eigenlijk dat de bron dus (afhankelijk van de temperatuur en zoninstraling) de booster of buffer/bodem is. Waarbij de buffer/bodem de temperatuur van het ingaande medium van de warmtepomp richting de 4C regelt.

De meest interessante vraag is dus eigenlijk, bij welke warmtevraag/buitentemperatuur bevriest het geheel. En dan ook vooral zodanig dat de ingaande mediumtemperatuur ervoor zorgt dat de COP van de warmtepomp daalt onder de 1,0 of het punt waarbij de eventueel aanwezige verwarmingsspiraal van de warmtepomp bijspringt.

 

Want dat is effectief eigenlijk het punt waarop je overgaat op elektrisch verwarmen van je huis.

En aangezien er vaak logging op warmtepompen zit, kun je deze gegevens raadplegen om te kijken of de werking van het systeem “goed” is.

 

Wat betreft het optimaal draaien van de installatie:
Er zijn 4 criteria waaraan je dit kunt toetsen:

Puur financieel: Hoe kan ik voor zo weinig mogelijk kosten zoveel mogelijk rendement uit de instalatie halen. Door terugverdientijd te verkorten. Dit kan door lage investering in verhogen verkoopwaarde van de instalatie/woning.
Financiel energetisch: Hoe kan ik voor zo weinig mogelijk geld de terugverdientijd gelijk stellen aan de kosten die ik normaal zou hebben als ik het huis op de voorheen gebruikte manier zou verwarmen.
Energetisch/milieu: Hoe kan ik voor zo weinig mogelijk geld/moeite de milieubelasting van het systeem gelijk stellen aan de milieubelasting die ik normaal zou hebben als ik het huis op de voorheen gebruikte manier zou verwarmen.
Puur milieu: Hoe kan ik voor zo weinig mogelijk geld/moeite de milieubelasting van het systeem zo laag mogelijk laten zijn.

Afhankelijk van de conclusie wat betreft de COP van het systeem, En de kosten baten ten opzichte van het energieverbruik in de oude (onbekende) situatie kun je dus zeggen op welke wijze het systeem optimaal is opgezet.
Of de laatste mogelijkheid is dat het systeem is aangelegd als Solar-Booster zoals beschreven in de eerste post. En dat er door een onkundig persoon de keuze is gemaakt om dit zonder de juiste berekeningen zo goedkoop mogelijk om te zetten naar het huidige systeem, omdat er iets gelezen is over een systeem dat met dezelfde componenten (solar booster, buffer en warmtepomp) een huis kan “optimaal” kan verwarmen. Waarbij de optimaal weer een loze definitie is.

Wij draaien sinds augustus 2019 met een systeem van Solar Energie Booster. Het systeem bestaat uit een HAUTEC warmtepomp, 19 zonnepanelen van 320 WP met daarachter geklikt warmtepanelen van Solar Energie Booster. In de tuin is een HAUTEC energiehek ingegraven. De warmtepanelen leveren ca 50% van de bronwarmte de rest wordt gewonnen uit het energiehek (oppervlakte grond collector). De installatie draait zoals voorspeld. Energie kosten circa 0,0 euro per jaar afhankelijk van de zonneschijn en winterkou. Na installatie had de WP een SPF van 4,81 einde winter seizoen. De installatie is in bestaande bouw geplaatst. Begane grond wordt verwarmd door middel van vloerverwarming. De leidingen liggen precies om de 10 cm in de cementdek vloer in meandervorm. De verdiepingen worden verwarmd door middel van over gedimensioneerde convectoren. Na plaatsing WP verbeteringen aangebracht. Deze verbeteringen waren het vervangen van de hoofd CV leidingen van 22 mm naar 28 mm. Inpandig de bronleidingen vergroot naar 28 mm. Flow is super belangrijk bij een WP systeem. De geadviseerde flow dient zeker gehaald te worden. Na aanpassingen leidingen, pomp-loze vloerverwarming verdeler en plaatsen convectoren een SPF 5,19 einde wintermaanden afgelopen winter. Er is tijdens de aanpassingen van het bronsysteem een extra circulatiepompje aan de installatie toegevoegd. Dit pompje draait als de WP NIET draait en er een temperatuur verschil is van 3 graden tussen de warmtepanelen en het energiehek.  Dit circulatiepompje zorgt een iets hogere bron inflow temperatuur. Verder zorgt dit pompje er ook voor dat de temperatuur van de zonnepanelen niet te hoog oploopt. Opstelling zonnepanelen woning OOST/WEST.

Reageer