Beantwoord

Wie heeft ervaring met de slimme radiator ventilator

  • 12 October 2019
  • 69 reacties
  • 34525 Bekeken

Ik overweeg van speed comfort een slimme radiator ventilator aan te schaffen. In documentatie worden er allebei voordelen genoemd en tips gegeven als dat de aanvoer temperatuur van je cv water omlaag kan. De informatie ziet er allemaal "gelikt" uit! Simpel aan te sluiten en overzichtelijk! Maar wie kan mij vertellen of het echt allemaal werkt, of alle voordelen ook kloppen en hoeveel van die apparaten heb ik nodig per radiator?Graag reacties!
icon

Beste antwoord door Driepinter 12 October 2019, 11:48

Bekijk origineel

69 reacties

Reputatie 7
Badge +1
@RogierT De ventilatoren werken zeker en hoe meer je per radiator(convector) kan plaatsen des te groter zijn de effecten: Verwarmen met lage aanvoertemperatuur en snellere opwarming van de lucht, uiteindelijk bespaar je door de lagere systeemtemperaturen m.n. de retourtemperatuur bij een gas-gestookte cv ook nog op je stookkosten.

Er zijn natuurlijk ook nadelen: Eventueel last van geluid, stroomverbruik (ca. 1-3 W per ventilator) en eventueel meer stof (in de radiator en in de lucht).

Ik zelf heb mijn JAGA-convectoren met stille ventilatoren helemaal vol gelegd.
Met een schakelvoeding kan ik het toerental instellen, nachts laag (geluid) - overdag hoog.
Resultaat: Ook met een aanvoertemperatuur van < 45°C voldoende verwarmingsvermogen.
Reputatie 7
Badge +3
Het valt mij op dat zowel Speedcomfort en Climate Booster het voordeel van de lagere cv temperatuur en dan met name de lagere retourwatertemperatuur op het rendement van de hr-ketel niet noemen. Mailcontact heeft daar ook geen verandering in aan gebracht. Typerend voor het feit dat het goed afstellen van hr-ketels in Nederland totaal geen prioriteit heeft.
Driepinter, hartelijk dank voor de reactie! Ik ga de spullen installeren en kijken of ik de cv aanvoertemperatuur, die nu op 80graden staat iets naar beneden kan bijstellen. Het is een Nefit uit 2011, dus ben benieuwd.

Hallo Rogier, 

ik ben wel benieuwd naar de resultaten van je test.

Heb je al een update ?

 

Met vriendelijke groeten,

Jan 

Reputatie 7
Badge +1

Om diverse redenen wil ik over de speed-comfort uit recente eigen ervaring berichten.

Ik heb het starterset vorige week aangeschaft via de EnergieVoucher (RRE-subsidie) van € 70,-.
(een poging om een efficiëntere en goedkopere zelfbouw oplossing gesubsidieerd te krijgen is helaas op de strikte regels stukgelopen.
Mijn ingediende set voor een convector = 8 x 140 mm ventilatoren + bekabeling +netvoeding + slimme schakelaar )

Voor gratis is het startersetje met drie mini ventilatoren (60 mm) misschien net goed genoeg voor een super kleine radiator. Ik zelf vind de opgewekte luchtstroom onvoldoende.
Helaas kan de sensor niet in schakeltemperatuur (35°C) veranderd worden, verder maken de ventilatoortjes zelf een storend geluid (dus niet de luchtstroom of de ventilatorschoepen).

Reputatie 7
Badge +3

Driepinter, hartelijk dank voor de reactie! Ik ga de spullen installeren en kijken of ik de cv aanvoertemperatuur, die nu op 80graden staat iets naar beneden kan bijstellen. Het is een Nefit uit 2011, dus ben benieuwd.

Sowieso kunt u de cv temperatuur altijd veranderen naar gelang de warmtevraag (de buitentemperatuur dus). Behalve de cv temperatuur zou u het maximaalvermogen (in KW of %) kunnen verlagen. 

Reputatie 3

@darkfiber

Omdat ik twijfel had over het mogelijke lawaai van een ventilator set, heb ik zelf een proefopstelling gemaakt met een gamma ventilator van 15 cm die ik nog had liggen.

 

Ik laat de lucht via een kartonnen constructie naar de onderzijde van de radiator blazen. De ventilator staat op 10% van zijn capaciteit te blazen.

Je hoort de ventilator, de schoepen en de lucht verplaatsing niet.

Als je de ventilator op 20% zet, begin je wel geluid te horen. Het is dan niet helemaal duidelijk waar dit precies vandaan komt.

