Zijn er oplossingen voor gebruikers warmtepompen zonder PV-overschot?

  • 2 January 2023
  • 11 reacties
  • 235 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Geachte leden van de community. Een nadeel van het prijsplafond is dat er een scheve verhouding kan optreden tussen de prijs voor elektriciteit en en dat van aardgas. Normaal is elektriciteit 2½ keer zo duur dan aardgas en is een warmtepomp met een rendement dat drie tot vier keer zo hoog is dan dat van aardgas dus rendabel. maar in het prijsplafondjaar 2023 bedraagt boven een (netto)gebruik van 2900 kWh de kWh prijs geen € 0,40 maar bijvoorbeeld € 0,80. Het besparen van een m3 aardgas van € 1,45 gaat je dan dus (3 x 0,80 = 2,40) - 1,45 dus € 0,95 extra kosten. Dat is geen probleem als je een overschot aan teruglevering hebt van je zonnepanelen en of je maatschappelijke verantwoordelijkheid groter is dan je eigen financieel belang.

 Niet elke warmtepompbezitter heeft (een overschot aan stroom van) zonnepanelen. En het probleem betreft mijn inziens niet alleen de warmtepomp bezitters. Want doordat, in het geval van hybride warmtepompen én voor verwarming te gebruiken airco's, veel hybride warmtepompen niet worden gebruikt werkt het prijsplafond juist averechts: Er wordt daardoor juist (netto) meer aardgas verbruikt en stijgt de marktprijs voor aardgas juist meer. 

 Het probleem is daarbij volgens mij te verdelen in

  1.  Bezitters van vol elektrische warmtepompen die geen aardgasaansluiting meer hebben. Terug overgaan op aardgas is voor hen niet mogelijk en hebben (in het geval van geen zonnepanelen) dus alleen een financiëel nadeel.
  2. Bezitters van hybriede waterpompen en voor verwarming te gebruiken airco's. Als ze geen overschot hebben aan PV-stroom zijn ze een dief van hun eigen portemonee als ze door het gebruik van hun warmtepomp de plafondgrens van 2900 kWh gaan overschreiden.

 1 m3 aardgas komt overeen met 9,8 kWh elektriciteit. Vanwege het rendement van een cv-ketel is dat overigens lager: 9 kWh. Verder bedraagt bij een gemiddelde buitentemperatuur van 4 graden de COP van de warmtepomp ongeveer 3,5 tot 4.

Oplossing 1 a: Voor alle huishoudens wordt het ongebruikte deel van de 1200 m3 aardgas omgerekend tot een hogere plafondgrens voor elektriciteit. Voor elke ‘bespaarde’ m3 aardgas wordt de plafondgrens voor elektriciteit dan verhoogd met 3 kWh (dus niet 9,8, vanwege het hogere rendement van de warmtepomp). Waarschijnlijk is dit de duurste want heel veel huishoudens komen sowieso onder een verbruik van 1200 m3 aardgas terwijl zij wel boven een gebruik van 2900 kWh zouden kunnen komen. En verder bevordert het het zeer inefficiënte gebruik van elektrische kacheltjes inclusief die van oplichters zoals ‘EcoHeat’ en ‘Quentera’ (die een hoger rendement dan 100 % beloven).

Oplossing 1 b. Als 1 a, maar dan niet het ongebruikte deel van 1200 m3 aardgas maar bijvoorbeeld 600 m3 aardgas. 

Oplossing 2: Verhoging grens prijsplafond voor alleen WP bezitters. 

 Stel dat voor de redelijk geïsoleerde huizen bij een hybride warmtepomp het gasverbruik zonder gebruik warmtepomp circa 1000 m3 gas is ((vanwege overlast buitenunit betreft het immers vooral vrijstaande of hoekwoningen)). Dat is dus 1000 maal 9 = 9000 kWh. Bij een COP van 4 is dat een kWh verbruik van 9000 / 4 = 2250 kWh. En dan tel je die 2250 kWh dus op bij de huidige 2900 = 5150 kWh.

 Zij die daaraan met een hybride warmtepomp (en airco) willen deelnemen zouden zich dan wel moeten aanmelden. Dat zou dan al automatisch kunnen voor adressen die een WP-subsidie hebben gehad. En natuurlijk huishoudens die geen gasaansluiting meer hebben.

Oplossing 3.

