Beantwoord

Elektrische boiler bij hybride warmtepomp

  • 22 March 2024
  • 25 reacties
  • 328 Bekeken

We hebben een hybride warmtepomp en 12 zonnepanelen. Nu willen we eigenlijk helemaal van gas af maar is dan een elektrische boiler een goede optie? Kan er niet veel over vinden en wie kan ik dan raadplegen voor advies?

icon

Beste antwoord door Polvo55 23 March 2024, 00:04

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 2

De hybride pomp heeft op vorst dagen ondersteuning nodig van de cv ketel.
Zonder gas en dus cv zal hij het niet trekken op deze dagen.
Een volledige elektrische pomp kan dat wel en zal naast de verwarming ook het water in het boilervat opwarmen indien nodig.
 

Welk vermogen heeft de hybride warmtepomp?

Geeft de fabrikant aan dat de hybride wp ook ‘stand-alone’ kan draaien?

 

Ik heb een 11 kw doorstroomverwarmer nu een half jaar geleden geplaatst bevalt prima.

Maar het is maatwerk…..wat bij ons past past bij u wellicht niet.

Reputatie 7
Badge +3

Die elektrische boiler is er dan alleen voor het tapwater? (Anders heet het een elektrische cv-ketel, die volgens het bouwbesluit art. 6.55 ter voorkoming van netcongestie niet toegestaan is).

Hoe hoog is dan nu nog uw gasverbruik om uw huis te verwarmen? Hoeveel aardgas verbruikt u tijdens vorstdagen?

Heeft u al geprobeerd om op koude dagen de cv-ketel uit te zetten zodat alleen de warmtepomp draait?

U zou nog een airco voor verwarming bij kunnen plaatsen en of infraroodpanelen weg kunnen hangen op plaatsen waar jullie vaak verblijven.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een 11 kw doorstroomverwarmer nu een half jaar geleden geplaatst bevalt prima.

Maar het is maatwerk…..wat bij ons past past bij u wellicht niet.

Een normale elektriciteitsaansluiting is 3 x 25 ampère x 230 volt = 17,250 kW.

Tenzij je een zwaardere aansluiting wil met ook een veel hoger vastrecht is 11 kW om alleen maar te kunnen douchen / baden dus veel te hoog. 

Waarom geen voorraadboiler om warm water te maken wanneer de stroomprijs laag is? Zeker met eigen zonnepanelen.

Reputatie 6
Badge +1

Het is geheel afhankelijk van woning (grootte en isolatiegraad) en wensen. Ik ken ook mensen die een wat kleinere warmtepomp hebben en voor nood is er nog de houtkachel.

Er zijn hierboven al diverse  optisch gegeven. Er is er nog een: nl een warmtepompboiler. Daar zit ook nog een boel subsidie op. Kiezen maar. Ik ben er zelf ook mee bezig, maar nog niet besloten. Eigenlijk wil ik niet van het gas af. Kost een paar honderd €, maar dan heb je ook nog wat. (reserve).

ik ben van het gas af sinds oktober vorig jaar. zonneboiler en gewone boiler vind ik te duur in vergelijking met een doorstroomverwarmer. Zowel in aanschaf als het verbruik.

En ja we douchen vaak als de zon schijnt, onze panelen brengen genoeg op….

Heb een 5,8 kw l/w warmtepomp. Heb ons huis nageisoleerd of laten na isoleren.

Rakker: CV en warmtepomp hebben bij ons een jaar hybride gedraaid, dat waren wel hele dure kubieke meters aardgas, iets van 3 euro per kuub….

Reputatie 2

Het is geheel afhankelijk van woning (grootte en isolatiegraad) en wensen. Ik ken ook mensen die een wat kleinere warmtepomp hebben en voor nood is er nog de houtkachel.

