Beantwoord

Wie heeft ervaring met de slimme radiator ventilator

• 12 oktober 2019
  • 3 reacties
  • 1384 Bekeken

Ik overweeg van speed comfort een slimme radiator ventilator aan te schaffen. In documentatie worden er allebei voordelen genoemd en tips gegeven als dat de aanvoer temperatuur van je cv water omlaag kan. De informatie ziet er allemaal "gelikt" uit! Simpel aan te sluiten en overzichtelijk! Maar wie kan mij vertellen of het echt allemaal werkt, of alle voordelen ook kloppen en hoeveel van die apparaten heb ik nodig per radiator?Graag reacties!
icon

Beste antwoord door Driepinter 12 oktober 2019, 11:48

Het valt mij op dat zowel Speedcomfort en Climate Booster het voordeel van de lagere cv temperatuur en dan met name de lagere retourwatertemperatuur op het rendement van de hr-ketel niet noemen. Mailcontact heeft daar ook geen verandering in aan gebracht. Typerend voor het feit dat het goed afstellen van hr-ketels in Nederland totaal geen prioriteit heeft.
Bekijk origineel

3 reacties

Driepinter, hartelijk dank voor de reactie! Ik ga de spullen installeren en kijken of ik de cv aanvoertemperatuur, die nu op 80graden staat iets naar beneden kan bijstellen. Het is een Nefit uit 2011, dus ben benieuwd.
Reputatie 7
Badge +2
Het valt mij op dat zowel Speedcomfort en Climate Booster het voordeel van de lagere cv temperatuur en dan met name de lagere retourwatertemperatuur op het rendement van de hr-ketel niet noemen. Mailcontact heeft daar ook geen verandering in aan gebracht. Typerend voor het feit dat het goed afstellen van hr-ketels in Nederland totaal geen prioriteit heeft.
Reputatie 5
@RogierT De ventilatoren werken zeker en hoe meer je per radiator(convector) kan plaatsen des te groter zijn de effecten: Verwarmen met lage aanvoertemperatuur en snellere opwarming van de lucht, uiteindelijk bespaar je door de lagere systeemtemperaturen m.n. de retourtemperatuur bij een gas-gestookte cv ook nog op je stookkosten.

Er zijn natuurlijk ook nadelen: Eventueel last van geluid, stroomverbruik (ca. 1-3 W per ventilator) en eventueel meer stof (in de radiator en in de lucht).

Ik zelf heb mijn JAGA-convectoren met stille ventilatoren helemaal vol gelegd.
Met een schakelvoeding kan ik het toerental instellen, nachts laag (geluid) - overdag hoog.
Resultaat: Ook met een aanvoertemperatuur van < 45°C voldoende verwarmingsvermogen.

Reageer