Vraag

Wordt er geld afgeschreven als je er voor kiest om je van het gasnetwerk af te laten sluiten?

  • 13 April 2019
  • 17 reacties
  • 1429 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties
Ik hoor op BNR nieuws dat je een rekening krijgt van de netbeheerder van € 600,= als je je gasaansluiting wil laten afsluiten.
Iemand al ervaring hiermee?
Is dit bij de klimaattafels besloten? Alleen wordt het dan niet echt naar buiten gebracht.
Lijkt mij weer een echte "energiebesparende" maatregel. We moeten van het gas af. Het mag weer wat kosten dus!

17 reacties

Er is nog NIETS besloten aan de klimaattafels. Er zijn alleen wat ideeën geopperd.
Afsluiten van het gas kost al jaren geld.
Reputatie 5
Badge +1
Beste CVS,
In augustus 2015 is onze gastoevoer afgesloten door Enexis. Kosten € 60,-
Reputatie 7
Badge +3
Eigen Huis heeft hier aandacht aan besteedt. https://www.eigenhuis.nl/actueel/blogs/2018/09/27/14/00/laat-u-uw-gasaansluiting-afsluiten-bespaar-500-verwijderingskosten

Het ligt nu bij de geschillencommissie energie, zo lees ik. De dichte kraan verzegelen kost slechts tussen de 15 en 150 euro maar de netbeheerders willen dan de hele aansluiting weghalen "voor de veiligheid" en daar vragen ze € 600,- voor. Het ligt dus nog bij de geschillencommissie ((sinds september vorig jaar)).
Reputatie 4
Badge
Het komt er op neer dat als je net je gaslevering opzegt bij je energie leverancier dat de netbeheerders geen juridische grond hebben om kosten inrekening te brengen voor verwijderen of verzegelen van je gasaansluiting. De voorwaarde waarmee iedereen die een contract voor gaslevering heeft afgesloten of te wel de Aansluit- en Transportovereenkomst is sinds 2013 niet vernieuwd, daarin staat alleen netleveranciers 10 dagen de tijd hebben na opzeggen om hun zaakjes te regelen maar er staat nergens dat voor opzegging de aansluiting verwijderd of verzegeld moet worden. Daarom word in elke brief die krijgt altijd vermeld dat je zelf bij mijnaansluiting.nl een aanvraag moet doen voor verwijdering of verzegeling want dan mogen ze wel kost in rekening brengen omdat je het zelf aanvraagt.

Voor meer informatie zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1709785 hier word al sinds 2016 over gepraat en ervaringen uitgewisseld van het niet betalen voor afsluiting waarbij er inmiddels 75 mensen al kosteloos zijn afgesloten.
Reputatie 3
Ik hoor op BNR nieuws dat je een rekening krijgt van de netbeheerder van € 600,= als je je gasaansluiting wil laten afsluiten.
Iemand al ervaring hiermee?
Is dit bij de klimaattafels besloten? Alleen wordt het dan niet echt naar buiten gebracht.
Lijkt mij weer een echte "energiebesparende" maatregel. We moeten van het gas af. Het mag weer wat kosten dus!

Ik heb in 2017 het gas laten afsluiten door mijn netbeheerder RENDO.
Er werd mij toen een rekening gepresenteerd van €220,00.
Vorige week hoorde ik dat ze er inmiddels €440,00 voor vragen!
Zegt genoeg denk ik, het bedrag slaat nergens op gezien de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd.
Bij ons is alleen de meter verwijderd en is er een stop in de gasaanvoerleiding gedraaid op de erfscheiding.

Kortom, er wordt misbruik gemaakt door de netbeheerder over de rug van milieu bewuste mensen.
Het wordt tijd dat de overheid paal en perk gaat stellen aan deze misstanden.
Reputatie 7
Badge +3
Het is ook volledig in strijd met het beoogde beleid. Waarom moet één huiseigenaar kosten maken om bij hem de gasleiding individueel af te sluiten, terwijl het (zogenaamd) de bedoeling is dat de hele wijk van het gas afgesloten wordt ?
Reputatie 6
Badge
Ik hoor op BNR nieuws dat je een rekening krijgt van de netbeheerder van € 600,= als je je gasaansluiting wil laten afsluiten.
Iemand al ervaring hiermee?
Is dit bij de klimaattafels besloten? Alleen wordt het dan niet echt naar buiten gebracht.
Lijkt mij weer een echte "energiebesparende" maatregel. We moeten van het gas af. Het mag weer wat kosten dus!


Je moet als je geen Gas meer wilt hebben, simpelweg je contract met je leverancier opzeggen en geen nieuwe afsluiten, heel simpel. Kost niets.
En dreigbrieven van de net beheerder dat je nog geen nieuwe leverancier hebt genomen gewoon negeren, net zolang totdat ze zelf langs komen om je gas aansluiting af te sluiten, dan kost het je niets.
Reputatie 6
Badge
Mijn ervaring
Eenvoudig het gascontract bij je energieleverancier opzeggen.
Verder afwachten tot de netbeheerder initiatief gaat nemen
Met de netbeheerder heeft de consument geen contract, hij zal blij zijn als hij je aansluiting mag afsluiten en verzegelen.
Reputatie 6
Badge
Je ziet steeds meer gemeentes milieubeleid formuleren met uitspraken over "geen aardgas" meer over xx jaar
Gelijktijdig nodigen ze hun bewoners uit om allerlei initiatieven te nemen om dat beleid te ondersteunen, dus zonnepanelen >> Warmtepomp >> gasloos met als laatste stap de gasaansluiting laten verwijderen.
Gemeentes die deze druk op hun inwoners uitoefenen moeten dan ook hun verantwoordelijk nemen en met de netbeheerder collectieve afspraken maken over het verwijderen van de gasaansluitingen. Een financiële bijdrage van de gemeente en het verlagen van de kosten van de netbeheerder door een goed geplande aanpak in de uitvoering is dan wel het minste wat we mogen verwachten. Ook de door de netbeheerder gestelde termijn van 1 jaar na verzegeling moet daarmee van tafel, een zo efficient mogelijk planning voor minimale kosten is dan veel belangrijker
Het lijkt mee mooie taak voor de VEH om gemeentes met dit soort ambitieuze plannen stevig aan hun jas te trekken en te wijzen op de consequenties van hun beleid.