 

Hier nog een, ik ben van het gas af, de warmtepomp heeft het prima warm kunnen houden de afgelopen 2 winters, maar we hadden de mogelijkheid voor een houtkachel en hij staat er sinds kort.
Ik heb wel gemerkt dat ook een warmtepomp met boiler bij vorst flink aan het stroomnet trekt.
Dus wat ondersteuning van de houtkachel kan geen kwaad.
Niet dat het er goedkoper op wordt, het kan waarschijnlijk ook niet uit, maar gezellig bij een knappend vuurtje zitten laat zich niet in geld uitdrukken.
​​​​​​​

Reputatie 7
Badge +2

Het nadeel van een elektrische boiler is volgens mij dat die een C van 1 heeft: voor elke kW aan energie die je er in steekt krijg je ook maximaal 1kW aan warmte terug (en daar verlies je wat aan in de boiler zolang het water niet wordt gebruikt.

In de winter zullen je zonnepanelen mogelijk niet voldoende opwekken om die boiler op temperatuur te houden en dan kan het snel een wat duurder verhaal worden.

Je zou naast een warmtepomp met boiler - dat is denk ik op dit moment de meest logische keuze? - 
ook aan een zonneboiler kunnen denken.
Zelfs op minder zonnige dagen in de winter kan die al voor een stukje voorverwarming van het water zorgen.

Anne.

Reputatie 2

Het nadeel van een elektrische boiler is volgens mij dat die een C van 1 heeft: voor elke kW aan energie die je er in steekt krijg je ook maximaal 1kW aan warmte terug (en daar verlies je wat aan in de boiler zolang het water niet wordt gebruikt.

In de winter zullen je zonnepanelen mogelijk niet voldoende opwekken om die boiler op temperatuur te houden en dan kan het snel een wat duurder verhaal worden.

Je zou naast een warmtepomp met boiler - dat is denk ik op dit moment de meest logische keuze? - 
ook aan een zonneboiler kunnen denken.

Anne.

 

Met een WTW installatie voor de douche kun je nog een hoop verbeteren, maar het moet wel ter plekke kunnen.
Bij mij zo iets dergelijks een hele operatie worden en praktisch niet uitvoerbaar.
Een zonneboiler levert in de winter helemaal niks op, met een terug verdien tijd van 45 jaar is het weggegooid geld, eigen ervaring.
Als je bij leveranciers leest dat ze in 6 tot 9 jaar terug te verdienen zijn is dat een pure leugen en uitsluitend een verkoop praatje voor eigen gewin.
WTW is een stuk goed koper en is wel terug te verdienen.

Reputatie 7
Badge +2

@Polvo55 Grappig, mijn ervaring is juist andersom.

Ik zou vrij eenvoudig een WTW kunnen installeren - leidingen liggen op dit moment op ca 3m afstand open - maar met een 1p huishouden waarbij ik regelmatig weg ben is het niet interessant.
Ik gebruik maximaal iets van 4m3 gas voor douchen en koken.

Mijn zonneboiler - die ik overigens al een dikke 10 jaar heb - levert ook in de winter elke dag minimaal zo’n 3,5kWu aan energie. De temperatuur in de boiler is ook dan ruim boven de 20C, ook op de sombere dagen.

De kosten moet je ook vergelijken inclusief het stroomgebruik van een volledig elektrische boiler (met een COP van 1). Dat kan denk ik vrij hard gaan?

Anne.

Reputatie 2

@Anne 20 graden is m.i. gewoon koud water.
Ik had een zonneboiler van 2016 tot 2019, toen ben ik verhuist.
Blij dat ik er vanaf was.
Met een 120 liter boilervat kwam de temperatuur in de zomer tot 85 of 90 graden, maar net wat als maximum was ingesteld.
Het water liep via de cv ketel naar de tappunten en douche.
De cv ketel is noodzakelijk, als de temperatuur onder de 60 graden zakt kan er legionella ontstaan.
Na 1 douche beurt was de temp al gezakt tot onder de 60 graden en moest bij nr 2 de cv al weer bijspringen.
In de winter kwam de temperatuur nooit boven de 35 graden.
In financiële cijfers:
Aanschaf 3300 euro, subsidie 2000 euro, netto 1300 euro.
Onderhoud 150 euro eens in de 3 jaar is gemiddeld 50 euro per jaar.

