Beantwoord

Zijn er al leden die ervaringen hebben met de ventilatiewarmtepomp Itho Daalderop hp-m i 25


Zijn er al leden die ervaringen hebben met bovenstaande warmtepomp ? Ook icm het evohome Honeywell systeem ?

icon

Beste antwoord door Driepinter 16 January 2020, 19:45

Bekijk origineel

100 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Helaas niet.
Maar je installateur zou je daar wel goed bij moeten kunnen helpen.

De Evo home stuurt de ketel aan. In een hybride opstelling zouden de warmtepomp en CV ketel dan zelf moeten uitvechten wie de warmte moet gaan leveren. Dat zou niet uit moeten maken tov alleen een CV ketel.

Ik heb een keer gehoord van iemand waarbij EVO Home en een hybride opstelling met een Elga ‘niet goed werkt’. Maar hoe wat en waar precies is mij nooit duidelijk geworden (was uit 4e hand of zo).


De HP-M 25i lijkt overigens wel een interessante optie omdat hij zowel direct buitenlucht als ventilatielucht gebruikt. Ben benieuwd of die bevalt.
 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een keer een schema gezien waarbij de ventilatiewarmtepomp het cv water vóór de cv-ketel (hr-ketel) opwarmt. En derhalve minder condensatie van de waterdamp optreedt en de hr-ketel dus een lager rendement heeft.

Ja, neem contact op met installateur Cees Hollenberg van Ecomlease.nl
Hij heeft dit type ventilatiewarmtepomp thuis ook met evohome toegepast in de combinatie van zoneregeling vloerverwarming en regeling boilervat voor tapwater.

Reputatie 4

Ik heb sinds een paar maanden een Itho warmtepomp.
Ik heb een nieuw huis (pas sinds eind augustus woon ik er) goed geisoleerd en beneden vloerverwarming.
Vanwege wat installatieproblemen is er iemand van Itho geweest en is hij volledig goed ingeregeld.

Sinds een paar weken zijn we bezig de boel een beetje op te stoken. Voorlopig op een lage watertemperatuur (op de verdeler begonnen op 25 en nu 30 graden).
Omdat het buiten tot nu toe een behoorlijke temperatuur is en de woning nauwelijk afkoelt en regelmatig verwarmt wordt door de binnenkomende zon, werkt de WP niet de hele dag.

De stooklijn is zo ingesteld dat hij bij een hoge buitentemp een lage aanvoer geeft en bij een lage buitentemp een hoge aanvoertemp geeft. Het is zo dat ik voorlopig de thermostaat op 20,5 heb staan en daar blijft hij op.
's Nachts heb ik het toerental van de ventilator op nachtstand gezet (25% lager dan normaal) om zo het geluid te dempen. Niet dat het veel is (max 38 db) maar het is wel stiller (open trap en open slaapkamerdeur).

De stooklijn is zo ingesteld dat de maximale aanvoertemperatuur op 40 graden staat. Dit omdat ik wil kijken of ik de watertemperatuur in de verdeler van de vv op 35 kan hebben.
Voorlopig ben ik tevereden. 
Geen gas verbruik en door 5500 wph aan zonnepanelen alleen electraverbruik (waarvan ik nu al meer dan 2500 kw van heb terug geleverd (na saldering).

Je moet wel de ruimte hebben voor een Itho. Zie de foto's.

De installatie en combinatie met de CV is zodanig dat de CV geen rechtstreeks toegang meer heeft voor CV water maar dat de Itho bepaald op de CV bij moet springen.
De CV is primair alleen nog voor warm water.

Ik was afgelopen week in de tuin aan de kant van de in/uitgang van de Itho terwijl deze draaide en hoorde eigenlijk alleen windgeruis, en denk ik alleen omdat ik het wist.

Als het kouder wordt ga ik het ervaren, maar dan gaat de watertemp op de verdeler ook naar 35 graden.

Op youtube is een mooie uitleg te vinden over het instellen van allerlei parameters:

https://www.youtube.com/watch?v=XMggG-DvKfU

Reputatie 4

Update.

Ik heb na een bezoek van Itho (er was een draadje bij de installatie slecht gemonteerd:grin: ) nog een paar instellingen gewijzigd.

