Zijn er lezers die ervaring hebben met het systeem van Solarfreezer?

  • 3 August 2019
  • 24 reacties
  • 4714 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 6 reacties
Zijn er lezers die ervaring hebben met het systeem van Solarfreezer ?

24 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Laat hieronder weten welke vragen je na lezing nog hebt, dan benaderen we ze daarmee.

Ik heb het niet gelezen maar uit eerdere publicaties zou in dit systeem ook zonnecollectoren zijn opgenomen. De hoeveelheid en soort zonnecollectoren (ook de hoek en zonligging t.o.v. in de winter laag staande zon) lijken mij doorslaggevend voor een goede benutting van de warmtebuffer/waterzak.
Reputatie 4
Badge +1
Over ervaringen met de SolarFreezer, verwees RVO me naar manager duurzaamheid Jacques Mathijsen van het bedrijf De Groot Installatiegroep uit Enschede, en volgns linkedin ook general manager bij SolarFreezer.
Samen met nog groter bedrijf Volker Wessels, hebben ze een investeringsfonds opgezet om het soort innovaties als de SolarFreezer te ontwikkelen.
Ze volgen diverse toepassingen ervan "Tot nu toe voldoen de systemen boven verwachting. "


https://insights.goomedia.nl/de-groot#!/innoveren

Quote:
Met het SolarFreezer systeem kunnen we woningen verwarmen en voorzien van warm sanitairwater zonder aardgas te gebruiken. Het is een warmtepompsysteem met een eigen bron in de kruipruimte. Het SolarFreezer systeem is stiller dan een lucht-water-warmtepomp met een buiten­unit en het elektriciteitsgebruik is ook aanzienlijk lager dan van een lucht-water-systeem.

Er is de laatste twee jaar uitgebreid getest met het SolarFreezer systeem, verschillende configuraties zijn aan testen onderworpen. De SolarFreezer wordt sinds midden 2017 in een aantal projecten toegepast. “We monitoren deze systemen om te kijken of de resultaten in de praktijk in lijn zijn met de theorie en met de resultaten van onze proefopstelling in Hengelo. Met name in deze winterperiode is het belangrijk om dit te volgen. Tot nu toe voldoen de systemen boven verwachting.

Hier een artikel van maart 2018
Waarbij het bedrijf stelt dat het geschikt is voor uitrol, maar ook duur
https://docs.google.com/viewer?url=https%3A%2F%2Fwww.degrootgroep.nl%2Fmedia%2Fafbeeldingen%2FArtikel%2520BW%2520Installatietechniek%2520Uneto%2520VNI.pdf&pdf=true

Laat hieronder weten welke vragen je na lezing nog hebt, dan benaderen we ze daarmee
Reputatie 4
Badge +1
Alle gemeenten moeten in 2021 een plan klaar hebben hoe ze elke wijk van warmte willen gaan voorzien. Dat kan centrale verwarming op wijk- of gemeenteniveau zijn ('stadsverwarming') of elektrisch via warmtepompen.

De gevestigde belangen in het klimaatakkoord en bij de VNG, sturen de RES naar veel meer warmtenetten dan verstandig zijn.
  • warmtenetten zijn duur
  • er is geen duurzame warmte, dus wil iedereen ergens biomassa vandaan toveren.
Daarom zou de VEH zich moeten inzetten om die warmtenetten lobby af te remmen
En eisen dat er kosten effectieve oplossingen komen. Bijvoorbeeld
  • een kavel windpark per huishouden en die stroom salderen. Want het elektriciteitsnet ligt er al, en kan beter benut worden
  • huishoudens worden toch al eigenaar van 50% van de windparken en zonneweides, maar mogen hun eigen stroom niet benutten, maar wel de bank subsidiëren, die alles mag financieren
  • een op termijn goedkopere oplossing is elk huis of blok een eigen WKO geven en in de zomer gratis warmte in de bodem opslaan, voor de winter
  • investeren in goedkopere WKO aanleg, dat is nu handwerk, maar de boormachines kunnen ook zelfstandig boren, met minder mensen , dus lagere kosten.
  • Oplossingen zoals de solar freezer, met korte termijn warmte opslag, die ook in de winter wordt opgewarmt bet omgevingswarmte, of andere warmte accu's met hoge temperatuur warme (70 90 graden)
Ik wil hier niet beweren dal al deze oplossingen goedkoop zijn, maar dat we, de VEH, aanbieders harder moeten laten concurreren en innoveren voor de beste oplossing voor veel voorkomende voorbeeld situaties.
De RES bedenkers hebben belang bij dure warme netten.
De inwoners hebben belang bij betaalbare en kosten effectieve duurzame oplossingen zonder foute verdienmodel, zoals warmtenetten, waar maar 1 fossiele warme aanbieder de dienst uitmaakt.