Ons gas verbruik was: 1200m3 voor verwarming, 100 m3 voor koken en 100 m3 voor douchen en warm tapwater.
Ik kon dus maximaal 50m3 p/j gas besparen op warm water, tegen de huidige prijs 65 euro, toen 25 euro, er moest toen dus geld bij.
Reken zelf maar uit hoe lang het nu zou duren voor ik die 1300 euro bespaart zou hebben, bijna 100 jaar, ver over de levensduur.
3300 euro in geen 1000 jaar.

Met een WTW kun je net zoveel besparen, maar vergt geen onderhoud en is een stuk goedkoper.

 

 

Kies een warmtepomboiler. Is een boiler maar verwarmd via een warmtepomp.  We hebben er ook 1,  naast onze warmtepomp voor CV. Die is alleen van najaar tot voorjaar aan. De wpboiler heel het jaar, je kunt er subsidie op krijgen. Inhoud variabel leverbaar, wij hebben er 1 van 200ltr met 2 personen plm 700kwh/jaar aanschaf incl(zelf) aansluiten en leidingwerk /subsidie/wat bouwkundig €2.000

zeker als je daarmee het laatste gasverbruik kunt elimineren een goede keus

Hallo,

Een doorstroomverwarmer is toch per saldo goedkoper. die kost circa 300, aan stroom kost het per jaar 400 kwh keer 30 ct. En als je zoals ik stroom opwek dan kost dat ‘niks'. Het aansluiten is niet moeilijk en niet duur. je moet wel 3 x25 a aansluiting hebben en wat oppassen met gelijktijdig veel stroomgebruikers aanzetten9.

gr van vd Berg

Reputatie 4

we moeten altijd wel uitkijken met zeggen dat zonnestroom gratis is. Dat is natuurlijk niet zo. Als je saldeert vertegenwoordigt dit wel degelijk geld.

Reputatie 5
Badge +1

Wij hebben inmiddels 2 electrische boilers geplaatst (2 persoons huishouden)

Eén e-boiler hangt er al 6 jaar (30 liter, 1,5 kW) en levert warmwater voor de (bij)keuken. Werd de eerste jaren via een pulstimer aangestuurd vanuit de PV omvormer (1 puls per 100 Watt). Omdat deze sturing niet echt betrouwbaar was, inmiddels gewoon op een tijdklok, ingesteld op de het max. opbrengst momenten van de 1e PV systeem ( 3000 Wp en op dezelfde fase),

Sinds vorig voorjaar een 2e e-boiler geplaatst van 60 liter (1,5 kW) naast de CV , welke in serie met de koudwater toevoer van de CV ketel is gemonteerd. Gemonteerd zoals Intergas (CV ketel) dit adviseert voor zonnenboilers (!). De e-bolier wordt gestuurd door de opbrengst van de 2e PV omvormer ( enveneens 3000 Wp). Deze omvormer (Sofar 3.3 KTL-G3) heeft als extra, dat er bij meer als 30, 60 of >100 % opbrengst een stroomloos en geisoleerd maak contakt geschakeld wordt.

Ik stuur (via een relais) op het 30 % contakt de 60 liter e-boiler aan. Deze start op als de  opbrengst (op beide PV systemen !) boven de 2,0 kW komt. Omdat de boiler in serie met de CV-ketel staat, zal bij vraag naar sanitair water (douche) de eerste instroom op 75 graden zijn en de cv-ketel dus niet aanslaan. Bij langdurig gebruik, slaat de CV ketel na ongeveer 8 minuten aan om het doorstromende water op de gewenste temperatuur te houden.