Ik heb de tempreatuur waarbij de CV ketel bij mag springen verlaagd van 16 naar 5. 's Nachts bleek de ketel af en toe even bij te springen omdat de Itho door de lagere ventilatiestand (daardoor lager rendement) het net niet lukte.

Verder heb ik de instelling voor de graadminuten van 100 op 250 (max is 255) gezet. Daardoor is er een langere wachttijd voordat de Itho aan de CV bijstand vraagt. 

Beide instellingen konden volgens de monteur van Itho zonder problemen.
 

Nu springt de CV helemaal niet meer bij.
Afwachten wat het verder gaat worden. 
Ben nu echter al tevreden zoals het gaat: wel electra en geen gas voor verwarming.

Reputatie 4

Update en stukken wijzer.

Het is nu een relatief hoge buitentemperatuur maar de afgelopen weken is het ook wel onder de 5 graden geweest. En dat heb ik gemerkt aan de warmtepomp.

Wij hebben de kamerthermostaat op 19,5 staan. Voor ons een aangename temperatuur.
De stooklijn stond ingesteld op 25-40, nu gewijzigd in 30-40 (maakt voor mij niets uit, zie hierna).
We hebben een nieuw huis met vloerverwarming beneden en 2 radiatoren in de kamers boven.Het oppervlak beneden is ongeveer 60 m2.
En toen werd het overdag 5 graden en 's nachts nog iets lager!

Ik ging er altijd vanuit dat de stooklijn wil zeggen dat de warmtepomp de aanvoertemperatuur af laat hangen van de bron temperatuur, in mijn geval buitenlucht in combinatie met ventilatielucht.  Dat principe klopt. Er is echter een maar, en dat ben ik nu wijzer geworden.

De Itho HPM25i heeft een vermogen van 2,5 Kw. Die kan water verwarmen tot 50 graden. Met 2,5 Kw vermogen is de hoeveelheid water die hij kan verwarmen echter gering. Heb je dus een (aanzienlijk) kleinere woning dan die van mij, het voorbeeld werd gegeven een vloerverwarming van 4 of minder groepen terwijl ik er 8 heb, dan kan de warmtepomp al het water in het systeem goed verwarmen, misschien wel tot 40/45 graden.

In mijn situatie, 8 groepen met 2 radiatoren boven, kwam de watertemperatuur niet boven de 25 graden. En dat terwijl hij permanent draait! Daarmee blijft het op de benedenverdieping GEEN 19,5.

Dit ben ik dus wijzer geworden van de Itho, maar dat geldt voor alle warmtepompen, let op het vermogen ten opzichte van de hoeveelheid af te geven warmte (geralateerd aan het te verwarmen oppervlak).

Na overleg met de monteur van Itho de instellingen als volgt aangepast.
-de pompsnelheid van de warmtepomp verlaagd van 5 naar 1. Dit leverde al een temperatuurverhoging op van 3 graden (28 ipv 25)
-de temperatuur waar beneden de cv bij mag springen gezet op 5 graden. Afhankelijk van de aanvoerlucht mogelijk te laag, maar dat merk ik als het echt koud wordt.
-de graadminuten gezet op 150 (wachttijd voordat de cv bijspringt).
-verder stond de pomp van de vloerverwarming al op de laagste stand.

Door de pompsnelheid van de warmtepomp te verlagen heb ik snel een hoger rendement .

De komende tijd maar eens zien hoe het gaat als de temperatuur gaat zakken.

Tip voor mensen die overwegen een hybride warmtepomp te nemen:
Laat je informeren wat het vermogen is dat je nodig hebt voor een verwarming en hou daar rekening mee bij de aanschaf van een warmtepomp.

 

Overigens, ik ben nog steeds heel erg tevreden met de Itho, het is een leerproces, hoe in te stellen voor een optimaal rendement.

Wordt vervolgd.
 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@RobvanV “door de pompsnelheid van de warmtepomp te verlagen heb ik snel een hoger rendement".

U schreef dat u de temperatuur hoger kon krijgen van 25 naar 28 graden door de pompsnelheid (van het cv-water neem ik aan) te verlagen. Nu is dat volgens mij geen thermisch rendement. Als u het rendement wil weten moet er een kW meter zitten in de cv leiding (kilowatt thermisch) en verder een meter die het elektriciteitsverbruik meet. kilowatt thermisch / kilowatt electriciteitverbruik   x  100 % = thermisch rendement.

