Compensatie hoge gasprijzen

  • 20 October 2021
  • 16 reacties
  • 609 Bekeken

Reputatie 3

 

De gasprijzen zijn historisch hoog. Wie nu een variabel energiecontract heeft, merkt de prijsstijging direct: het gaat om een verhoging van soms honderden euro’s per jaar. Huishoudens met een vast energiecontract gaan na afloop daarvan ook meer betalen.

Het demissionaire kabinet kondigde vorige week een compensatieplan aan: voor een huishouden met een gemiddeld verbruik, kan dit een verlaging van € 400 per jaar betekenen. Vereniging Eigen Huis pleit al lang voor een betaalbare energierekening.

Wat vind jij van de aangekondigde compensatie? Praat mee!

 

 

 

 

 

 


16 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Tja, ik heb er niet zoveel last van.
Zoals in een ander topic vermeld wordt een groot deel van mijn verwarming nu door WP’s gedaan, zowel lucht - water als lucht - lucht.

Ik heb het ook niet nodig.

Maar ga het wrs wel krijgen?

En groot gebruikers nog meer?

Belangrijk punt is dat voor verhuurders het niet interessant is om te verduurzamen.
En de huurders kunnen ook geen kant op.

Verhuurdersheffing afschaffen zou alleen zin hebben als die direct wordt gebruikt om financiering te regelen voor verduurzaming. En voor de particuliere markt maakt dat ook niets uit.
 

Reputatie 7
Badge +1

Ik zit er ook een beetje dubbel in:

Enerzijds zijn de € 230,- + 8,389 cts x aantal kWh (stroom!) mooi meegenomen, zo'n laag stroomtarief (18,509 - 8,389 = 10,12 cts) had ik misschien 20? jaar geleden.
Maar bij een netto jaarverbruik van ca. 200-300 kWh zet dat niet zoveel zoden aan de dijk.

Anderzijds hadden 2,7 mijard!? idd. ook effectiever en “doelgerichter” besteed kunnen worden (zie hierboven).

P.S.: pv-bezitters (met wp en zonder gas) met een fors overschot ergeren zich misschien aan de wat langere terugverdientijd. De overheid geeft, de overheid neemt.

Reputatie 6
Badge

Ik lever meer stroom terug dan dat ik gebruik, dus zolang ik kan salderen maakt de korting op het kWh tarief niets uit voor mij. Ik betaal het nu niet, en krijg de korting dus ook niet.

De verhoging van de teruggave krijg ik dan uiteraard wel, maar om heel eerlijk te zijn, dat dekt bij lange na niet de stijging van de gas prijs (ik heb gas variabel op dit moment).

Zoals hierboven al genoemd, ik denk dat een groot gedeelte van de miljarden nu terecht komen bij de mensen die het niet echt nodig hebben (daar reken ik mezelf ook onder), maar uiteraard wel prettig vinden, en voor de mensen die het echt nodig hebben zal het niet voldoende zijn en hun probleem wordt hiermee niet opgelost.

Daarnaast krijg je nu de rare situatie dat die mensen die financieel in staat zijn om maatregelen te nemen om minder energie te verbruiken, niet extra gemotiveerd worden, want ze zullen deze energie prijs stijging minder hard voelen door de gedeeltelijke compensatie.

Ik snap dat men een regeling wil verzinnen die makkelijk op korte termijn uitvoerbaar is, maar deze slaat denk ik op meerdere vlakken de plank mis.

Reputatie 7
Badge +1

Ik had ondertussen toch wat meer reacties verwacht, zowel positief als ook negatief.

Zouden de reacties pas komen als de hogere prijzen/maandtermijnen “op de deurmat vallen”
en de “uitbetaalde compensatie” door een overschot aan stroom maar maximaal! € 230 blijkt te zijn?