En als onvoldoende opbrengst is, warmt de e-boiler dus niet op en douchen we (via de boiler !) gewoon op de CV op gas. Resultaat: Mei t/m september 2023 een gas verbruik van 3,8 m3. Zelf in de maanden januari en maart 2024 merkte we regelmatig dat we beide op één boiler inhoud konden douche. Grappig, de boiler hang op zolder en zelfs bij niet verwarmen, is het water al snel 18 graden (instroom koud water uit het net is soms maar 12 graden)

De 60 liter e-boiler voor de badkamer functioneert dus min of meer als een volleerd zonneboiler. 

Reputatie 5
Badge +1

we moeten altijd wel uitkijken met zeggen dat zonnestroom gratis is. Dat is natuurlijk niet zo. Als je saldeert vertegenwoordigt dit wel degelijk geld.

Tijdens een symposium opperde de spreker; “Dat salderen een systeem van tegoed bonnen is". Inderdaad, maar niet in geld, maar in kWh's. En daar gaat het systeem scheef.

In de zomer, als er een overcapaciteit aan opbrengst is en een kWh gratis is (bv € 0,01 !), krijg je een tegoed bon voor elke kWh die je terug levert (dus niet in geld )

In de winter, als en geen zon en wind is, dus de gas / pallet gestookte centrales tegen € 0,60 per kWh leveren, mag jij je tegoed bonnen weer inleveren. Een rendement (rente) van ruim 60 %. Niemand kan in de toekomst kijken, maar het systeem van salderen is zeker niet toekomst vast.

Het is bij een eerlijke (!) vergelijken goed om de berekening eens te maken alsof je niet meer kan salderen ! !Neem als uitgangspunt (je moet toch wat) de prijzen van je huidige energie leverancier en de vaste kosten van 2024.

Reputatie 2

@Dekker-Lochem Je draait de zaken om, de stroom is nooit gratis, de marktprijs door overcapaciteit is misschien maar een cent, maar de opwekking zowel door zonnepanelen als windmolens vergen hoge investeringen.
Daardoor is de opgewekte stroom nooit gratis.
Jou bewering van een rendement van 60% slaat dus ook helemaal nergens op.
Ik kan net zo goed stellen dat door mijn investeringen opgewekte stroom door de energie maatschappijen gratis wordt weggegeven en mij daarvoor ook nog extra kosten in rekening brengen.

Maar ze adverteren wel allemaal dat ze groene stroom verkopen, zonder onze panelen was dat niet eens mogelijk geweest.
Die paar piek uren waarover ze zo moeilijk doen staan in geen verhouding tot de rest van het jaar waar ze wel dik aan onze zonnestroom verdienen.
Ik zie die kosten die ze op die schaarse momenten moeten maken als bedrijfsrisico en is maar heel beperkt.
De fantasie van de energie maatschappijen is grenzeloos wat betreft het bedenken van mogelijkheden om onder kosten uit te komen en de winst zo hoog mogelijk op te schroeven.
Nadat het maandelijks salderen was bedacht en vervolgens de nek omgedraaid, kwamen ze met tientallen verschillende methoden om geld bij de zonnepaneel bezitters weg te halen.
De wetgeving loopt steeds jaren achter de feiten aan en kan niet op tegen de fantasie van de maatschappijen.

 

 

Reputatie 2

Kies een warmtepomboiler. Is een boiler maar verwarmd via een warmtepomp.  We hebben er ook 1,  naast onze warmtepomp voor CV. Die is alleen van najaar tot voorjaar aan. De wpboiler heel het jaar, je kunt er subsidie op krijgen. Inhoud variabel leverbaar, wij hebben er 1 van 200ltr met 2 personen plm 700kwh/jaar aanschaf incl(zelf) aansluiten en leidingwerk /subsidie/wat bouwkundig €2.000

zeker als je daarmee het laatste gasverbruik kunt elimineren een goede keus


@T.P 
Ik neem aan dat je een losse warmtepomp voor een boiler bedoeld?
Bij mij is het een onderdeel van de warmtepomp die ook het huis verwarmt.