Kunne we als VEH een brief schrijven aan alle RES bedenkers: ga innoveren en onderling concurreren, ipv 50 jaar oude en dure techniek te blijven opdringen.
En dien de belangen van huishoudens, ipv de gevestigde energie en infrastructuur belangen, want dat vertraagt de energie transitie, en verspilt geld van huishoudens.
Reputatie 5
Badge
Aangezien ik in een waterwingebied ga bouwen mag ik hier geen verticale bron boren en zoek ik dus naar een goed alternatief. De theorie van de meeste systemen heb ik gelezen dus wat ik nog zoek is betrouwbare informatie in de praktijk. De verhalen van de leveranciers zijn allemaal prachtig maar soms is de werkelijkheid beduidend anders. De meeste bieden lucht/water warmtepompen aan maar daar ben ik geen voorstander van, geluid en met name als het buiten koud is heb je de warmte nodig en dan gaat de COP hard onderuit !


Alle gemeenten moeten in 2021 een plan klaar hebben hoe ze elke wijk van warmte willen gaan voorzien. Dat kan centrale verwarming op wijk- of gemeenteniveau zijn ('stadsverwarming') of elektrisch via warmtepompen. Voordat je besluit om een warmtepomp aan te leggen, kun je eerst nu al aan de gemeente vragen wat hun plannen zijn. Eventueel zou de gemeente een plan kunnen ontwikkelen om jouw wijk centraal van grondwater te voorzien. Omdat dit geen warm water betreft, kan dat zonder veel verlies. En ieder krijgt dan zijn eigen warmtepomp. Wijs dus de gemeente op hun verantwoordelijkheid.
Zie www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/duurzame-energie-opwekken/aardgasvrij/veelgestelde-vragen-aardgasvrije-wijken
Reputatie 4
Badge +1
Er loopt een integratie ontwikkel project, tot na voorjaar 2020
https://projecten.topsectorenergie.nl/projecten/systeemintegratie-solar-freezer-00029102

Aangezien ze al een tijd bezig zijn met het concept, moeten we concluderen dat het nu niet markt rijp is.
Dat betekent dat de toepassing nu, weleens duurder kan uitvallen dan andere oplossingen
En dat er problemen mee kunnen optreden, omdat ze nog aan het experimenteren zijn.
Een van de project partners is een woningbouw corporatie.
Die hebben natuurlijk overwogen of ze het systeem al in hun woninge kunnen toepassen. Maar dat hebben ze duidelijk een brug te ver gevonden, anders hadden we al gehoord van een project met een heel blok of groter

Als je er mee wilt experimenteren, zou ik de waterzak in de tuin leggen, en er een isolerende vlonder overheen leggen.
Ik zal de RVO contact persoon een mailtje sturen, of er tussen resultaten zijn, of mensen die er over willen praten, na een winter gebruik.
Reputatie 7
Badge +1
@PieterV Dit topic is zeker interessant genoeg om te delen, m.n. omdat het over potentiële ervaringsberichten van gebruikers gaat.