Kilowatt thermisch is het temperatuursverschil x de hoeveelheid water per uur.

Reputatie 4

Driepinter, dank je voor jouw reactie.

Dit topic gaat over de vraag of er iemand ervaring heeft met de Itho Daalderop HPMi25.
Als leek geef ik alleen mijn ervaringen en wat voor rendement of berekening zegt mij, zeker in deze topic, niets.

Ik deel mijn ervaring in de hoop dat er lezers zijn die er wat aan hebben. Tevens hoop ik dat er nog meer mensen hun ervaringen met deze warmtepomp delen. Voor mij is hij nieuw en wil uitvinden hoe ik een zo hoog mogelijk rendement uit mijn investering haal. En dat door de instellingen continue te monitoren en aan te passen.
Informatie van gebruikers van andere warmtepompen kan ik genoeg op internet vinden en ook hoe ik allerlei zaken moet beoordelen of berekenen.

Reputatie 3

De warmtepomp is (neem ik aan) zo als in het rechter plaatje https://www.ithodaalderop.nl/nl-NL/professional/nieuwe-hybride-warmtepomp-hp-m-25-i  aangesloten.

Vraag: Heb je de binnenventilator nog in de hand? (vocht, co2, schakelaar)

 

 

Reputatie 4

Ik denk dat je bedoeld de mechanische ventilatie?

Het is een BUVA time control die ik via wifi kan bedienen.
Dus harder/zachter/ sensor.
vast een opmerking. Als de BUVA op boost gaat (bv met komen of douchen loopt de aanvoerlucht bij de warmtepomp 2 graden op.

 

Reputatie 3

Als ik het goed begrijp kan elke willekeurige ventilatie unit op de luchtingang van de warmtepomp worden aangesloten.

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe de coördinatie van de ‘verse lucht’ behoefte (de afvoer van de lucht uit de woning) en het gebruik van deze energierijke lucht verloopt.

 

Voorbeeld:

Overdag wordt de woning op 21’C gehouden. Na 23:00 gaat deze regeling uit en staat de ventilator nog wel te draaien.

Dit zou betekenen dat tussen 23:00 en 7:00 er niets met de warme lucht gedaan wordt?

 

Opmerking: alles draait ‘s nachts op ‘een zacht pitje’ vanwege het geluid dat de verschillende pompen produceren.

Reputatie 4

In een situatie zonder warmtepomp gaat de vuile lucht uit huis (van de mechanische ventilatie) rechtstreeks naar buiten.
In de situatie van de Itho wordt de afvoer van de vuile lucht niet naar buiten geblazen maar aangesloten op de luchtaanvoerbuis van de  Itho.
Is de Itho in werking dan geeft deze vuile lucht, die al opgewarmd is in je woning een temperatuurverhoging van de rechtstreeks van buiten aangezogen lucht. Daardoor is het verschil tussen de (totale) aangezogen lucht ten opzichte van de gewenste temperatuur van het water kleiner. Dat is gunstig want de Itho hoeft daardoor een kleiner verschil te overbruggen.
Zoals je al schreef, ja ieder mechanische ventilatie kan hierop worden aangesloten.
 

Als de Itho niet werkt, omdat er geen warmtevraag is, dan gaat de vuile lucht ui je woning ook naar de Itho. Omdat de mechanische ventilator een ventilator heeft en dus de lucht geforceerd afvoert, gaat deze via de Itho gewoon naar buiten.De luchtkanalen zijn  Ø200 mm .Je ziet het goed, er wordt dan niets met de vuile opgewarmde lucht gedaan. Dat is altijd zo, zeker als je rechtsreeks naar buiten afvoert (zonder warmtepomp).
 

Op de Itho zit een nachtstand. Uit de installatiehandleiding:

Inschakelen van de nachtverlaging van de ventilator. Het toerental wordt gedurende de nacht, tussen 23:00 en 07:00 uur, met 25% verlaagd en zorgt voor een geluidsreductie.

Wij hebben deze ook ingeschakeld en dan wordt hij erg stil. Wil je hem helemaal stil hebben dan moet je de thermostaat zo laag zetten dat er geen warmtevraag is. Mogelijk koelt het daardoor zo af in de woning, bij ons maar ½ graad, dat hij de volgende dag erg lang bezig is om de gewenste temperatuur weer te bereiken.
Het is maar waar je voor kiest.

