Zonnepanelen die waterstof maken en opslaan

  • 13 April 2019
  • 4 reacties
  • 3025 Bekeken

Ongetwijfeld hebben jullie mee gekregen dat er een discussie begint te ontstaan omtrent zonnepanelen die waterstof opslaan en omzetten in energie op het moment dat de zon er niet is.
Lijkt mij wel wat om wat om op deze manier de daluren te 'levellen'. Heeft VEH hier een mening over en wat vind u er van? Zijn er al ervaringen mee?

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3
https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/207768-zonder-omweg-van-zon-naar-waterstof/

Er zijn geen ervaringen mee. Het gaat over een onderzoek dat aan de universiteit van Leuven is verricht. Met een redelijk hoog rendement kan direct door een zonnepaneel waterstof gemaakt worden. Zij geven niet alle informatieprijs en moeten we dus maar het één en ander gissen. Waarschijnlijk betreft het dure panelen die zoals altijd eerst stroom opwekken en vervolgens met die elektriciteit waterdamp (dat eerst meer silicagel - een vochtvreter - uit de lucht wordt gehaald) waterstof aan maakt. Als je de genoemde 250 liter waterstof gemiddeld per dag omrekent naar kWh kom je ongeveer op de opbrengst van een goedkoop zonnepaneel aan elektrische energie. Dat is knap.

Maar dat is dus een onderzoek en er zijn dus geen ervaringen mee. Wel zou ik kunnen zeggen dat het veel nuttiger is om gewoon elektriciteit te maken en daarna te kijken of je er wel of geen waterstof van maakt voor later gebruik.

Het lijkt mij beter om vooral elektriciteit te gebruiken wanneer er aanbod is. Zo zou je dus je boiler om moeten kunnen warmen als de zon vol op schijnt. In het bedrijfsleven zie je bijvoorbeeld al dat tijdens piekuren koel- en vrieshuizen even stil gaan (omdat zij veel kou kunnen bufferen) ect.

Als je van elektriciteit waterstof maakt en daarna weer elektriciteit krijg je maar 40 % van je oorspronkelijke kWh's terug. De rest is verlies.
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt voor je bijdrage, @DonkersP! In lijn met de reactie van @Driepinter zou ik eens kijken naar naar dit subforum. Misschien kun je dit topic als een idee posten? Bijvoorbeeld: "Zonnepanelen zouden ook waterstof moeten kunnen opslaan en omzetten in energie om hiermee de daluren te kunnen levellen". Ik hoor het graag!
Reputatie 4
De bron van het bericht stelt dat er 250 liter waterstofgas per dag kan worden geproduceerd. Maar is dat gedurende het hele jaar? Als dat zo is, dan heb je aan het eind van het jaar 250 x 365 = 91.250 liter waterstofgas tot je beschikking. Waar laat je dat? Ik krijg meteen een "Hindenburg" achtig beeld, jeweetwel, dat luchtschip dat in 1936 vlam vatte. (https://www.youtube.com/watch?v=CgWHbpMVQ1U)

De onderzoekers in Leuven stellen dat je dat gas kan opslaan in ondergrondse tanks (men suggereert in afgedankte huisbrandolietanks die er in Vlaanderen genoeg zijn, maar zulke tanks zijn niet geschikt voor opslag van samengeperst waterstofgas). Je zal dat gas namelijk moeten comprimeren. In de winter kan je er een brandstofcel mee laten draaien. Men zou een H2 auto er op kunnen laten lopen Dat zijn zeer interessante toepassingen.
Reputatie 7
Badge +3

De bron van het bericht stelt dat er 250 liter waterstofgas per dag kan worden geproduceerd. Maar is dat gedurende het hele jaar?

De onderzoekers zeggen dat de gemiddelde dagopbrengst 250 liter waterstofgas is. Gemiddeld genomen over het hele jaar. Zelf al zou je (derhalve ook met een -dure- gascompressor dat waterstofgas kunnen gebruiken voor een H2 auto dan heb je in de winter toch nog een tekort en in de zomer misschien een overschot.

Reageer