In het ervaringsbericht winter 2018 (van wie eigenlijk?) staat aan het einde de volgende zin:
"In de koudste periode vormde zich wel ijs in de zak, maar doordat overdag een fel zonnetje scheen, kwam regeneratie op gang. De grote gevreesde ijsklomp in de kruipruimte bleef uit."
En als de zon niet schijnt? - En waarom heet het systeem nu eigenlijk SolarFreezer als het niet mag invriezen? - Tenslotte wordt er met de grote smelt/ontdooi-enthalpie ook groot reclame gemaakt.

Ik blijf de ontwikkelingen met groot interesse volgen.
Reputatie 4
Badge +3
@darkfiber de ervaringsverhalen zijn inderdaad nog summier. Ik raad je aan om dit topic ook te delen binnen je eigen netwerk. Wellicht levert het mensen op die wel ervaringsverhalen kunnen bieden binnen deze conversatie. @StanS, heb jij inmiddels al meer ervaringen omtrent solarfreezer? Zo ja, leuk als je ze deelt met ons. 👍
Reputatie 7
Badge +1
@PieterV Ik had van de "informatie" ondertussen ook op de website van een krant (tubantia) gevonden. Het probleem wat ik met de tot nu toe beschikbare informatie heb dat deze nog geen praktijkgetallen over de prestaties in relatie tot de nodige investeringskosten bevat. Er zijn gewoon nog te weinig installaties in het land. - Het eerste en enige "SolarFreezer-verslag-winter-2018.pdf" levert voor mij geen bruikbare informatie of links naar behaalde resultaten, helaas. - Het gaat om één huurwoning, die in Enschede-Stinsbergen uit de schets als voorbeeld (een zwaar gesubsidieerd project!).
Reputatie 6
Badge
In deze context misschien ook de moeite waard om te lezen
Hetzelfde concept idee maar wat concreter en praktisch ook gerealiseerd, alleen de werkelijke ervaring moet nog komen
Warmtebuffer met zonnecollectoren
Het lijkt toch alllemaal niet zo simpel als bij die solarfreezer wordt voorgesteld
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt voor je bijdrage, @Michiel!

P.S.: @PieterV De link met een "praktijkvoorbeeld" voor Solarfreezer lijkt alleen een mooie schets.
ik zie hier geen echt gerealiseerd huis met concrete investerings/verbruiksvoorbeelden.


@darkfiber Het voorbeeld lijkt wel echt te zijn toegepast en niet alleen geschetst. Om het echt zeker te weten zou je ze kunnen bellen! Het telefoonnummer dat ik van ze gevonden heb is +31 (0)74 240 48 00.
Reputatie 3
Wellicht heb je hier ook wat aan:
https://www.passiefbouwen.nl/advies-en-ingenieursbureaus

Zo ben ik bij BCD advies in Diessen terecht gekomen. Daar zijn wij erg goed geholpen voor onze warmteverliesberekening.

Zoals je ziet op de kaart zijn er meerdere gekoppeld aan passief bouwen. Dat is een goed startpunt voor je zoektocht, want passieve huizen laten altijd een warmteverliesberekening maken.
Dank je, ik ga het eens bekijken!
Reputatie 6
Badge
EPS berekening heb ik uiteraard, nodig voor omgevingsvergunning. Maar dit voldoet niet als warmteverliesberekening om de capaciteit van je systeem te kunnen vaststellen. Bedankt voor het doorgeven van een adviesbureau maar ik zit in West Brabant dus zou liever een bedrijf uit de regio kiezen.
Het was voor mij ook niet naast de deur, maar ik heb wel alles met een telefoontje en een paar e-mail wisselingen kunnen realiseren. Nog geen 200 Euro betaald en binnen 3 weken geleverd gekregen.
EPS berekening heb ik uiteraard, nodig voor omgevingsvergunning. Maar dit voldoet niet als warmteverliesberekening om de capaciteit van je systeem te kunnen vaststellen. Bedankt voor het doorgeven van een adviesbureau maar ik zit in West Brabant dus zou liever een bedrijf uit de regio kiezen.
Reputatie 6
Badge
Darkfiber, dank voor je reactie. Heb nog geen warmteverliesberekening, installateur wil dat wel als hij meer zekerheid tot opdracht krijgt. Ik twijfel omdat ik dan het idee hebt “de slager zijn eigen vlees te laten keuren” dus ik ben aan het kijken naar een goed en betrouwbaar onafhankelijk bureau, wat dit gaat kosten e.d..