Ik weet niet wat voor woning je hebt, geisoleerd/groot, LT/HT, maar zoals ik eerder al aangaf, het vermogen van de Itho is beperkt tot 2,5 Kw. Daarnaast hebben we zoveel vloerverwarming waardoor we eigenlijk een warmtepomp zouden moeten hebben van minimaal 3,5Kw (diverse berekening van internet). Maar omdat we ruimschoots voorzien zijn van zonnepanelen, 5,500 Wph, hebben we een fors overschot aan stroom. Zeker zolang de salderingsregeling nog bestaat, de afbouw gaat ook nog jaren duren, laten we de warmtepomp bij voorkeur overdag werken en gaat hij aan het eind van de dag/begin avond automatisch uit.

Door de Itho heb je geen buitenunit, geen F-gassen waar aandacht voor moet zijn (ook bij installitie niet), en eigenlijk nauwelijks of geen onderhoud en geen lelijke (smaak verschilt) buitenunit. Wel het geluid binnen.
 

Reputatie 4

Oh ja, nog even de installatiehandleiding waar alles staat te lezen.

Reputatie 3

@RobvanV 

Dank.

Een dingetje hier in huis is het lawaai dat de verschillende apparaten gedurende de nacht produceren (mechanische ventilatie, pomp van de CV ketel). Ik zie in de specificaties 38dB A staan. Dat betekend dat alle lage tonen in de meting al nauwelijks meedoen maar wel doorklinken.

Dat zou voor mij betekenen dat ik altijd op een apparaat buiten (op het dak) terecht kom.

Reputatie 4

Ja, het geluid is een dingetje, maar voor ons geen probleem.

Wel iets om aan te denken.

Reputatie 4

Met betrekking tot het geluid nog het volgende.

De mechanische ventilatie is aangesloten op de aanvoerbuis van de Itho.
In de installatiehandleiding staat dat er dan een geluidsdemping moet worden geplaatst in de buis vanaf de mechanische ventilatie.

Foutje van de installateur, niet gedaan!
Wordt alsnog aangebracht.

Dit voorkomt dat het geluid uit het inwendige van de Itho doorklinkt in de aanvoerbuis van de mechanische ventilatie.
Pff , wordt het wat stiller.:grin:

Reputatie 4

Update nu het kouder is.

Nu het kouder is heb ik de cv toch nodig om het warm te houden. Gezien het beperkte vermogen van de warmtepomp geen wonder.

Door Fkey op het spoor gezet (topic over de xtreme van intergas) van de instellingen van de cv (intergas xtreme ) ook eens gekeken naar de instellingen.
Heb de bijstook grens van de warmtepomp op 3 graden gezet. Proefondervindelijk is me gebleken dat door het bijmengen van de ventilatielucht de buitenlucht met ongeveer 2 graden omhoog gaat. Hiermee kan ik redelijk makkelijk zelf het omslagpunt cv bijstoken/niet bijstoken bepalen.

In de installatiehandleiding van de warmtepomp staat dat de afgiftesysteem minimaal 300l/min moet kunnen verwerken.
De instelling van de cv pomp was aanzienlijk hoger waardoor tijdens het bijstoken van de cv en veel verwarmd water (door de cv) meteen via de bypass terug de ketel inging. Zonde van het stoken.
Daarom heb ik naast het al verlaagde vermogen van de cv naar 40% nu ook de pompsnelheid anders gezet. Deze is modulerend maar draaide steeds op zo'n ruime 60%. En dat bij een instelling van max 65/min35!
Deze heb ik veranderd is max 55/min 25.
Het reusltaat is verassend (voor mij):
-pompsnelheid is nu 28/29, en
-vermogen dat ik uitlees is gezakt van 8kw naar 6kw, en
-tot slot is de bypass nu aanzienlijk koeler dan de uitgang van de cv.

Door de veel lagere pompsnelheid is de hoeveelheid verwarmt water door de cv lager (zeker 100 l/min) dan het minimale dat de warmtepom door het syrteem pompt. Er is dus haast geen warmte van de cv die ongebruikt weer terug stroomt.
Wat wel is te zien tijdens het bijstoken, is dat de temperatuur van het water in de warmtepomp langszaam oploopt en niet meer op de aanvoertemperatuur van de cv zit. Logisch, want de hoeveelheid cv water is maar 2/3 van het totale water van de warmtepomp.