Even wat cijfers:
Zonder verwarming kost het op temperatuur houden van het 300 liter vat gemiddeld 3 kWh per dag.
In de zomer wat minder, in de winter wat meer omdat het makkelijker is warmte uit de warme zomer lucht te halen dan uit de koude winter lucht.

Per jaar is dat 1100 kWh.
Voor warm tapwater en douche gebruikten we voorheen ongeveer 100m3 gas wat neerkomt op omgerekend 940 kWh.

Tegen de gemiddelde energie prijzen kost het nu 1100 x 0,33 = 363 euro per jaar
Voor 100 m3 gas betaal je tegenwoordig gemiddeld 137 euro.
Een boiler is dus financieel niet interessant.
Het grote verschil is het terplekke warm maken van water met gas tegen het constant op temperatuurhouden van water van de boiler.

We hadden voor 2 personen ook wel toegekund met een 200 liter boiler, dat was mogelijk ook in de buurt van die 700 kWh uitgekomen.

De doorstroom verwarmer die  @R.J.vdB noemt is wat energie verbruik betreft inderdaad een beter alternatief

We verbruikten gem 14-15m3/mnd=175m3/jr =€238, maar: omdat dit onze laatste gasverbruiker was bespaar ik ook de vastrecht. Plm €280/jr.   de 700kW door eigen pv installatie opgewekt kost me a.h.w. niets, maar stel tegen €0,33 dan €231/jr.  terugverdientijd warmtepompboiler is dus tussen 4 en 7 jaar(afhankelijk rekenmethode)

Reputatie 7
Badge +1

Verbruik in detail en in kWh:

Boilerverlies (200 l) is ongeveer 1 - 1,3 kWh/dag -  de wp  heeft gemiddeld 0,5 kWh stroom nodig om dit verlies te compenseren. Een keer per week nog een legionellarun en met ca. 250 kWh per jaar ben je klaar. Plus natuurlijk de ca. 0,5-0,7 kWh per douchebeurt.

Vaste besparing (2024) in euro's:

€ 447 = € 80,- vaste leverancierskosten + € 120,- ketelonderhoud + € 247,- netbeheer (Liander)

Reken uit je eigen winst!

Reputatie 2

Verbruik in detail en in kWh:

Boilerverlies (200 l) is ongeveer 1 - 1,3 kWh/dag -  de wp  heeft gemiddeld 0,5 kWh stroom nodig om dit verlies te compenseren. Een keer per week nog een legionellarun en met ca. 250 kWh per jaar ben je klaar. Plus natuurlijk de ca. 0,5-0,7 kWh per douchebeurt.

Vaste besparing (2024) in euro's:

€ 447 = € 80,- vaste leverancierskosten + € 120,- ketelonderhoud + € 247,- netbeheer (Liander)

Reken uit je eigen winst!



Daar kan ik niet helemaal in meegaan, de leverancierskosten, ketelonderhoud en gas aansluiting ben ik wel kwijt, maar als ik dat in verhouding met de verwarming reken dan is dat nog geen 10% en verwarming 90%.
Eerlijkheidshalve moet je dan ook niet meer dan die 10% besparing rekenen voor warmwater.
 

Reputatie 6
Badge

 

Even wat cijfers:
Zonder verwarming kost het op temperatuur houden van het 300 liter vat gemiddeld 3 kWh per dag.
In de zomer wat minder, in de winter wat meer omdat het makkelijker is warmte uit de warme zomer lucht te halen dan uit de koude winter lucht.

Per jaar is dat 1100 kWh.
Voor warm tapwater en douche gebruikten we voorheen ongeveer 100m3 gas wat neerkomt op omgerekend 940 kWh.
 