 Voor bezitters van een hybriede warmtepomp zou gekozen kunnen worden voor vrijstelling voor het betalen van het vastrecht voor aardgas en een deel van het vastrecht voor elektriciteit. De plafondprijs voor aardgas kan dan worden verhoogd van € 1,45 naar bijvoorbeeld € 1,70. Zodat ook boven de plafondgrens van 2900 kWh het gebruik van de hybride warmtepomp rendabel is.

 


11 reacties

Ik heb wel zonnepanelen en een jaarafrekening in een gunstige tijd.
Het speelt dus niet zo bij mij, maar je hebt gelijk, mensen die 1500m3 gas hebben ingeruild voor 3000 kWh voor een warmtepomp worden nu nu door de overheid zwaar afgestraft.
Zelfs mét zonnepanelen kan het nog ongunstig uitkomen als je de jaar afrekening rond 1 maart krijgt.

Reputatie 7
Badge +2

Ik denk niet dat er nog iets aan de regeling wordt veranderd.
Er is nl al wel ‘rekening gehouden’ met het feit dat mensen met een Warmtepomp wat minder compensatie krijgen. De redenering was naar ik heb begrepen dat als je een WP hebt je langere tijd al voordeel hebt. Een vrij kromme redenering volgens mij, maar goed. Ik snap dat voor het psychologisch effect het handig was om het op deze manier te regelen. Wat mij betreft had ik helemaal niet gecompenseerd hoeven worden.


Dat gezegd hebbende denk ik dat je mss een reken/denkfout maakt?

Om (ca) 10kWu een warmte te krijgen kost dat 
1m3 gas,
of 2kWu aan stroom
Want een WP heeft dan mss een COP van 4,
er komt dan per kWu die je er in stop 5kWu aan warmte uit?

Anne.

Als je uit gaat van 10/2 is de cop 5.
In de praktijk zal je gemiddeld niet veel boven de 4 komen als je volledig gasloos bent.

Maar je hebt natuurlijk niet alleen met het directe prijsverschil te maken, wat nu nadelig uit kan pakken, maar je hebt ook met een grote investering te maken die weer afgeschreven moet worden.
Als ik tegen einde levensduur weer een complete nieuwe (gasloze) installatie wil (dus warmtepomp + zonnepanelen) dan moet ik elke maand 125 euro opzij leggen.
en dan maar hopen dat de inflatie binnen de perken blijft, anders wordt het nog veel meer.
De redenatie dat de WP bezitters langere tijd voordeel hebben slaat daarom als een tang op een varken.
Maar in dit soort uitspraken is de politiek zeer bedreven.
Uiteindelijk voegen ze weer een item toe aan de lijst “Onbetrouwbare Overheid”

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb wel zonnepanelen en een jaarafrekening in een gunstige tijd.
Het speelt dus niet zo bij mij, maar je hebt gelijk, mensen die 1500m3 gas hebben ingeruild voor 3000 kWh voor een warmtepomp worden nu nu door de overheid zwaar afgestraft.
Zelfs mét zonnepanelen kan het nog ongunstig uitkomen als je de jaar afrekening rond 1 maart krijgt.

maar dan heb je toch je hoge kWh productie van de vorige voorjaars/zomermaanden ?

Reputatie 7
Badge +3

Want een WP heeft dan mss een COP van 4,
er komt dan per kWu die je er in stop 5kWu aan warmte uit?

Anne.

Als er per kWh die je er in stopt 5 kWh uitkomt is de COP 5, en geen 4.

Als er per kWh die je er in stopt 1 kWh aan warmte uitkomt (elektrische weerstandsverwarming, inductie, ect) is de Coefficient Of Perfermance immers ook 1.

Reputatie 7
Badge +2

@Driepinter Grappig, ik heb dus altijd begrepen dat de COP het extra rendement was

Dus 1 in, 5 uit is
5 - 1 = 4

Maar het is dan dus gewoon 5.
Thanks.

Anne.

maar dan heb je toch je hoge kWh productie van de vorige voorjaars/zomermaanden ?


Die vraag van jou snap ik niet, ik dacht dat met name jij wel zou weten dat je de overproductie van 22 niet mee kunt nemen naar 23 om met jan/feb te salderen voordat het prijs plafond wordt toegepast.
Het zal dan als overproductie van 22 gezien worden en daar krijg je bij de meeste energie maatschappijen maar een habbekrats voor.