 

Reputatie 2

Kwam thuis en zag nog net de dief met een stapel geld naar buiten komen. Vroeg, wat mot dat ? Nou ik zal aardig zijn zei de dief, hier heeft u wat terug. Onzin verhaal?Denk het niet. De overheid heft meer dan 217%  belasting over de basisproducten gas en elektriciteit door ook 21% btw te rekenen over de energiebelasting. En geeft nu met royale hand een beetje terug. Wat hypocriet, 1x 9% btw over een basisbehoefte lijkt me voldoende. Iets voor EH om aan te zwengelen? 

Reputatie 2

Elke regeling zal oneerlijk zijn in de ogen van sommigen of in sommige situaties. Wees blij dat er nu een éénvoudig, gemakkelijk en snel uitvoerbare regeling is, €230 omdat je gas gebruikt en 8,4 ct retour per KWh. Het zou weer een nationale ramp worden à la toeslagenaffaire als dit geïndividualiseerd zou moeten worden. Dit onverlet waarom meer dan 217% belasting betaald moet worden over een primaire levens behoefte waarvoor normalitair 9% btw geldt. 

Reputatie 2

Verduurzamen kan ook door minder te verbruiken. Boiler temp naar 60 graden. Hr cv ketel naar 45 graden. Toch maar 3,8 W ledlampen ipv 50 W halogeen spotjes. 12 dimbaar kosten €46. Wat levert het op? 12x 3,8-50=554 Watt. Maal 5 uur per dag, maal 340 dagen=942,48 KWh, maal 24 ct, levert €224 op, elk jaar weer voor slechts €46 investering + moeite. Nou heb je in 2022 wel "pech" want het bespaart je 8,4 ct minder. Maar het goede nieuws is die lampjes gaan meer dan 10 jr mee. Blijf gezond, blijf negatief, denk positief en verbruik "gratis" minder. Wie weet heb je nog meer lampen, bv 13 W led voor een ouderwetse 100 W gloeilamp. Dat bespaart 87 W en dan het rekensommetje. Voor sommigen wsch oud nieuws. 

 

Reputatie 7
Badge +1

@WillemVLaten we hopen dat snel stijgende energieprijzen bij meer (groot)verbruikers ook sneller tot een efficiënter energiegebruik leiden. Bij jouw voorbeeld snijdt het mes wel aan 2 kanten:

De nu (bespaarde) 924 kWh/a kwamen uiteindelijk wel als warmte in het huis terecht.
Deze zou je waarschijnlijk, tenminste voor een groot deel, weer compenseren door meer te stoken.
Met een cv-installatie op gas is dat vermoedelijk toch weer ca. 70 - 100 m³ gas. YMMV

P.S.: Het grote voordeel van de voorgestelde compensatie is natuurlijk dat de “uitvoering” helemaal niet bij de overheid maar bij de energieleveranciers ligt:wink:.

 

Reputatie 2

Dat klopt, zij hebben al het administratieve apparaat. De overheid heeft vele werkpaarden en dat is maar goed ook, want zij kunnen niet alles zelf. Blijf negatief, denk positief voor elkaar. 

Het zou in mijn ogen eerlijker zijn als de belastingen op energie gemaximaliseerd werden. Nu profiteert de overheid extra van de stijging van de energieprijzen. Als gemaximaliseerd zou worden wordt de overheid er niet slechter van en profiteren de gebruikers die een vast tarief hebben er ook niet van. De compensatie komt dan terecht bij degene die echt getroffen worden door de stijging. 
eerlijker toch?

Reputatie 2

Heb vorig jaar al een snelle gratis besparing gedaan: de maximale ketel capaciteit verlaagd en de maximale cv watertemperatuur verlaagd naar onder de condensatie temperatuur van 55 gr bij de HR ketel. In dit geval naar 45 gr. Dit itt het standaardadvies bij EH in de main topic. Hierbij is 60 à 70 gr te hoog en werkt HR niet voldoende, nl pas bij 55 gr of minder. 