Voor zover deze update.
Ik hoop dat iemand er iets aan heeft.
 

Ik heb sinds begin oktober een Itho I25 en een nieuwe Atag ketel. Ventilatie is van Duco. Mijn woning is een goed geïsoleerd jaren dertig huis met traditionele radiatoren, deels voorzien van speedcomfort ventilatoren. Thermostaat staat op 20 graden ingesteld.

Ik lees met interesse bovenstaande bijdrages.

Ik ben nog bezig met inregelen. Itho staat op 45/40 en de CV op 55%. Op koude dagen wordt het huis net geen 20 graden. Ik ga daarom de traditionele radiatoren vervangen door LTV radiatoren. 

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is hoe je de bijstook grens aanpast. Zou iemand mij daarmee kunnen helpen?

 

Reputatie 4

Halo ReneK,

Leuk om iets te vernemen die ook een Itho heeft.
Ik herhek het probleem, als het kouder wordt, blijft het niet op temperatuur.

Met brtekking tot de LTV, die kan ik aanbevelen. Die hadden wij in ons vorige huis ook en waren daar erg over te spreken. Ik verwarmde het huis toen met alleen een Remeha ketel met een water temo van 55 graden. Ook als het koud was.
Wij hadden daar Jaga Tempo radiatoren in verschillende maten en diktes, dit ivm de warmtebehoefte per ruimte. Wij vonden ze mooi en makkelijk te monteren.
Hiermee, en dat weet je al, kan op een lage temperatuur toch voldoende warmte generen in je woning.

Met betrekking tot de wamtepomp. 

Wat me opvalt is een stooklijn van 45/40. Dat lijkt me wel erg dicht bij elkaar liggen. Zeker als je nagaat dat de 45 bedoeld is voor een buitentemp van -15 en die van 40 bij een buitentemp van +20. 
Ik weet niet wie dit ingesteld heeft, maar gezien je gewone radiatoren kan het wel werken. Bij Ltv zou ik de 40 verlagen.

De CV op 55%.
ik neem aan dat het een modulerende CV is.
Je moet je echter voorstellen dat het water van de CV altijd eerst naar de warmtepomp gaat en dan pas naar je radiatoren. Als je CV gaat verwarmen wil hij al het water kwijt in de Itho. De itho heeft als minimale flow naar de radiatoren 300 l/min nodig. Ik weet niet wat het maximum is.
Als de CV meer water geeft dan de Itho  naar de radiatoren kan pompen dan gaat de rest van het CV water via de bypass meteen weer terug naar de CV. (dat was bij mij zo, zie verderop)Dan denkt de CV dat het afgegeven water, door een hoge retoutemp, dat hij terug kan moduleren. Als dat kan is het mooi maar anders gaat de CV weer uit, en even later weer aan, enz: pendelen.
Als de CV bijspringt (brandt) kan je eens voelen wat de temp van de leiding is die uit de CV komt en dat vergelijken met de temp van de retourleiding die de CV weer ingaat.
Bij mij was de retour (naar gevoel) net zo warm als wat er uit de CV kwam. Daarom heb ik het vermogen van mijn CV op 40% gezet en de pomp op 55/25. Deze draait nu op 28/29 en de retour is alleen nog een beetje lauw. De flow van de CV is ongeveer 212 l/min en de rest doet de Itho.

Ik neem aan dat je het volgende ook hebt, op paier of digitaal
HP-M 25i (compano.com)

Hiermee, maar ook met de spider, kan je in de instellingen komen.
Om de bijstook temp aan te passen moet je naar de configuratie. 2x drukken op  knop 2,. dan krijg je een hahdje en dan net zo vaak op 4 of 5 tot je het tandwieltje ziet. Dan 1x op 2 drukken. Alles rustig aan want hij is niet heel snel!
Je zit dan in de configuratie.
Je kan dan net zo lang drukken op  5 (maar kan ook 4 zijn, rustig aan!) tot je rechtsonder ziet staan HYBSE. Dat is de bijstook temp. Als je die wil wijzigen, 1x op 2 drukken, dan gaat het knipperen en kan je met 4 of 5 naar boven of naar beneden bijstellen. Als je dan de gewenste temp hebt 2 seconden wachten en dan 1x op 2 drukken. Dan zie je hem veranderen in de ingestelde waarde. Doet hij dat niet, dan nogmaals hetzelfde (1x op 2 en wijzigen met 4 of 5) en iets langter wachten en dan weer bevestigen met 2..

