Skip to main content

De nieuwe energie wet

• December 29, 2025
  • 3 reacties
  • 27 Bekeken

Polvo55

De nieuwe energie wet gaat per 1 januari 2026 in en geeft nogal wat meer mogelijkheden.
Niet zozeer om energie te besparen maar wel om kosten te besparen.
Een mooie opsomming wat er allemaal veranderd vond ik in een filmpje van ketel klets.
Rick kletst niet alleen over cv ketels, maar over alles wat met energie te maken heeft.

Een punt komt in zijn uitleg niet voor, dat zijn veranderingen m.b.t. stadsverwarming.
Voor de rest vind ik het een mooie samenvatting.

https://www.youtube.com/watch?v=MxN5wZ3jPlw

3 reacties

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • January 28, 2026

Door de nieuwe energiewet hebben vele energie maatschappijen hun voorwaarden aangepast.
Dat betekend dat je kosteloos kunt opzeggen. (reguliere opzegtermijn is nu 5 dagen ipv 30)
Mijn contract liep van juni tot juni en ik heb hier gebruik van gemaakt.
Daarbij komt ook dat ik een stuk zomer en winter heb gehad en het verbruik en terug levering met elkaar in evenwicht is.
Door de saldering zal ik daarom weinig kosten hebben. 

Er komt nog een stukje winter en zomer tot juni, een mooie gelegenheid om te kijken hoe een dynamisch contract met batterijen uitpakt.
Dan kan ik in juni kijken of ik daar mee door ga of weer overstap op vast.

Tot nu vond ik een vast contract met batterijen in de winter een geklooi van niks.
Niet dat de tarief verschillen bij dynamisch nu zo groot zijn, in 80% van de gevallen is die ook vlak in de winter.
In ieder geval te weinig om daar batterijen voor in te zetten.
De verwachting is dat na 1-1-27 de tarieven nog veel meer zullen afvlakken.

Verder ga ik Zenki (AI versie van Zendure) uitproberen, dat is alleen bruikbaar met een dynamisch contract.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • January 28, 2026

Een vast contract kan je niet kosteloos opzeggen. 

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • January 28, 2026

Een vast contract kan je niet kosteloos opzeggen. 

Ik heb de bevestiging al binnen, wordt zelfs nog expliciet genoemd.
Het staat ook duidelijk vermeld bij de aangepaste voorwaarden dat je kosteloos kunt opzeggen als je ze niet accepteert.