 

Klinkt alsof je de boiler moet gaan isoleren en/of iets aan éénpijpscirculatie moet gaan doen want die cijfers duiden op een veel te groot stilstand verlies.

 

3 kWh per dag gemiddeld aan stroom geeft met een gemiddelde seizoensCOP van 3 voor warm water ongeveer 9*365 kWh aan warmte.

 

100 m^3 gas voor warm water zal eerder op 800 kWh uitkomen, zo bijster goed is het rendement van een HR ketel in het algemeen niet voor warm tap water.

(De ketels met in het maanlicht door elven gesmede warmtewisselaars even buiten beschouwing latende)

Maar laten we dan op 900 kWh gaan zitten dat is veel maar rekent lekker makkelijk met de andere cijfers.

 

Dat zou betekenen dat je 9*(365-100) = 9*265 = 2385 kWh stilstands verliezen per jaar hebt.

Dat is 2385 kWh / 365 dagen *24h = 272 Watt verlies continue, dat is echt heeeeeeeel veel voor een 300l boiler.

 

Ter vergelijk het warmte verlies van mijn zeer goed geisoleerde 300l boiler is zo’n 50 Watt continue, dat is op jaarbasis zo’n 438 kWh aan warmte, wat me zo’n 146 kWh aan stroom kost.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 2

@PC Volgens de fabrieksopgave is het warmteverlies 80W dus nog geen derde van jou berekening.
De buitenkant is ook gewoon koel, 23 graden gemeten in een ruimte die 20 graden is.
Ergens moet er een manco in jou berekening zitten, maar ik kan ook niet zeggen wat.

Natuurlijk hangt het verlies af van de water temperatuur en de omgevingstemperatuur.
Bij mij is de water temperatuur 55 graden en hij pompt er 60 graden bij tot de temperatuur op 55 graden is.
Wat is bij jou de water temperatuur en is die 50W gemeten of ook een fabrieksopgave?

Reputatie 7
Badge +1

@Polvo55  De berekening van @PC lijkt me wel te kloppen en komt niet geheel toevallig overeen met dat wat ik hierboven geschat heb.

438 kWh   vs. mijn schatting 1 - 1,3 kWh x 365 = 365 - 474 kWh

Hij heeft warmte- & kWh-meters in zijn installatie voor cv- en sww en kan zijn berekeningen (vermoedelijk) ook met metingen onderbouwen.

Ik ga er vanuit dat jouw boilerinstallatie niet optimaal geïsoleerd c.q. geïnstalleerd is.

Misschien idd. eenpijps-circulatie o.i.d.?

Reputatie 6
Badge

@PC Volgens de fabrieksopgave is het warmteverlies 80W dus nog geen derde van jou berekening.
De buitenkant is ook gewoon koel, 23 graden gemeten in een ruimte die 20 graden is.
Ergens moet er een manco in jou berekening zitten, maar ik kan ook niet zeggen wat.

Natuurlijk hangt het verlies af van de water temperatuur en de omgevingstemperatuur.
Bij mij is de water temperatuur 55 graden en hij pompt er 60 graden bij tot de temperatuur op 55 graden is.
Wat is bij jou de water temperatuur en is die 50W gemeten of ook een fabrieksopgave?

 

In mijn berekening zit natuurlijk geen manco 😇

 

Dat betekend dus dat of je hebt een boiler stilstandsverlies probleem, of er is geen probleem met je boiler en je hebt daadwerkelijk 80W stilstandsverlies, maar dan betekend dat ook dat je op jaar basis ~700 kWh stilstands verlies hebt en je warm water behoefte tegenwordig dan 3300-700 = 2600 kWh is, wat neer komt op 289 m^3 gas, dat is iets meer dan de 100 m^3 die je noemde.

 

En dat maakt wel je oorspronkelijke sommetje anders. €1.37*289 = ~ € 396,-

 

Die 50 Watt is inderdaad gemeten.

 

 

Reageer