Je kunt het eens proberen bij: Advies bureau Dorshorst in Winterswijk.
Deze was voor mij niet al te duur, maar je moet natuurlijk wel een smak aan bouwtechnisch informatie aan leveren.
Reputatie 7
Badge +1
@StanS De bouwer zou eigenlijk een warmteverliesberekening moeten (kunnen) leveren, de installateur kan daar hooguit gebruik van maken. Voor een EPC of EI (EnergieIndex) berekening moet je echt bij de bouwer zijn.
Darkfiber, dank voor je reactie. Heb nog geen warmteverliesberekening, installateur wil dat wel als hij meer zekerheid tot opdracht krijgt. Ik twijfel omdat ik dan het idee hebt “de slager zijn eigen vlees te laten keuren” dus ik ben aan het kijken naar een goed en betrouwbaar onafhankelijk bureau, wat dit gaat kosten e.d.. Het begrip Graben Collector ken ik niet maar bedoel je een horizontale aardwarmtebron?Omdat ik in een waterwingebied zit heeft de provincie ook een aantal regels die een horizontale aardwarmtebron bemoeilijken. Daarnaast zit ik op hoog gelegen, droge zandgrond waardoor de warmteoverdracht ook zeer matig is ( grondwater komt niet bij de slangen). Oppervlak om slangen te leggen is er voldoende.
Reputatie 7
Badge +1
@StanS Heb je dan de warmteverliesberekening al in handen? Deze kan je als vertrekpunt voor het te installeren verwarmingsvermogen nemen. Met de genoemde isolatiemaatregelen zou het me niet verbazen als je met << 5 kW verwarmingsvermogen in hartje winter kan volstaan.

Er zijn natuurlijk nog meer opties, wat vind je van een zgn. "Grabencollector" icm een W/W-warmtepomp, voorwaarde is voldoende tuin(oppervlak).

De nieuwe generatie L/W-warmtepompen maken ook minder geluid, dus als je de buitenunit met voldoende afstand van de buren kan plaatsen is dit misschien een optie.
Voldoende alternatieven lijkt mij en minder duur ook, lijkt mij.

P.S.: @PieterV De link met een "praktijkvoorbeeld" voor Solarfreezer lijkt alleen een mooie schets.
ik zie hier geen echt gerealiseerd huis met concrete investerings/verbruiksvoorbeelden.
Je zou inderdaad verwachten dat er ondertussen meer aantoonbare resultaten zouden zijn van Solarfreezer, maar helaas. Heb overigens 9 januari 2019 Dhr. Mathijsen van Solarfreezer vragen gesteld, na 14 dagen kreeg ik via messenger het verzoek de vragen nogmaals te sturen, daarna nooit meer iets gehoord. Laatst bij een installateur geweest die het systeem van Solarfreezer aan kan leggen maar adviseerde lucht/ water. Indicatief zou het systeem van Solarfreezer ca. €35000 gaan kosten. Wel heel erg veel geld.!! Overigens ga ik een nieuwe, goed geïsoleerde (RC 8 dak en wand en 5,5 vloer) vrijstaande woning bouwen van ca. 800 m3 voorzien van goed geïsoleerde kunststofkozijnen met triple glas. Balansventilatie met WTW, “luchtdicht” enz. Verticale bodembron kan ik niet aanleggen omdat ik in een waterwingebied zit. Dus vandaar nog zoekende naar een goed/ betaalbaar systeem. Een optie zou ook kunnen zijn het systeem van hocosto.com maar ik vrees dat dat ook te veel gaat kosten om een redelijke terugverdientijd te realiseren. Ervaringen met welk systeem dan ook in een vergelijkbaar huis zijn welkom!!
Reputatie 4
Badge +3
@StanS, ik heb op de site van Solarfreezer nog een praktijkvoorbeeld gevonden.
Reputatie 7
Badge +1
Ik zie hier en überhaupt nog geen (positieve en belastbare!) ervaringsberichten over de Solarfreezer. Ik zou ook graag willen weten of dit na meer dan 5 jaar een bewezen (en rendabele!) technologie is.
Reputatie 7
Badge +3
Het systeem van solarfreezer werkt met thermodynamische panelen. Dat is weer iets anders dan PVT-panelen. (Alleen al weer met een andere afmeting dan PV- en waarschijnlijk de veel zeldzamere PVT-panelen).