 

Mijn ervaring (bij een computer project waar ventilatoren in moesten) met de kleine gelijkstroomventilatoren  is: je moet ze selecteren op ‘weinig geluid’. Je komt dan al snel in de duurdere ventilatoren terecht. Ik denk niet dat die in die sets worden gebruikt.

 

Reputatie 7
Badge +1

@DolfS   Jouw eigen proefopstelling met maar een ventilator is wat de naam zegt, maar als je werkende en bruikbare opstellingen wil laten zien en (geluids)metingen wil doen moet je toch de hele radiator of convector gebruiken.

Dat je de ventilatoren moet selecteren op volumestroom icm het geproduceerde geluid is een open deur, sorry. - Ik heb ondertussen ervaring met 3 verschillende merken van 140 mm PC-ventilatoren en heb bijvoorbeeld een 2,80 m JAGA convector met 15 ventilatoren vol gelegd,  verder nog twee kleinere convectoren met elk 4 ventilatoren.

 

Tip: Je kan de 140 mm ventilatoren prima gebruiken op smallere convectoren met 100 mm lamellenpaket als je de ventilatoren schuin op de lamellen plaatst met de achterkant omhoog tegen de muur. Dit doe ik nu op een 2,80 m convector en het bevalt tot nu toe goed. De convector ligt nog niet helemaal vol.

Belangrijk is dat je contactgeluid zoveel mogelijk voorkomt, anders wordt de “schoorsteen” van de JAGA een grote klankkast.

Mijn conclusie: Het effect op de snelheid en de mate van warmteafgifte is zeer groot, zoals ik al schreef, maar ook het verlagen van de retourtemperatuur is significant, bij mij tussen
de ca. 3 - 5 °C bij de gebooste convectoren. (Kanttekening: Ik heb zeer lage aanvoertemperaturen als de kamer op temperatuur is)

YMMV

 

Reputatie 3

@darkfiber 

Eigenlijk probeer ik niet de zoveel mogelijk warmte  van de radiator te krijgen maar de kamer temperatuur te verhogen.

Het branden van de ketel wordt geregeld door de kamerthermostaat. Ik wil graag dat alle overige kamers dezelfde temperatuur krijgen. Nu blijven 2 kamers wat achter in temperatuur. Die moet daar verhoogd worden totdat ze allemaal gelijk zijn.

Reputatie 7
Badge +1

@DolfS  Goed dat je met ventilatoren beide doelen kan bereiken: Meer en snellere warmteafgifte (in de referentieruimte) én ook de andere kamers met de daar geplaatste ventilatoren op temperatuur krijgen (ook door de grotere warmteafgifte).

In zekere zin werken ventilatoren in de referentieruimte natuurlijk de ventilatoren in de andere ruimtes tegen:wink: .

Wie kan mij meer vertellen over radiator ventilatoren.

Ik lees dat de retour water temperatuur lager wordt? Dit geeft toch meer energieverbruik om dit weer op te warmen?

Door meer luchtstroom neem je toch meer warmte af, wat ook weer meer energie kost om het aan te vullen?

De voeding van de ventilatoren vergt toch ook meer energie? (Elektriciteit)

Hoe groter het temp verschil tussen radiator en kamerlucht hoe meer opwarming hoe sneller de vraagtemperatuur.

Gaat de radiator temp naar beneden dan is de afgifte ook lager en duurt het langer voordat je de vraagtemperatuur bekijkt.

Ik ben niet overtuigt van de energie kosten vermindering?

 

Wie heeft echt ervaring?

 

Gr. Ernst.

Reputatie 3

@Ernst 

Kostenvermindering kun je alleen krijgen als de retour water temperatuur naar de ketel voldoende laag wordt. Je krijgt dan condensatie voordelen in de ketel.

Condensatie?? In of buiten het vloeistof circuit?

Reputatie 7
Badge +3

Condensatie?? In of buiten het vloeistof circuit?

Buiten. Op uw HR-ketel zit een (meestal PVC) condenswater afvoer (met een waterslot want die is aangesloten op het riool). Meestal zit er een tweede warmtewisselaar is waarin de restwarmte van de verbrandingsgas warmtewisselaar wordt benut. Bij die restwarmte hoort ook de condensatiewarmte van de waterdamp die bij de verbranding van aardgas (CH4) ontstaat.

CH4 + 2 O2 →  CO2 + 2 H2O (gasvormig).  Doordat koud retourwater vanaf de radiatoren die waterdamp kan afkoelen, komt dus de condensatie warmte vrij.