Deze werkwijze kan je ook gebruiken voor aanpassen van de stooklijn LTMIN/LTMAX of de pompsnelheid (PUMP) welke ik op 1 heb gezet omdat ik vloerverwarming heb en dat beter werkt (bij mij).

Ik hoop dat het hiermee lukt.
Is er iets zet maar in dit topic, dan zie ik het wel.

Succ6

Hoi Rob,

 

dank voor je reactie. De CV out is warmer dan de CV in. Maar zeker niet lauw. het vermogen van de CV en de cv pomp  aanpassen vind ik lastig. Via het menu van de CV kom ik daar niet uit. 

Match jij de CV temperatuur met de Itho LTVMax?

 

Reputatie 4

Ik heb zelf een Intergas Xtreme 36 en heb via de instalatiehandleiding gevonden hoe ik de instellingen van de CV kan wijzigen.
Heel voorzichtig want het moet wel in evenwicht blijven.
Mogelijk dat je op internet de instalatiehandleiding van jouw CV kan vinden. Daar moet meer in staan. De monteur moet het tenslotte ook weten.

Ik heb de stooklijn van de Itho op 40/30 staan en de watertemp van de CV op 43.
Omdat ik het vermogen van de CV sterk heb verlaagd en ook de pompsnelheid begint de CV  volgens de monitor van de Itho op 37 graden en loopt na een paar uur op tot 39/40.
Overigens, mijn situatie is anders dan die van jou. Gezien de vierkante meters vloerverwarming is de ITHO te klein. Het vermogen is gewoon niet groot genoeg.
Maar omdat ik voor 5500 wph zonnepanelen heb laat ik hem rustig zelfstandig draaien. Terugleveren levert haast niets op. Zo draait hij sinds gisteren 24 uur per dag en zonder bijstook lukt het (net :unamused: )

Maar volgens de handleiding kan je de Itho in combinatie met een CV opwarmen tot 70 graden.
Niet heel zuinig maar het kan.
Overigens heb ik ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar, dat de Itho “uit” gaat maar WEL blijft pompen als het CV water warmer is dan 42 graden. Maar of dat waar is prbeer ik niet: vloerverwarming!
Ik heb echter de afgelopen weken die situatie wel gehad (maar niet goed opgelet) dat de CV brande maar de Itho alleen pompte. Scheelt wel in de stroom want de Itho gebruikt dan haast niets!
 

net even naar WP data gekeken. Draait volop, maar verschil aanvoer en retour is maar 1 graad. Heb CV nu naar 45 graden gezet. Kijken of dat verschil maakt. 

 

Reputatie 4

verschil bij mij bij alleen WP ongeveer 4 graden.
Maar ik heb de pompsnelheid van de WP wel op 1 gezet.
En omdat hij feitelijk te klein is voor de vloerverwarming draait hij bij mij altijd vol

Verder bleek dat de fan te langszaam stond. 
Je moet kijken naar het aantal bochten en rechte stukken.
BLZ 43 /44 van de installatiehandleiding, alles bij elkaar optellen.
Alleen al de dakdoorvoer is al 26 en dan nog een stel 90 bochten, bij al 4. Dan zit je zo op maximaal.

HP-M 25i (compano.com)

Bij mij stond de fan te laag waardoor hij niet maximaal lucht krijgt. Nu op max 9, draaut op ongeveer 1920 toeren.

 

 

ventilator nu naar maximaal gezet en wp pomp test naar 3 ipv 5. Ik vermoed dat er in mijn systeem meer water zit dan in een LTV systeem. Nu even kijken wat er gebeurt. verschil input output wisselde een beetje tussen 1 en 4. Ik zag dat de HMI wisselde tussen Heath en heatL. Blijkbaar wordt er bijgestookt.

CV pomp aanpassen ga ik niet zelf doen, dat laat ik aan de installateur over.

 

Itho doet het nu bijna alleen op 1860 toeren. Thermostaat kruipt heel langzaam omhoog. max bereikte temperatuur 19,5 graden op basis van 20 graden vraag. Het waait lekker, dus ik zet de houtkachel vanavond maar aan.

Reageer