Heb ook een vloerverwarmings pompschakelaar gemonteerd. Kost 42 à 56 € en kan je gemakkelijk zelf plaatsen. Scheelt vooral KWh, een beetje gas en levert meer comfort op. Met een besparing van €100 à 120 heb je de investering er in een half jaar uit. Kortom met deze energiebesparingen heb je direct succes en hoef je niet 6 à 10 jr te wachten op resultaat. 

 

Reputatie 7
Badge +1

@Wouter47Wat je hier schrijft lijkt alleen maar “eerlijker” (wat dat dan ook is), maar tegenover de huidige (tijdelijke) voorstellen profiteren m.n. de grootverbruikers onder de huishoudens hiervan extra.

De huidige tijdelijke! regeling voor 2022 is vooral voor de lagere inkomens met relatief hoge kosten voor energie bedoelt (“energiearmoede”). Uiteraard is dat een politieke keuze.

Met de vaste bedragen en de extra inkomensafhankelijke component ontlast de overheid natuurlijk de lage inkomens en op deze manier blijft het budget onder controle.

De extra? belastinginkomsten (EB, ODE) zijn mijn inziens hard nodig, o.a. voor de warmtetransitie.
 

Reputatie 7
Badge +1

De (variabele) gasprijzen per 3 januari zijn hier te bekijken, ze zijn en blijven natuurlijk zeer variabel:money_mouth:

De zgn. compensatie is alleen bij laag verbruik noemenswaardig.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb de resulterende maandtermijnen van mijn jaarcontract voor 2021 en voor 2022 met mijn actuele verbruiken voor gas (860 m³)  en stroom (300 kWh) doorgerekend (zonder bonussen):

2021: € 61,73/mnd

2022: € 39,92/mnd

Per maand in 2022 dus € 21,81 (= 35%!) minder of "compensatie” of hoe je dat dan wil noemen:money_mouth:

Als het contract verloopt zijn de hoge gasprijzen van nu vermoedelijk/hopelijk? wat gezakt.

 

De aangekondigde compensatie is bij lange na niet voldoende.

 

Mijn vast contract bij Greenchoice liep begin januari af en nu heb ik een variabel contract dat om de 3 maanden moet worden vernieuwd. Mijn maandbedrag van januari gaat van € 115,- naar iets van rond de € 400,- zie ik op mijn verbruiksmonitor (voordeel van slimme meter die elk kwartier uitleest is dat ik nu goed inzage heb in mijn verbruik) en dan moet het niet gaan vriezen……. De wintermaanden zijn wel de duurste natuurlijk, dus in april zal de rekening er al heel anders uit zien.

 

Overstappen is nu ook niet bepaald een oplossing, wat ik tot nu toe gezien heb is dat je dan meer gaat betalen.

 

Gelukkig kom ik niet in de problemen en wordt alleen mijn vermogen om te sparen flink aangetast. Voor velen zal dit echter wel heel veel ellende veroorzaken. En dan is het heel zuur dat de overheid er nu extra aan verdient ondanks die compensatie. 

 

En dan gaat de gaskraan ook nog eens extra open voor het buitenland. Laten ze voor ons Nederlanders wat extra gas uit Groningen halen en ze daar heel ruimhartig voor belonen. 

Reputatie 7
Badge +1

@Arjan Booij De “compensatie” zal voor iedereen verschillend uitpakken, geen twijfel mogelijk.

Om “energiearmoede” bij lage inkomens mogelijkst te voorkomen krijgen deze huishoudens van het rijk via hun gemeente een inkomensafhankelijke extra compensatie van € 200,- als ik me niet vergis.

Overstappen kan natuurlijk een oplossing zijn ook kies je niet voor een per maand opzegbaar contract met variabele tarieven, ondertussen worden weer vaste contracten met (tijdelijk) interessante/concurrerende tarieven aangeboden. Zelf met de wettelijk? vastgelegde opzegboete kan het interessant zijn om na enkele maanden weer te switchen. YMMV

Reageer