Hoe Werkt Een Cv Ketel Informatie (cvketelgids.nl)   (even naar beneden scrollen).

Reputatie 7
Badge +3

@Ernst

Kostenvermindering kun je alleen krijgen als de retour water temperatuur naar de ketel voldoende laag wordt. Je krijgt dan condensatie voordelen in de ketel.

Als je door de betere warmteafgifte van de radiatoren ook de cv temperatuur omlaag kan, gaat dat effect dus dubbelop. Stel 5 graden lagere cv temperatuur en dan ook nog 5 graden meer afkoeling is de totale temperatuurverlaging van het retourwater dus 10 graden. 

Daarnaast treedt er ook minder warmteverlies bij de cv ketel zelf op als door die lagere  cv temperatuur de vlam (vermogen ketel) ook kleiner wordt.

En door de lagere cv temperatuur ook minder verlies in de cv leidingen die door de niet verwarmde ruimtes gaat (uiteraard zijn ze al voorzien van buis isolatie).

Reputatie 7
Badge +1

@Ernst   Heb je de hele draad al doorgelezen? - Voldoende ervaringsdeskundige verhalen volgens mij. Jouw ongegronde vermoedens over meer energieverbruik kan ik gelukkig niet bevestigen, in tegendeel, het wordt een stuk minder (natuurkunde middelbare school). YMMV

De gebruiker kijkt naar zijn rekeningen.

Op dit ogenblik zijn veel energie sparende producten zo duur dat je als particulier nooit een voordeel behaalt.

Reputatie 3

@Ernst 

Hier zijn wat projecten die praktisch niets kosten (alleen tijd):

  • Inventarisatie van alle elektra gebruikers in huis.
    Deze kun je in een spreadsheet zetten met de energieopname erbij. Apparaten die permanent stroom opnemen kun je via een schakelaar laten werken. De apparaten die je nooit gebruikt kun je uit het stopcontact halen. Je kunt vaststellen wat de grootverbruikers zijn en bij vervanging (in de toekomst) rekening houden met het verbruik.
  • Lichtbronnen door LED lampen vervangen.
  • Nieuwe apparaten selecteren op ‘energiearm’ verbruik.
  • Van energie leverancier wisselen.
  • Radiatorfolie aanbrengen.
  • Verwarming buizen isoleren.

Dingen die wel iets kosten (en veel meer tijd):

  • Zonnepanelen aanleggen.
  • Isoleren van dak en vloer.

 

Leuk lijstje, had het zelf kunnen bedenken.

Reputatie 7
Badge +1

@Ernst  Even serieus! Radiator/convectorventilatoren werken echt, besparen tot 10% op je gasverbruik, de installatie kan je zelf doen en een ventilator kost niet de wereld, extra elektraverbruik per ventilator ca. 1 W. Er zijn natuurlijk ook nadelen.

@Ernst  Even serieus! Radiator/convectorventilatoren werken echt, besparen tot 10% op je gasverbruik, de installatie kan je zelf doen en een ventilator kost niet de wereld, extra elektraverbruik per ventilator ca. 1 W. Er zijn natuurlijk ook nadelen.

Wellicht is de combi met de folie helemaal ideaal: minder warmte de muur in, meer de ruimte in. Daarnaast lijkt het me ook wel handig om af en toe een rager door de radiatoren heen te halen om de doorstroming te verbeteren. Dit moet ik hier nog doen overigens. Ook dit kost nauwelijks geld, alleen een beetje tijd.

Reputatie 3

@darkfiber

Wellicht kan je de retour water temperatuur naar de ketel wat verlagen en daarmee het rendement iets verhogen.

Maar waar zou je die 10% van je gasverbruik vandaan moeten halen?

Welke radiator ventilator hebben jullie ervaring mee en raden jullie aan? De speedcomfort-ventilator of de Heatfan?. Wat betreft rendement en geluid.

Zijn er nog meer ventilatoren die aan te raden zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Het andere bekende merk is Climatebooster. Heeft u de afstand tussen de radiatorplaten al op gemeten?

Reputatie 7
Badge +1

@HenkD Ik raad een eigenbouw aan, even efficiënt (vaak efficiënter!) als de kant en klare producten, maar een stuk goedkoper. PC-ventilatoren zijn op convectoren sowieso makkelijk te plaatsen, voor radiatoren is wat meer knutselwerk nodig (Voorbeeld). YMMV

Reageer