Een op druk modulerende cv-pomp ook voor beter waterzijdig inregelen?

  • 5 December 2020
  • 9 reacties
  • 1590 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

 Zoals eerder aangegeven heb ik grote bedenkingen om niet zelf de radiatoren waterzijdig in te regelen en daar, zoals eens in Eigen Huis Magazine aangeraden, daartoe voor een professional € 400,- tot € 500,- aan uit te geven. Gewoon de radiatoren eerst wat af te laten koelen, dan de cv-ketel weer laten branden en gewoon met de hand aan de retourleidingen en aan de zijkant van de radiatoren voelen of alle radiatoren in één ruimte (dus in één ruimte) gelijktijdig opwarmen. En dit dan corrigeren door aan de radiatorkranen te draaien. (In die ruimte hangt dan de kamerthermostaat en zijn het uiteraard gewone radiatorkranen en geen thermostaatkranen).

 Dit waterzijdig inregelen wordt natuurlijk een stuk moeilijker als er elders een radiatorkraan wordt open gedraaid. Bijvoorbeeld een bijkeuken of slaapkamer. Iets wat dan (als mijn theorie over de op druk modulerende cv-pomp klopt tot voor kort) weer opgelost moet worden met dure dynamisch regulerende thermostaatkranen.

 Ik lees hier (Modulerende pomp in CV-ketels | Europese wetgeving (cvketelkiezen.nl) echter over de druk regulerende cv-pomp, welke sinds 2015 voor nieuwe cv-ketels verplicht is. Ik lees in dit artikel echter alleen over de (toch al behoorlijke) besparing aan elektriciteit (€ 45,- per jaar) doordat bij lage temperatuur verwarming het toegenomen aantal draaiuren van de cv-pomp (en later warmtepomp) niet resulteert in een dito uitgave aan elektriciteitsverbruik voor die cv-pomp.

 Een cv-pomp die ((door gebruik van een frequentieregelaar)) onder alle omstandigheden dezelfde druk levert, zal echter ook dezelfde doorstroming per radiator blijven geven. Waterzijdig inregelen van radiatoren in meerdere ruimtes (die dan weer wel en dan weer niet verwarmd worden) zal daardoor toch ook een stuk eenvoudiger worden moeten worden.

 

 


9 reacties

Reputatie 3

De druk bij de ketel kan wel constant worden gehouden maar dat betekent nog niet dat de druk in de installatie overal gelijk blijft. Zodra er ergens thermostaatkranen of andere regelingen zitten, heb je druk verandering in de installatie. Deze drukverandering zorgt op een andere plaats ook voor een drukverandering en wel dusdanig dat de totale druk weer gelijk is aan de pomp druk. Dit is vergelijkbaar met de 2e wet van Kirchhoff bij elektrische circuits.

 

Ik denk dat in de praktijk veel radiator thermostaatknoppen worden gebruikt. In dat geval is het waterzijdig inregelen voor het verdelen van het water een totaal zinloze handeling.  In principe geeft dan elke radiator in elke ruimte zoveel warmte af als dat er nodig is volgens de instelling van de radiator knop.

 

Overigens blijft het voor mij een raadsel hoe je met het waterzijdig inregelen iets kunt besparen. Het lijkt mij dus sowieso een zinloze handeling.

 

Je zou misschien alleen iets aan het waterzijdig inregelen hebben als de warmte afgifte installatie dusdanig fout is ontworpen dat je in 1 kant van je huis in de kou zit en in de andere kant in de hitte. Maar zelfs dan zou ik eerst nog radiator thermostaten inzetten om datgene wat krom is een beetje recht te breien.

Reputatie 6
Badge +1

@Driepinter 

Ik zou ook niet graag €500 uitgeven voor het wzir. Maar jouw manier gaat ook niet werken. Koop om te beginnen een ir thermometer. Die hoeft niet eens zoveel te kosten. Die hoeft ook niet zo heel nauwkeurig te zijn, als het de verschillen maar goed aangeeft. Zo'n apparaat is 100 x nauwkeuriger dan jouw hand. Die is voor andere dingen gemaakt dan de temperatuur te meten.

Als je daarna uitgevogeld hebt welke radiatoren geknepen moeten worden, doe dat dan niet met een radiatorknop. Bij voorkeur met voetventielen. Mogelijk kun je radiatorknoppen begrenzen of vastzetten.  Doe je dat op jouw manier heb je altijd last van kabouters. Dat zijn kleine mannetjes die gaan aan jouw radiatorknoppen draaien, zonder dat jij het ziet. Dat doen dus niet je vrouw, vriendin, kinderen, vriend of jij in je dromen. Heel vervelend als je er voor de zoveelste keer achter komt dat weer die kabouters bezig zijn geweest.

En zoals je stelt, zul je heel dure systemen moeten toepassen als er andere radiatoren worden opengedraaid die normaal niet open staan. Net als @DolfS zijn thermostaatkranen dan een goede en goedkope oplossing.