 

Reputatie 7
Badge +2

@Polvo55 Jouw stelling is dat
als ik een contract heb dat loop van april 2022 tot april 2023,
ik het overschot aan opwek uit mei - aug 2022
niet kan verrekenen met het stroom verbruik in jan en feb van 2023?

Anne.

Inderdaad, de overheid heeft duidelijk gemaakt dat het prijsplafond alleen geldt voor 2023.
Dat kan heel slecht uitkomen als je, zoals ik al eerder noemde, op 1 maart de jaar afrekening krijgt.
Je heb dan een bak energie gebruikt in jan/feb, maar voor 2023 nog nauwelijks iets opgewekt waarmee je kunt salderen.
Natuurlijk heeft de opgewekte stroom van 22 een waarde, maar dat is dan overschot.
Veel maatschappijen geven daar maar een habbekrats voor.
 Ze ziet op dit moment dan ook veel zonnepaneelhouders overstappen naar maatschappijen die daar nog een hoge vergoeding voor geven. 

Mij lijkt oplossing 2 wat lastig, omdat de energieleverancier dan intreedt in de privacy.

oplossing 1a is het simpelst te realiseren en ook het meest in de lijn van gelijke behandeling.

De huizen met warmtepomp worden al snel onder de rijkelui woningen geschaard, maar vergeten wordt dat daar wel een enorme investering voor nodig was. En wat veelal vergeten wordt is dat er toch ook mensen zijn die een lening zijn aangegaan. € 25.000 lenen bij SVn kost nog altijd zo’n € 150 in de maand.

ik kan niet terugvinden wat VEH hier aan doet. Als particulier is het lastig strijden tegen een oneerlijke overheid, die eerst energietransitie stimuleert, maar vervolgens de mensen in de kou laat zitten.

Reputatie 4

De huizen met warmtepomp ……... dat daar wel een enorme investering voor nodig was. En wat veelal vergeten wordt is dat er toch ook mensen zijn die een lening zijn aangegaan. € 25.000 lenen bij SVn kost nog altijd zo’n € 150 in de maand.

 

Ik hoop van harte dat er een oplossing komt voor de consequenties het bepaald niet altijd lange termijn berichte beleid van de overheid. Ze hebben zich gewoon verkeken op onverwachte situaties en hadden daar van meet af aan rekening mee moeten houden. Dan velen mogelijk een andere keuze gemaakt en waren deze brokken er nu niet.

Aan de andere kant, wij zaten met de aanschaf van de zonnepanelen ook nog met zo’n 1000m3 gas en heb een paar jaar daarna ook een WP overwogen, maar vond het afschaffen van het salderen, waar al ~10 jaar over gesproken wordt,  toch een te groot risico, stel die gasprijs gaat fors omhoog dan is die WP zonder salderen toch wel duur, toen uiteraard niet wetende dat het met die gasprijs nog heel veel erger zou worden dan ooit gedacht vooraf. 

Ik ben de laatste jaren ons huis (doorzonwoning uit 1982 ! ),  3 cm PUR op het dak,  geen vloerisolatie, 4 cm steenwol in de spouw, oud dubbel glas (ug=2,8)  in stapjes gaan isoleren, de CV op 50 º C  + booster fans, thermostaat hooguit 1 graden lager, alle 6 grote Velux dakramen op HR++ omgezet, voordeur van enkel naar HR++ glas, bijna alle tochtstrips vervangen door XL strips en we zitten de laatste jaren gemiddeld op 700m3, neigen nu al meer naar 650 m3 te gaan.  Moet eerlijk zeggen: Eigenlijk zijn het bepaald niet de grote ingrepen nog….dat had o.a. met werk te maken.

Met de grotere stappen die nog gezet kunnen worden (dak-, vloer en glas beneden isolatie) hoop ik dan toch rond de 400 m3 uit te komen. Qua kosten € 25.000 gaat dat zeker lukken….. als ik vloer- en dak- zelf doe, dan houd ik daar heel ruim aan over… 

Dus wie nog een WP wil kan imho nu (ook..) veel beter eerst gaan isoleren dan direct een WP nemen. Met een GC gastarief van ruim €2,50 (nu met plafond) en voor stroom ca €0,80 icm met nu nog salderen is ons maandtarief €116 (zonder plafond €70 meer).

Bij eerst meer isoleren is elke m3 gas die je tegen een redelijk prijs weg isoleert, die hoef je nooit meer te betalen.  

Het is dan ook meer .vooral gericht op wie nog geen WP heeft om het zo te bekijken.

 

 

Reageer