Beantwoord

Compleet overzicht energieprijzen?

  • 14 March 2022
  • 7 reacties
  • 471 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Helaas loopt over een paar weken mijn gascontract af en word ik geconfronteerd met de hoge gasprijs van nu. Ik vraag me af of mijn aanbieder daarin niet de hoofdprijs vraagt. Maar ik kan eigenlijk nergens een goede vergelijking zien van de tarieven die de diverse aanbieders nu hanteren voor hun standaardcontracten. De gebruikelijke vergelijkingssites kun je vergeten: die geven alleen info als er vaste contracten te verkopen zijn, waar ze een commissie op incasseren. Die zijn er nu helaas niet… Wie oh wie kan voorzien in de broodnodige prijstransparantie?

icon

Beste antwoord door Anne 17 March 2022, 21:25

Bekijk origineel

7 reacties

Hoi @J.deJ, welkom op de Community van  Vereniging Eigen Huis. Door de onzeker energiemarkt is het moeilijk om op dit moment prijzen van energie te vergelijken. Zoals je zelf al aangeeft is het ook via de bekende prijsvergelijkingssites lastig om hierover een beeld te krijgen. Daar de energiemarkt vrij is in Nederland, zijn leveranciers dus ook vrij in hun tarieven. Misschien is het een optie om in te schrijven voor de Collectieve Inkoop Energie via Vereniging Eigen Huis? https://www.eigenhuis.nl/collectieve-inkoop-energie#/ Wel is het zo dat op dit moment nog geen datum bekend is wanneer er weer een veiling gaat plaatsvinden. Groet, Thea

Reputatie 7
Badge +2

Is het niet mogelijk om zelf bij diverse leveranciers een offerte op te vragen?
Dat zullen allemaal variabele contracten zijn, maar mogelijk dat ze toch nog wel verschillen.

En niet alleen op prijs.
Ik heb bv een 100% windenergie en biomassa gas (gecompenseerd) contract.

Anne.

Reputatie 4

Ik zat met hetzelfde probleem: eind april loopt mijn fijne contract af. Daarna: betalen.

Maar wat ik gedaan heb is het volgende. Eerst op gaslicht.com eens gekeken wat daarop staat met mijn bij benadering geschatte verbruik.
Je kan daar niet op doorklikken maar je krijgt wel een idee.

Dan, wat is voor jou belangrijk: de stroomprijs, het teruglevertarief of de gasprijs?

Daarna gewoon bij een aantal grote leveranciers gekeken wat de tarieven zijn. Bijna bij allemaal kan je dat via internet opzoeken.
Maar bv bij Delta kan dat niet maar kan je wel de tarieven krijgen via Whatapp. krijg je zo, en op werkdagen binnen een paar minuten.

Waarom ben ik vanaf 1 mei naar Delta gegaan? De zeer hoge terugleververgoeding van
€ 0,63 en € 0,51!

Mijn situatie als voorbeeld:
Over een heel jaar gezien wek ik meer stroom op dan ik gebruik.
Over een heel jaar gebruik ik maar heel weinig gas (nu jaar op jaar <80m3).
De vaste kosten bij Delta zijn maar € 12 per maand.

Om bovenstaande maakt het mij niet uit dat ik bv € 0,20 meer betaal voor 1m3 want dat haal ik ruimschoots terug met de terugleververgoeding van € 0,63 per kw.

En dan nog het volgende.
Hoe lang blijven de tarieven zo hoog? Niemand die het weet.
Wat echter zeker is dat ik een opzegtermijn heb van 30 dagen..

Wat let mij, om alleen tijdens de zomerperiode bij een maatschappij te zitten met een hele hoge terugleververgoeding, en in het najaar naar een maatschappij te gaan die de laagste gasprijs heeft?
Maar dat is iets wat ik in het najaar wel bekijk, want hoe de prijzen dan zijn is niet te zeggen.
 

Veel succ6 

 

Reputatie 7
Badge +2

Idd is je persoonlijke situatie erg belangrijk.

En de realisatie dat voor veel mensen de maanden april - september
lage gas verbruik maanden zijn.
Zo verbruikte ik vorig jaar ‘maar’ 90m3 in die 6 zomer maanden.
Dat is voor koken en douchen, dus niet iets waar ik veel op bespaard heb via de genomen verduurzaamingsmaatregelen.

Dus zelfs als ik van een m3 prijs van € 1,23 (biogas 1 jaar vast) naar bv € 3,00 zou gaan,
zou dat over die 6 maanden ‘maar’ € 160,= meer kosten.

Er zijn op dit moment volgens mij sowieso geen vaste contracten, dus dat dilemma heb je al niet.

Wat mij trouwens in de hele discussie wel een beetje stoort is dat er geheel aan voorbij wordt gegaan dat degene die variabele contracten hebben/hadden de laatste jaren natuurlijk heel erg geprofiteerd hebben van een erg lage energieprijs. Nu dat de andere kant op gaat wordt er meteen geroepen dat dat door de overheid gecompenseerd moet worden.
Waar dus aan wordt meebetaald door bijstandsmoeders en ook mensen die zo ‘slim’ waren om altijd meerjarige contracten af te sluiten.
Overigens kunnen die laatste natuurlijk ook net de pech hebben dat hun meerjarig contract nu afloopt.

Oftewel, het is allemaal nog wat gecompliceerder dan vaak wordt voorgesteld O:)

Anne.

PS @RobvanV Zou je willen delen wat de prijzen per kWu en m3 zijn?
 (exclusief de BTW en toeslagen)

Ik heb zoals gezegd nog een jaarcontract van 1-1-2022 - 1-1-2023, vorig jaar augustus afgesloten.
Gas is itt wat er staat niet bos gecompenseerd maar echt bio gas gecompenseerd.
 

 

Reputatie 4

Als bijlage hetgeen ik heb gekregen van Delta.

 

Reputatie 7
Badge +1

@RobvanVWat Delta aan energieprijzen 2 weken geleden opriep is m.n. wat de gasprijs betreft hopelijk/waarschijnlijk nu weer een stuk lager. - Wat ik in het modelcontract niet gezien heb is de genoemde terugleververgoeding, hoe lang is deze überhaupt bij een modelcontract geldig?

Reputatie 4

Darkfiber, de kleine lettertjes

Wekt u elektriciteit op? Bij teruglevering aan het net ontvangt u een vergoeding die gelijk is aan de totale prijs per kWh. Levert u meer terug aan het net dan u verbruikt? Dan ontvangt u over het verschil de leveringsprijs per kWh exclusief de belastingen. Meer informatie vindt u op deltaenergie.nl/ terugleververgoeding.

En via whatsapp, dat gaat heel snel bij hun, heb ik bevestigd gekregen dat het neerkomt op €0,63 en € 0,51 per kw.
Omdat ik zeker deze zomer bij hun blijf, en dat juist de hoge teruglever maanden zijn, was dat voo mij nu bepalend. In het najaar zie ik wel verder.
Een opzegtermijn van 30 dagen, dus een kwestie van goed alles in de gaten houden. En zoals ik eerder aangaf, je kan alleen naar je eigen situatie kijken.

Overigens staat in de voorwaarden dat in beginsel 2x per jaar wordt herzien, uitgezonderd bijzondere omstandigheden. Dat is ook te zien aan de datum van het prijzenoverzicht. Ze hebben deze nalv de oorlog aangepast. En na 1 juli? Ik krijg bericht en beslis alsnog.

Overigens geeft Oxxio ook een hoge terugleververgoeding, maar niet zo hoog.

Reageer