https://www.tdenergie.nl/warmtepompen

"een thermodynamisch paneel is de verdamper van de warmtepomp" (dus zonder PV-cellen). Een ventilator, die het lawaai maakt buiten is dus niet nodig want het oppervlak van de verdamper is veel groter dan bij een buitenlucht-warmtepomp, dus inderdaad minder lawaai. Maar zonder glaslaag en als de zon er niet direct op staat (en het niet te hard waait) zal de temperatuur van deze panelen niet veel hoger, of niets, hoger zijn dan die van de verdamper van een gewone buitenlucht warmtepomp. In het thermodynamisch paneel zal dus geen water zitten maar de verdampervloeistof van de airco en derhalve ook niet te zwaar wegen of bevriezen in de winter. ("het paneel vormt één geheel met de warmtepomp, u kunt dus niet zomaar er een paar panelen bij plaatsen "- omdat dan de klimaatonvriendelijke verdamper vloeistof/gas zal ontsnappen- ).

Een ander voordeel van thermodynamische panelen kan ook zijn dat in het geval van een betere warmteafgifte deze panelen bij lage buitenluchttemperaturen minder snel zullen aanvriezen door condensvorming van de buitenlucht (zoals dat bij lage temperaturen wel bij lucht warmtepompen kan gebeuren).

Eerder was dit onderwerp een (off topic) onderwerp in een bestaand topic maar ik kan dat niet zo snel terugvinden. Daar kunt u ook de visie van anderen dan van mij vernemen. Als anderen hier niet reageren.
Klopt Driepinter, in Goes loopt het goed naar ik begrepen heb. Aangezien ik in een waterwingebied ga bouwen mag ik hier geen verticale bron boren en zoek ik dus naar een goed alternatief. De theorie van de meeste systemen heb ik gelezen dus wat ik nog zoek is betrouwbare informatie in de praktijk. De verhalen van de leveranciers zijn allemaal prachtig maar soms is de werkelijkheid beduidend anders. De meeste bieden lucht/water warmtepompen aan maar daar ben ik geen voorstander van, geluid en met name als het buiten koud is heb je de warmte nodig en dan gaat de COP hard onderuit !
Reputatie 7
Badge +3
Volgens een uitzending van EenVandaag zou er een proef komen in het Zeeuwse Goes.

  1. "De hoeveel energie die vrijkomt bij de overgang van water naar ijs, is gelijk aan de hoeveel energie van vrijkomt bij het afkoelen van 80 oC naar 0 oC".
Dat kan wel. Maar met nul graden als bron van een warmtepomp is het rendement (coëfficiënt of performance) erg laag. Om een hogere brontemperatuur te krijgen investeren anderen juist om grondwater als bronwarmtepomp te krijgen i.p.v. buitenlucht. Van de elektrische energie die je er in stopt, is er dus een lage warmteopbrengst.
  1. PVT (zonnepanelen met daaronder ook geleiding voor warmte - water, of alcohol dat in een buffervat met water condenseert en dus de condensatiewarmte afgeeft-) zijn een stuk zwaarder dan normale PV-panelen. Voor dat extra gewicht moet je dak dus wel geschikt zijn.

Reageer