Bedenkingen bij 'waterzijdig inregelen'

  • 12 February 2020
  • 76 reacties
  • 5575 Bekeken


Toon eerste bericht

76 reacties

Thermostaatkranen hebben niets met waterzijdig inregelen te maken. Waterzijdig inregelen betreft dat alle (gebruikte, het spreekt voor zich dat alle radiatoren in één ruimte benut moeten worden) ongeveer dezelfde retourtemperatuur krijgen.

 

Volgens mij schrijf ik nergens dat thermostaatkranen wat met waterzijdig inregelen te maken heeft. Mijn betoog gaat over de besparing die er te halen is met wzir zoals de topicstarter stelt. In de hele discussie wordt alleen gesproken over het rendement van de ketel. Inprincipe worden radiators berekend op een doeltemperatuur voor de betreffende ruimte. Als er te veel water door een radiator gaat neemt het vermogen toe van de radiator en zal het in die ruimte warmer worden dan berekend mits er geen thermostaatkraan is toegepast.(nog even afgezien van dat dus de retourtemperatuur ook hoger zal zijn maar die besparing is al besproken). In mijn voorbeeld worden de 1ste etage en de zolder dus warmer dan berekend. Dat is dus verlies en dat zal minder worden met wzir want het wordt boven namelijk niet meer te warm.

Reageer