Zo heb ik normaal alleen in de woonkamer de kranen open. In de badkamer zit een thermostaatkraan vrij laag ingesteld. Die verstoort normaal de waterstromen niet, omdat daar nauwelijks gestookt wordt.

Ik heb nu even mijn 2 radiatoren in de woonkamer met mijn ir thermometer getest. Allebei geheel middenin. Er zit 2,5 graad tussen. Dat vind ik te weinig om daar wat mee te doen. De warmste is ook nog de grootste.

Reputatie 7
Badge +2

Zoals ook al bij een ander onderwerp aangegeven:

Ik ben persoonlijk niet zo’n fan van IR temperatuur meters.
Ze zijn meestal gewoon niet nauwkeurig genoeg, 
en om de temperatuur van een verwarmingsbuis of radiator te meten ook al niet erg geschikt.

Mij lukt het in ieder geval niet om er een stabiele/goede meting mee te maken

Dit is een meting op bijna dezelfde plek (je kunt het lichtpuntje al je goed kijkt zien).
De schilderstape is om reflectie te voorkomen, anders wordt het nog lastiger.


Ik heb daarom een temperatuur logger met ‘sonde’ gebruikt die ik tegen de aan/afvoerbuis kan vast zetten en zo het temperatuur (en het verloop) kan meten.


Anne

Reputatie 3

@Anne 

Als je goed wilt meten moet je er wat buisisolatie omheen doen. Dat heb je in verschillende binnendiameters met verschillende soorten wanddikte.

Reputatie 6
Badge +1

@Anne 

Als je zo de ir thermometer gebruikt kan het niet. Het is ook niet geschikt om de leiding temperatuur te meten. Een klein beetje verkeerd richten en je richt er naast. Dichterbij houden gaat ook helpen. Leiding temperatuur meet je met een aanleg thermometer. Vroeger waren ze analoog, maar jouw oplossing is ook prima.

Een ir thermometer meet je op grote vlakken. In jouw geval zou je de temperatuur van het instromende water prima kunnen meten als je 5 cm naar beneden en naar rechts mikte. Zo kan ik ook heel precies het verschil meten met water bovenin of onderaan de radiator. Dat doe ik ook zonder schilderstape. Mijn radiatoren zijn recent geschilderd met matte verf.

Reputatie 7
Badge +3

Het klopt dat met een IR-meter richten op de retourbuis (of anders onderkant radiator en dat aan de afvoerzijde) er wisselende (en dus foute) waardes worden gemeten. Maar men kan er toch wel van uitgaan dat de hoogst gemeten waarde altijd de goede is ?

@Anne Volgens mij is dat niet hoe je een IR thermometer gebruikt op een radiator. Ik heb IR thermometer van een paar tientjes en deze meet vrij nauwkeurig als je 'm op ca. 5 cm. van de radiator houdt (dus niet 1,5 meter).

Ik meet dan op de hoek van de radiator, naast de aanvoer- en retourleiding. Zonder tape. Vaak geeft ie een paar graden teveel aan, maar dat is zowel aanvoer als retour dus de delta T klopt altijd en daar gaat het om.

@Rakker Wat bedoel je met er zit 2,5 graad tussen. Tussen de twee radiatoren? Het gaat om het verschil tussen aanvoer en retour. De radiator moet de warmte kwijt kunnen. Idealiter wil je de afvoertemperatuur 20-25% lager dan de aanvoer.

Als er te weinig verschil in zit, is het debiet van de radiator te hoog en heb je kans dat daardoor verder weg liggende radiatoren te weinig aanvoer krijgen. Waterzijdig inregelen heeft dus nut om balans in je systeem te krijgen en de HR ketel zo efficiënt mogelijk te laten werken door voldoende verschil in aan- en afvoertemperatuur en het liefst in combinatie met een lage aanvoertemperatuur en lage pomptoerental (een modulerende pomp regelt dat zelf als je het minimum hebt verlaagd).

Reputatie 6
Badge +1

@KevinH 

Volgens mij was ik wel duidelijk over die 2,5 graad. Dat is gemeten op twee radiatoren en allebei middenin gemeten om zo de gemiddelde temperatuur te meten. De 2,5 graad verschil vind ik te weinig om het verder waterzijdig in te regelen.

Vorige week aanvoertemperaturen van rond de 50 graden gemeten. Dus wat dat betreft kan ik een warmtepomp kopen. Ware het niet dat ik nog maar op 700 kuub zit. Voor het milieu nuttig, maar erg matig voor mijn portemonnee.

Reputatie 7
Badge +3

@KevinH

Ware het niet dat ik nog maar op 700 kuub zit. Voor het milieu nuttig, maar erg matig voor mijn portemonnee.

In dat geval zou een warmtepomp voor niemand interessant zijn. Want door goede isolatie én een lagere cv temperatuur gaat het aardgasverbruik sowieso al omlaag.

Reageer