Vraag

Aanvoertemperatuur verhogen of beter langer verwarmen (hybride warmtepomp)

  • 7 November 2022
  • 2 reacties
  • 535 Bekeken

​​​​Kan je beter de aanvoertemperatuur van je verwarmingsinstallverhogen óf langer verwarmen?

Het verhogen van je aanvoertemperatuur heeft als nadeel dat de COP waarde naar beneden gaat, waardoor de installatie (in ons geval een hybride warmtepomp) meer verbruikt. Echter is het voordeel dat de woning sneller op temperatuur is. 

 

Onze situatie: 

Een gemiddelde geïsoleerde woning wat sinds kort verwarmd wordt d.m.v. een hybride warmtepomp met c.v. ketel met vloerverwarming. 

Doordeweeks hoeft de woning alleen maar warm te zijn tussen 17:00 en 20:00. Hierom vind ik het zonde om de woning continue te verwarmen omdat er dan veel warmte verloren gaat. Bij een nieuwbouw woning wat goed geïsoleerd is zou ik denk ik de woning wel continue verwarmen, omdat het warmteverlies dan veel kleiner is. 

Ik ben echter nog wat zoekende in de afstelling van de aanvoertemperatuur en het tijdstip vanaf wanneer de hybride warmtepomp de woning mag gaan verwarmen.

De weersafhankelijke regeling staat nu ingesteld bij een buitentemperatuur van +15 graden op 30 graden en bij een buitentemperatuur van -10 graden op 55 graden (& alles ertussen). Overdag staat de kamertemperatuur ingesteld op 17 graden en vanaf 14:00 op 19 graden. Het duurt echter ongeveer tot 20:00 voordat de 19 graden daadwerkelijk wordt aangetikt. 's Nachts (vanaf 22:00) staat de kamertemperatuur vervolgens weer op 17 ingesteld. 

Ik twijfel nu om:

  1. of de woning langer te verwarmen (vanaf bijvoorbeeld 12:00 of zelfs 10:00)
  2. of de aanvoertemperatuur te verhogen naar bijvoorbeeld 40 graden bij een buitentemperatuur van+15 graden. 

Ik neig zelf naar langer verwarmen (overdag zit er ook nog eens meer warmte in de buitenlucht) en dus de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk houden, maar zou het graag ook willen kunnen berekenen. 

Wat is volgens jullie qua energieverbruik het meest aan te raden?

 


2 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Gijsbert  Of je de beste methode van verwarmen kan “berekenen” is heel lastig te beantwoorden.
Hiervoor zijn waarschijnlijk veel meer gegevens en ook historische verbruiksdata nodig.

Zoiets als: Gemiddeld geïsoleerde woning?: Welk bouwjaar? Energielabel? Welke na-isolatiemaatregelen? Verwarmd oppervlak? Gasverbruik in het verleden voor verwarming (het liefst m³/graaddag)? Welk temperatuurregime? Kamertemperaturen? - Warmteafgifte al verbeterd? - Afkoelsnelheid in de nacht? (verwarming uit) …. etc. 
Maar zelf als dit alles weet blijft het bijna onmogelijk om de vraag eenduidig via een soort berekening/simulatie te beantwoorden.

Ik zelf zou de vraag proefondervindelijk proberen te beantwoorden, dus in een grijze periode van 4-6 dagen met buitentemperaturen waarbij de ketel nog net niet bijspringt, minimaal 2 dagen per strategie het elektraverbruik van de hybride wp bijhouden. - Maar of de verschillen significant zullen zijn?

Mijn onderbuikgevoel zegt: langer verwarmen met  lagere aanvoertemperatuur kost met een warmtepomp (altijd) minder elektrische energie.

YMMV

Reputatie 7
Badge +2

Je kunt dit toch ook testen?

Er even van uitgaande dat je 2 vergelijkbare dagen hebt?

Dan het ene en het andere stookschema uitvoeren en kijken welke van de 2 het minste gas verbruikte?

Reageer