Ik wil, omdat ik anders een nieuwe cv ketel moet aanschaffen, kosteloos van het gas af. Omdat ik daar wat over op papier gezet heb en dan niet, via kopiëren en plakken , in mijn reactie krijg, voeg ik het als bijlage bij. Mogelijk kunt u er iets mee.

juli 2020 vraagt Liander via de website voor appartementen € 400 en gewone woning €720. Ik woon in een appartement en toch €720 omdat ze op straat de gaspijp moeten afsluiten.

Op zich schandalig want je huurt de gasmeter en het is hun taak om de zaak af te sluiten en op te ruimen en niet een zaak voor de huurder. KPN vraagt toch ook geen geld om hun abbo op te zeggen!

 

Ben sinds februari overgestapt op full electric met Maxxinno infrarood panelen en heb reeds nu €85 bespaard op de energie rekening. Maar betaal nog steeds het vastrecht voor de gasaansluiting €214 per jaar. Voor woningen gebouwd na 2000 geloof ik niet dat warmtenet of warmtepompen rendabel zijn. Ik overtuigd dat infrarood met zonnepanelen de toekomst hebben. Geen herrie en geen onderhoud.

Reputatie 7
Badge +1

@HansD Om zonder kosten van je gasaansluiting af te komen: Heb je deze bijdrage in deze draad en de link naar tweakers.net al gezien?

Inmiddels is er uitspraak van de rechter in een zaak waar de vraag gesteld werd of de consument verplicht de gasaansluiting moet laten verwijderen wanneer hij geen gas meer gebruikt én of er een wettelijke grond is voor het in rekening brengen van verwijderingskosten wanneer zo'n aanvraag tot verwijdering niet wordt gedaan. 

Conclusies zijn:

1: De consument is niet verplicht om een verzoek tot verwijdering te doen.

2: De consument hoeft geen kosten te betalen voor werkzaamheden waarvoor hij niet heeft gevraagd en die ook geen gevolg zijn van verwijtbaar gedrag. Een consument die geen gas meer gebruikt en zijn contract voor gas heeft opgezegd EN géén aanvraag indient voor verwijdering van de gasaansluiting, is aan de netbeheerder daarom geen verwijderingskosten verschuldigd.

De uitspraak is hier te vinden:

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734

 

Zie ook:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1951574/0

Eindelijk zijn we na 4 keer uitstellen en 5 maanden wachten van het Gas afgesloten. Zojuist de Rekening van Liander ontvangen € 722,-. Ze hebben dus lak aan de uitspraken van de rechter.

 

Ik zal bezwaar maken en kijken wat dan de reactie is.

Reputatie 7
Badge +3

Eindelijk zijn we na 4 keer uitstellen en 5 maanden wachten van het Gas afgesloten. Zojuist de Rekening van Liander ontvangen € 722,-. Ze hebben dus lak aan de uitspraken van de rechter.

 

Ik zal bezwaar maken en kijken wat dan de reactie is.

Het verschil kan zijn dat u misschien wel een opdracht heeft gegeven (of er misschien mee hebt ingestemd - zonder op de kosten te zijn gewezen). Als hele wijken zogenaamd van het gas af moeten vind ik het vreemd dat er nu kosten gemaakt moeten worden voor individuele afsluiting. (Laat u niets wijsmaken over behoud van het gasnet in uw wijk vanwege groene of zelfs blauwe waterstof).

Intussen tot twee keer toe een reactie ontvangen van Liander.

Liander is van mening, dat hoe dan ook de Gasleiding verwijderd moet worden en dat je dan ook de kosten moet dragen.

De rechterlijke uitspraak vinden ze niet van toepassing en de 50/50 regeling is nog niet bekrachtigd en er is geen ingangsdatum vastgesteld. Zij hebben dus geen boodschap aan al die zaken en maatschappelijke richting. wat gek is, is dat er geen enkele keuze mogelijkheid is en dat er op geen enkele wijze naar een bezwaar procedure wordt verwezen. Er is dus geen mogelijkheid voor onafhankelijk bemiddeling. Alleen de gang naar de rechter is nog een optie. 

Ik zal zoals al mijn rekeningen ook deze binnen de termijn betalen, maar ben overtuigd dat dit niet correct is. Ook ACM geeft geen richting hoe anders beter zou zijn.

Als huurder van de Gas meter betalen voor het verwijderen…..? Dat zou de telecom sector ook graag willen.

Gemeente is alleen geïnteresseerd om de stadsverwarming collectief aan de man te brengen en is niet actief voor individuele afsluiters.

Groet, Hans

Reputatie 1

Het heeft even geduurd maar eindelijk is het zover, per 1 maart 2021 is het laten verwijderen van een complete gasaansluiting voorlopig tot aan de nieuwe energiewet volledig gratis!. Alle netwerkbedrijven hebben inmiddels de prijzentabel aangepast. Het afsluiten dient voor alle netwerkbedrijven aangevraagd te worden via:
www.mijnaansluiting.nl     

Reageer